abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_147271920
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:56 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Binck basis heeft geen beheerkosten maar wel minimum transactiekosten (6.50 + 0.1% met een minimum van ¤10 per transactie) dus 12 keer 100 per maand kost je al ¤120 aan transactiekosten.

Overigens zijn de kosten voor Meesman niet alleen die 3 euro transactiekosten maar daar komt die 0.5% beheerkosten per jaar nog bij. Laten we zeggen ¤1200*0.5% = ¤6. Dus 9 euro per jaar. En die beheerkosten zijn in jaar twee 2391*0.5 = bijna 12 euro + 3 = 15 euro. Enzovoort. Vandaar ook mijn opmerking hierboven dat die beheerkosten er op termijn flink inhakken.
Die 0.5% beheerkosten van Meesman (en BND, en Ophen) is gewoon de TER. Dat is bij Binck natuurlijk ook gewoon aanwezig. Alleen wordt het verwerkt met de waarde van je ETF.
  donderdag 4 december 2014 @ 09:59:53 #101
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_147271941
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:58 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Die 0.5% beheerkosten van Meesman (en BND, en Ophen) is gewoon de TER. Dat is bij Binck natuurlijk ook gewoon aanwezig. Alleen wordt het verwerkt met de waarde van je ETF.
Klopt inderdaad :)
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:29 schreef RedFever007 het volgende:

Daarentegen heb je bij Meesman geen verdere kosten (voor zover ik weet) dan de 0.25% transactiekosten en 0,5% beheerfee. Bij Binck zit je dan weer met TER dus afhankelijk vna welke trackers je bezit kan dat ook flink in de papieren gaan lopen. Tot slot moet je eigenlijk ook rekening houden met de rendementen, als het Meesman fonds structureel beter performed t.o.v. een ETF tracker dan is bij gelijke kosten Meesman de betere optie. Per saldo zal het wel lood om oud ijzer zijn denk ik.

Lastig lastig!
  donderdag 4 december 2014 @ 10:28:15 #102
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147272490
Ik wil een deel van mijn pensioenspaarplan (ZZPer) in een indexbelegging gaan stoppen. Belangrijkste reden op dit moment is dat ik tot aan mijn 67e het geld ruim 30 jaar vast zet en slechts 3.1% over deze looptijd krijg. Het lijkt me dat dat een haalbaar streven moet zijn met beleggingen. Nu zit ik momenteel vast aan de Rabobank en zij bieden middels ToekomstBeleggen 5 mixfondsen van de firma BlackRock aan, die varieren van 10% aandelen en 90% obligaties tot 90% aandelen en 10% obligaties. Er wordt belegd in indexfondsen.

De lopende kosten (incl. beheerskosten) liggen rond de 0.3% op jaarbasis bij BlackRock. Rabobank rekent bovendien ¤80 per jaar aan onderhouds- en beheerskosten. Ik heb het voornemen om ongeveer ¤20k in te leggen, waarmee de Rabo-kosten 0.4% zouden zijn.

Naar wat ik heb gelezen lijkt het me allemaal heel redelijk, maar ik ben benieuwd of jullie nog beren op de weg zien?
  donderdag 4 december 2014 @ 10:49:50 #103
62913 Blik
The one and Only!
pi_147272991
quote:

[..]

Binck basis heeft geen beheerkosten maar wel minimum transactiekosten (6.50 + 0.1% met een minimum van ¤10 per transactie) dus 12 keer 100 per maand kost je al ¤120 aan transactiekosten.

Overigens zijn de kosten voor Meesman niet alleen die 3 euro transactiekosten maar daar komt die 0.5% beheerkosten per jaar nog bij. Laten we zeggen ¤1200*0.5% = ¤6. Dus 9 euro per jaar. En die beheerkosten zijn in jaar twee 2391*0.5 = bijna 12 euro + 3 = 15 euro. Enzovoort. Vandaar ook mijn opmerking hierboven dat die beheerkosten er op termijn flink inhakken.
Los van de opmerking van athlonkmf over de TER, het is mij nog niet duidelijk hoeveel de TER bij Binck is van een indexfonds. Om in een jaar dus evenveel beheerkosten te hebben als de transactiekosten bij Binck moet je 24.000 geīnvesteerd hebben bij Meesman. Dan ben ik toch al snel 10 jaar verder, dus al zeker 15-20 jaar voordat het elkaar heeft gecompenseerd... Wie dan leeft, wie dan zorgt. Op dit moment is Meesman de betere keuze voor iemand die 1 keer per maand inlegt
pi_147273048
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 09:29 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Die 0.5% beheerkosten hakken er op de lange termijn behoorlijk in, dan is Binck een interessantere optie zolang je het aantal transacties per jaar maar tot het minimum beperkt.

Daarentegen heb je bij Meesman geen verdere kosten (voor zover ik weet) dan de 0.25% transactiekosten en 0,5% beheerfee. Bij Binck zit je dan weer met TER dus afhankelijk vna welke trackers je bezit kan dat ook flink in de papieren gaan lopen. Tot slot moet je eigenlijk ook rekening houden met de rendementen, als het Meesman fonds structureel beter performed t.o.v. een ETF tracker dan is bij gelijke kosten Meesman de betere optie. Per saldo zal het wel lood om oud ijzer zijn denk ik.

Lastig lastig!

Ik ga mij eens inlezen in IB waar DappereDodo het over had :P
Het wordt een uitdaging om bij Binck fondsen te vinden die lager zijn dan 0.3% volgens mij. Althans, de EU varianten van Vanguard bijv. zijn vaak toch tussen 0.3 en 0.5%
De aankoopkosten maakt Binck gewoon totaal ongeschikt voor structureel maandelijkse inleg
  donderdag 4 december 2014 @ 10:52:29 #105
62913 Blik
The one and Only!
pi_147273051
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 10:28 schreef Coelho het volgende:
Ik wil een deel van mijn pensioenspaarplan (ZZPer) in een indexbelegging gaan stoppen. Belangrijkste reden op dit moment is dat ik tot aan mijn 67e het geld ruim 30 jaar vast zet en slechts 3.1% over deze looptijd krijg. Het lijkt me dat dat een haalbaar streven moet zijn met beleggingen. Nu zit ik momenteel vast aan de Rabobank en zij bieden middels ToekomstBeleggen 5 mixfondsen van de firma BlackRock aan, die varieren van 10% aandelen en 90% obligaties tot 90% aandelen en 10% obligaties. Er wordt belegd in indexfondsen.

De lopende kosten (incl. beheerskosten) liggen rond de 0.3% op jaarbasis bij BlackRock. Rabobank rekent bovendien ¤80 per jaar aan onderhouds- en beheerskosten. Ik heb het voornemen om ongeveer ¤20k in te leggen, waarmee de Rabo-kosten 0.4% zouden zijn.

Naar wat ik heb gelezen lijkt het me allemaal heel redelijk, maar ik ben benieuwd of jullie nog beren op de weg zien?
Waarom zit je vast aan de Rabobank?
  donderdag 4 december 2014 @ 11:05:59 #106
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_147273371
quote:

[..]

Sterker nog, je vergeet een ding. Als je vermogen groeit door een stijgende beurs, stijgen de kosten mee. Sterker nog, doordat je rendement misloopt vanwege de kostn, loopt dit fors op.

Voorbeeldje:
Jaarlijkse storting 1200 euro
rendement beurs per jaar 7%

Bij een beheerfee (TER) van 0.5% heb je na 25 jaar 70.140 euro. Totale kosten die je gemaakt heb zijn in totaal dan 3500 euro over die periode.

Bij een beheerfee (TER) van 0.2% heb je over dezelfde periode 73.425 euro, terwijl de kosten die je gemaakt hebt 1500 euro zijn. Je bent dus 2000 euro minder kwijt aan kosten, maar je houd 3000 euro meer over.

