abonnement Unibet Coolblue
pi_130394698
Wat vind jij literatuur?

Doe mee en geef je mening over romans en literatuur - www.hetnationalelezersonderzoek.nl

Het Huygens Instituut is in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam bezig met een met een grootschalig wetenschappelijk onderzoek naar literaire kwaliteit. Ze willen hiermee antwoord te geven op de vraag: "Wat vindt Nederland literatuur en is dit objectief vast te stellen?".

In het onderzoek kunnen lezers van romans, jij dus, aangeven welke boeken zij omschrijven als goed', 'slecht', 'literair' of 'niet-literair'. Niet de recensent, niet de auteur, of uitgever, de lezer bepaalt wat literatuur is.

Deze week is de laatste week dat je kan meedoen aan het Nationale Lezersonderzoek, een grootschalig landelijk onderzoek naar wat Nederland literatuur vindt. Daar is de mening van lezers voor nodig. Jij dus!

Niet de recensent, of de uitgever, jij mag aangeven welke boeken je goed, slecht, literair of niet-literair vindt. Ruim 400 recente romans, de meeste verkochte/uitgeleende boeken in de periode 2010-2012, zijn meegenomen in het onderzoek. Een zeer diverse selectie aan titels van auteurs als Herman Koch, Niccolo Ammaniti, Appie Baantjer, Leon de Winter, Elizabeth Gilbert, Paolo Coelho, Saskia Noort, Dan Brown, E.L. James en vele anderen.

Delen bestsellers als De DaVinci Code, Fifty Shades en Eten, Bidden, Beminnen bepaalde taalkundige structuren die hun succes voorspellen?

Hebben boeken die als literatuur worden betiteld meer 'moeilijke' woorden & langere zinnen (iets wat vaak wordt aangenomen)?

Lezers zijn van harte uitgenodigd mee te doen aan het onderzoek. Elke mening telt, ook als je maar 1 boek hebt gelezen! Meedoen kan eenvoudig via www.hetnationalelezersonderzoek.nl (duur= 5 min.)

Q&A Karina van Dalen-Oskam, onderzoeksleider

Wat is het doel van het nationale lezersonderzoek?

Met het nationale lezersonderzoek verzamelen we zo veel mogelijk meningen over romans. Die meningen gaan we vergelijken met eigenschappen van de romans. Uiteindelijk willen we weten of er patronen zijn te ontdekken in de romans die door lezers goed of slecht, literair of minder literair gevonden worden.

Over welke boeken gaat het?

We vragen meningen over 400 boeken. Het zijn voornamelijk romans, maar er zitten ook een paar langere verhalen tussen die afzonderlijk als boekje zijn verschenen. De lijst bevat de meest verkochte en meest uitgeleende romans in de periode 2010-2012, aangevuld met de boekenweekgeschenken uit die jaren. Alle boeken zijn voor het eerst verschenen in 2007 of later. We hebben gekozen voor recente boeken, omdat we graag willen weten wat de mening van de lezer is. A Als we naar oudere boeken zouden vragen is de kans groter dat mensen (onbewust) worden beïnvloed door wat anderen over die boeken hebben geschreven of gezegd.

De hele lijst, alfabetisch op auteur, staat ook hier.

Als je weinig leest kan je dan ook meedoen?

Jazeker! Ook als je over maar één boek uit de lijst een mening hebt, dan help je ons met het
onderzoek!

Het viel ons op dat jullie ook meningen vragen over niet-gelezen boeken. Waarom is dat?

Soms lezen mensen een boek heel bewust niet. Dan hebben ze er dus een mening over. Die mening willen wij graag weten. Wat vinden jullie eigenlijk literair? Wij willen er graag achter komen wat lezers literair vinden. Veel lezers hebben daar wel een idee over. Daarom geven we geen omschrijving van wat wij zelf ‘literair’ vinden.

Tot wanneer kunnen lezers meedoen aan het onderzoek?

