abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:04:59 #1
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130129861
Vervolg op het succesvolle tramtopic deel 1!
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:06:22 #2
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130129888
Nou was mijn vraag, heeft iemand meer info over de tram in Rhenen? ik weet dat de vader van mij opa daar conductuer geweest is, maar verder dan een paar fotos van de traceverlegging in het centrum kom ik niet :')
  vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:06:48 #3
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130129900
Is het trouwens ook een idee om de OP een beetje mooi te maken?
pi_130201510
Ik zit hier nu met uitzicht op de Stadhoudersweg, Rotterdam in de buurt van Vroesenpark. Hier rijdt al een aantal jaar geen tram meer, maar nu zie ik ineens weer trams rijden. Iemand enig idee wat ze hier doen?
  maandag 19 augustus 2013 @ 22:58:27 #5
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_130256463
quote:
11s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 14:06 schreef Flodder450 het volgende:
Nou was mijn vraag, heeft iemand meer info over de tram in Rhenen? ik weet dat de vader van mij opa daar conductuer geweest is, maar verder dan een paar fotos van de traceverlegging in het centrum kom ik niet :')
Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:







En voor informatie zijn er natuurlijk ook wat boeken en DVD's beschikbaar:


[ Bericht 7% gewijzigd door MREn op 19-08-2013 23:04:40 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:07:14 #6
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130271104
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2013 22:58 schreef MREn het volgende:

[..]

Ik vind zo snel in het de NVBS beeldbank (in aanbouw) een kleine 120 foto's als ik zoek op tram en Rhenen. Hier van een kleine selectie voor de liefhebbers hier, ook wat plaatjes met personeel:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

En voor informatie zijn er natuurlijk ook wat boeken en DVD's beschikbaar:
[ afbeelding ]
Danku _O_
heb je een linkje naar de site? :D
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 14:54:10 #7
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_130274849
Die lijst boeken komt uit de bibliotheekcatalogus, trefwoord 'NBM', te vinden op http://nvbs.com/toon.php?pag=Bibliotheek

De beeldbank wordt nog gevuld en is nog niet online beschikbaar. Het wordt sowieso een ledendienst. Wellicht later vanavond nog wat plaatjes als je wil. Info beeldbank: http://nvbs.com/toon.php?pag=Beeldbank
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:20:17 #8
270524 Flodder450
99% slechtheid, 1% plankton
pi_130390041
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 14:54 schreef MREn het volgende:
Die lijst boeken komt uit de bibliotheekcatalogus, trefwoord 'NBM', te vinden op http://nvbs.com/toon.php?pag=Bibliotheek

De beeldbank wordt nog gevuld en is nog niet online beschikbaar. Het wordt sowieso een ledendienst. Wellicht later vanavond nog wat plaatjes als je wil. Info beeldbank: http://nvbs.com/toon.php?pag=Beeldbank
top! bedankt!

Ik zal eens vragen aan mn pa wanneer zijn opa dat heeft gedaan, heb hier en daar dingen gehoord over de paardentram, maar ik zal het even navragen :D
  zondag 1 september 2013 @ 23:55:43 #9
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_130729885
Sla morgen je slag:

UTRECHT - De trambaan in Utrecht is weer compleet. Deze zomer is het traject tussen het Jaarbeursplein en Kanaleneiland-Zuid geheel vernieuwd en vanaf zondag rijden de trams weer.

Het spoor tussen Utrecht en Nieuwegein en IJsselstein was na dertig jaar dringend aan vervanging toe. Die operatie werd in tweeën gesplitst, verdeeld over twee zomervakanties. Volgend jaar zomer volgt de laatste fase van het project: het vernieuwen van de spoorbeveiliging.

Tijdens de maandagochtendspits worden reizigers verrast met een paar zingende stewardessen, als excuus voor de overlast
.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_130734397
Oh...dat lijkt mij leuk alleen jammer dat het zo te zien al vanmorgen vroeg was...

Of geldt dit ook voor de komende dagen?

[ Bericht 75% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 09:46:53 ]
  maandag 2 september 2013 @ 09:37:40 #11
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_130734426
ik hou nog steeds van de Kusttram in België _O_
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
  woensdag 4 september 2013 @ 15:47:44 #12
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_130814855
Deze clip van Paul van Haver al gezien? Ik vraag me af of Maatschappij voor het Intercommunaal Vervoer te Brussel er zo blij mee was, want die waren dus niet ingelicht... :+
pi_130854996
Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.

De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).

Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.


We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.



We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.

We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.


Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.


Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.


We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.

Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.


In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.


De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.



Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.


Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.


De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.


Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.


Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.


Het interieur van een van de Powell-trams.


Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.


Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.


Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.




Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.

Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.

Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.
pi_130855609
Leuk verslag!
dag
  donderdag 5 september 2013 @ 20:03:51 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_130858216
Mooi verslag, gave foto's!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 6 september 2013 @ 14:17:00 #16
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_130882011
Goed gedaan Bitlord, leuk verslag met fraaie plaatjes!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  vrijdag 6 september 2013 @ 14:17:38 #17
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_130882036
Tramverkeer Utrecht plat door kapotte bovenleiding

UTRECHT - Het tramverkeer in Utrecht ligt plat sinds vanochtend op het Europaplein een vrachtwagen de bovenleiding kapottrok.

Vervoersbedrijf Connexxion zet bussen in en denkt dat de stremming tot 'laat in de avond' kan duren. In Nieuwegein rijden de trams wel maar er kan in beide richtingen geen tramverkeer langs het Europaplein.

De trams tussen Kanaleneiland Zuid en het Jaarbeursplein reden sinds begin deze week weer na een renovatie van zes weken.

rtv Utrecht
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_130919234
Alvast door middel van een video een teaser van de volgende aflevering uit San Francisco. De fotorapportage volgt soon:

pi_130945529
De meesten onder ons waren waarschijnlijk wel bekend met het bestaan van de cable car in San Francisco. Wat mogelijk minder mensen weten, is dat de stad nog een ander, bijzonder interessant trambedrijf in huis heeft. Naast de reguliere (snel)tram is er namelijk ook de F-line over de Market Street naar de havenwerven.

In 1982 was de aanleg van de dubbele metrotunnel onder de drukke Market Street klaar. Vanaf dat moment gingen de nog resterende tramlijnen in de binnenstad van San Francisco onder de grond. De overgebleven rails van de ondergronds gebrachte tramlijnen bleven liggen. Een jaar later was het noodzakelijk dat de Cable Car, in mijn vorige reportage beschreven, er een jaar uitging voor een grootscheepse renovatie van de infrastructuur. Om een vervangende bewegende toeristische attractie in de stad te hebben, kwam er het idee van een Trolley Festival in de zomermaanden, waarbij gebruik gemaakt werd van de overgebleven straatsporen in de Market Street. Samen met de nog resterende PCC-trams uit San Francisco kwamen er historische trams vanuit verschillende delen van de wereld. Zo staan er op Flickr uit die periode foto's van een tram uit Porto.

Het trolleyfestival bleek een enorm succes en werd ook in de op 1983 volgende jaren gehouden.

Besloten om er een structurele lijn van te maken en de bestaande rails te vernieuwen. Intussen zorgde de grote aardbeving van 1989 ervoor dat een snelwegviaduct op de Embarcadero, de weg tussen de oude haven en de rest van de stad, instortte. Hierdoor kwam er ruimte vrij om het havengebied te herstructueren in een toeristisch verblijfsgebied en was verlenging van het tracé van de aanbouw zijnde definitieve F-lijn mogelijk.

En zo was er na enkele jaren weer permanent een tram bovengronds in de binnenstad, die ook nog eens een verlenging van een aantal kilometers had gekregen langs de verschillende pieren van de oude haven. Voor het materieel werden interessante keuzes gemaakt. De lijn zou constant geëxploiteerd worden met museumtrams. 14 tweedehands PCC-trams werden aangekocht van het trambedrijf van Philadelphia. Daarnaast werden drie nog in San Francisco aanwezige tweerichting-PCC's gerenoveerd. Tot de komst van de weinig succesvolle Boeing-trams waarover ik een volgende keer schrijf, beschikte San Francisco al over een grote vloot PCC-trams.

Uiteindelijk bleek de F-line een dusdanig succes, dat er nog meer PCC-cars werden aangekocht en gerestaureerd. Daarnaast kreeg men de beschikking over een tiental Peter Witt-trams uit Milaan.

Op dit moment beschikt men over 47 gerestaureerde historische trams, waarvan een groot deel dagelijks inzetbaar is. Daarnaast is er nog een redelijke reserve aan PCC-cars en andere trams om te gebruiken voor onderdelen of om op een later moment te restaureren.

Enfin, laten we hieronder maar eens op pad gaan. Eerst het lange stuk over de Market Street, en dan langs de verschillende pieren naar de Fishermans Wharf.


De eerste afbeelding is gemaakt bij het zuidelijke eindpunt Castro, kennelijk bekend om de gayscene in deze wijk. MUNI PCC 1077 laadt passagiers uit. Had ik al ergens anders geschreven dat ter verhoging van de attractiviteit van de F-lijn de PCC-trams in de kleuren van de verschillende voormalige Amerikaanse trambedrijven zijn gestoken? Erg leuk! De 1077 is oorspronkelijk gebouwd tussen 1946 en 1948 voor Minneapolis. In 1953 ging het stel naar Newark. In 2004 werd het stel door San Francisco overgekocht en is sinds juli 2012 in dienst in de kleuren van het voormalige trambedrijf van Birmingham, Alabama.


De 1079 (Detroit, Michigan).


En nogmaals de 1079. De reguliere dienst gaat hier rechtsaf, maar er liggen nog sporen door de plantenbakken naar een oude tramtunnel, maar hier mogen de historische trams niet meer komen.


De 1061 in de kleuren van Pacific Electric.


Laten we maar eens instappen en op pad gaan met een van de PCC-trams. De normale tarieven zijn geldig, wat neerkomt op $2 voor een enkele reis. "Mobib"-apparaten zijn bij elke deur aanwezig, waarop je dagkaarten kan valideren.


De 1058 in de kleuren van Chicago passeert ons. Deze tram komt van oorsprong uit Philadelphia.


De behoorlijke gele 1057 in de kleuren van Cincinnati, Ohio, nadert een tramhalte op de Market Street. De eerste paar haltes vanaf Castro richting de binnenstad zijn de haltes en trams nog relatief leeg. Let op de laaghangende mist op de achtergrond.


Als we vervolgens verder trammen het centrum in, wordt het druk. Niet alleen in tram, met "echte" reizigers (20%) en toeristen (80%), maar ook op straat. De Market Street is echt een van de hoofdassen van San Francisco. Dit komt niet alleen door de tram, maar ook door in dezelfde straat rijdende bus- en trolleybuslijnen. Onder de straat ligt er daarnaast nog eens een ondergrondse tramlijn, en daaronder nog eens een expressmetro (BART). Op een zeker punt bij Montgomery station passeren de lijnen F, J, K, T, L, M, N, S, 2, 5, 6, 9, 9L, 10, 12, 21, 31, 38, 38L, samen goed voor meer dan 150 vertrekken per uur per richting. Op de foto de 1078 in de kleuren van San Diego. Deze wagen rijdt pas sinds een jaar door San Francisco.


Naast een flink aantal PCC-trams, beschikt de MUNI ook over een tiental Peter Witt-trams uit het Italiaanse Milaan. Deze zijn vaak op de dienst te vinden, zowel in het geel als in het groen. De 1818 in het groen/groen op de Market Street.


En vervolgens de 1859.


De 1063 in de kleuren van Baltimore, Maryland. let op de constructie van de bovenleiding. De F-lijn gebruikt een van de vier draden voor de plus. Retourstroom gaat via de rails. De vier kabels per richting worden gebruikt om tegelijkertijd twee trolleybussen naast elkaar te kunnen laten rijden.


We gaan iets verder en komen uit bij het einde/begin van de Market Street. Met een kleine omweg langs het F-line trammuseum (wel aardig, ook gratis toegang) gaat de F-line linksaf over het Embarcadero, de weg langs de verschillende pieren. Stel 1075 in de kleuren van Cleveland, Ohio.


In dezelfde bocht maken we kennis met een van de oorspronkelijk uit San Francisco afkomstige tweerichting PCC's. De uit 1948 stammende 1009 is geschilderd in de kleuren van Dallas.


Even later komt de 1008 langs (links de 1818). De 1008 is in de oorspronkelijke kleuren van San Francisco gestoken. Let op de toekomstigbestendige bestemming Fort Mason.


Nu we aangekomen zijn op de Embarcadero, kunnen we kennis maken met de versterkingstrams op het drukste gedeelte van de F-lijn. Terwijl over het gehele traject PCC- en Milanese trams ongeveer elke 6 minuten rijden, rijdt er in de middag ook nog eens elk kwartier een versterkingstram op het drukke gedeelte over de Embarcadero. Deze ritten worden over het algemeen uitgevoerd met het bijzondere materieel wat beschikbaar is. Een van deze diensten werd tijdens mijn bezoek gereden met de 1, een uit 1912 stammende tram van San Francisco. Pas gerestaureerd en schitterend, lieten ze deze tram alleen maar rijden op het deel van de F-lijn waar de lijn voornamelijk over een eigen baan rijdt.


Interieur van de 1.


Later op de dag trof ik een andere speciale tram aan, maar dan wel op het reguliere traject van de F-lijn door de Market Street. Inrukkend naar de remise rijden de bijzondere trams eenmaal per dag over de normale lijn. Zo kon ik ook deze bijzondere openluchttram uit het Engelse Blackpool (de 228) zien.


Naast de trams die op straat te zien zijn, ben ik ook altijd benieuwd naar de vloot die niet wordt gebruikt. Met enige moeite is het mij gelukt om legaal te fotograferen op de remiseterreinen van de MUNI. Links de 916 uit het Australische Melbourne. Deze tram is momenteel nog in restauratie. Rechts de 1056 in de kleuren van Kansas, ook nog in restauratie.


Twee Milanese trams (1811 & 1893), de linker in haar alleroudste kleuren.


De 1055 in de andere remise, in de kleuren van Pennsilvania.


De 1072 in de kleuren van Mexico City.


De 496 uit Melbourne. Deze wagen zou wel dienstvaardig zijn, maar heb ik niet op straat gezien.


Deze 952 uit New Orleans, Louisiana, is nog in restauratie.


De 798 komt van oorsprong ook uit San Francisco en stamt ui 1924. Deze tram wacht nog op restauratie.


De 351 komt uit Johnstown, Pennsilvania en staat ergens in een hoekje weggestopt.


Ook van deze wagen moge het duidelijk zijn dat ze niet op straat verschijnt. De tram komt uit Moskou.


Niet op straat gezien, wel in de remise op de foto gezet. De 1071 met de kleurstelling van Minneapolis.


Werkwagen C1 uit 1916. Wordt nog steeds af en toe gebruikt bij werkzaamheden.


De 578 uit Kobe, Japan.


Met enig geluk geraakte ik nog in de werkplaats, met een zeer interessante vondst. Links de stokoude 578 uit 1896, die het zo lang heeft volgehouden door te zijn omgebouwd tot werkwagen. In 1956 werd de tram gerestaureerd en sindsdien sporadisch ingezet voor extra ritten op lijn F. Rechts een voor de "wereldgeschiedenis" minder belangrijke tram, maar daarentegen weer erg
interessant voor dit specifieke topic. De 737 is uit Brussel afkomstig en had daar wagenparknummer 7037. Bij de komst van de wagen in 2004 is de wagen vernummerd in 737 en gestoken in de kleuren van partnerstad Zurich. Er zijn plannen om de wagen op een later moment terug te brengen in de oude crème-kleuren van Brussel. De tram leek een hardnekkige technische storing te hebben, en was daarom al enige tijd niet meer ingezet.


Bij een trambedrijf dat op een zo'n grote schaal gebruik maakt van museumtrams, uitbreidingsplannen heeft en voldoende geld, is het bijna onvermijdelijk dat er nog ergens een opslagterrein moest zijn met trams die nog niet gerenoveerd waren. De locatie hiervan was mij niet bekend, maar naar afloop van een bezoek aan één van de remise stond ik bij het wachten op de sneltram terug naar het centrum een beetje om mee heen te kijken. Toen zag ik tussen een schutting de vorm van een PCC-tram op een plek waar de remise van net niet was. Dat kon dus wel eens die opslag zijn, wat dus ook zo bleek te zijn. Een flink aantal PCC-trams stond hier. Deels als onderdelenleverancier, deels om op een later moment nog te worden gerestaureerd tot museumtram. Met de klok mee een onbekende kop, rechtsboven de 1054 in de kleuren van Pennsilvania die in 2003 na een botsing buiten dienst is gesteld. Rechtsonderin de 2147 in de SEPTA-kleuren van de jaren 90. Wordt waarschijnlijk alleen voor onderdelen gebruikt.


Linksboven nog een tweerichtingcable car. Ik vermoed de 51, die momenteel gerestaureerd wordt. Rechts daarvan de 3557 uit Hamburg. Wordt mogelijk ooit nog eens opgeknapt. De 3e is mij onbekend, de 4e is nog compleet zoals zij (1168) in 1982 buiten dienst ging in San Francisco. Linksonderin de 151 uit Osaka, Japan en rechtsonder de 1128 van San Francisco, welke in 1983 voor de trolleyfestivals uit die jaren was omgeschilderd in de kleuren van St. Louis.


Weer terug naar de binnenstad, waar de avond inmiddels zijn intrede heeft gedaan. Buiten is het donker, binnen in de PCC-trams is het behaaglijk en hangt er een goede sfeer. De trammetjes zijn druk tot overvol.







Na zoveel foto's wordt het tijd om er maar eens af te sluiten met deze reportage van een zeer interessant trambedrijf. Het gaat hier veel verder dan hobbyisten die met trammetjes spelen. De F-line is zowel een belangrijke toeristische attractie van de stad geworden als een vervoersoplossing, die twee keer zoveel reizigers trok als de buslijn die zij jaren geleden verving. De laatst beschikbare cijfers uit 2007 geven aan dat de lijn destijds 20.000 reizigers trok, per dag! De toekomst van de F-line en de exploitatie met museumtrams ziet er vooralsnog rooskleurig uit. Vanaf de Fhisherman's Wharf wordt de lijn binnen enkele jaren met enkele kilometers doorgetrokken in westelijke richting langs de haven. Met deze verlenging wordt getracht de toeristische aantrekkelijkheid van dit gebied te vergroten en de omgeving van Fort Mason beter te ontsluiten met het openbaar vervoer. Bij deze verlenging gaat men gebruik maken van een 1200 meter lange oude spoortunnel die daar nog midden in de stad ligt. Naast deze verlenging van de F-line zijn er ook vergevorde plannen om de E-Embarcadero lijn in gebruik te nemen. Over al bestaande sporen van de de F-lijn langs de havens zou deze lijn verder moeten lopen onder de Baybridge door over de sporen van de T-sneltramlijn naar het honkbalstadium, het Caltrainstation en de nieuwbouw in de oude havens aldaar. Met deze lijn zou de ontwikkeling van dit gebied verder worden gestimuleerd.

Een geweldige stad, waarvan ik benieuwd ben hoeveel museumtrammetjes er over tien jaar wel niet op straat te vinden zijn!
  zondag 8 september 2013 @ 13:47:52 #20
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_130946162
Erg, erg gaaf! Leuk ook dat je de moeite hebt genomen om de remise te bezoeken!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_130959012
Wow, dat is nog eens andere koek dan elke zondag een aantal ritjes in de binnenstad rijden zoals hier in Den Haag gebeurt..
dag
  maandag 9 september 2013 @ 09:51:06 #22
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_130978491
Heel gaaf!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 17 september 2013 @ 17:56:02 #23
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131285823
De lat is wel hoog gelegd door Bitlord dus maar een simpel nieuws berichtje:

Auto botst tegen sneltram op pas geopende kruising

stupide titel van rtv-utrecht imho |:(
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131310899
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:32 schreef Bitlord het volgende:
Een van de afwijkende tramsystemen in de wereld is de kabeltram van San Francisco. De kabeltram rijdt al sinds 1873 door de straten van deze Californische stad. Decennia werd het syteem in grote getale gebruikt door de inwoners van San Francisco. De laatste tientallen jaren wordt de kabeltram voornamelijk bevolkt door toeristen die de stad aandoen. De kabeltram is één van de belangrijkste toeristische attracties van de stad en is opgenomen in het Amerikaanse National Register of Historic Places.

De kabeltram wijkt af door de manier van aandrijving van de trams. Onder de trambaan bevindt zich een kabel die zich constant voortbeweegt met een snelheid van 15 km/h. De trambestuurder van de kabeltram kan simpelgezegd een stang aan deze kabel bevestigen, waardoor de tram zich kan verplaatsen. De trams hebben zelf geen motor. De kabels onder de straat worden aangedreven vanuit de centrale remise aan de Mason Street. Hier wordt ook het onderhoud en de restauratie van de cablecars uitgevoerd en is een museum te vinden over de cable car (vrij toegankelijk).

Tot 1890 werden in grote aantallen cablecarlijnen in de stad geopend. Op het hoogtepunt waren er 23 lijnen. De frequenties in de drukste straten konden zo hoog zijn als elke 15 seconden. Van dit dichte netwerk is weinig meer over. De electrische trambedrijven vervingen de bestaande cablecar-trams. In de jaren 40-60 werden vervolgens de nog bestaande cablecars en trambedrijven op grote schaal vervangen door bussen. Er bleven, mede door protesten van inwoners van San Francisco en onvoldoende motorvermogen van dieselbussen op de steile hellingen, drie cablecarlijnen over, die tot op de dag van vandaag nog bestaan.

[ afbeelding ]
We beginnen onze toer bij gelijke de drukste halte van het net. Bij de drukke halte Powell & Market staan vaak veel toeristen te wachten op de kabeltram. Bij deze halte en draaipunt vertrekken twee van drie lijnen. De Powell-Masonlijn en de Powell-Hydelijn rijden tot aan het cablecarmuseum op een gezamelijk traject. Daarna hebben de lijnen een eigen route.

[ afbeelding ]

We lopen iets verder de Powell street op. Voor wie niet erg lang wil wachten is het aan te raden één of twee haltes met de cablecar op te lopen. Zoals te zien, laten de conducteurs de trams niet geheel vollopen bij het beginpunt, om ook voor reizigers onderweg ruimte over te houden.

We zien trouwens wagen 9 van de serie trams die dienst doen op de Powell-Mason- en Powell-Hydelijnen. Er zijn voor beide lijnen net geen 30 trams beschikbaar, zowel nieuwe als oude trams. Wie denkt dat dit een oud exemplaar is, heeft het mis. De 9 werd gebouwd tussen 1997 en 2000 en is uitgedost in de kleuren van de Market Street Railway, een van de trambedrijven uit het vroegere San Francisco.

[ afbeelding ]
Nu maar eens een foto van een van de steile hellingen waar de kabeltram bekend van is. Deze wagen met nummer 25 is een stuk ouder dan de 9 van de vorige foto.
Het frame dateert uit de periode 1888-1890 en destijds reed de tram op de Powell Street Railway. Na de grote aardbeving en de grote brand (kapotte gasleidingen vlogen in brand na de aarbeving) werd de tram naar een andere lijn overgeplaatst. De tram is grotendeels opnieuw opgebouwd in 1973.

[ afbeelding ]
Wagen 16 uit 1990, met alleen een oud dak afkomstig van de 516 uit 1893. Gestoken in de kleuren van de MUNI tussen 1939 en 1947.

[ afbeelding ]
We komen al weer redelijk snel bij een van de eindpunten van de Powell-lijnen, de halte Taylor & Bay. Aan de niet-toeristische zijde van beide Powell-lijnen is er een buffer gemaakt. Hier staan vaak meerdere trams met het personeel te wachten. Tram 11 komt oorspronkelijk uit 1893 en is in 1977 vrijwel compleet opnieuw opgebouwd.

Videootje bij hetzelfde eindpunt waar tram 2 gekeerd wordt. De trams van de Powell-lijnen zijn eenrichtingswagens, waarvoor een draaischijf aan elk eindpunt noodzakelijk is.

[ afbeelding ]
In de buurt van de remise/cablecarmuseum splitsen de twee Powell-lijnen zich van elkaar. Vanwege de onder de grond gelegen kabels moet de conducteur met kracht het wissel omgelegd houden. Let op de soort van strengelspoorconstructie op de achtergrond. Na het wissel lopen beide lijnen nog een enkele honderden meters parallel aan elkaar.

[ afbeelding ]
De lijn die hier afsplitst, de Powell-Hydelijn kent ook enkele zeer steile stukken, wat wel redelijk te zien is aan de hand van deze foto. De 21 is een nieuwe tram uit 1992. De originele 21 was in een te slechte staat en werd in 1987 gesloopt.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier een foto van een lege 15 aan het eindpunt Hyde & Beach. De 15 uit 1893 voor de Market Street Railway's Sacramento Clay cable car line. Verbouwd in 1954. Het voorste gedeelte van de tram is open, met naar buiten geplaatste langsbanken. Voor deze langsbanken zijn enkele staanplaatsen. Daarachter een gesloten gedeelte met naar binnen gelegen plaatsen. Daarachter nog een balkon met een handvol staanplaatsen. De bestuurder bevindt zich tussen beide langsbanken in het open gedeelte. De conducteur verplaatst zich over de hele tram. Op de zeer steile stukken staat hij meestal achteraan om de extra handrem te gebruiken.

[ afbeelding ]
Naast de beide Powell-lijnen is er ook de California Street-cable car. Deze lijn heeft ander materieel dan de Powell. De voertuigen zijn net wat langer en voorzien van een "stuurstand" aan beide zijden. Aan de eindpunten van deze lijn zijn er dan ook overloopwissels en ontbreken de draaischijven. Op de foto stel 58 uit 1914.

[ afbeelding ]
De California Street cable line heeft door de lijnvoering naar een aantal
bedrijven in het centrum van de stad en het ontbreken van ander openbaar vervoer ook nog een forensenfunctie. Toch is het grootste deel van de reizigers ook hier toerist. Stel 49 is een relatief nieuwe tram uit 1992.

[ afbeelding ]
Vanaf het bovenste gedeelte van de California Street is er een mooi uitzicht op de rest van de straat en de o zo drukke Bay Bridge. In de verte tramstel 54 en verder nog net zichtbaar het eindpunt bij de Market Street.

[ afbeelding ]
Stelletje 54 komt nog dichterbij, gebouwd enkele maanden na de aardbeving van 1906.

[ afbeelding ]
Het interieur van een van de Powell-trams.

[ afbeelding ]
Op de locatie waar de beide Powell-trams van elkaar splitsen en ook de California-lijn het dichtstbij is, bevindt zich de centrale werkplaats en aandrijflijn. Ook het gratis toegankelijke museum zit in dit gebouw.

[ afbeelding ]
Het meest opvallende van dit pand zijn de verschillende aandrijflijnen van de kabeltramlijnen. Vanuit het museum zijn deze lijnen gewoon te bekijken.

[ afbeelding ]
Ìn het museum is onder meer dit oude trammetje te vinden met nummer 8. Een erg oude tram en wel uit 1873.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Naast de aandrijflijn en de enkele museumtrammetjes is onder het museum de remise van alledrie de lijnen. Deze is niet vrij toegankelijk, maar vantevoren toestemming vragen opent deuren die normaal gesloten kunnen blijven. Er is bij de kabeltram een flinke reserve, want toen ik in de remise was, verbleven hier de 3, 13, 15, 19, 21, 22, 42, 50, 52, 53 en nog een twee tot drietal andere trams in de remise/werkplaats.

Het aantal reizigers van de cable car ligt dagelijks op meer dan 6400. Een groot deel van deze reizigers koopt voor hun rit een losse enkele reis van $6. De dagkaarten voor het gehele Muni-openbaar vervoernet zijn trouwens ook geldig op de Cable car. Ondanks de vrij hoge inkomsten, liggen de uitgaven voor het net ook vrij hoog. Het ondergrondse net van kabels is duur in onderhoud, evenals de personeelskosten (2 man op elke car). De stang die de tram met de kabel verbindt slijt snel en dient regelmatig vervangen te worden.

Tot slot 9 minuten durende video met verschillende beelden die ik tijdens mijn bezoek aan de San Francisco Cable Car heb gemaakt.
Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.

Herken er veel van (trams & ritjes) tijdens mijn verblijf in San Francisco.
(heb ook nog ergens foto's liggen geschoten indertijd met mijn analoge foto-camera)
  woensdag 18 september 2013 @ 14:00:43 #25
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131312842
http://www.uithoflijn.nl/home/

Website over de sneltram naar de Uithof, BRU heeft een tender uitstaan voor 27 trams. De precieze vorm en uitvoering van de Uithoflijntrams staat nog niet vast, maar het zullen in ieder geval moderne lagevloertrams worden van circa 32 meter lang en 2,65 meter breed. De nieuwe trams worden goed toegankelijk en zullen worden voorzien van airconditioning en moderne reisinformatiesystemen.

Ben benieuwd wat er uit komt rollen, stiekem hoop ik op CAF.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_131314174
quote:
6s.gif Op woensdag 18 september 2013 12:49 schreef Iwanius het volgende:

[..]

Dank voor dit uitgebreide verslag met bijbehorende zelf geschoten? foto's.

Herken er veel van (trams & ritjes) tijdens mijn verblijf in San Francisco.
(heb ook nog ergens foto's liggen geschoten indertijd met mijn analoge foto-camera)

Uiteraard eigen plaatjes!
pi_131314458
130918_92054_foto.JPG
Zo zonder bovenleiding moet je creatief zijn als je niet wil lopen als verkeersregelaar zijnde..
dag
  woensdag 2 oktober 2013 @ 14:18:30 #28
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_131776780
Metro bestuurster op lijn 54 vindt het nodig om bij elk perron te claxoneren. Lijkt me niet echt normaal?
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
pi_131803740
Misschien verveelt hij/zij zich of... moet er iets worden aangegeven?
  dinsdag 8 oktober 2013 @ 22:07:37 #30
200192 Darkwing_Duck
Straalbezopen Camembertvreter
pi_131987359
  woensdag 9 oktober 2013 @ 01:06:12 #31
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_131994435
quote:
auw!
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_132518315
Ligt het aan mij of zou de Haagse tramlijn 1 er goed aan doen om een Randstadraillijn te worden?
pi_132518354
quote:
14s.gif Op woensdag 18 september 2013 14:00 schreef bork het volgende:
http://www.uithoflijn.nl/home/

Website over de sneltram naar de Uithof, BRU heeft een tender uitstaan voor 27 trams. De precieze vorm en uitvoering van de Uithoflijntrams staat nog niet vast, maar het zullen in ieder geval moderne lagevloertrams worden van circa 32 meter lang en 2,65 meter breed. De nieuwe trams worden goed toegankelijk en zullen worden voorzien van airconditioning en moderne reisinformatiesystemen.

Ben benieuwd wat er uit komt rollen, stiekem hoop ik op CAF.

[ afbeelding ]
Persoonlijk hoop ik dat het Alstom Citadissen worden. Imo de perfecte tram.
pi_132519337
quote:
0s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 14:18 schreef Fiorano het volgende:
Metro bestuurster op lijn 54 vindt het nodig om bij elk perron te claxoneren. Lijkt me niet echt normaal?
Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
  donderdag 24 oktober 2013 @ 17:50:21 #35
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_132519385
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
de Kusttram doet dat ook altijd maar ik vind het best veilig :)
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_132520703
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 17:48 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Wij moeten bij het opkomen van elke halte in principe ook de bel gebruiken net als bij het wegrijden op de halte, niet de luchthoorn gelukkig :')
Kun je ff op DM reageren :)
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 20:20:21 #37
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_132591650
SGP/Lohner E1 (voormalige Weense tram), Plac Wszystkich Świętych, Kraków


Bombardier NGT6-2 (Flexity Classic), Plac Wszystkich Świętych, Kraków


SGP/Lohner c3 (bijwagen, ex-Wenen), Plac Dominikański, Kraków


Bombardier NGT6-2 (Flexity Classic), Plac Dominikański, Kraków
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 5 december 2013 @ 15:11:06 #38
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_133945347
Eerste tram in Edinburgh sinds 50 jaar.

I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  donderdag 5 december 2013 @ 20:40:47 #39
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_133957512
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 15:11 schreef bork het volgende:
Eerste tram in Edinburgh sinds 50 jaar.

[ afbeelding ]
Zo hé, dat is echt een project zonder eind!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 14 december 2013 @ 10:36:01 #41
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_134255525
quote:
Leuk, in Amsterdam maar waarom in het Engels die tekst vraag ik me dan af -O-
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
pi_134283060
Internationale tekst die een ieder begrijpt daar Amsterdam als metropool heel veel toeristen aantrekt.
pi_134285892
Iemand die al filmpjes of foto's heeft van de Avenio die in Munchen rijdt? Gezien die ook bij ons (HTM) komen eind volgend jaar ben ik benieuwd naar ervaringen
pi_134356040
Daarop volgend. Is dit topic ook uitermate geschikt voor plaatjes van trams waarin gereden wordt terwijl er soep o.i.d. wordt opgediend aan de passagiers?
pi_134733900
Stuk over de trams in San Francisco doorgelezen, enorm interessant. Heb helaas niet zoveel van die oude trammetjes gezien toen ik er was... Nog een reden erbij om binnenkort terug te gaan ;)
pi_134807731
Wat vinden jullie hier nu het leukste aan die oude trams. Het aanzien of toch het rijden erin en alle facetten van die tram horen en voelen? (gepiep/geluid e.d.)
pi_135752052



quote:
Op de Meppelweg zijn twee voertuigen van de Randstadrail met elkaar in botsing gekomen. Het lijkt op het eerste gezicht om een kop-staart aanrijding te gaan.

Beide voertuigen liepen behoorlijke schade op; één voertuig kwam door de klap zelfs met een wielstel buiten de rails terecht. Omdat de trams (na de spits) relatief weinig passagiers vervoerde, viel het aantal gewonden mee. 4 personen werden ter plaatse door de ambulancebemanning onderzocht, maar uiteindelijk is niemand vervoerd.

Volgens ooggetuigen is de achterste tram met een behoorlijke snelheid achterop zijn voorganger gereden. De VOA is ter plaatse gekomen om een ongevalsonderzoek te doen.

Nadat de sporen van het ongeval zijn vastgelegd, zal de tram herspoord moeten worden. Dat betekent dat de stremming van het tramverkeer op de Meppelweg vermoedelijk langdurig zal zijn.
http://www.regio15.nl/act(...)dstadrail-voertuigen

:{ :{
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:19:42 #48
67518 bork
Schaffner ohne Zwangzug
pi_135758570
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly
Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
  dinsdag 21 januari 2014 @ 14:34:22 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_135759125
Slordig wel... rijden ze daar op zicht?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_135759185
quote:
2s.gif Op dinsdag 21 januari 2014 14:34 schreef Duvel het volgende:
Slordig wel... rijden ze daar op zicht?
:Y in het stadse gebied is geen beveiliging aanwezig, enkel buitengebied (vanaf Den Haag CS -Zoetermeer v.v.)
Voorste RR stond te halteren en daar is een RR bovenop geknald
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')