Professioneel, hobbyist of amateur? Toon je fotografie of digital art werk, stel je vragen en deel je kennis. Ook over de gebruikte apparatuur, software, workflow, photoshop, lightroom enzovoort. Iedereen is welkom, maar houd er rekening mee; we zijn alti
Je maakt een foto en bewerkt hem, maar hoe zou een ander jouw foto bewerken? Wat zijn de mogelijkheden met jouw foto en hoe zou je je bewerkingswereld kunnen vergroten? Post hier je RAW en laat hem bewerken door een andere fotograaf. Kijk wat zij er van maken, leer wat evt. anders kan en bewerk een week later zelf de foto van een andere fotograaf.
Hoe gaat het in z’n werk?
De foto Elke maandag om 20.00 heeft iedereen de mogelijkheid een RAW+full size JPG bestand of een full size JPG bestand te posten. Hierbij geldt: Wie het eerst komt wie het eerst maalt. Dit om de snelheid er een beetje in te houden. Dus iedereen heeft gelijke kansen om een foto in te sturen. De link die je krijgt uit je Wetransfer file post je hier in het topic.
De bewerking Elke foto zal te bewerken zijn totdat de download niet meer beschikbaar is (na 14 dagen). Mocht je als er een nieuwe RAW beschikbaar is toch nog de bewerkte foto willen posten kan dat uiteraard.
Naast het maken van mooie plaatjes is het belangrijk om te laten zien wat je gedaan hebt. Het doel van dit topic is immers het delen van kennis. Beantwoord bij je bewerkte foto dan ook deze drie vragen:
- Wat is je workflow? (welke stappen heb je gemaakt) - Waarom heb je die stappen gemaakt tijdens het bewerken? - Welke tools heb je gebruikt?
De regels - Bewerk de foto zoals je wilt. Alles is mogelijk. Ga je voor subtiel? Of juist voor over de top? - Foto's worden niet verspreid buiten dit topic.
Disclaimer De RAW files of HQ JPG files blijven altijd eigenaar van de fotograaf. De fotograaf heeft het recht om zijn RAW of JPG file terug te trekken uit de leercurve van dit topic als hij of zij zich daar toe genoodzaakt voelt. Alle bewerkte foto's worden puur vanuit leerperspectief geplaatst en bewerkt. Mocht een bewerkte foto toch gebruikt worden gaat dat in overleg met de fotograaf en de user die de foto heeft bewerkt. FOK! is niet verantwoordelijk voor ongeoorloofd gebruik van de foto's.
Inspiratie is gekomen vanuit dit topic op Tweakers Aangever van dit topic op FOK! is NorgeT
Foto nummer 1: Niet langer beschikbaar voor download
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto Nummer 2: Niet langer beschikbaar voor download
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto Nummer 3: http://we.tl/PctcUWchk9
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Foto Nummer 4: Download Full res.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 10% gewijzigd door Uncle op 02-09-2013 19:49:23 ]
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b] [i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
Laat ik dan maar aftrappen met een edit Deed ook mee in het ondertussen dode topic op Tweakers
Wat ik gedaan heb is de boel gecropt en de contrast en highlights wat bewerkt, om hierna de hele boel te voorzien van een tone en hierna even met de tong uit de mond er wat stains en krasjes overheen gebrushed. Tenslotte wat vignetting en grain samen met een bordertje.
Idee was om de kever wat meer een retro vibe te geven
Raw geopend in photoshop, fill light omhoog, blacks omlaag, contrast omhoog, tint verschoven, met sponge tool selectief zwart wit gemaakt (wel eerst alles selecteren behalve de auto). Met zwarte kwast de vrachtwagen weggehaald, dodge tool om bepaalde delen (vooral linksboven) donkerder te maken, selectie met doezelaar op 50/60 op de lampen, naar belichting > op maximaal, dat 2 a 3 keer. Verder nog met alt + dodge tool het gebied voor de lampen wat lichter gemaakt. Dat is het wel denk ik
edit: misschien is het een idee om de originele foto onder de link te zetten zodat mensen die niet mee doen maar wel kijken toch gelijk de verschillen kunnen zien?
[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 15-08-2013 04:57:08 ]
Importeren Eerst heb ik de foto geïmporteerd in Lightroom.
Het wegwerken van de vrachtwagen Vervolgens ben ik begonnen met het wegwerken van de vrachtwagen. Dit heb ik gedaan door Photoshop aan te slingeren het blok van het hostel uit te knippen en naar rechts op te schuiven achter het blok waar de Kever voor staat. Het perspectief klopt misschien niet meer. Maar dat valt op het eerste gezicht niet echt op
Zwart-wit omzetting Voor zwart-wit omzettingen gebruik ik eigenlijk altijd een photoshop plugin uit photo effex pro. Hier heb ik volgens mij een roodfilter toegepast en de contrasten aardig opgeschroefd. Verdere kleuraanpassingen kan ik mij niet meer herinneren.
Vignet en gradient Tot slot heb ik in Lightroom nog een een gradient vanuit de linker onderhoek toegevoegd en een vignet toe te passen.
edit: misschien is het een idee om de originele foto onder de link te zetten zodat mensen die niet mee doen maar wel kijken toch gelijk de verschillen kunnen zien?
Leek mij ook een goed idee. Wordt in de loop van de ochtend veranderd.
[ Bericht 11% gewijzigd door NorgeT op 15-08-2013 08:36:48 ]
Importeren Eerst heb ik de foto geïmporteerd in Lightroom.