De vragenlijst is nog tot 31 augustus in te vullen. Help ons door anderen op ons onderzoek te wijzen. Al ruim 13.000 Nederlanders hebben hun mening gegeven, maar meer meningen zijn altijd welkom. De resultaten van het nationale lezersonderzoek worden in november 2013 bekend gemaakt.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:54:27 #2
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130397665
Waardeloos onderzoek,
Vertaalde titels, ik lees frans, engels en duitstalig niet vertaald. Onherkenbaar.
Magere keuze aan literatuur, vooral boeken top tien en boekclubtitels, en niet veel ouder dan een paar jaar zo te zien
Eindeloze lijst in onherkenbare volgorde
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130398442
Ik ben gestopt na het zien van de keuze aan literatuur. Wat een volstrekte flauwekullijst. Ook vrijwel onmogelijk om door het oerwoud aan titels heen te komen.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:12:39 #4
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130398563
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:09 schreef Maxerazzi het volgende:
Ik ben gestopt na het zien van de keuze aan literatuur. Wat een volstrekte flauwekullijst. Ook vrijwel onmogelijk om door het oerwoud aan titels heen te komen.
Hear hear
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:35:19 #5
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_130399469
Hieronder vindt u een lijst met 400 boeken.
We willen u vragen hieruit de boeken te selecteren die u (deels) gelezen heeft.


Duuuuuuuuuurt lang!
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 22:43:22 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130399819
quote:
13s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:35 schreef JAM het volgende:
Hieronder vindt u een lijst met 400 boeken.
We willen u vragen hieruit de boeken te selecteren die u (deels) gelezen heeft.


Duuuuuuuuuurt lang!
Heb je dan überhaupt wel eens een boek gelezen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:56:42 #7
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_130405216
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 augustus 2013 22:43 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb je dan überhaupt wel eens een boek gelezen?
Jazeker. Toch zeker één.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 00:57:01 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_130405224
Een boek dat overigens niet op die lijst stond.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 06:44:42 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_130408183
Een recente bestsellerslijst vanaf 2007. :{

Ik pas.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130408247
Wat vind jij literatuur? Van verleden tot heden!

Hier verder:

Het ploertenboek, van W.M Thackeray.
“When there is no desire, all things are at peace.”
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 08:01:45 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130408371
Zou TS nog terugkomen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 08:28:06 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_130408491
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 08:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Zou TS nog terugkomen?
Gezien alle positieve reacties heeft ie geen andere keus. Hoop wel dat ie er iets mee kan doen.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130409112
Die keuzelijst gaat idd echt helemaal nergens over. Kom volgens mij op 3 gelezen boeken uit die lijst, terwijl ik toch echt behoorlijk veel lees.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:55:56 #14
7889 tong80
Spleenheup
pi_130409220
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 09:47 schreef De_existentialist het volgende:
Die keuzelijst gaat idd echt helemaal nergens over. Kom volgens mij op 3 gelezen boeken uit die lijst, terwijl ik toch echt behoorlijk veel lees.
Boekenkasten vol hier. Heb uit deze lijst zo'n beetje alleen de boekenweekgeschenken.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:56:57 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130409238
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 09:55 schreef tong80 het volgende:

[..]

Boekenkasten vol hier. Heb uit deze lijst zo'n beetje alleen de boekenweekgeschenken.

:P
LOL
paar thrillers heb ik ervan, en caesarion
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:05:49 #16
42184 crew  DaMart
pi_130409332
Ze zeggen natuurlijk niet dat de boeken op die lijst literatuur zijn, ze willen juist onderzoeken wat door de lezers als literatuur wordt ervaren en of dat überhaupt wel objectief vast te stellen is. Dan heb je dus voorbeelden nodig en lijkt het me logisch dat ze niet alle boeken die de afgelopen 100 jaar zijn verschenen pakken, maar een kleinere groep. Het moet voor het invullen natuurlijk ook nog behapbaar zijn en met recente boeken hebben de onderzoekers een grotere kans dat veel mensen ze hebben gelezen en nog kennen, lijkt me.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:09:15 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130409378
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:05 schreef DaMart het volgende:
Ze zeggen natuurlijk niet dat de boeken op die lijst literatuur zijn, ze willen juist onderzoeken wat door de lezers als literatuur wordt ervaren en of dat überhaupt wel objectief vast te stellen is. Dan heb je dus voorbeelden nodig en lijkt het me logisch dat ze niet alle boeken die de afgelopen 100 jaar zijn verschenen pakken, maar een kleinere groep. Het moet voor het invullen natuurlijk ook nog behapbaar zijn en met recente boeken hebben de onderzoekers een grotere kans dat veel mensen ze hebben gelezen en nog kennen, lijkt me.
Dan is het wellicht verstandig wat meer grote literatuur er tussen te zetten, en niemand zegt dat het honderd jaar moet zijn
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:11:08 #18
42184 crew  DaMart
pi_130409415
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan is het wellicht verstandig wat meer grote literatuur er tussen te zetten, en niemand zegt dat het honderd jaar moet zijn
Maar ze proberen juist te onderzoeken wat literatuur is, dus ik kan me voorstellen dat ze er dan blanco in gaan en geen onderscheid maken tussen titels die vaak al als literatuur worden beschouwd en titels die dat niet worden.

En honderd jaar was een voorbeeld, had ik even wat duidelijker moeten zeggen misschien :).
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:19:47 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_130409525
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:05 schreef DaMart het volgende:
Ze zeggen natuurlijk niet dat de boeken op die lijst literatuur zijn, ze willen juist onderzoeken wat door de lezers als literatuur wordt ervaren en of dat überhaupt wel objectief vast te stellen is. Dan heb je dus voorbeelden nodig en lijkt het me logisch dat ze niet alle boeken die de afgelopen 100 jaar zijn verschenen pakken, maar een kleinere groep. Het moet voor het invullen natuurlijk ook nog behapbaar zijn en met recente boeken hebben de onderzoekers een grotere kans dat veel mensen ze hebben gelezen en nog kennen, lijkt me.
Ze zegt dat je ze niet gelezen hoeft te hebben om een mening te hebben.

Zoiets als je hoeft niet naar voetbal te kijken, maar wie moet er europees voetballer van het jaar worden ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:21:49 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_130409557
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar ze proberen juist te onderzoeken wat literatuur is, dus ik kan me voorstellen dat ze er dan blanco in gaan en geen onderscheid maken tussen titels die vaak al als literatuur worden beschouwd en titels die dat niet worden.

En honderd jaar was een voorbeeld, had ik even wat duidelijker moeten zeggen misschien :).
Ik vind Baantjer geen literatuur. Heb er niks van gelezen. Maar een auteur die een TV-serie krijgt op RTL kan nooit hoogdravend zijn. Behalve Voskuil. Maar dat was bij de VPRO.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Moderator zaterdag 24 augustus 2013 @ 10:46:34 #21
42184 crew  DaMart
pi_130409906
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:21 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik vind Baantjer geen literatuur. Heb er niks van gelezen. Maar een auteur die een TV-serie krijgt op RTL kan nooit hoogdravend zijn. Behalve Voskuil. Maar dat was bij de VPRO.

:P
Wat literatuur is en wat niet is volgens mij zo subjectief dat het moeilijk meetbaar is. Wat dat betreft vind ik het wel een interessant onderzoek. Zijn er überhaupt objectieve maatstaven te vinden? Ik denk dat dat lastig wordt, maar ben benieuwd naar de uitkomsten.

Ik vind het ook moeilijk om zelf te omschrijven wat ik literatuur vind. Vaak is dat toch een gevoel dat ik heb na het lezen van een boek. Het moet in ieder geval een goed geschreven verhaal zijn dat me raakt. Maar dan nog vind ik het niet altijd literatuur.

"Honderd jaar eenzaamheid" vind ik bijvoorbeeld wel literatuur, net als 'De schaduw van de wind". Maar "De Hongerspelen", waar ik net zo veel leesplezier van heb gehad, vind ik dan toch weer geen literatuur.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:13:47 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130411312
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 10:11 schreef DaMart het volgende:

[..]

Maar ze proberen juist te onderzoeken wat literatuur is, dus ik kan me voorstellen dat ze er dan blanco in gaan en geen onderscheid maken tussen titels die vaak al als literatuur worden beschouwd en titels die dat niet worden.

