abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130028486
Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje.
Als je een perceel hebt waar je woning opstaat, dan heeft deze volgens het bestemmingsplan de categorie Wonen. Je wilt er een achtergelegen perceel bij kopen (van een particulier), deze heeft volgens het bestemmingsplan de categorie Groen.

Op een perceel met categorie Groen mag je geen schuurtje plaatsen en zit je beperkt met het plaatsen van een erfafscheiding (tuinschermen van bijvoorbeeld 1.80 x 1.80 mag niet).

De vragen:

• Is het mogelijk om beide percelen bij het kadaster samen te laten voegen? (vroeger waren beide percelen al 1 perceel, het te kopen perceel was toentertijd niet ingedeeld in een categorie)
• Wat wordt dan volgens het bestemmingplan de categorie van het samengevoegd perceel?

Noot: we willen het perceel gebruiken voor een uitbereiding van onze tuin, met een klein schuurtje (<30m2) en afgescheiden met ‘standaard’ tuinschermen.

(indien mogelijk ook de bron vermelden)

Alvast bedankt voor jullie reactie.
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:15:28 #2
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_130030958
Dit topic past beter in Werk, Geldzaken en Recht, en hoort niet zozeer bij klussen en wonen :)

Ik schop hem wel even die kant op !
pi_130032321
In principe kan je perceel uit meerdere kadastrale secties bestaan. Samenvoegen is niet wat je zoekt, maar je wil het bestemmingsplan wijzigen.

Meer info (site van willekeurige gemeente met informatie hierover): http://www.derondevenen.n(...)lan-wijzigen_75.html
pi_130033263
Klopt, het is niet wat ik direct zoek. Maar omdat ik het achterliggend perceel erbij wil kopen (wat wel enkele euro's kost, wil ik niet het risico lopen dat de gemeente het af gaat keuren. En omdat ik dan toch nog langs de notaris moet, dach ik: als ik van de twee percelen één perceel maak, en deze krijgt dan gelijk de juiste categorie, dan loop ik geen financieel risico. Vandaar.
pi_130033373
Bij het kadaster spreekt men in zo'n geval van herleven/herleving van het moederperceel. Volgens mij is die mogelijkheid afhankelijk van hoe de opsplitsing ooit is gedaan.
pi_130033565
Als de bestemming 'groen' is, dan is de grond minder waard. Dat kun je meenemen in de onderhandelingen over de prijs. Vervolgens vraag je een bestemmingsplanwijziging. Als je geen toestemming krijgt: coniferen er omheen en de schuur aan huis maken??
pi_130034124
Om naar het toekomstige perceel te gaan, moet ik waarschijnlijk mijn huidige schuurtje afbreken c.q. aanpassen. Dus was het idee om op het toekomstige perceel een schuurtje neer te zetten (dit perceel is hiervoor groot genoeg). Het is geen optie om de schuur aan de woning vast te maken.

Coniferen kan, echter ivm met de inbraakveiligheid hou ik er meer van om een schutting neer te zetten. Vandaar.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:50:10 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_130038518

[ Bericht 100% gewijzigd door Maharbal op 13-08-2013 22:53:21 (Troll.) ]
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_130041638
Je zal de bestemming van het perceel niet kunnen wijzigen, zonder de gemeente een bestemmingsplan wijziging te laten doen. Anders zou het wel heel makkelijk zijn om van een perceel zonder woonbestemming ineens een perceel met woonbestemming te maken en dat perceel hierdoor in waarde te laten toenemen.
pi_130076858
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:12 schreef lekkerklussen het volgende:

• Wat wordt dan volgens het bestemmingplan de categorie van het samengevoegd perceel?

De bestemmingen van beide percelen (niet categorie, dat kennen we in de planologie niet) zullen niet wijzigen, als je de kadastrale percelen zou laten samenvoegen.

Het bestemmingsplan is en blijft leidend, en de kadastrale situatie is niet relevant.

Wil je van de groen-bestemming een tuinbestemming maken, ontkom je er niet aan een wijziging van het bestemmingsplan te vragen.

Als het perceel al in eigendom was van een particulier en aansluitend aan een woonperceel is gelegen, schat ik de kansen voor een wijziging best groot in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')