Ja het ging me ook niet zozeer alleen om dit geval, maar het deed me nadenken over hoe dat 'in het echt' (quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:02 schreef Laysa het volgende:
[..]
Je bent pas officieels elkaars erfgename als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.
En ja dan mag de partner in feite alles alleen beslissen. En nee dat is natuurlijk niet fijn voor alle betrokken partijen, maar het komt voor.
Hele families vallen bij begrafenissen uit elkaar vanwege het feit dat ze niet met fatsoen met elkaar kunnen overleggen
Maar in dit geval lijkt het me sterk dat ze niet alles samen overleggen. En ik geloof echt niet dat Beatrix alles beslist. Die was en is erg gesteld op Mabel en ik ga er van uit dat zij elkaars wensen respecteren
Dat geeft inderdaad veel leed en drama.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja het ging me ook niet zozeer alleen om dit geval, maar het deed me nadenken over hoe dat 'in het echt' (alsof dit niet echt is, maar in het dagelijks leven) geregeld is. Ik denk ook dat hier met Friso alles in overleg en goede harmonie ging en gaat, dat gevoel heb ik.
Maar het is dus andersom zo dat als je NIET getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap maar je bent al wel jaren bij elkaar, dat je dan in feite niks te zeggen hebt officieel over de uitvaart e.d. als partner zijnde? Kan me voorstellend dat als de banden dan niet zo sterk zijn en een moeder of een partner mag alles alleen beslissen, dat dat wel families uit elkaar kan wrikken ja. Poeh...
Ja dat ben ik met jou eens Laysa. Ik denk dat Beatrix en Mabel samen hebben beslist.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:02 schreef Laysa het volgende:
Je bent pas officieels elkaars erfgename als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.
En ik geloof echt niet dat Beatrix alles beslist. Die was en is erg gesteld op Mabel en ik ga er van uit dat zij elkaars wensen respecteren
Het gebeurd helaas te vaak dat het regelrechte "oorlogen" wordt aan tafels waar een crematie/begrafenis geregeld moeten worden.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:13 schreef Laysa het volgende:
[..]
Dat geeft inderdaad veel leed en drama.
Daarom zou het ook handig zijn als de mensen ook alles op papier zetten omtrent hun begrafenis. Het is natuurlijk iets waar je niet aan wilt denken, heel begrijpelijk Maar het voorkomt vaak wel onnodig leed
Als je jaren bij elkaar bent, dan regel je toch ten minste een samenlevingscontract en testamenten?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:10 schreef Greys het volgende:
[..]
Ja het ging me ook niet zozeer alleen om dit geval, maar het deed me nadenken over hoe dat 'in het echt' (alsof dit niet echt is, maar in het dagelijks leven) geregeld is. Ik denk ook dat hier met Friso alles in overleg en goede harmonie ging en gaat, dat gevoel heb ik.
Maar het is dus andersom zo dat als je NIET getrouwd bent of geen geregistreerd partnerschap maar je bent al wel jaren bij elkaar, dat je dan in feite niks te zeggen hebt officieel over de uitvaart e.d. als partner zijnde? Kan me voorstellend dat als de banden dan niet zo sterk zijn en een moeder of een partner mag alles alleen beslissen, dat dat wel families uit elkaar kan wrikken ja. Poeh...
mijn vader en zijn vriendin hadden ook geen f*ck geregeld hoor na 11 jaar waarvan de een 3 jaar de dood tegemoet ging en de andere 2. Dus voor mijn pa was ik ineens verantwoordelijk als oudste zoon.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je jaren bij elkaar bent, dan regel je toch ten minste een samenlevingscontract en testamenten?
Maar staat daar dan in de regel precies in wáár je begraven wilt worden, in welke plaats?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:19 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je jaren bij elkaar bent, dan regel je toch ten minste een samenlevingscontract en testamenten?
Nee, maar doe je dat dan wel bij geregistreerd partnerschap of trouwen?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:20 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar staat daar dan in de regel precies in wáár je begraven wilt worden, in welke plaats?
Bij mij niet iig... dat is hier niet aan de orde gekomen eerlijk gezegd, bij jou wel?
Maar met alleen een samenlevingscontract of testament ben je volgens mij geen geregistreerd partner.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:21 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, maar doe je dat dan wel bij geregistreerd partnerschap of trouwen?
Het ging er volgens mij om wie er zeggenschap over heeft.
samenlevingscontract heeft zelfde rechtswaarde als trouwen toch voor groot deelquote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:22 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar met alleen een samenlevingscontract of testament ben je volgens mij geen geregistreerd partner.
Dus daar heb je dan nog niks aan, qua zeggenschap, toch?
Hoezo niet? Je bent toch elkaars erfgenaam?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:22 schreef Greys het volgende:
[..]
Maar met alleen een samenlevingscontract of testament ben je volgens mij geen geregistreerd partner.
Nou nee hoor....Mijn oom en tante hadden een samenlevingscontract, maar mijn moeder was uiteindelijk erfgename.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoezo niet? Je bent toch elkaars erfgenaam?
Nou, ja hoor, want ik heb het ook over een samenlevingscontract en testamenten.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:36 schreef Laysa het volgende:
[..]
Nou nee hoor....Mijn oom en tante hadden een samenlevingscontract, maar mijn moeder was uiteindelijk erfgename.
Met een testament dek je geloof ik wel de lading
Nee, geregistreerd partnerschap is iets anders (heeft meer weg van een huwelijk, in juridische zin). In een testament kun je wel e.e.a. regelen, maar omdat dat doorgaans pas weken na je overlijden wordt geopend, heb je er waarschijnlijk niet veel aan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:22 schreef Greys het volgende:
[..]
Qua zeggenschap niet? Wat is dat voor onzin?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:38 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Nee, geregistreerd partnerschap is iets anders (heeft meer weg van een huwelijk, in juridische zin). In een testament kun je wel e.e.a. regelen, maar omdat dat doorgaans pas weken na je overlijden wordt geopend, heb je er waarschijnlijk niet veel aan.
Je wordt uiterlijk zes dagen na je dood begraven, doorgaans. In deze periode wordt niet het testament geopend, sterker nog, het uittreksel uit het overlijdensregister dat nodig is om het testament te kunnen openen krijg je pas na de begrafenis van de begrafenisondernemer (dat zal vast eerder kunnen, maar dat is common practice). Je wensen omtrent de begrafenis zou ik dus niet in een testament neerleggen, grote kans dat je dan te laat bent.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Qua zeggenschap niet? Wat is dat voor onzin?
De discussie is toch wie van de nabestaanden zeggenschap heeft? Niet of je begrafeniswensen in je testament staan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:43 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Je wordt uiterlijk zes dagen na je dood begraven, doorgaans. In deze periode wordt niet het testament geopend, sterker nog, het uittreksel uit het overlijdensregister dat nodig is om het testament te kunnen openen krijg je pas na de begrafenis van de begrafenisondernemer (dat zal vast eerder kunnen, maar dat is common practice). Je wensen omtrent de begrafenis zou ik dus niet in een testament neerleggen, grote kans dat je dan te laat bent.
Ja. En in je testament kan je best opnemen dat tante Riek zeggenschap heeft over je begrafenis, maar als men dat testament na je begrafenis opent heb je er weinig aan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De discussie is toch wie van de nabestaanden zeggenschap heeft? Niet of je begrafeniswensen in je testament staan.
Maar als je getrouwd bent heb je het wel goed geregeld? Want dan bepaalt je echtgenoot/echtgenote?quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:46 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Ja. En in je testament kan je best opnemen dat tante Riek zeggenschap heeft over je begrafenis, maar als men dat testament na je begrafenis opent heb je er weinig aan.
Of een geregistreerd partnerschap. Je kan ook een handgeschreven codicil opmaken waarin je aangeeft wie je begrafenis mag regelen daarin kan je overigens ook bepalen wat er met je bezit moet gebeuren, maar dat is minder slim, want tante Riek die niet blij is met de inhoud kan het in de open haard flikkeren en niemand weet er ooit nog vanafquote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar als je getrouwd bent heb je het wel goed geregeld? Want dan bepaalt je echtgenoot/echtgenote?
Ja, of een samenlevingscontract.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:53 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Of een geregistreerd partnerschap. Je kan ook een handgeschreven codicil opmaken waarin je aangeeft wie je begrafenis mag regelen daarin kan je overigens ook bepalen wat er met je bezit moet gebeuren, maar dat is minder slim, want tante Riek die niet blij is met de inhoud kan het in de open haard flikkeren en niemand weet er ooit nog vanaf
Volgens mij dus niet. Maar dat weet ik echt niet zeker.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, of een samenlevingscontract.
Ik ben dan wel benieuwd waar je dat op baseert. Want dan heb ik toch echt iets gemist bij de notaris.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:58 schreef Greys het volgende:
[..]
Volgens mij dus niet. Maar dat weet ik echt niet zeker.
Volgens mij is een samenlevingscontract niet voldoende om 100% zeggenschap te hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |