Een 55-jarige vrouw is gisternacht in een flat in Arnhem om het leven gekomen bij een enorme gasexplosie. De politie gaat ervan uit dat de vrouw haar eigen woning heeft opgeblazen. Flatbewoners die haar goed kenden zijn woest op de hulpverleners. Volgens hen was de vrouw verward en al langere tijd suïcidaal. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Voor zo'n gasexplosie als deze ben ik altijd bang geweest. Een paar weken geleden had ik de gaskraan al eens dichtgedraaid toen ze weer eens in de war was en ik het ook niet vertrouwde. Hulpverleners wisten heel goed dat ze een gevaar voor zichzelf en haar omgeving was.
Nogmaals Vos
Midden in de nacht, rond drie uur, heeft Janny van Rootseler (55) de gaskraan open gezet. De explosie die daarop volgt, moet ze met haar leven bekopen. De ravage is zo groot dat alle 160 bewoners van de flat in allerijl hun huizen uit moeten.
De meeste mensen schrokken op het moment van de explosie wakker, ook de buren Cobus Vos (58) en Trudy Peters (53), die net hun flatwoning hadden verbouwd en helemaal opgeknapt. 'Die dreun, maar vooral haar ijzingwekkende gegil vergeet ik nooit meer,' zegt Vos. 'We vlogen letterlijk door de slaapkamer. Ons huis was één grote stofwolk. We zijn in het pikkedonker over de brokstukken gekropen en meteen naar het trappenhuis gegaan. Omdat ik slecht ter been ben, moest ik met een hoogwerker naar beneden.'
Waar de klap vandaan komt, is voor Vos meteen duidelijk. Zijn buurvrouw is ernstig verward en loopt al langer rond met zelfmoordplannen. Begin juni moest volgens Vos de ambulance nog komen omdat ze voor de zoveelste keer een einde aan haar leven wilde maken met een overdosis medicijnen.
Ook vermoordde ze in een vlaag van verstandsverbijstering haar eigen hondje en bekraste ze zichzelf.
'We hebben haar weleens spiernaakt op de galerij gezien. Of als ze haar inboedel naar beneden gooide. Dan belde je de politie en die nam haar mee, maar de volgende dag was ze gewoon weer thuis.'
Menig buurtbewoner weet dat Van Rootselaar 'rare dingen' kon roepen. Onlangs had ze in de supermarkt nog gezegd dat ze in haar huis een bom neer zou leggen. 'Dat soort dingen zei ze zo vaak, dat niemand haar echt serieus nam. Maar ik wel,' zegt Vos.
'Voor zo'n gasexplosie als deze ben ik altijd bang geweest. Een paar weken geleden had ik de gaskraan al eens dichtgedraaid toen ze weer eens in de war was en ik het ook niet vertrouwde. Hulpverleners wisten heel goed dat ze een gevaar voor zichzelf en haar omgeving was. Onbegrijpelijk dat ze dit niet hebben kunnen voorkomen.'
Volgens ex-echtgenoot Jan van Oenen (62) is het met zijn voormalige partner bergafwaarts gegaan na de dood van haar vader, enkele jaren geleden. 'Ik ken haar al 32 jaar en ze had altijd al psychische problemen. Maar sindsdien werd ze manisch depressief en hoorde ze stemmen. Daarvoor kreeg ze medicatie.'
Hun scheiding afgelopen mei deed haar volgens Van Oenen ook geen goed, al was het op haar eigen initiatief. 'Het was niet mijn keus. Ik heb altijd voor haar gezorgd en stond erop dat ze haar medicijnen in bleef nemen en heb heel vaak de politie gebeld als het niet meer ging. Ze is ook meermaals gedwongen opgenomen geweest. Na de breuk kon en mocht ik niet meer naar haar omkijken. Ik heb de hulpverleners toen al gewaarschuwd dat dit niet goed zou aflopen.'
Hulpverleners van de Gelderse geestelijke gezondheidsorganisatie GGN willen omwille van de privacy geen reactie geven. Maar politiewoordvoerder Paul Koetsier bevestigt dat Van Rootseler bekend is bij hulpinstanties en dat de agenten meerdere malen hebben geassisteerd in crisissituaties. 'Maar als iemand het leven niet meer ziet zitten is dat lang niet altijd te voorkomen. Op basis van wat mensen roepen kan iemand niet gedwongen worden opgenomen.'
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)-hulpverleners.dhtml
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !