abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130093815
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:22 schreef Loekie1 het volgende:
Ik kan niet geloven dat de helft van de bevolking chaos wil, waarschijnlijk stemmen ze een volgende keer anders. Het zou slimmer zijn als het leger niet al te hard zou optreden en het geweld van de mosselbroeders daardoor des te duidelijker wordt voor de rest van de bevolking.
mosselbroeders? :')

Driekwart van de bevolking heeft op een islamitische partij gestemd. Dat gaan ze echt niet veranderen omdat het militaire regime dat wil.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_130094028
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:21 schreef Fides het volgende:

[..]

Verschil is natuurlijk wel dat, aangezien die moslimbroeders zoveel stemmen kregen, er miljoenen potentiele strijders zijn.....
Het is niet te hopen dat dat het scenario is, dan wordt de midden-oosten situatie zo uitzichtloos dat we de boel misschien beter kunnen herkoloniseren.
Say what?
pi_130094066
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:46 schreef UpsideDown het volgende:
dat we de boel misschien beter kunnen herkoloniseren.
:') That will end well.
-
pi_130094125
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:02 schreef -jos- het volgende:

[..]

Over welke voorwaarden heb je het dan, en geef eens voorbeelden waarom die voorwaarden dan afgeschaft werden.

Als er een ding niet democratisch is, dan is dat het huidige ingrijpen van het militaire regime.
De broeders probeerden waar mogelijk sharia-achtige wetgeving in te voeren en die botst op 1001 vlakken met democratie. Het leger is ook niet democratisch, maar daar heb ik het niet over gehad.
pi_130094134
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:48 schreef Charismatisch het volgende:

[..]

:') That will end well.
Ach, zodra we alle olie eenmaal binnen hebben gaan we weer. :7
Say what?
pi_130094221
De macht(nemer cq heerser) in Egypte zal erg blij zijn met al deze chaos (na jaren massa-organistie via drie revolts), kunnen zij hun 'orde uit chaos' strategie toepassen (leger en politie op burgers loslaten zorgt voor nog meer doden en verzet, dus nog hardere organisatie) Er is een revolutie gaande, tussen heersers en het volk, het volk is (zoals gewoonlijk in de geschiedenis) aan het verliezen, want zien hun eigen (die kunstmatig op gang werd gebracht door de macht via politiek en propaganda) organisatie niet voor ogen.
pi_130094549
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:50 schreef Poolbal het volgende:

[..]

De broeders probeerden waar mogelijk sharia-achtige wetgeving in te voeren en die botst op 1001 vlakken met democratie. Het leger is ook niet democratisch, maar daar heb ik het niet over gehad.
Hij was anders ook voor het versterken van burgerrechten. En geef dan eens wat voorbeelden van wetgevingen van hem die niet in een democratie passen. Voor zover ik weet zijn de meeste regels van de islam niet in strijd met democratie. Slechts een paar.
pi_130094906
Moest het even googlen want het is inmiddels al weer een maand geleden :)

NRC next:

Morsi's grootste blunder, en misschien wel de belangrijkste brandstof van het protest, was het constitutionele decreet in november dat bepaalde dat zijn wetten, decreten en besluiten niet meer konden worden aangevochten bij de rechter. Volgens zijn tegenstanders werd hij een nieuwe dictator. Zo kreeg hij de omstreden, fundamentalistisch getinte nieuwe grondwet aangenomen zonder dat de oppositiegroepen er iets over te zeggen kreeg. "Morsi trok zijn decreet uiteindelijk grotendeels in, en de betogers keerden naar huis terug, maar het imago van de president was fataal beschadigd. Een week na zijn machtsgreep werd hij door gelovigen een moskee uitgejaagd."

Het belangrijkste oogmerk van de Moslimbroederschap lijkt het verzamelen van macht, zeggen oud-leden. De staatsmedia zijn bemand met sympathisanten en leden van de Broederschap. De vrijheid van meningsuiting is er niet beter op geworden sinds het vertrek van Mubarak. Televisiekomiek Bassam Youssef werd in januari vervolgd vanwege belediging van de president.

En ja, het leger doet het ook, maa we hebben het nu over Morsi. (normaal zeik ik altijd over dat leger dat het halve land bezit en dat je niet mag beledigen want oh dan stort het land in elkaar -uh huh).
pi_130094982
Och, het lijkt Silvio Berlusconi wel.

Maar goed, wat we nu in ieder geval wel hebben: minimaal 500 doden en een grote chaos en heel wat mensen die uit zijn op wraak.
pi_130095307
quote:
14s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 12:44 schreef UpsideDown het volgende:

[..]

Nee pro's die met geweren door de straten lopen is wel slim.
525 mensen dood. denk je dat het nu ooit nog goed komt? ik niet.
pi_130095389
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:01 schreef -jos- het volgende:

[..]

Hij was anders ook voor het versterken van burgerrechten. En geef dan eens wat voorbeelden van wetgevingen van hem die niet in een democratie passen. Voor zover ik weet zijn de meeste regels van de islam niet in strijd met democratie. Slechts een paar.
http://www.al-monitor.com(...)st-egypt-bsabry.html

quote:
Following a mixed start with ups and downs, Morsi and the Brotherhood suffered a massive blow after his November constitutional declaration.
quote:
He assaulted the separation of powers by handpicking an allied prosecutor-general in a manner that defied the post-revolution national consensus of letting the judiciary nominate the candidate to such a role, and whose removal remained a strong divisive point in any attempt at national reconciliation.
quote:
In another breach of revolutionary consensus, Morsi and the Brotherood tightened control over state media and retained the nationally rejected role of information minister, already abolished briefly after the toppling of Hosni Mubarak.
Ook in interviews heb ik zat Egyptenaren gezien die inderdaad voor Morsi hadden gekozen gebaseerd op zijn beloftes voor stabiliteit, een goede grondwet etc. maar die hem nu weg wilde hebben omdat hij zijn beloftes niet hield, sterker nog het tegenovergesteld deed.
pi_130095419
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel langzaam gaat bezinken.
Say what?
pi_130095521
quote:
Moslimbroeders bestormen overheidsgebouw Caļro'
Honderden aanhagers van de Egyptische Moslimbroederschap bestormen donderdag een overheidsgebouw in hoofdstad Caļro.
ANP

Dat meldt het Britse persbureau Reuters op basis van berichtgeving op de Egyptische staatstelevisie.

Dit bericht wordt nog aangevuld.
  donderdag 15 augustus 2013 @ 14:31:29 #89
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_130095611
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:24 schreef The-Dutch-Priest het volgende:

[..]

http://www.al-monitor.com(...)st-egypt-bsabry.html

[..]

[..]

[..]

Ook in interviews heb ik zat Egyptenaren gezien die inderdaad voor Morsi hadden gekozen gebaseerd op zijn beloftes voor stabiliteit, een goede grondwet etc. maar die hem nu weg wilde hebben omdat hij zijn beloftes niet hield, sterker nog het tegenovergesteld deed.
Het lijkt Rutte wel :')
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_130095653
Christenen doelwit in Egypte
CAIRO -
Koptische christenen in Egypte krijgen het steeds zwaarder te verduren in het diep verdeelde en door onlusten geteisterde Egypte. In negen provincies in het islamitische land zijn deze week tientallen kerken en andere gebouwen, zoals scholen, en bezittingen van christenen aangevallen. Uit gegevens van de politie en christelijke activisten blijkt dat 26 kerken zijn verwoest, onder meer met brandbommen, en 13 andere beschadigd raakten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)oelwit_Egypte__.html

Triest dat het zo afglijdt naar zinloos geweld
There is only one religion
  donderdag 15 augustus 2013 @ 14:35:33 #91
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_130095746
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:32 schreef Dance99Vv het volgende:
Christenen doelwit in Egypte
CAIRO -
Koptische christenen in Egypte krijgen het steeds zwaarder te verduren in het diep verdeelde en door onlusten geteisterde Egypte. In negen provincies in het islamitische land zijn deze week tientallen kerken en andere gebouwen, zoals scholen, en bezittingen van christenen aangevallen. Uit gegevens van de politie en christelijke activisten blijkt dat 26 kerken zijn verwoest, onder meer met brandbommen, en 13 andere beschadigd raakten.
http://www.telegraaf.nl/b(...)oelwit_Egypte__.html

Triest dat het zo afglijdt naar zinloos geweld
Zo zie je maar weer dat er altijd mensen die de heersende chaos gebruiken om hun eigen doelen te bereiken.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_130095797
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:11 schreef Poolbal het volgende:
Moest het even googlen want het is inmiddels al weer een maand geleden :)

NRC next:

