SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Fijn om te lezen! Ik denk dat het voor jezelf ook erg nuttig kan zijn om die processen te doorgronden, als je daar last van hebt dus. Ik heb er zelf enorm veel last van gehad en ging speciaal de deur uit voor lekkere dingen. Of ik bestelde iets, want liever lui dan moe.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:46 schreef motorbloempje het volgende:
Totaal geen veroordeling van mijn kant, maar gewoon benieuwd naar het 'waarom zoveel moeite doen'.
Daar is niks mis mee. Wel met de gedachte dat je dat in huis MOET hebben omdat kinderen. Alsof het een contractuele verplichting van het ouderschap is om je kind dagelijks snoep en koek te geven.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:49 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Wat is er mis met een zakje chips, een dropje of een koekje op zijn tijd?
Ik kan niet voor anderen spreken, maar wij hebben tegenwoordig juist altijd bier in de koelkast omdat we vaker mensen (met kinderen) over de vloer krijgen die bier drinken. Ik drink het nooit. M'n lief drinkt in de zomer soms wat. En dan staat het er weer een jaar tot we alles weg kunnen gooien.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:45 schreef Stormqueen het volgende:
Zou dat het lot zijn van de kindhebbende mensch? Ik heb dat nog nooit gehad
Wel dat het twee weken buiten in de felle zon heeft gestaan, dan drink ik het ook niet meer
Ah, gewoon geen bierliefhebbers, dat kan ookquote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:52 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik kan niet voor anderen spreken, maar wij hebben tegenwoordig juist altijd bier in de koelkast omdat we vaker mensen (met kinderen) over de vloer krijgen die bier drinken. Ik drink het nooit. M'n lief drinkt in de zomer soms wat. En dan staat het er weer een jaar tot we alles weg kunnen gooien.
Zul je dus weer net zien dat wij, die geen snoep of andere zoetigheden in huis hebben, kinderen met overgewicht hebben.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:50 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee. Wel met de gedachte dat je dat in huis MOET hebben omdat kinderen. Alsof het een contractuele verplichting van het ouderschap is om je kind dagelijks snoep en koek te geven.
Waarom, hij zei toch joepie?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:55 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Zul je dus weer net zien dat wij, die geen snoep of andere zoetigheden in huis hebben, kinderen met overgewicht hebben.![]()
Ivan, bijna vier, vroeg pas of hij een ijsje van het buurmeisje mocht. (Let wel: hij krijgt dagelijks gemiddeld drie ijsjes aangeboden van iemand in de buurt.) Ik zei nee, maar voegde eraan toe dat hij wel wat amandelen mocht of een appel. Hij: "Joepie!" Op dat moment voelde ik me pas echt een rotouder.
Ik vind dat kinderen wel moeten leren dat snoep en koek iets is dat ze soms kunnen eten, maar voor mij ligt de nadruk wel op soms. Het is gewoonweg niet gezond, niet voor de tanden, niet voor het gewicht, en er zitten geen belangrijke stoffen in. Dus hebben we soms iets van snoep in huis en krijgt ze daar soms iets van.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:50 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Daar is niks mis mee. Wel met de gedachte dat je dat in huis MOET hebben omdat kinderen. Alsof het een contractuele verplichting van het ouderschap is om je kind dagelijks snoep en koek te geven.
Dat je dan amandelen of een appel ziet als het toppunt van lekker. Dan misgunnen je ouders je klaarblijkelijk wel heel wat.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:55 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Waarom, hij zei toch joepie?ik vind het briljant!
Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld altijd van die miniflesjes suikersap in huis voor de mini's van mijn schoonzus. Ten eerste arrogant duur, ten tweede voegt het niks toe. Het ergste is dat die kinderen gewoon water drinken thuis. Dus waarom haalt oma altijd die suikerzooiquote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:56 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat kinderen wel moeten leren dat snoep en koek iets is dat ze soms kunnen eten, maar voor mij ligt de nadruk wel op soms. Het is gewoonweg niet gezond, niet voor de tanden, niet voor het gewicht, en er zitten geen belangrijke stoffen in. Dus hebben we soms iets van snoep in huis en krijgt ze daar soms iets van.
Maar het gaat ver, inderdaad, wat ouders hun kinderen geven. Ik was met S een keer om te wennen in haar toekomstige kleuterklas tijdens het fruitmoment: fruit was er veelal wel (waarschijnlijk omdat snoep en koek nog net niet worden verboden), maar daarnaast had het grootste deel van de kindjes een pakje wickie, fristie, sap, chocomel, whatever. En dan hebben ze nog zoiets voor bij de lunch. Ik vind dat er beste gezocht mag worden naar gezondere alternatieven.
