abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129872806
Had ik een heel verhaal getypt, besluit mijn laptop uit te vallen dus kan ik weer opnieuw typen. :')

Goedenavond FOK!kertjes,

Dit topic open ik niet namens mezelf, maar namens mijn moeder waar ik het antwoord niet op weet. Ik heb al een of ander info ingewonnen, maar er zijn enkele dingen wat ik afvraag. Het zou fijn zijn als jullie me een beetje konden helpen ipv meteen tientallen euro's te betalen voor een halfuurtje gesprek bij de notaris. Waar het om gaat, is dat mijn moeder zich afvroeg of de stiefkinderen kunnen genieten van haar erfenis (iets wat ze dus niet wil).

Mijn ouders zijn 10 jaar geleden gescheiden en beiden zijn ook weer hertrouwd. Bij mijn vaders kant heb ik geen stiefbroers/zussen, maar bij mijn moeder heb ik wel 2 stiefzussen. Contact e.d. is allemaal verbroken (lang verhaal) en mijn stiefvader heeft het ouderlijke gezag opgegeven dus op papier is hij enkel de biologische vader. Ze zijn getrouwd in gemeenschap van goederen.

Mocht mijn moeder komen te overlijden, dan erft mijn stiefvader alles. De kinderen (ik en mijn broertje) krijgen dan een niet opeisbare vordering op mijn stiefvader (voor de helft, meen ik). Deze krijgen we pas als hij ook komt te overlijden en/of gaat hertrouwen (corrigeer me als ik fout zit). Krijgen mijn stiefzussen dan ook een vordering uit mijn moeders erfenis of kan dat niet omdat het haar kinderen niet zijn? Of juist wel omdat ze is getrouwd met mijn stiefvader?

Zo ja, kan zij mijn stiefzussen volledig onterven of is er sprake van legitieme portie? Ik snap dat als zij haar kinderen onterft, dat wij dan alsnog onze legitieme portie kunnen krijgen, maar geldt dat ook de kinderen van haar huidige man?

Zo nee, indien mijn stiefvader alles krijgt en deze komt ook te overlijden, is het dan mogelijk om mijn moeders' deel 'apart' te houden en dat het dan enkel toekomt naar haar kinderen of is het gewoon 'gevalletje pech' en krijgen mijn stiefzussen ook haar deel?

Dat was het voor nu, ik ben benieuwd. :)

Alvast bedankt.
pi_129873029
Alleen haar kinderen krijgen in beginsel iets. Kinderen van haar man niet.
pi_129873047
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:50 schreef Tchock het volgende:
Alleen haar kinderen krijgen in beginsel iets. Kinderen van haar man niet.
Wat bedoel je met 'in beginsel'?
pi_129873058
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:50 schreef Etsu het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'in beginsel'?
Dat je in een testament iets totaal anders kunt bepalen, maar dat dat niet de hoofdregel is :P
pi_129873096
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:50 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat je in een testament iets totaal anders kunt bepalen, maar dat dat niet de hoofdregel is :P
Oke, maar als alles dus naar mijn stiefvader gaat, en die komt ook te overlijden, hoe bepalen ze dan wat van mijn moeder is geweest en dus naar haar kinderen gaat? Lijkt me erg lastig om zoiets achter te halen.
pi_129873165
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:52 schreef Etsu het volgende:

[..]

Oke, maar als alles dus naar mijn stiefvader gaat, en die komt ook te overlijden, hoe bepalen ze dan wat van mijn moeder is geweest en dus naar haar kinderen gaat? Lijkt me erg lastig om zoiets achter te halen.
Als jouw moeder overlijdt wordt bepaald wat de gehele waarde is van de erfenis. Dat gaat door drie (haar man, jij en je broertje). Ieder krijgt een derde. De vader krijgt inderdaad in eerste instantie alle goederen, jij en je broertje een niet-opeisbare vordering voor 1/3e van het eerste bepaalde bedrag. Als je stiefvader hertrouwt, failliet gaat of overlijdt wordt de vordering opeisbaar en kun je dus aankloppen voor dat vaste bedrag.