Morsi's grootste blunder, en misschien wel de belangrijkste brandstof van het protest, was het constitutionele decreet in november dat bepaalde dat zijn wetten, decreten en besluiten niet meer konden worden aangevochten bij de rechter. Volgens zijn tegenstanders werd hij een nieuwe dictator. Zo kreeg hij de omstreden, fundamentalistisch getinte nieuwe grondwet aangenomen zonder dat de oppositiegroepen er iets over te zeggen kreeg. "Morsi trok zijn decreet uiteindelijk grotendeels in, en de betogers keerden naar huis terug, maar het imago van de president was fataal beschadigd. Een week na zijn machtsgreep werd hij door gelovigen een moskee uitgejaagd."

Het belangrijkste oogmerk van de Moslimbroederschap lijkt het verzamelen van macht, zeggen oud-leden. De staatsmedia zijn bemand met sympathisanten en leden van de Broederschap. De vrijheid van meningsuiting is er niet beter op geworden sinds het vertrek van Mubarak. Televisiekomiek Bassam Youssef werd in januari vervolgd vanwege belediging van de president.

En ja, het leger doet het ook, maa we hebben het nu over Morsi. (normaal zeik ik altijd over dat leger dat het halve land bezit en dat je niet mag beledigen want oh dan stort het land in elkaar -uh huh).
Na de coup van 2011 is door het militaire regime een nieuwe constitutie bepaald.

http://en.wikipedia.org/w(...)onstitution_of_Egypt

Nadat Morsi op democratische wijze de verkiezingen had gewonnen heeft hij zich inderdaad het recht toegeėigend om de constitutie te veranderen. Omdat het ondemocratische militaire regime dit proces dwars zat.

http://www.globalresearch(...)g-the-bullet/5312970

Uiteraard is daarna het constitutioneel decreet weer opgezegd:

http://www.globalresearch(...)rawing-edict/5314937

Dit lijkt me een vrij normale gang van zaken, Morsi had de steun van een democratische meerderheid om de consitutie te veranderen, in tegenstelling tot het militaire regime.

Overigens zie ik geen ondemocratische dingen in de constitutie van Morsi staan, integendeel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Constitution_of_Egypt
pi_130095978
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 13:22 schreef Loekie1 het volgende:
Ik kan niet geloven dat de helft van de bevolking chaos wil, waarschijnlijk stemmen ze een volgende keer anders. Het zou slimmer zijn als het leger niet al te hard zou optreden en het geweld van de mosselbroeders daardoor des te duidelijker wordt voor de rest van de bevolking.
Helft? Hoe kom je daarbij?
pi_130095994
Jij mag Morsi een gezellige democratische knaap vinden (misschien in vergelijking met het leger?). Ik vind beide zo ondemocratisch als de pest.

* Hitler is ook op democratische wijze gekozen. En toch noemen we zijn regeringsperiode geen democratie.
pi_130096008
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

2011: rond de 1000 doden, inmiddels al bijna vergeten.
pi_130096039
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:28 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

First image of Giza Governorate Building on Fire

The governorate building has been completely torched by Morsi supporters and fire services are battling to put out the fire. It is unclear whether there have been any casualties.

Dit vond ik altijd een mooi gebouw om te zien..... ;(
  donderdag 15 augustus 2013 @ 14:45:56 #97
306109 francoisdublanc
Urgent en At your service
pi_130096118
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:42 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

Ja maar dat was natuurlijk verspreid over een maand ongeveer.
pi_130096338
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:42 schreef Drifter__ het volgende:

[..]

omdat ze toen hun zin kregen. (ja later toch weer niet, ik weet het..)
pi_130096428
quote:
0s.gif Op donderdag 15 augustus 2013 14:42 schreef Poolbal het volgende:
Jij mag Morsi een gezellige democratische knaap vinden (misschien in vergelijking met het leger?). Ik vind beide zo ondemocratisch als de pest.

* Hitler is ook op democratische wijze gekozen. En toch noemen we zijn regeringsperiode geen democratie.
Ah, het Hitler argument.

Ik heb geen uitgesproken mening over Morsi. Het enige dat ik zeg is dat hij democratisch gekozen is.
pi_130096658
Mja het Hitler argument is hier behoorlijk van toepassing. Omdat je ook moeilijk kan zeggen dat hij democratisch is omdat hij gekozen is. Zo begonnen we deze discussie, maar dan met Morsi ipv Hitler.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')