(oke, klein bier vergeleken met beleggingsfonds tarief van 2 procent fee..)
Overal verstand van.
pi_147273388
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 10:49 schreef Blik het volgende:

[..]

Los van de opmerking van athlonkmf over de TER, het is mij nog niet duidelijk hoeveel de TER bij Binck is van een indexfonds. Om in een jaar dus evenveel beheerkosten te hebben als de transactiekosten bij Binck moet je 24.000 geīnvesteerd hebben bij Meesman. Dan ben ik toch al snel 10 jaar verder, dus al zeker 15-20 jaar voordat het elkaar heeft gecompenseerd... Wie dan leeft, wie dan zorgt. Op dit moment is Meesman de betere keuze voor iemand die 1 keer per maand inlegt
Niet helemaal. Op tweakers hebben we een sheet gemaakt welke de kosten uitrekent per bekende aanbieder.
BND komt op puur transactiekosten voordeliger uit. Helaas zijn BND en Meesman weer niet goed te vergelijken omdat ze anders beleggen.

https://www.dropbox.com/s(...)aanbieders.xlsx?dl=0

En nogmaals. Bij Binck standaard moet je gewoon in 1x beleggen bij bedragen > 1000. Je belegt dan ook niet in fondsen maar je koopt de ETF direct aan..

TER en Beheerskosten moet je gewoon buiten beschouwing nemen. Deze zijn nagenoeg gelijk.

[ Bericht 2% gewijzigd door athlonkmf op 04-12-2014 11:12:01 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 11:20:52 #108
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147273744
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 10:52 schreef Blik het volgende:

[..]

Waarom zit je vast aan de Rabobank?
Ik heb daar vorig jaar een ToekomstSparen rekening geopend en wil het niet een grote versnipperde boel laten worden met kleine potjes links en rechts. Dit was helaas al het geval toen ik nog in loondienst was en ik op een bepaald moment 6 pensioenregelingen had lopen vanwege overstappen en ook verandering van pensioenfonds door de werkgever en dit is uiteindelijk omslachtig en duur gebleken. Ook met dit product kwamen er direct weer adviseringskosten om de hoek. En ik maar denken dat banken hun inkomsten haalden uit de belachelijke verschillen tussen de rente die ze zelf ontvangen en die ze doorzetten naar ons als klant...

Het leek me daarom nu eenvoudiger om op een plek te blijven om niet weer een hoop kosten bij een ander te moeten maken. Heb je goede argumenten om het niet te doen?

Ik wil een deel van mijn geld kunnen beleggen binnen mijn jaarruimte (dus met de fiscale voordelen), zonder zelf heel actief te moeten switchen tussen producten maar wel met de mogelijkheid om het risicoprofiel op termijn te verlagen wanneer mijn pensioendatum nadert. Ik heb verder 0,0 verstand van wat goede aandelen/indexen zijn, dus zie door de bomen het bos niet meer wanneer ik zelf de keuze moet maken. Ik snap wel hoe het proces werkt en welke risico's er aan verbonden zijn. Het 'voordeel' van een storting bij Rabobank is dat ik slechts hoef te kiezen uit 5 risicoprofielen en dat de rest voor me gedaan wordt. Al besef ik me terdege dat ik daardoor waarschijnlijk niet de beste samenstelling te pakken heb...

Doe je best en trigger me met wat anders, als je wilt :)
  donderdag 4 december 2014 @ 11:43:13 #109
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147274345
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 11:06 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Niet helemaal. Op tweakers hebben we een sheet gemaakt welke de kosten uitrekent per bekende aanbieder.
BND komt op puur transactiekosten voordeliger uit. Helaas zijn BND en Meesman weer niet goed te vergelijken omdat ze anders beleggen.

En nogmaals. Bij Binck standaard moet je gewoon in 1x beleggen bij bedragen > 1000. Je belegt dan ook niet in fondsen maar je koopt de ETF direct aan..

TER en Beheerskosten moet je gewoon buiten beschouwing nemen. Deze zijn nagenoeg gelijk.
En dat BinckBank Fundcoach in de tabel dan? Die heeft nog veel lagere kosten. Of zit daar een adder onder het gras?

Bij inleg van ¤ 300,- per maand is ING goedkoper dan BND en Meesman :{
edit: Over 10 jaar :P

[ Bericht 5% gewijzigd door leolinedance op 04-12-2014 11:49:37 ]
pi_147274746
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 11:43 schreef leolinedance het volgende:

[..]

En dat BinckBank Fundcoach in de tabel dan? Die heeft nog veel lagere kosten. Of zit daar een adder onder het gras?

Adder onder het gras is dat periodiek beleggen enkel voor een geselecteerd aantal fondsen/etf's geld.
https://www.binck.nl/_cli(...)oach_assortiment.pdf

Stel een ETF is 47 euro waard op een aankoopmoment en je legt 50 euro maandelijks in, wat gebeurt dan met de 3 euro? Voor zover ik weet kan je niet een percentage ETF kopen wat wel mogelijk is bij een fonds.

Oftewel, ik weet niet goed hoe het werkt -> ik vind fundcoach niet zo transparant.
pi_147274892
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 11:20 schreef Coelho het volgende:

[..]

Ik heb daar vorig jaar een ToekomstSparen rekening geopend en wil het niet een grote versnipperde boel laten worden met kleine potjes links en rechts. Dit was helaas al het geval toen ik nog in loondienst was en ik op een bepaald moment 6 pensioenregelingen had lopen vanwege overstappen en ook verandering van pensioenfonds door de werkgever en dit is uiteindelijk omslachtig en duur gebleken. Ook met dit product kwamen er direct weer adviseringskosten om de hoek. En ik maar denken dat banken hun inkomsten haalden uit de belachelijke verschillen tussen de rente die ze zelf ontvangen en die ze doorzetten naar ons als klant...

Het leek me daarom nu eenvoudiger om op een plek te blijven om niet weer een hoop kosten bij een ander te moeten maken. Heb je goede argumenten om het niet te doen?

Ik wil een deel van mijn geld kunnen beleggen binnen mijn jaarruimte (dus met de fiscale voordelen), zonder zelf heel actief te moeten switchen tussen producten maar wel met de mogelijkheid om het risicoprofiel op termijn te verlagen wanneer mijn pensioendatum nadert. Ik heb verder 0,0 verstand van wat goede aandelen/indexen zijn, dus zie door de bomen het bos niet meer wanneer ik zelf de keuze moet maken. Ik snap wel hoe het proces werkt en welke risico's er aan verbonden zijn. Het 'voordeel' van een storting bij Rabobank is dat ik slechts hoef te kiezen uit 5 risicoprofielen en dat de rest voor me gedaan wordt. Al besef ik me terdege dat ik daardoor waarschijnlijk niet de beste samenstelling te pakken heb...

Doe je best en trigger me met wat anders, als je wilt :)
Je belegt dus puur voor je pensioen? Aangezien je gebruik maakt van je jaarruimte en dus beleg je in pensioenrekeningen?

Tja.. Met de digitale administratie is het niet moeilijk om alles bij elkaar op te tellen bij de aangifte. Juist voor pensioenen zal ik juist lekker spreiden. Qua kosten zal het niets schelen omdat deze toch altijd een percentage van je inleg is. Of je nou 0.5% betaalt voor 1000 euro, of 2x 0.5% voor elk 500 euro...

Ook bij andere brokers wordt alles automatisch gedaan. Het enige nadeel wat ik heb, is dat ik tegenwoordig bij elke belastingaangifte een stuk of 20 fiscale jaaropgave van de verschillende bankrekeningen moet nalopen.
  donderdag 4 december 2014 @ 12:16:02 #112
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147275217
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:02 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Je belegt dus puur voor je pensioen? Aangezien je gebruik maakt van je jaarruimte en dus beleg je in pensioenrekeningen?

Tja.. Met de digitale administratie is het niet moeilijk om alles bij elkaar op te tellen bij de aangifte. Juist voor pensioenen zal ik juist lekker spreiden. Qua kosten zal het niets schelen omdat deze toch altijd een percentage van je inleg is. Of je nou 0.5% betaalt voor 1000 euro, of 2x 0.5% voor elk 500 euro...

Ook bij andere brokers wordt alles automatisch gedaan. Het enige nadeel wat ik heb, is dat ik tegenwoordig bij elke belastingaangifte een stuk of 20 fiscale jaaropgave van de verschillende bankrekeningen moet nalopen.
Waarom zou je kiezen voor spreiden?

Ik heb geen zin/tijd om me uitgebreid te gaan verdiepen in losse aandelen om zelf een gewogen aandelenpakket samen te stellen of in samenstellingen van indexen, laat staan dat ik de indexen die de verschillende brokers aanbieden weer met elkaar wil gaan vergelijken.. De enige reden van spreiding zou zijn wanneer ik meer dan een ton bij een bepaalde financiële instelling heb staan, omdat ik dan niet alles terug krijg van de overheid bij faillissement. Maar ik vraag me af of dat van toepassing is, als de financiële instelling alleen gebruikt wordt als ingang richting fondsen. Je hebt tenslotte op papier dat je X participaties in een index hebt en ik kan me voorstellen dat dat een andere constructie is dan wanneer het geld op rekening bij de bank staat.

Ik wil gewoon een degelijk product dat goed beheerd wordt. Het schijnt dat BlackRock vanuit die filosofie opgezet is, dus dat sprak me wel aan.
  donderdag 4 december 2014 @ 12:20:53 #113
57047 macondo
pi_147275342
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:16 schreef Coelho het volgende:

[..]

Waarom zou je kiezen voor spreiden?

Ik heb geen zin/tijd om me uitgebreid te gaan verdiepen in losse aandelen om zelf een gewogen aandelenpakket samen te stellen of in samenstellingen van indexen, laat staan dat ik de indexen die de verschillende brokers aanbieden weer met elkaar wil gaan vergelijken.. De enige reden van spreiding zou zijn wanneer ik meer dan een ton bij een bepaalde financiële instelling heb staan, omdat ik dan niet alles terug krijg van de overheid bij faillissement. Maar ik vraag me af of dat van toepassing is, als de financiële instelling alleen gebruikt wordt als ingang richting fondsen. Je hebt tenslotte op papier dat je X participaties in een index hebt en ik kan me voorstellen dat dat een andere constructie is dan wanneer het geld op rekening bij de bank staat.

Ik wil gewoon een degelijk product dat goed beheerd wordt. Het schijnt dat BlackRock vanuit die filosofie opgezet is, dus dat sprak me wel aan.
begrijpelijk, maar nadeel is dat Rabobank een oude organisatie is - erg duur en veel kosten. Concentreren is prima (beleggingen zijn veilig bij bankroet bank), maar mijn keuze zou een goedkopere variant zijn.

TER is trouwens veel belangrijker dan transactiekosten.
Overal verstand van.
  donderdag 4 december 2014 @ 12:35:46 #114
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_147275698
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:20 schreef macondo het volgende:

[..]

begrijpelijk, maar nadeel is dat Rabobank een oude organisatie is - erg duur en veel kosten. Concentreren is prima (beleggingen zijn veilig bij bankroet bank), maar mijn keuze zou een goedkopere variant zijn.

TER is trouwens veel belangrijker dan transactiekosten.
En dan is bijvoorbeeld een BND al goedkoper en tevens eenvoudig in opzet? Of wordt daar wel een veel actievere participatie van mij verwacht?
  donderdag 4 december 2014 @ 12:44:08 #115
57047 macondo
pi_147275907
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 12:35 schreef Coelho het volgende:

[..]