Het wegwerken van de vrachtwagen Vervolgens ben ik begonnen met het wegwerken van de vrachtwagen. Dit heb ik gedaan door Photoshop aan te slingeren het blok van het hostel uit te knippen en naar rechts op te schuiven achter het blok waar de Kever voor staat. Het perspectief klopt misschien niet meer. Maar dat valt op het eerste gezicht niet echt op
Kleuraanpassingen - De exposure -0,19 - Blacks +13 - Colourvibration -100 - Splittoning: Highlights een gele tint gegeven | shadows een paarsige tint gegeven.
Vignet en gradient Tot slot heb ik in Lightroom nog een een gradient vanuit de linker onderhoek toegevoegd en een vignet geplaatst
Canon EOS 5d mark ii / Canon EOS 400D / Canon 70-200 f4 L / Canon 17-40 f4 L / Tamron 90mm f2.8 Macro / Canon Speedlight 430EX II / Lowepro Flipside 400
Foto iets warmere tint gegeven door middel van witbalans in Camera Raw (kleuren helemaal veranderen ben ik geen fan van, vandaar dat het qua kleuren erg op het origineel lijkt).
Belichting overall iets lichter gemaakt, waardoor ik de blacks weer wat omlaag kon gooien.
Iets clarity toegevoegd.
Croppen in Photoshop zelf gedaan.
Met de Lens Correction tool de lijnen van de gebouwen recht proberen te trekken, al is dat natuurlijk lastig met zo'n objectief/vervorming.
Toen begonnen met de healing brush/clone stamp, allemaal kleine dingen weggewerkt (van logo's tot vuiligheid op de electriciteitskast).
[ Bericht 14% gewijzigd door Susteren op 15-08-2013 11:26:59 ]
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™ Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende: Mijn ode aan Susteren. :')
Even tussendoor: is dit een hele oude foto of zo? Komt me zo enorm bekend voor als foto waar het wegwerken van de vrachtwagen uitgelegd werd, maar ik kan niet terugvinden waar ik 'm eerder heb gezien en daar kan ik slecht tegen
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Op donderdag 15 augustus 2013 12:00 schreef Weakling het volgende: Even tussendoor: is dit een hele oude foto of zo? Komt me zo enorm bekend voor als foto waar het wegwerken van de vrachtwagen uitgelegd werd, maar ik kan niet terugvinden waar ik 'm eerder heb gezien en daar kan ik slecht tegen
Op donderdag 15 augustus 2013 12:00 schreef Weakling het volgende: Even tussendoor: is dit een hele oude foto of zo? Komt me zo enorm bekend voor als foto waar het wegwerken van de vrachtwagen uitgelegd werd, maar ik kan niet terugvinden waar ik 'm eerder heb gezien en daar kan ik slecht tegen
Op donderdag 15 augustus 2013 14:35 schreef Dwyrin het volgende: Ook even lopen prutsen beetje dingen weggehaald, kleur temp aangepast en de kever iets ge-hdr'd
Dank je! Ghehe, de foto is dus ouder dan het topic waar ik 'm van herinner. Scherp? Mwah, eerder vaag dat dit soort dingen ergens in mijn brein opgeslagen worden, maar echt belangrijke dingen totaal vergeten worden.
Mooie en interessante bewerkingen tot nu toe trouwens!
There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die.
Nog weer even wat anders geprobeerd. Nu een wat koelere tint. En wilde de foto een beetje een jaren 50 sfeer geven.
Kleuraanpassingen Alles gedaan in lightroom
- Kleurtemperatuur wat koeler gemaakt - Exposure +0,50 - recovery 19 - Fill 31 - Vibration +75 - Saturation -77 - Shadows wat donkerder gemaakt - Met split toning de highlights een paarsige tint gegeven - Met split toning de darks een oranje achtige tint gegeven - Klein beetje verscherping - Een subtiel vignet toegevoegd
Leuk topic; blijft tof te zien hoeveel smaakjes je allemaal krijg als je verschillende mensjes ermee aan de slag laat gaan
Ben er ook even mee aan de slag gegaan, en kwam tot het volgende resultaat. Wilde ook de vrachtwagen wegsnoepen, maar heb even geen photoshop tot mijn beschikking
Eerst alle (in mijn ogen) storende elementen weggehaald, auto aan de linkerkant, vrachtwagen, electriciteitsdraden, verkeersborden, vlekken en putten in het wegdek. Distortion zo goed mogelijk opgeheven. Daarna met contrast gespeeld, dodge en burne, texture eroverheen met blending method 'multiply', hier en daar wat grunge toegevoegd. Als laatste verscherpt met high pass. Leuke foto om mee te spelen
origineel
bewerkt
[ Bericht 1% gewijzigd door ElizabethR op 17-08-2013 19:35:03 ]
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing. Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
Eerst alle (in mijn ogen) storende elementen weggehaald, auto aan de linkerkant, vrachtwagen, electriciteitsdraden, verkeersborden, vlekken en putten in het wegdek. Distortion zo goed mogelijk opgeheven. Daarna met contrast gespeeld, dodge en burne, texture eroverheen met blending method 'multiply', hier en daar wat grunge toegevoegd. Als laatste verscherpt met high pass. Leuke foto om mee te spelen
Misschien kan er ook iemand laten zien HOE je een vrachtwagen wegshopt??
En opvallend dat bij alle verdwenen vrachtwagens de weerspiegeling van de vrachtwagen vergeten wordt Maar goed, nog altijd beter photoshop werk dan ikzelf presteer
En opvallend dat bij alle verdwenen vrachtwagens de weerspiegeling van de vrachtwagen vergeten wordt Maar goed, nog altijd beter photoshop werk dan ikzelf presteer
Ik gok selecteren en dan content-aware fill?
Wat ik me ook afvroeg: is het mogelijk om de auto 'andersom'(spiegelen) te zetten? Ik vind hem nml voor het mooie de verkeerde kant opstaan