Over welk ISO-bereik praten we dan? Noise bij 800 of pas echt bij 3200? Omdat je zegt niet lichtsterk te zijn. A58 is inderdaad een mooi instapmodel van Sony. Ik denk dat de TS al wat in de Prosumer richting kan gaan denken voor in de toekomst. En met zo'n budget als beginner, waarom niet? Ik zou er een leuk toestel van willen kopen mits ik het geld had.. maar helaas.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:48 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
De a65 kan filmen en is pas 3 jaar oud, maar ik heb de voorganger van z'n grote broer (de 77) en was nou niet echt onder de indruk van de prestaties in slecht licht, om maar wat te noemen. Ja, het ding is snel, focust rap en kan in burst heel veel, hij houdt lekker vast en het is een prachtige camera, maar ISO technisch en dergelijke krijg ik er geen wow gevoel bij. En dat, dat krijg ik wel bij de a58 (die ik daarom gekocht heb) en de a99 (¤2800 voor een losse body).
Tel daarbij op dat een losse a77 body ook al zo'n 900 tot 1000 euro kost, een losse a65 body al snel naar 700 gaat en dit spul is voor de prosumer. TS stapt redelijk in, dus waarom moet hij meteen naar de bovenkant van de markt, terwijl aan de onderkant van de markt van Sony de a57 en a58 staan. De a58 is een instapper en spotgoedkoop voor wat die kan, de a57 is een voor gevorderde gebruikers bedoelde camera. De a58 is pas op de markt, het jongste model van Sony. Voor TS, met een klein budget, heel aantrekkelijk. Nadeel is dat, door de nieuwe flitsschoen (standaard ISO accessoireschoen), er weinig flitsers 2e hands te krijgen zijn die TTL ondersteunen (zeg maar geen). Met een a58 ben je voor 489 euro + SD kaart klaar. Pak je een pakketdeal, heb je een totaal bereik van 18 tot 200 mm over 2 objectieven, koop je een SD kaart en heb je voor 800 euro, dus keurig in budget, een compleet startset waar je prima mee uit de voeten kan. Lensmateriaal gaat terug tot 1985, wordt nog steeds ondersteund, wat wil je nog meer?
Fysieke bediening is bij beide (en veel andere) merken nagenoeg gelijk; persoonlijke voorkeur of wat je gewend bent speelt hier vooral een grote rol. Software matig is de Nikon beter en duidelijker. De menu's zijn gebruiksvriendelijker, dit baseer ik op hetgeen dat ik zelf de instellingen op een Nikon over het algemeen sneller heb gevonden dan op een Canon.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:34 schreef mitchelll0181 het volgende:
Puur uit nieuwschierigheid, wat is er makkelijker aan ivm een Canon ?
Ik zou met een 77 niet verder gaan dan ISO 1600. Dat doe ik met mijn 700 ook. Enige verschil is dat de resolutie van de 77 bijna dubbel zo groot is, dus je kan er na verkleinen minder van zien.quote:Op maandag 26 augustus 2013 00:05 schreef J03llV het volgende:
[..]
Over welk ISO-bereik praten we dan? Noise bij 800 of pas echt bij 3200? Omdat je zegt niet lichtsterk te zijn.
Alle merken hebben tegenwoordig dat soort foefjes voor beginners, denk ik. Ik zie in mijn a58 bijvoorbeeld een hele handleiding met tips zitten voor tijdens het fotograferen. Dus hoe je belichting te plaatsen, met een portret waar je dan op moet letten, etc. Zijn wel grappige features voor de beginner.quote:Op maandag 26 augustus 2013 00:20 schreef Kwakzalvertje het volgende:
Ook voor de 'beginnende' fotograaf is Nikon erg geschikt. Een voorbeeld is dat de nieuwe Nikon's op het scherm de opening/grootte van de lens weergeeft dmv een diafragma-vormig plaatje. Hierdoor zie je wat er gebeurt in de lens als je handmatig (in de M of A stand) het diafragma groter of kleiner stelt. Voor de professional onnodig, maar voor de amateur een handige toevoeging.
2de camera wordt eigenlijk vrijwel zeker de FZ200, want goede prijs en erg goede reviews, en portable. Met een lens die ontzettend goed schijnt te zijn.quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:56 schreef hottentot het volgende:
Oh maar TS moet wat mij betreft ook niet bovenin de markt instappen. Budgettair gezien (even uitgaan van de 1000,- die hij noemde) is het ook onzin om een body van bijvoorbeeld 900,- te kopen, dan blijft er 100,- voor lenzen over, en een toestel van 900,- gebruiken met een kitlens vind ik echt jammer van het geld. Ik bedoelde het meer in algemene zin. Ik heb zelf een 600D en om eerlijk te zijn zal ik daar over 10 jaar nog steeds blij mee zijn, tegen die tijd zijn die dingen tweedehands spotgoedkoop, dus ja waarom niet.
Zou ook graag van TS horen wat voor lens bereik hij zoekt bijvoorbeeld, daarbij zou hij mijn inziens TS ook wat foto’s moeten proberen om te zien of hij bijvoorbeeld met een tele zonder IS uit de voeten kan, ik kan dat wel, bij mijn vrouw worden de foto’s regelrechte rampen (de 600D met tele is eigenijk te zwaar voor haar, maar de IS bied daar redding, maar heb je geen IS nodig kunnen de lenzen vaak een stuk goedkoper (en grotere keuze). Ongetwijfeld wonen er een paar leden in zijn omgeving zodat hij ook echt praktisch wat kan proberen en vergelijken, want een 2e camera is vaak een makkie, maar de eerste is vaak een gok waarbij je 300 adviezen, recensies, reviews combineert.
Thanksquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:03 schreef J03llV het volgende:
Mooi om te horen dat je een keuze hebt gemaakt. Maar ik ga je echt aanraden om een betere lens te kopen. Met de 18-55 raak je snel uitgeschoten. Kijk eens hier naar http://www.camerashop.nl/(...)5-5-6g-ed-vr-dx.html
Hij weegt 530 gram dus tenzij je 3 jaar oud bent ga je hier echt geen moeite mee hebben om het te dragen
Ah dringt nu pas tot me door dat je zelf in HK zit. Geeft qua prijzen een ander beeld. En tenzij je echt trillende handen hebt zoals mijn vriendin moet IS geen factor van belang zijn bij kort bereikquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:03 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
2de camera wordt eigenlijk vrijwel zeker de FZ200, want goede prijs en erg goede reviews, en portable. Met een lens die ontzettend goed schijnt te zijn.
Waar ik de Nikon voor ga gebruiken is (hopelijk) heel all-round, dus gewoon stadsindrukken (Hong Kong), maar ook veel natuur (Hong Kong), en mensen, en mijn vriendin wil ook nog dat ik wat horloges van haar fotografeer, dus gedetailleerde close-ups enzo.
Geen idee of ik met lenzen zonder IS overweg kan. Ik ga de komende tijd eerst 'spelen' met de kitlens, om op die manier een beetje te leren, en zodra ik tegen bepaalde beperkingen aanloop, ga ik waarschijnlijk op zoek naar antwoorden, wat dus neer kan komen op nieuwe lenzen
Pancake lenzen zijn meestal wide-angle lenzen met een lage brandpuntsafstand. F/1.8 in dit geval. Of Aperture F1.8 hoe je het wil noemen. Maar als je in de stad/natuur foto's wil gaan maken is het niet echt een geschikte lens. Bijvoorbeeld in de natuur ga je misschien close-ups maken van dieren. Dan is het handig om het bereik te hebben ipv later een crop te nemen van de gemaakte foto waardoor je kwaliteit achteruit gaat.. Maar het is allemaal eigen keus natuurlijkquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:06 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
ThanksKost hier in HK wel 50 euro duurder dan bij die NLse webshop, dus daar wacht ik nog even mee. Ik denk dat ik als eerste extra lens eerder voor een 1.8 pancake (?) ofzo ga
Dat begrijp ikquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:20 schreef J03llV het volgende:
[..]
Pancake lenzen zijn meestal wide-angle lenzen met een lage brandpuntsafstand. F/1.8 in dit geval. Of Aperture F1.8 hoe je het wil noemen. Maar als je in de stad/natuur foto's wil gaan maken is het niet echt een geschikte lens. Bijvoorbeeld in de natuur ga je misschien close-ups maken van dieren. Dan is het handig om het bereik te hebben ipv later een crop te nemen van de gemaakte foto waardoor je kwaliteit achteruit gaat.. Maar het is allemaal eigen keus natuurlijkAlleen je maakt me er wel verdrietig door
Helaas nietquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:35 schreef mitchelll0181 het volgende:
Ik dacht dat alles in HK altijd veel goedkoper was
Je bedoeld wss "bokeh" wazige achtergrond. Ligt eraan wat voor Lens je hebt. met een 50mm kan je uitstekend bokeh creeëren. Maar als het goed is kan dit met de kitlens ookquote:Op maandag 26 augustus 2013 16:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Dat begrijp ikMaar die pancake schijnt juist weer handig te zijn om close-ups van bijvoorbeeld gezichten te doen waarbij dan de background 'blurry' wordt. Geen idee of dat ook kan met de kitlens, maar vooral snachts kun je daar wel mooie dingen mee doen, als er in die achtergrond veel neon enzo is (zoals in Mong Kok enzo...)
Voor de prijs van die ene zoom-lens kan ik dan bijvoorbeeld die FZ200 halen, die juist veel lovende reacties krijgt om de prima beeldkwaliteit gekoppeld aan dat zeer grote zoombereikMocht ik dan na een paar jaar alsnog besluiten dat ik beter nodig heb, qua zoom, dan kan ik alsnog upgraden naar een specifieke zoomlens voor de Nikon.
Yeah, 'bokeh' .... ik leerde die term ook pas deze week.quote:Op maandag 26 augustus 2013 17:31 schreef J03llV het volgende:
[..]
Je bedoeld wss "bokeh" wazige achtergrond. Ligt eraan wat voor Lens je hebt. met een 50mm kan je uitstekend bokeh creeëren. Maar als het goed is kan dit met de kitlens ook
Mij lukt het met de 18-55 iigquote:Op maandag 26 augustus 2013 17:31 schreef J03llV het volgende:
[..]
Je bedoeld wss "bokeh" wazige achtergrond. Ligt eraan wat voor Lens je hebt. met een 50mm kan je uitstekend bokeh creeëren. Maar als het goed is kan dit met de kitlens ook
Dat bedoel ikquote:Op maandag 26 augustus 2013 19:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Mij lukt het met de 18-55 iig
Kunnen wel wat hebben hoorquote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:27 schreef Yi-Long het volgende:
Mooi zo, dan gaan we dat de komende dagen maar eens proberen met de kitlens. Nog niet echt kunnen spelen ermee. Gisteren naar Sham Shui Po geweest hele dag, en vandaag ook hele dag weg
Kan zo'n camera trouwens wel tegen heel warm weer!? Het is hier overdag zo'n 32-34 graden ofzo. En die cameratas is ook nog eens zwart. Beetje bang dat dat ding gaat smelten.
quote:Op [quote]
[b]Op woensdag 28 augustus 2013 16:45 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kunnen wel wat hebben hoor
Mooi zoquote:
Als je niet hoeft te wisselen er vooral lekker op laten zitten.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 16:53 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
[..]
Mooi zo
Beetje eng allemaal. Ook die aparte lens enzo. Dacht eerst dat ik hem steeds eraf moest halen en apart moest houden, maar dankan er dus stof op de sensor komen dus voortaan laat ik hem er gewoon op, tenzij ik moet wisselen met een andere lens.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |