abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_123771816
Ik zie regelmatig op andere fora topics langskomen waar de before and after-versies van foto's langskomen. Vast wel eens eerder gedaan hier, maar ik kwam het niet tegen.

Ik ben wel benieuwd naar hoeveel nabewerking er door jullie wordt gedaan. Misschien kunnen we wat van elkaar leren wat betreft Photoshop, Lightroom en alle andere programma's.

Twee voorbeeldjes van mij:

pi_124157257
Leuk topic, zo kom je er achter bij welke pareltjes er nog extra werk benodigd is geweest. Ik ben zelf beginnend fotograaf (nu net een jaartje) en ben nog heel veel aan het experimenteren.. Op die manier kan ik het voor mijzelf ook verantwoorden om nog de helft van het werk in Photoshop te doen :') Ik denk dat je hier een goede discussie kan houden over de hoeveelheid nabewerking die nodig is en wat dat zegt over de kwaliteit van de fotograaf.. Ik ben ieder geval blij dat ik nog flink veel mogelijkheden heb in Photoshop, mede doordat ik fotografeer in RAW.. Anyway, genoeg gelult, hier mijn voor- en na foto's :)

pi_124161732
Leuk topic
pi_124161761
quote:
14s.gif Op zondag 17 maart 2013 14:11 schreef andreas612 het volgende:
Leuk topic
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_124169710
Leuk topic!
Het is flink onderschat wat je kunt herstellen/verbeteren met simpele bewerkingen. Ik werk standaard met Lightroom en Photoshop.
Een aantal eigen voorbeeldjes:

Dit was een vrij extreme bewerking. De vrachtwagen in de achtergrond vond ik nogal storend. Ik heb de straat een beetje ingekort en het kruispunt verschoven. Vervolgens heb ik de foto naar zwart-wit omgezet met behulp van silver efex plug-in(aanrader voor als je veel met zwart-wit werkt)

Kwam uit dezelfde serie als de vorige foto. Ook hetzelfde proces doorgegaan. Alleen een gradient toegevoegd aan de lucht (al gebruik ik al vaak een Cokin ND grad filter op m'n camera)

Dit was eigenlijk een minimale bewerking. Door wat experimenteren met de colorbalance kwam ik er achter dat op de uiterste waarde er een mooie gele zweem optreed. Dit heb ik dus gedaan in combinatie met het opschroeven van de color vibrance. :)

[ Bericht 27% gewijzigd door NorgeT op 19-03-2013 20:45:57 ]
Meh
pi_124194872
Topic zou meer waarde krijgen als je er ook bij zet wat/hoe je de nabewerking hebt gedaan.
  FOK!fotograaf maandag 18 maart 2013 @ 16:44:28 #7
151126 angel008
pi_124211071
deze vond ikzelf wel leuk om te zien is een stuk duidelijker te zien wat/hoe er bewerkt is.

http://www.gerardhenninger.nl/blog/category/beforeafter/
  FOK!fotograaf maandag 18 maart 2013 @ 19:39:45 #8
18921 freud
Who's John Galt?
pi_124218716
Geinig!!

Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
pi_124244278
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 08:14 schreef 103720 het volgende:
Topic zou meer waarde krijgen als je er ook bij zet wat/hoe je de nabewerking hebt gedaan.
Heb beschrijvingen aan mijn bewerkingen toegevoegd :)
Misschien kan ik binnenkort als er interesse is wel een post maken waar ik stap voor stap de bewerking van een foto laat zien :)
Meh
pi_124244788
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:34 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Heb beschrijvingen aan mijn bewerkingen toegevoegd :)
Misschien kan ik binnenkort als er interesse is wel een post maken waar ik stap voor stap de bewerking van een foto laat zien :)
^O^
pi_124248059
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 11:49 schreef andreas612 het volgende:

[..]

^O^
Helder genoeg?
Meh
pi_124249167
quote:
0s.gif Op maandag 18 maart 2013 08:14 schreef 103720 het volgende:
En vooral ook wat de reden/achterliggende gedachte is van de bewerking. Het bewerken om het bewerken vind ik persoonlijk een beetje suf.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_124256075
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 13:29 schreef NorgeT het volgende:

[..]

Helder genoeg?
Misschien kan je volgende keer nog een paar kleine dingetjes erbij zetten hoe je bijv. zo'n foto omzet naar zwart/wit, misschien meer richting de waarde e.d. Ook bijv. "kruispunt verplaatst": welke tools en hoe. 'K zeg maar wat hoor.. als je er geen zin in hebt snap ik dat :P
pi_124273990
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:00 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Misschien kan je volgende keer nog een paar kleine dingetjes erbij zetten hoe je bijv. zo'n foto omzet naar zwart/wit, misschien meer richting de waarde e.d. Ook bijv. "kruispunt verplaatst": welke tools en hoe. 'K zeg maar wat hoor.. als je er geen zin in hebt snap ik dat :P
Dat wordt dan een flinke waslijst!
pi_124276331
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 22:47 schreef Orbox het volgende:

[..]

Dat wordt dan een flinke waslijst!
naja, 't is een topic of niet he ;) maar kan ook gewoon kort lijkt me.
  dinsdag 19 maart 2013 @ 23:36:36 #16
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_124276583
Leuk idee. Als ik mijn gewone pc terug h eb zal ik ook eens kijken.
Life is what you make it.
pi_124277528
quote:
7s.gif Op dinsdag 19 maart 2013 17:00 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Haha wordt een flinke lijst inderdaad. Nu niet echt tijd voor om dat netjes uit te werken met afbeeldingen erbij. Daarnaast zijn dit ook al 4jaar oude foto's dus hoe ik het precies aangepakt heb weet ik ook niet meer.
Maar ik kan binnenkort wel eens een nieuwe foto erbij pakken en stap voor stap laten zien hoe ik bewerk. Er zitten meestal wel standaard stappen in bij mij :)
Meh
pi_124283908
Mijn bewerkingen komen veelal op hetzelfde neer. Aangezien ik in RAW fotografeer is het sowieso standaard om bij het openen in Photoshop al te spelen met de sliders (exposure, brightness, contrast, saturation, color temperatures/tinten) en dat veranderd vaak al heel erg veel aan de foto.

Dan is het in Photoshop met de healing tool lens-vlekjes, overbodige mensen/paaltjes/vogels weg te shoppen, maar soms ook weer juist niet. Is natuurlijk heel erg afhankelijk van de foto.

Daarnaast kies ik vaak voor het Orton-effect omdat ik dat in sommige landschappen wel een toegevoegde waarde vind hebben, maar ook dat is weer afhankelijk van de plaat.

Ik zal ook eens stap voor stap een foto beschrijven :)
  FOK!fotograaf woensdag 20 maart 2013 @ 11:20:56 #19
151126 angel008
pi_124285700
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 10:19 schreef Thrilled het volgende:
Mijn bewerkingen komen veelal op hetzelfde neer. Aangezien ik in RAW fotografeer is het sowieso standaard om bij het openen in Photoshop al te spelen met de sliders (exposure, brightness, contrast, saturation, color temperatures/tinten) en dat veranderd vaak al heel erg veel aan de foto.

Dan is het in Photoshop met de healing tool lens-vlekjes, overbodige mensen/paaltjes/vogels weg te shoppen, maar soms ook weer juist niet. Is natuurlijk heel erg afhankelijk van de foto.

Daarnaast kies ik vaak voor het Orton-effect omdat ik dat in sommige landschappen wel een toegevoegde waarde vind hebben, maar ook dat is weer afhankelijk van de plaat.

Ik zal ook eens stap voor stap een foto beschrijven :)
gebruik je hier ook de layers voor of is het echt puur sliders sliden ?

als dat zo is zou je net zo goed lightroom gebruiken doet hetzelfde scheelt iets in je workflow.

ikzelf gebruik lightroom om mijn foto's te sorteren/ordenen en een selectie te maken om hierna verder te bewerken in photoshop.
pi_124290466
Eerlijk gezegd dacht ik dat lightroom vs photoshop een soort windows vs mac discussie was. Ik ben opgegroeid met PS en heb mij nooit verdiept in Lightroom.. Maar enlighten me? :P
  woensdag 20 maart 2013 @ 13:57:09 #21
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124291205
Ik selecteer mn raw met het programma van canon en maakt t daar scherper en zonodig pas ik de belichting en de witbalans aan en soms de style
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_124291457
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:34 schreef Thrilled het volgende:
Eerlijk gezegd dacht ik dat lightroom vs photoshop een soort windows vs mac discussie was. Ik ben opgegroeid met PS en heb mij nooit verdiept in Lightroom.. Maar enlighten me? :P
'k raak photoshop nadat ik lightroom geprobeert had niet meer aan _O_ zo'n bazenprogramma, al vind ik PS nog wel wat handiger met horizon recht trekken en vuiltjes weghalen.
pi_124291681
quote:
0s.gif Op woensdag 20 maart 2013 13:34 schreef Thrilled het volgende:
Ik gebruikte voorheen ook alleen maar PS, maar lightroom is een geweldige toevoeging. Met name voor het organiseren van je foto's. Daarnaast erg handig voor snelle (batch) bewerkingen en een groot voordeel is dat de bewerkingen los van de foto's worden opgeslagen. Je behoudt dus altijd het originele bestand.
Daarnaast heeft het een geweldige photoshop integratie. Voor extremere bewerkingen (waarbij je met layers moet werken bijv.) kun je zo overschakelen naar PS en de bestanden blijven in Lightroom staan.

Ik durf wel te zeggen dat Lightroom het beste programma is waar ik ooit mee heb gewerk. Snel, gebruiksvriendelijk en tegenwoordig erg veelzijdig _O_
Meh
  woensdag 20 maart 2013 @ 14:20:45 #24
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_124292042
Ik vind DPP eigenlijk wel prima voor selectie en basisbewerkingen
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_124293565
Ik zal vanavond Lightroom maar eens binnentrekken dan en wat gaan stoeien :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')