En honderd jaar was een voorbeeld, had ik even wat duidelijker moeten zeggen misschien :).
En dat doen ze belabberd
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:23:44 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_130411515
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:31:00 #24
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_130418246
Het is natuurlijk ook nog maar de vraag of zo'n 'wat vind jij er eigenlijk van?'-onderzoekje nu wel een constructieve en verstandige manier is om tot gefundeerde uitspraken te komen over wat nu wel of niet literair te noemen valt. Nog schrikbarender is het dat het Huygens Instituut en de UvA op deze manier 'wetenschap' menen te bedrijven. Dat zegt een hoop over de gesteldheid van het hoger onderwijs en wat daaruit voortvloeit.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:14:01 #25
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130419173
En het zal mij verder jeuken of en wat literatuur is. Gros van de mensen die literatuur kopen heeft het ongelezen in de kast staan om er bij te horen in hun vriendenkring.
Wat ik veel liever zie is dat mensen gewoon eens een boek lezen, of dat nu een dan brown is of een mulisch vind ik volledig onbelangrijk. Het zo verschrikkelijk moeilijk doen over literatuur (door bv Leraren Nederlands op de middelbare school) is volgens mij de belangrijkste reden waarom er in NL zo weinig gelezen wordt.
Ik heb mijn liefde voor lezen van thuis meegekregen, maar volledig vergalt gekregen op school. Dat ik überhaupt nog lees komt zeker niet door mijn leraren Nederlands, in tegendeel.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:23:46 #26
7889 tong80
Spleenheup
pi_130419371
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
En het zal mij verder jeuken of en wat literatuur is. Gros van de mensen die literatuur kopen heeft het ongelezen in de kast staan om er bij te horen in hun vriendenkring.
Wat ik veel liever zie is dat mensen gewoon eens een boek lezen, of dat nu een dan brown is of een mulisch vind ik volledig onbelangrijk. Het zo verschrikkelijk moeilijk doen over literatuur (door bv Leraren Nederlands op de middelbare school) is volgens mij de belangrijkste reden waarom er in NL zo weinig gelezen wordt.
Ik heb mijn liefde voor lezen van thuis meegekregen, maar volledig vergalt gekregen op school. Dat ik überhaupt nog lees komt zeker niet door mijn leraren Nederlands, in tegendeel.
Ik lees en hoor dat vaker. Ik heb dat nooit zo ervaren. Mijn leraar Duits en leraren Nederlands waren juist stimulerend. Heb de indruk dat het een soort wishfull thinking is. Ik leerde schrijvers kennen door leraren. Ik schreef redelijke opstellen en m'n leraar zei dat ik eens Edgar Allen Poe moest lezen. Dat deed ik dus en was gelijk herkenbaar. Maar misschien ben ik niet de maatstaf. Weet niet wat een leraar Nederlands wel moet doen om het lezen te stimuleren. Moet ook in je zitten. Als puber genoot ik op m'n 15e van Herenleed. kende niemand die dat ook had. Economie interesseerde me niet evenals wiskunde. Andere leerlingen gingen na de middelbare school naar de HEAO. Maar wisten niet wie Jan Cremer of Slauerhof waren. Ieder zijn ding. Ik denk dat ik met jou een minderheid ben. Mensen die kunnen genieten van de schoonheid van de taal. Anderen weten precies hoe je een brommer moet opvoeren en houden van de Formule -1

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:50:35 #27
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130420010
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:23 schreef tong80 het volgende:

[..]

Ik lees en hoor dat vaker. Ik heb dat nooit zo ervaren. Mijn leraar Duits en leraren Nederlands waren juist stimulerend. Heb de indruk dat het een soort wishfull thinking is. Ik leerde schrijvers kennen door leraren. Ik schreef redelijke opstellen en m'n leraar zei dat ik eens Edgar Allen Poe moest lezen. Dat deed ik dus en was gelijk herkenbaar. Maar misschien ben ik niet de maatstaf. Weet niet wat een leraar Nederlands wel moet doen om het lezen te stimuleren. Moet ook in je zitten. Als puber genoot ik op m'n 15e van Herenleed. kende niemand die dat ook had. Economie interesseerde me niet evenals wiskunde. Andere leerlingen gingen na de middelbare school naar de HEAO. Maar wisten niet wie Jan Cremer of Slauerhof waren. Ieder zijn ding. Ik denk dat ik met jou een minderheid ben. Mensen die kunnen genieten van de schoonheid van de taal. Anderen weten precies hoe je een brommer moet opvoeren en houden van de Formule -1

:P
Daar is ook niets mis mee, maar waar ik me aan erger is dat als die persoon die brommers weet op te voeren enthusiast is over een Dan Brown die hij gelezen heeft, of wat dan ook, daar dan zo op wordt neer gekeken omdat het geen literatuur is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:05:14 #28
7889 tong80
Spleenheup
pi_130420325
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Daar is ook niets mis mee, maar waar ik me aan erger is dat als die persoon die brommers weet op te voeren enthusiast is over een Dan Brown die hij gelezen heeft, of wat dan ook, daar dan zo op wordt neer gekeken omdat het geen literatuur is.
Ik heb juist leraren gehad die down to earth waren. M'n leraar Nederlands vond het schandalig dat Jan Wolkers niet bij de grote drie stond. Ik kijk ook nergens op neer. Ik geniet van zgn elitaire kunst of schrijvers voor de fijproevers, terwijl ik ook met de massa mee ga, als het kwaliteit heeft.
Ik begrijp dat niet iedereen smult van Flaubert of P.F. Thomése, maar ik kan me wel opwinden als het tegendeel wordt gedaan. Het afschuiven van de schoonheid op te moeilijke en voor een klein publiek. Dat is de tendens momenteel, ik begrijp het niet dus is het waardeloos. Mien van Tien achter uit Tiel is de norm geworden. Heleen van Rooijen en Joep van het Hek de maatstaf.
Laat de brommerklussenaars lekker hun brommers opvoeren. Laat mij dan met een oude Tomos met verlengd stuur de blits maken.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:15:43 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130420643
Had gelukkig wel een goede leraar Engels en een freak voor Duits.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Trouwste user 2022 zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:28:36 #30
7889 tong80
Spleenheup
pi_130421059
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 augustus 2013 19:15 schreef Pietverdriet het volgende:
Had gelukkig wel een goede leraar Engels en een freak voor Duits.
Ik had dan weer een slechte lerares Engels. Iemand van de oude stempel. Het er in rammen van woordjes. Had altijd onvoldoendes voor proefwerken. Aan tekstverklaring deed ze niet. Terwijl ik iemand ben van de grote lijn en associatief denk en verbanden leg. Had haar gezicht wel willen zien toen ik bij de afsluitende luistervaardigheid en examen tekstverklaring een 8 haalde en met een 7 voor Engels eindigde. Enthousiast voor Engelse literatuur heeft ze me nooit gemaakt. Heb ik zelf moeten ontdekken.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_130422017
Ik had een verschrikkelijke leraar Nederlands, die mij desalniettemin een grote liefde voor de Nederlandse taal heeft bijgebracht de manier waarop hij ons de taal, boeken en schrijfsels leerde doorgronden.
Overigens net die enquête ingevuld, wat een waardeloze lijst boeken, en waarom staan de boeken niet per schrijver bij elkaar, dan had ik hele stukken door kunnen scrollen namelijk.
Ik dacht trouwens even dat een van mijn eigen boeken ertussen stond *O* maar nee, het was een titel die erop leek -O-
  zondag 25 augustus 2013 @ 13:02:16 #32
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_130439690
Hrm. Ik heb zelf literatuurwetenschap gestudeerd en de definitie van literatuur is zo subjectief als wat, volgens mij.

Zelf ben ik voorstander van een heel open definitie - (vrijwel?) alle teksten zijn als literatuur te analyseren. Zo zijn er geniale comics/graphic novels die de status van comics als 'low culture' hebben veranderd.

Dat ik zelf niks moet hebben van (noem maar wat :P) 50 Shades of Grey, maakt het niet minder interessant dat dat spul kennelijk zo resoneert bij tig mensen.

High culture / low culture divide vind ik niet meer zo van deze tijd.
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  zondag 25 augustus 2013 @ 16:31:20 #33
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130447460
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 13:02 schreef MariaEtcetera het volgende:
Hrm. Ik heb zelf literatuurwetenschap gestudeerd en de definitie van literatuur is zo subjectief als wat, volgens mij.

Zelf ben ik voorstander van een heel open definitie - (vrijwel?) alle teksten zijn als literatuur te analyseren. Zo zijn er geniale comics/graphic novels die de status van comics als 'low culture' hebben veranderd.

Dat ik zelf niks moet hebben van (noem maar wat :P) 50 Shades of Grey, maakt het niet minder interessant dat dat spul kennelijk zo resoneert bij tig mensen.

High culture / low culture divide vind ik niet meer zo van deze tijd.
Tja, zo worden tegenwoordig Doyle, Dickens en Couperus als High Culture gezien, maar in hun tijd waren het eigenlijk de soaps van hun tijd, vervolgverhalen die wekelijks in magazines verschenen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130448074
Uit mijn spreukenverzameling:
quote:
There no such thing as literature, there are only books that sell and books that don't sell
Menig boekvertaler krijgt geen literair tarief voor werk dat wel als literatuur in de winkel ligt.
Dat is niet alleen wrang voor de vertaler, het is ook een vorm oplichterij jegens het publiek.
Farts are jazz to assholes
pi_130448087
De lijst van boeken valt me goed tegen. Ik heb al meegedaan, maar er hadden best meer werken uit de wereldliteratuur (en Nederlandse literatuur) bij mogen staan.

Overigens is mijn definitie van literatuur: een verhaal waar meerdere lagen inzitten.

Dat is niet per definitie juist, maar in veel gevallen is dat in mijn beleving wel zo.
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
  zondag 25 augustus 2013 @ 16:52:05 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130448103
quote:
2s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:51 schreef trabant het volgende:
Uit mijn spreukenverzameling:

[..]

Menig boekvertaler krijgt geen literair tarief voor werk dat wel als literatuur in de winkel ligt.
Dat is niet alleen wrang voor de vertaler, het is ook een vorm oplichterij jegens het publiek.
Ja ja, het label Literair is belangrijk, we lezen geen thrillers, we lezen Literaire thrillers!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 25 augustus 2013 @ 16:52:50 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130448131
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:51 schreef Loekoe het volgende:
De lijst van boeken valt me goed tegen. Ik heb al meegedaan, maar er hadden best meer werken uit de wereldliteratuur (en Nederlandse literatuur) bij mogen staan.

Overigens is mijn definitie van literatuur: een verhaal waar meerdere lagen inzitten.


En een open einde?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130448195
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En een open einde?
Neuj, dat hoeft niet. Er zijn genoeg literaire werken die geen open einde hebben. Neem bijvoorbeeld Van de koele meren des doods van Van Eeden, dat boek is zo gesloten als de pest maar zéker literatuur. Zitten meerdere lagen en valt vanuit een hele hoop perspectieven te lezen én analyseren. :)
"Maar tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren. En ook weemoedigheid, die des avonds komt, wanneer men slapen gaat."
  zondag 25 augustus 2013 @ 16:58:01 #39
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_130448283
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:54 schreef Loekoe het volgende:

[..]

Neuj, dat hoeft niet. Er zijn genoeg literaire werken die geen open einde hebben. Neem bijvoorbeeld Van de koele meren des doods van Van Eeden, dat boek is zo gesloten als de pest maar zéker literatuur. Zitten meerdere lagen en valt vanuit een hele hoop perspectieven te lezen én analyseren. :)
Ik maakte een grapje, kijk dat jiskefet clipje wat Tong eerder poste.
Verder, kan je overal alles en nog "hineininterpretieren", pseudowetenschappelijk tijdverdrijf

Je ziet ook dat boeken daar speciaal voor worden geschreven, De Alchemist bijvoorbeeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_130454862
Naar mijn mening is dit soort didacticisme de grootste onzin die er te vinden is. Proberen een term af te stemmen op de massa vind ik vreemd, met name omdat het hier draait om een vorm van kunst die zowel cultuurspecifiek als leeftijdsgericht is (verder heb ik ook het een en ander te zeggen over de enquête zelf, maar het gros daarvan is hierboven al vermeldt). Om een hogere esthetische waarde proberen toe te kennen aan het ene werk is nogal controversieel en leidt tot erg incorrecte conclusies.


Slecht onderzoek.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:56:23 #41
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_130512127
quote:
1s.gif Op zondag 25 augustus 2013 16:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Tja, zo worden tegenwoordig Doyle, Dickens en Couperus als High Culture gezien, maar in hun tijd waren het eigenlijk de soaps van hun tijd, vervolgverhalen die wekelijks in magazines verschenen.
Leuke aanvulling, ook zo inderdaad! :Y
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  Trouwste user 2022 dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:36:05 #42
7889 tong80
Spleenheup
pi_130513325
Wordt tijd dat ze dit verplicht stellen aan allochtonen.

Bij de les Nederlands.



:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')