Je hebt (in beginsel) geen recht op dat specifieke schilderijtje, of dat exacte paar servetten.

edit: Waarbij je er trouwens op moet letten dat, omdat je moeder en haar man in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, de helft van hun gezamenlijke vermogen sowieso al van je stiefvader is. Dat verandert niet als je moeder overlijdt. Het bedrag waar de erfenis op toeziet is de helft van hun gezamenlijke vermogen, namelijk dat deel wat van je moeder is. Je stiefvader krijgt dus bijvoorbeeld 4/6e van de waarde van het huis (immers, 1/3e van de helft van je moeder erft hij en de rest is al van hem).
pi_129881391
Ik snap verhaal van TS niet.
Hotapnyc
pi_129894543
Zoals hierboven al aangegeven vallen stiefkinderen niet onder het bereik van de wettelijke verdeling, tenzij testamentair anders bepaald.
pi_129930340
foutje
Remember all, if you don't sin, then Jesus died for nothing.
Samenzweringstheorieën behoren tot de wetenschap van onwetenden
  zondag 11 augustus 2013 @ 12:02:17 #10
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_129930625
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 18:54 schreef Tchock het volgende:
edit: Waarbij je er trouwens op moet letten dat, omdat je moeder en haar man in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, de helft van hun gezamenlijke vermogen sowieso al van je stiefvader is. Dat verandert niet als je moeder overlijdt. Het bedrag waar de erfenis op toeziet is de helft van hun gezamenlijke vermogen, namelijk dat deel wat van je moeder is. Je stiefvader krijgt dus bijvoorbeeld 4/6e van de waarde van het huis (immers, 1/3e van de helft van je moeder erft hij en de rest is al van hem).
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 11:39 schreef Maharbal het volgende:
Zoals hierboven al aangegeven vallen stiefkinderen niet onder het bereik van de wettelijke verdeling, tenzij testamentair anders bepaald.
Als ik dit combineer, dan lees ik eruit dat TS 1/3 van 1/2 van het vermogen van het echtpaar gaat erven. Stiefpa is wettelijk niets van TS en haar broer dus als stiefpa overlijdt gaat wat er dan nog over is naar zijn dochters.
Of denk ik nou te simpel?
Prrrrr
pi_129930649
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:02 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

[..]

Als ik dit combineer, dan lees ik eruit dat TS 1/3 van 1/2 van het vermogen van het echtpaar gaat erven. Stiefpa is wettelijk niets van TS en haar broer dus als stiefpa overlijdt gaat wat er dan nog over is naar zijn dochters.
Of denk ik nou te simpel?
Als stiefpa en moeder gehuwd zijn in algehele gemeenschap van goederen, dan verkrijgt stiefpa inderdaad 50% bij het overlijden van moeder.

Als er verder niets geregeld is, gaat 1/6 TS en z'n broertje elk, en 1/3 van 1/2 naar Stiefpa. Stiefpa krijgt dan in totaal 4/6 en TS en z'n broertje 1/6 elk.

edit: even aangepast. Ik las ten onrechte dat TS geen broers had.

[ Bericht 5% gewijzigd door Maharbal op 11-08-2013 12:09:14 ]
  zondag 11 augustus 2013 @ 12:08:29 #12
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_129930742
Maar de vraag was of ze de stiefzussen kunnen uitsluiten. Dat kan toch niet, lijkt me? Je hebt toch altijd recht op je kindsdeel, ook al zie je je vader niet?
Prrrrr
pi_129930784
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:08 schreef mrspoeZ het volgende:
Maar de vraag was of ze de stiefzussen kunnen uitsluiten. Dat kan toch niet, lijkt me? Je hebt toch altijd recht op je kindsdeel, ook al zie je je vader niet?
De stiefzussen hebben recht op hun legitieme portie uit de nalatenschap van hun vader, niet hun stiefmoeder (TS z'n moeder).
pi_129931007
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

De stiefzussen hebben recht op hun legitieme portie uit de nalatenschap van hun vader, niet hun stiefmoeder (TS z'n moeder).
Maar stel nou dat m'n stiefvader z'n erfenis opmaakt en nog wat uit m'n moeders erfenis heeft, is het dus makkelijk vast te stellen dat m'n stiefzussen niets krijgen?
  zondag 11 augustus 2013 @ 12:21:53 #15
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_129931051
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:

[..]

+nadenkt+
Dus als eerst moeder doodgaat krijgt stiefvader 3/4 van het gezamenlijke vermogen. Als hij sterft krijgen alléén de dochters van pa daar beiden de helft van (want erfenissen gaan niet naar stiefkinderen). Die krijgen dus 3/8 van de oorspronkelijke erfenis van ma per persoon terwijl TS en zijn broer beiden tevreden moeten zijn met die 1/6 uit de erfenis van ma? Klopt dat zo? Dan is dat ook lullig.

[ Bericht 0% gewijzigd door mrspoeZ op 11-08-2013 12:28:38 ]
Prrrrr
pi_129931394
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:21 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

+nadenkt+
Dus als eerst moeder doodgaat krijgt stiefvader 3/4 van het gezamenlijke vermogen. Als hij sterft krijgen alléén de dochters van pa daar beiden de helft van (want erfenissen gaan niet naar stiefkinderen). Die krijgen dus 3/8 van de oorspronkelijke erfenis van ma per persoon terwijl TS en zijn broer beiden tevreden moeten zijn met die 1/6 uit de erfenis van ma? Klopt dat zo? Dan is dat ook lullig.
Je moet die 1/2 die Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder niet zien als erfenis. Dat is gewoon het deel dat al van hem was op basis van de algehele gemeenschap van goederen. Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder dus slechts 1/6 (1/2 x 1/3) van het totaal als erfenis. Zijn kinderen krijgen bij zijn overlijden daar weer elk 1/2 van (als er alleen 2 kinderen zijn en alles dus naar hen gaat). Stiefkinderen krijgen dus uiteindelijk elk 1/12 van een erfenis die stiefpa ooit van moeder heeft gekregen.

quote:
14s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:19 schreef Etsu het volgende:

[..]

Maar stel nou dat m'n stiefvader z'n erfenis opmaakt en nog wat uit m'n moeders erfenis heeft, is het dus makkelijk vast te stellen dat m'n stiefzussen niets krijgen?
Zoek even op 'wilsrechten'

Voor dit soort situaties is het overigens handig om een testament te overwegen.
  zondag 11 augustus 2013 @ 12:37:52 #17
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_129931459
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:35 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je moet die 1/2 die Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder niet zien als erfenis. Dat is gewoon het deel dat al van hem was op basis van de algehele gemeenschap van goederen. Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder dus slechts 1/6 (1/2 x 1/3) van het totaal als erfenis. Zijn kinderen krijgen bij zijn overlijden daar weer elk 1/2 van (als er alleen 2 kinderen zijn en alles dus naar hen gaat). Stiefkinderen krijgen dus uiteindelijk 1/12 van een erfenis die stiefpa ooit van moeder heeft gekregen.

[..]

Zoek even op 'wilsrechten'

Voor dit soort situaties is het overigens handig om een testament te overwegen.
Dus eigenlijk is het alleen van belang als ma erg veel geld heeft en pa niet zoveel inbracht. Ok!
Niet dat ik er zelf mee te maken heb hoor maar ik vind het wel leuk om er over na te denken.

[ Bericht 8% gewijzigd door Maharbal op 11-08-2013 12:39:41 ]
Prrrrr
pi_129931519
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:37 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Dus eigenlijk is het alleen van belang als ma erg veel geld heeft en pa niet zoveel inbracht. Ok!
Niet dat ik er zelf mee te maken heb hoor maar ik vind het wel leuk om er over na te denken.

Juist. Als moeder (veel) meer inbracht, dan wordt er inderdaad vermogen overgeheveld. Kan me voorstellen dat de kinderen daar niet per se heel blij mee zijn. Uiteindelijk kunnen ze er toch weinig aan doen, maar dat terzijde.

Ik heb per ongeluk op edit je post gedrukt in plaats van quote :')
pi_129932993
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 12:21 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

+nadenkt+
Nee. :P Als moeder doodgaat krijgt vader 4/6e. Dat is niet hetzelfde als 3/4. Je moet zoals Mahar al benadrukt goed uit elkaar houden dat manlief aan de ene kant 1/3e van het vermogen van zijn vrouw erft, en dat een echtpaar getrouwd in gemeenschap van goederen allebei de helft van het gezamenlijke vermogen bezit.
  zondag 11 augustus 2013 @ 14:21:24 #20
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_129935909
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 13:22 schreef Tchock het volgende:

[..]

Nee. :P Als moeder doodgaat krijgt vader 4/6e. Dat is niet hetzelfde als 3/4. Je moet zoals Mahar al benadrukt goed uit elkaar houden dat manlief aan de ene kant 1/3e van het vermogen van zijn vrouw erft, en dat een echtpaar getrouwd in gemeenschap van goederen allebei de helft van het gezamenlijke vermogen bezit.
Ik ging in mijn sommetje nog uit van de oorspronkelijke post van Maharbal.
Verder; thnx.

[ Bericht 0% gewijzigd door mrspoeZ op 11-08-2013 15:47:54 ]
Prrrrr
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')