De Android telefoon van een bekende van me is gestolen gisternacht tijdens het uitgaan. Er was iemand tegen haar aan aan het dansen en een paar minuten later ontdekte ze dat haar telefoon weg was. De bekende manier dus.
Ik dus gelijk de nieuwe feature van Google, de Android Device Manager geprobeerd, maar de telefoon staat blijkbaar uit want ik krijg Location unavailable en last used staat op gisteren. Ze had geen beveiligingsapps geïnstalleerd waarmee de telefoon terug gevonden kan worden. Ook geen Samsung account.
Maar toen dacht ik er opeens aan om gewoon in de Google maps account in te loggen en daar kun je dus de locatie historie zien. En wat blijkt, een tijdje nadat de telefoon gestolen is is hij 1 keer geloceerd midden in een woonwijk. De dief heeft hem dus waarschijnlijk gewoon mee naar huis genomen en daar aan gezet.
Er staat echter niet bij hoe nauwkeurig de locatie is, ik neem aan niet heel erg nauwkeurig. Ik heb wel een huisadres die overeenkomt met de locatie en ik weet de woningeigenaar. Maar waarschijnlijk woont de dief niet daar maar een paar huizen verder of een straat verder. Ik kan nog wel op Facebook gaan kijken. De bekende van me weet nog wel dat een blond iemand tegen haar aan aan het dansen was dus als ik een foto van hem kan vinden zal ze hem wel herkennen waarschijnlijk.
Op dit moment is ze naar de politie om aangifte van diefstal te doen. En ze laat dan een screenshot zien van de locatie in de woonwijk waar de telefoon vannacht was. Ze zei ook dat er meer mensen waren waarvan de telefoon gestolen was maar ik denk niet dat de politie ook maar iets gaat doen met de aangifte.
Mijn vraag is nu dus eigenlijk wat we nog kunnen doen. Uiteraard kunnen we in die woonwijk bij huizen rondom de locatie gaan aanbellen maar dat heeft denk ik weinig zin. Ik bedacht me dus net opeens dat je via de Google Play store ook remote apps kunt installeren. Dus ook apps die de locatie van de telefoon kunnen doorgeven. Maar dan moet de telefoon zeker wel aan staan lijkt me? In de Google maps historie is sinds vannacht geen nieuwe locatie meer gedetecteerd en in de Android Device Manager dus ook niet. Ik vermoed dus dat de telefoon op dit moment uit staat. Wat kan ik nu het beste doen? Ik denk zelf wachten tot de telefoon weer aan staat en dan via Google Play een app installeren die bijvoorbeeld verborgen foto's kan maken zoals Android Lost:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.androidlostEchter moet je zo te zien die app eerst beheerdersrechten geven voordat het werkt, of hoeft dat niet?
Zijn er misschien andere of betere apps waarmee ik kan achterhalen waar de telefoon is en wie de telefoon nu heeft?
WEB / [HaxBall #64] Jos is GodArguing on the Internet is like running in the Special Olympics.