En dan is bijvoorbeeld een BND al goedkoper en tevens eenvoudig in opzet? Of wordt daar wel een veel actievere participatie van mij verwacht?
Dat is wel wat ze claimen, en actieve participatie : ik hoop het niet ;)

Blijft duur trouwens hier in Nederland. Het is wachten op een échte prijsbreker.
Overal verstand van.
  donderdag 4 december 2014 @ 13:02:06 #116
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147276338
Wat zijn de tarieven in het buitenland dan? Zijn die de helft lager ofzo? Ben wel benieuwd naar voorbeelden :)
  donderdag 4 december 2014 @ 13:22:35 #117
57047 macondo
pi_147276852
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:02 schreef leolinedance het volgende:
Wat zijn de tarieven in het buitenland dan? Zijn die de helft lager ofzo? Ben wel benieuwd naar voorbeelden :)
Vanguard gemiddelde kosten per ETF is 0.14%. Transacties bij Vanguard zelf : gratis.
Overal verstand van.
  donderdag 4 december 2014 @ 13:28:21 #118
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147276999
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:22 schreef macondo het volgende:

[..]

Vanguard gemiddelde kosten per ETF is 0.14%. Transacties bij Vanguard zelf : gratis.
Dat is een aanzienlijk verschil ja.
  donderdag 4 december 2014 @ 13:32:16 #119
62913 Blik
The one and Only!
pi_147277095
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 11:06 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Tabel zit vol fouten, de kosten bij BND klopt in ieder geval weinig van (maar correct me if i'm wrong)

Leg mij uit hoe een aanbieder die 0,50% stortingskosten berekend en 0,59% TER (op zijn gunstigste, want verschilt per fonds, gaat tot 0,85%), goedkoper kan zijn dan aanbieder met 0,25% transactiekosten en 0,50% TER (in alle gevallen).

[ Bericht 1% gewijzigd door Blik op 04-12-2014 13:38:51 ]
  donderdag 4 december 2014 @ 13:33:46 #120
62913 Blik
The one and Only!
pi_147277124
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:28 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat is een aanzienlijk verschil ja.
Helaas is Vanguard niet toegankelijk voor Europeanen, alleen institutionele beleggers volgens mij.
  donderdag 4 december 2014 @ 13:39:27 #121
57047 macondo
pi_147277281
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:33 schreef Blik het volgende:

[..]

Helaas is Vanguard niet toegankelijk voor Europeanen, alleen institutionele beleggers volgens mij.
True. Maar de ETF's van Vanguard zijn natuurlijk wel gewoon te koop hier. Gratis bij DeGiro zelfs.

Die dingen worden nauwelijks uitgeleend, en aandelen zijn altijd veilig bij een broker.
Overal verstand van.
  donderdag 4 december 2014 @ 21:24:47 #122
132191 -jos-
Money=Power
pi_147290796
Ik wil deze maand gaan beginnen met indexbeleggen. Ben begonnen met kijken op ohpen.nl maar ik zie nu dat die site niet meer op particulieren gericht is. Heb wel robein.nl gevonden die vrijwel hetzelfde als het oude ohpen lijkt. Denk dat ik daar maar ga beginnen.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
pi_147290929
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:24 schreef -jos- het volgende:
Ik wil deze maand gaan beginnen met indexbeleggen. Ben begonnen met kijken op ohpen.nl maar ik zie nu dat die site niet meer op particulieren gericht is. Heb wel robein.nl gevonden die vrijwel hetzelfde als het oude ohpen lijkt. Denk dat ik daar maar ga beginnen.
Robein is hetzelfde als Ophen. Ik zat bij Ohpen en heb bericht gekregen dat ze onder de naam Robein verder gaan.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_147306107
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 21:24 schreef -jos- het volgende:
Waarom niet gewoon ETF's aanschaffen bij een site als degiro.nl? Lijkt mij qua kosten een stuk aantrekkelijker
  vrijdag 5 december 2014 @ 13:40:52 #125
132191 -jos-
Money=Power
pi_147306368
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:30 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Waarom niet gewoon ETF's aanschaffen bij een site als degiro.nl? Lijkt mij qua kosten een stuk aantrekkelijker
Ben niet bekend met die site. Ben ook niet van plan om in ETF's te handelen, wil gewoon een investering doen voor de lange termijn. Bovendien wilde ik graag in de Private Equity index van Robein investeren, denk niet dat degiro dat ook heeft.
WEB / [HaxBall #64] Jos is God
Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics.
  vrijdag 5 december 2014 @ 13:46:11 #126
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147306506
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:40 schreef -jos- het volgende:

Ben ook niet van plan om in ETF's te handelen, wil gewoon een investering doen voor de lange termijn.
Dat heb ik dus ook. Ben niet heel bekend met ETF's, maar lijkt mij niet dat je daar maandelijks automatisch een vast bedrag kan inleggen zoals bij indexbeleggen? Het is wat actiever van wat ik ervan begrepen heb.
pi_147306608
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:46 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Dat heb ik dus ook. Ben niet heel bekend met ETF's, maar lijkt mij niet dat je daar maandelijks automatisch een vast bedrag kan inleggen zoals bij indexbeleggen? Het is wat actiever van wat ik ervan begrepen heb.
Met ETF's wordt normaal gesproken (?) veelal index trackers bedoelt .Dat is gewoon index beleggen dus ;)
  vrijdag 5 december 2014 @ 13:51:37 #128
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_147306658
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:49 schreef nikao het volgende:

[..]

Met ETF's wordt normaal gesproken (?) veelal index trackers bedoelt .Dat is gewoon index beleggen dus ;)
Nou ik begrijp toch dat het iets anders werkt. Vanavond maar weer eens inlezen :P
pi_147306764
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:51 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Nou ik begrijp toch dat het iets anders werkt. Vanavond maar weer eens inlezen :P
Formeel is er wel degelijk verschil inderdaad, maar ik merk dat het vaak door elkaar gebruikt wordt.
Maar dat kan ook aan mij liggen... :@
pi_147308869
quote:
0s.gif Op donderdag 4 december 2014 13:32 schreef Blik het volgende:

[..]

Tabel zit vol fouten, de kosten bij BND klopt in ieder geval weinig van (maar correct me if i'm wrong)

Leg mij uit hoe een aanbieder die 0,50% stortingskosten berekend en 0,59% TER (op zijn gunstigste, want verschilt per fonds, gaat tot 0,85%), goedkoper kan zijn dan aanbieder met 0,25% transactiekosten en 0,50% TER (in alle gevallen).
Geen idee, ik heb die link ook maar van tweakers. Ik zal eens kijken waar het fout kan zitten.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 13:49 schreef nikao het volgende:

[..]

Je hebt trackers. Daar koop je echt een pakketje aandelen. Deze trackers hebben een marktwaarde dat kan fluctueren. Je moet dan ook een "1 stuk of meer" kopen.

Daarnaast heb je ook indexfondsen (die op hun beurt weer indextrackers kopen). Hier kan je gewoon een percentage kopen. Dus 100 euro inleggen en je hebt 3.321239 trackers gekocht (Zeg maar wat)

Beide is indexbeleggen, je belegt immers in dingen die indices volgen. Klein subtiel verschilletje.
  vrijdag 5 december 2014 @ 15:11:01 #131
62913 Blik
The one and Only!
pi_147308935
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:08 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Geen idee, ik heb die link ook maar van tweakers. Ik zal eens kijken waar het fout kan zitten.

[..]

Is vrij simpel, bij transactiekosten voor BND staat een harde 0 ipv dezelfde formule als die 1 cel erboven staat.
pi_147309126
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 december 2014 15:08 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

[..]

Je hebt trackers. Daar koop je echt een pakketje aandelen. Deze trackers hebben een marktwaarde dat kan fluctueren. Je moet dan ook een "1 stuk of meer" kopen.

Daarnaast heb je ook indexfondsen (die op hun beurt weer indextrackers kopen). Hier kan je gewoon een percentage kopen. Dus 100 euro inleggen en je hebt 3.321239 trackers gekocht (Zeg maar wat)

Beide is indexbeleggen, je belegt immers in dingen die indices volgen. Klein subtiel verschilletje.
Ah ja.. thx :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')