Mja, dat is hier ook niet het probleem eigenlijk, gezien het feit dat ik de snoepjes die Isa eet sowieso niet lekker vind. En ik moet regelmatig oudgeworden chips/koekjes weggooien... Bij mij ligt het ook eigenlijk helemaal niet aan snoepen, meer aan lekker (en teveel) eten.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:50 schreef Stormqueen het volgende:
[..]
Ik vind het wel een briljante opvoedingquote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat je dan amandelen of een appel ziet als het toppunt van lekker. Dan misgunnen je ouders je klaarblijkelijk wel heel wat.
Ook niet helaas.. Wij hadden eerder van alles in huis wat je gewoon mocht pakken en toch ging al m'n zakgeld op aan rotzooi eten. En dan van het goedkoopste want dan had je meer...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:57 schreef Zeester het volgende:
Ik denk ook wel dat als je je kind volledig onthoudt van snoep/chips het uiteindelijk ook misgaat. Dat ze dat zo gauw ze zakgeld hebben gaan compenseren met zelfgekochte zooi.
Dat is ook leuk, twee keer per jaarquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:03 schreef Zeester het volgende:
Ik kan me nu al verheugen om met mijn toekomstige kind naar de McDonald's te gaan. Omdat ik weet hoe leuk ik dat vroeger vond (en vind) en hoe speciaal het was.
Maar ik besef me wel dat ik een ongezonde liefde voor de Mc heb hoor
Precies. Ik ging ook zo'n 2x per jaar met mijn ouders.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:05 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Dat is ook leuk, twee keer per jaar
Maar dan is er toch ook niks mis mee als JIJ koekjes en snoepjes in huis hebt? Ik begrijp mensen niet die er niet af kunnen blijven, maar het wel in huis halen want het is voor de kinderen (en het vervolgens dus zelf opeten hè!).quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:58 schreef Sjeen het volgende:
Mja, dat is hier ook niet het probleem eigenlijk, gezien het feit dat ik de snoepjes die Isa eet sowieso niet lekker vind. En ik moet regelmatig oudgeworden chips/koekjes weggooien... Bij mij ligt het ook eigenlijk helemaal niet aan snoepen, meer aan lekker (en teveel) eten.
Ik zie er overigens zelf dan weer niks in om een kind alleen maar rozijntjes en soepstengels te geven. Dat is prima als ze klein zijn, maar niet als ze negen zijnMaar ook dat is natuurlijk heel persoonlijk.
Ja, dat herken ik en dat vind ik dus ook zo fijn aan S. Ze zit nu in een periode waarin ze wat minder eet en proeft, maar doorgaans proeft ze bijna alles, kan echt genieten van lekker (en vaak gezond!) eten. Als er ergens chocolade of olijfjes op tafel staan, gaat ze voor de olijfjes! Als er spekjes staan, gaan die opquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:03 schreef Claudia_x het volgende:
Allebei m'n kinderen worden heel blij van lekker eten en dat maakt het ook leuker om er aandacht aan te besteden. Op dagen dat ik alleen met ze ben, gaan we bijvoorbeeld samen naar de Turkse supermarkt en kopen dan wat Turks brood (wit en dus niet bepaald de beste keuze) en wat kip. Dan gaan we het samen marineren, wachten ze geduldig tot het uit de oven komt en dan picknicken we samen buiten. Of we zoeken nootjes uit bij de notenboer. Ik denk dat dat elkaar ook versterkt, dat we er iets leuks en lekkers van maken, dat ik het zelf leuk en lekker vind, en dat dat voor hen dus iets vanzelfsprekends is geworden.
En intussen eten ze dus ook wel minder gezonde dingen. Gister gingen ze met hun vader naar de Febo voor een kroket (ja ja, rolpatronen). En dat is ook oké, als de balans er maar is. Ivan begrijpt inmiddels heel goed dat minder gezonde dingen voor soms zijn, en bij ons is dat dus ook echt soms en niet maar één keer op een dag of zo.
Ik heb zelf vooral een enorme weerzin tegen het idee dat een dropje of chips het summum van lekker eten en zondigen is. Er zijn toch wel lekkerdere dingen te bedenken, me dunkt. Daarom hoop ik vooral dat m'n kinderen avontuurlijke proevers worden en van veel dingen leren houden. Met mate.
Er ligt altijd zoveel nadruk op wat je je kinderen geeft en onthoudt. Ik denk dat veel belangrijker is wat je zelf doet, want dat is wat kinderen als vanzelfsprekend voorgeschoteld krijgen. Als je wil dat je kinderen gezond en met mate eten, dan moet je ermee beginnen dat zelf te doen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:57 schreef Zeester het volgende:
Ik denk ook wel dat als je je kind volledig onthoudt van snoep/chips het uiteindelijk ook misgaat. Dat ze dat zo gauw ze zakgeld hebben gaan compenseren met zelfgekochte zooi.
Nou, dit, helemaal.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:10 schreef Claudia_x het volgende:
Er ligt altijd zoveel nadruk op wat je je kinderen geeft en onthoudt. Ik denk dat veel belangrijker is wat je zelf doet, want dat is wat kinderen als vanzelfsprekend voorgeschoteld krijgen. Als je wil dat je kinderen gezond en met mate eten, dan moet je ermee beginnen dat zelf te doen.
als ik heel eerlijk moet antwoorden: er is NIKS gezonds dat ik even lekker vind als ongezonde dingen. serieus.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 12:59 schreef motorbloempje het volgende:
Ik heb het inderdaad zelf nooit gehad. Ik ben vooral dik geworden door gewoon teveel te eten, teveel lunch, teveel avondeten en na het stoppen met mijn sport (zwemmen) ook nog eens op dezelfde manier doorgaan. Mijn ouders kenden/kennen niet echt mate: er was altijd snoep beschikbaar en dat mocht ook altijd, altijd frisdrank, en altijd teveel avondeten wat dan op moest, want bewaren was geen optie, maar weggooien ook niet. Dat was voor mij gewoon en dat heb ik nog best lang volgehouden, ook toen ik op mezelf woonde; ik ben dan wel gezonder gaan koken (minder vet en dergelijken), maar qua hoeveelheden was het nog steeds schandalig teveel, en ook weggooien was geen optie.
Echt ontzettend snoepen of snaaien heb ik dan ook nooit gedaan, laat staan dat ik er speciaal de deur voor uit ging; dat kwam niet eens in me op en nog steeds niet: wat we niet hebben, hebben we niet. En als ik écht écht écht een keer wat wil, dan is er wel wat in huis om bijvoorbeeld een cake te bakken, of een (volkoren)brood wat dan met camembert ofzo weggesnoept kan worden, of een gekookt eitje ofzo, of knackebrod met pindakaasmaar dat gebeurt eens in de 2 á 3 maanden ofzo? En dan gaat nog steeds de rest van die cake de dag erna mee naar Mr.Mo's werk of de hardloopclub ofzo.
Mijn zelfbeheersing is dan ook echt prima op orde, zeker tegenwoordig, nu we ook gewoon normale hoeveelheden eten als hoofdmaaltijden, maar dat zie ik eigenlijk niet als 'beheersing', want er valt niet zoveel te beheersen.. dus vandaar dat ik het me niet zo goed voor kan/kon stellen dat je niet kunt denken 'oh, ik heb 't niet in huis.. laat maar'.
En waarom, kwak, dan per se iets 'ongezonds'? Waarom niet iets 'lekkers' en dan iets lekkers kopen dat ook gezond is? Dat je trek hebt in iets LEKKERS is zó logisch, maar waarom dan iets ongezonds?
zo snaait Isa de aalbessenstruik leeg en kan ze niet wachten tot de bramen rijp zijn. Dat zit wel goedquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ja, dat herken ik en dat vind ik dus ook zo fijn aan S. Ze zit nu in een periode waarin ze wat minder eet en proeft, maar doorgaans proeft ze bijna alles, kan echt genieten van lekker (en vaak gezond!) eten. Als er ergens chocolade of olijfjes op tafel staan, gaat ze voor de olijfjes! Als er spekjes staan, gaan die op
Vorige week had ik bramen voor haar gekocht. Toen ik vroeg of ik wat bramen voor haar zou wassen, riep ze enthousiast "Ja lekker!". Ik hoop dat ze dat vasthoudt: dat niet alleen ongezonde dingen lekker zijn, maar ook gezonde.
Wij zijn ook wel eens bij de Mac geweest, hoor. Ik denk dat we er drie keer per jaar komen, dat is best veel misschien zelfs, maar goed. Ze vindt de kipnuggets lekker, houdt niet van frietjes, maar wil wel graag zelf een softijsje bestellen als toetje
quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:01 schreef Stormqueen het volgende:
Naja MoBlo, ik denk dat jij eerder de vreemde eend in de bijt bent hier. GEezien de reactiesOngezond kan ook verdomd lekker zijn namelijk. Vind ik.
Ja, dan wordt 't lastig ja...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
als ik heel eerlijk moet antwoorden: er is NIKS gezonds dat ik even lekker vind als ongezonde dingen. serieus.
Heerlijk tochquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef Sjeen het volgende:
[..]
zo snaait Isa de aalbessenstruik leeg en kan ze niet wachten tot de bramen rijp zijn. Dat zit wel goed
Deze Isa snaaide ook altijd de aalbessenstruik leeg hoor en ik ben toch ook flink dik gewordenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:14 schreef Sjeen het volgende:
zo snaait Isa de aalbessenstruik leeg en kan ze niet wachten tot de bramen rijp zijn. Dat zit wel goed
Ik moet nuanceren: als ik paprika of lekkere verse komkommer eet, of nootjes, of crackers met pindakaas dan kan ik dat ook echt heel lekker vinden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:18 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Ja, dan wordt 't lastig ja...
Als je er geen behoefte aan hebt en je gaat er niet extra veel door eten omdat je tijdens de maaltijden berehonger hebt of vlak voor het eten dan maar wat koekjes naar binnen stopt is een T niet echt noodzakelijk oid.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:20 schreef eleusis het volgende:
Discussiepunt vanochtend: is een T goed om te nemen ook als je hier nooit behoefte aan hebt? Me vriendin opperde dit, maar ik kan het niet gleuuuven.
Of als je een dip in je humeur krijgt door een gedaalde suikerspiegel, dan is een T misschien ook wel handigquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als je er geen behoefte aan hebt en je gaat er niet extra veel door eten omdat je tijdens de maaltijden berehonger hebt of vlak voor het eten dan maar wat koekjes naar binnen stopt is een T niet echt noodzakelijk oid.
ik was eind middelbare school 83 kilo. dat is te zwaar, obees zelfs, maar wat zou het fijn geweest zijn als ik dat gewicht had behoudenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:18 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zie daar wel wat herkenbaars in, kwak, vooral het gevaar van jezelf zien als 'het dikke kind'. Daar ga je je op den duur ook naar gedragen. Als ik achteraf de foto's bekijk, werd ik in mijn puberteit steeds slanker. Het was alsof alles gewoon meer in proportie kwam, en ik fietste in die tijd ook veel. Ik at nog steeds niet echt gezond, maar ook niet overdreven ongezond of veel. Pas in mijn studententijd kwam ik ineens veel aan. Toen ging ik helemaal los, want ik was toch al dik, dus tja. Wist ik veel dat ik eigenlijk niet zo heel dik was.
Daarom doe ik er ook alles aan om te voorkomen dat mijn kindjes die nog maar peuters zijn een stigma krijgen. Er wordt dus tegenwoordig serieus bij kinderen vanaf 2 jaar al over "obesitas" gesproken. Bij mijn oudste beginnen we te zien dat het helemaal vanzelf goedkomt. Hij heeft nu zo goed als een gezonde bmi. Daar hebben we helemaal niets voor gedaan; zijn groei lijkt gewoon op een bepaalde manier voorgeprogrammeerd. En datzelfde geldt vermoedelijk voor m'n jongste.
Heel veel raakvlakken hier...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:12 schreef kwakz0r het volgende:
ik was het dikke kind dat bij vriendinnetje om water vroeg en dan te horen kreeg "water is voor de kippen", die rauwkost en rijstwafels mee naar school nam waarna niemand naast haar wilde zitten "want paprika stinkt" en die droge boterhammen at 's avonds met 1 los plakje worst, nooit hagelslag gegeten, nooit pasta, nooit jam... nibb-its gingen in een koffiefilter...
hoe ik zo dik geworden ben? ik begrijp het denk ik pas sinds een jaar of wat...
(nu volgt een lang verhaal)
ik was een mager kind, veel ziek. ik was ook veel bij oma. oma voerde me bij met bordjes rundvlees in de jus, gehaktballetjes. als ik bij oma was mocht ik altijd een tweede bakje chips, en nog meer chocolade. daar is mijn lekkere bekkie voor vet en zout ontstaan.
toen mijn amandelen eruit gingen werd ik gezonder en vlogen de pondjes eraan. inmiddels was ik een dikkige 6/7-jarige aan het worden. op school begon het vernederen en plagen, en ook de indoctrinatie - je moeten wegen voor een project in de klas en dan erachter komen dat je de dikste bent, en dan aan de klas moeten vertellen wat je allemaal eet. op je kop krijgen van de schoolarts dat je te dik bent, elk jaar weer. ik was ook mollig, als ik een poos minder groeide was ik dik, als ik wat harder groeide in de lengte was ik dunner maar nooit slank.
zo halverwege de basisschool (groep 4) begon ook het chips pletten in mijn bakje, het pakken van een extra plakje worst, het snoepen van slagroom in de kast bij oma, het expres naar oma gaan omdat je wist dat je dan lekkers en chips zou krijgen, het eten van wel tien gehaktballetjes waarvan de helft in de keuken zodat niemand het zag, het eten van 7 frikandellen op een werkbarbecue van mijn vader...
ik denk dat ik ergens in mijn jeugd de link heb gelegd dat ik niet voldeed qua gewicht, dat ik om die reden minder moest eten, en ik ben daardoor steeds meer stiekem en steeds obsessiever gaan eten.
als ik gewoon had gegeten wat ik thuis aan aanbod kreeg en niet zo met afvallen bezig was geweest (vanaf mijn zevende jaar!) dan was ik misschien wel nooit zo dik geworden. t is toch triest dat je als kind van 8 jaar al bezig bent met stiekem eten, zoeken naar manieren om te eten en snoepen zonder dat iemand het merkt (want dan vinden ze je vast stom of zijn ze teleurgesteld).
dat stiekeme heb ik altijd gehouden. het pakken van twee bitterballen en doen alsof je er een voor iemand anders meeneemt, het vragen van een bonnetje als je broodjes/wat lekkers haalt om te doen alsof t voor meer mensen is (ook tijdens het bestellen al). ik heb en had heel vaak een soort drang achter eten met een soort gevoel alsof het een "laatste kans" was, het moest nú want wie weet wanneer ik weer zoiets lekkers krijg. vellen van de kip van anderen opeten (desnoods in de keuken), altijd bozig dat je broertje meer patat op zijn bord heeft, proberen altijd de grootste helft van alles te pakken, dat soort dingen...
het is heel heel moeilijk om daar helemaal vanaf te komen. rationeel weet ik nu dat ik beter niet stiekem kan eten, en dat er geen "overlevingsdrang" hoort te zijn om het meeste eten op mn ord te krijgen. ik vertel het ook eerlijk aan mijn vriend als ik gesnoept heb, en ik doe mijn best om niet meer het meeste op mn eigen bord te leggen (ik wissel vaak na het opscheppen de borden om, omdat ik ongemerkt toch mezelf meer van het vlees en de aardappels ofzo heb gegeven). maar het is echt geflipt natuurlijk!!
Precies, maar dan moet je dus inderdaad niet inhalen plus nog meer eten tijdens de grote maaltijden. Gedurende de dag regelmatig (verzadigende) dingen eten kan een goede manier zijn om te voorkomen dat je later op de dag overeet. Ik moet zelf wel echt vaker eten, want voor mij is een bloedsuikerspiegel die drastisch daalt het recept voor snaaibuien.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:22 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Als je er geen behoefte aan hebt en je gaat er niet extra veel door eten omdat je tijdens de maaltijden berehonger hebt of vlak voor het eten dan maar wat koekjes naar binnen stopt is een T niet echt noodzakelijk oid.
quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:23 schreef miss_sly het volgende:
Of als je een dip in je humeur krijgt door een gedaalde suikerspiegel, dan is een T misschien ook wel handig
t mooiste is: ik wás niet eens de dikste. er zat een dikker meisje en een dikker jongetje in de klas. maar die waren populair, sociaal vaardig, mondig en hadden ook nog dure merkkleding.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 13:23 schreef Isabeau het volgende:
En kwak, allemaal heel herkenbaar hoorGelukkig zat ik op een lagere school waar ik nooit gepest ben vanwege mijn dikkere lijfje (op alle klassefoto's ben ik duidelijk de dikste). Dat begon pas op de middelbare school en toen begon het lijnen ook
Ik zou een moord doen voor het gewicht dat ik toen had
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |