Wat bedoel je met 'in beginsel'?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 18:50 schreef Tchock het volgende:
Alleen haar kinderen krijgen in beginsel iets. Kinderen van haar man niet.
Oke, maar als alles dus naar mijn stiefvader gaat, en die komt ook te overlijden, hoe bepalen ze dan wat van mijn moeder is geweest en dus naar haar kinderen gaat? Lijkt me erg lastig om zoiets achter te halen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 18:50 schreef Tchock het volgende:
[..]
Dat je in een testament iets totaal anders kunt bepalen, maar dat dat niet de hoofdregel is
Als jouw moeder overlijdt wordt bepaald wat de gehele waarde is van de erfenis. Dat gaat door drie (haar man, jij en je broertje). Ieder krijgt een derde. De vader krijgt inderdaad in eerste instantie alle goederen, jij en je broertje een niet-opeisbare vordering voor 1/3e van het eerste bepaalde bedrag. Als je stiefvader hertrouwt, failliet gaat of overlijdt wordt de vordering opeisbaar en kun je dus aankloppen voor dat vaste bedrag.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 18:52 schreef Etsu het volgende:
[..]
Oke, maar als alles dus naar mijn stiefvader gaat, en die komt ook te overlijden, hoe bepalen ze dan wat van mijn moeder is geweest en dus naar haar kinderen gaat? Lijkt me erg lastig om zoiets achter te halen.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 18:54 schreef Tchock het volgende:
edit: Waarbij je er trouwens op moet letten dat, omdat je moeder en haar man in gemeenschap van goederen zijn getrouwd, de helft van hun gezamenlijke vermogen sowieso al van je stiefvader is. Dat verandert niet als je moeder overlijdt. Het bedrag waar de erfenis op toeziet is de helft van hun gezamenlijke vermogen, namelijk dat deel wat van je moeder is. Je stiefvader krijgt dus bijvoorbeeld 4/6e van de waarde van het huis (immers, 1/3e van de helft van je moeder erft hij en de rest is al van hem).
Als ik dit combineer, dan lees ik eruit dat TS 1/3 van 1/2 van het vermogen van het echtpaar gaat erven. Stiefpa is wettelijk niets van TS en haar broer dus als stiefpa overlijdt gaat wat er dan nog over is naar zijn dochters.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 11:39 schreef Maharbal het volgende:
Zoals hierboven al aangegeven vallen stiefkinderen niet onder het bereik van de wettelijke verdeling, tenzij testamentair anders bepaald.
Als stiefpa en moeder gehuwd zijn in algehele gemeenschap van goederen, dan verkrijgt stiefpa inderdaad 50% bij het overlijden van moeder.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:02 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
[..]
Als ik dit combineer, dan lees ik eruit dat TS 1/3 van 1/2 van het vermogen van het echtpaar gaat erven. Stiefpa is wettelijk niets van TS en haar broer dus als stiefpa overlijdt gaat wat er dan nog over is naar zijn dochters.
Of denk ik nou te simpel?
De stiefzussen hebben recht op hun legitieme portie uit de nalatenschap van hun vader, niet hun stiefmoeder (TS z'n moeder).quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:08 schreef mrspoeZ het volgende:
Maar de vraag was of ze de stiefzussen kunnen uitsluiten. Dat kan toch niet, lijkt me? Je hebt toch altijd recht op je kindsdeel, ook al zie je je vader niet?
Maar stel nou dat m'n stiefvader z'n erfenis opmaakt en nog wat uit m'n moeders erfenis heeft, is het dus makkelijk vast te stellen dat m'n stiefzussen niets krijgen?quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De stiefzussen hebben recht op hun legitieme portie uit de nalatenschap van hun vader, niet hun stiefmoeder (TS z'n moeder).
+nadenkt+quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De stiefzussen hebben recht op hun legitieme portie uit de nalatenschap van hun vader, niet hun stiefmoeder (TS z'n moeder).
Je moet die 1/2 die Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder niet zien als erfenis. Dat is gewoon het deel dat al van hem was op basis van de algehele gemeenschap van goederen. Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder dus slechts 1/6 (1/2 x 1/3) van het totaal als erfenis. Zijn kinderen krijgen bij zijn overlijden daar weer elk 1/2 van (als er alleen 2 kinderen zijn en alles dus naar hen gaat). Stiefkinderen krijgen dus uiteindelijk elk 1/12 van een erfenis die stiefpa ooit van moeder heeft gekregen.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:21 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
+nadenkt+
Dus als eerst moeder doodgaat krijgt stiefvader 3/4 van het gezamenlijke vermogen. Als hij sterft krijgen alléén de dochters van pa daar beiden de helft van (want erfenissen gaan niet naar stiefkinderen). Die krijgen dus 3/8 van de oorspronkelijke erfenis van ma per persoon terwijl TS en zijn broer beiden tevreden moeten zijn met die 1/6 uit de erfenis van ma? Klopt dat zo? Dan is dat ook lullig.
Zoek even op 'wilsrechten'quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:19 schreef Etsu het volgende:
[..]
Maar stel nou dat m'n stiefvader z'n erfenis opmaakt en nog wat uit m'n moeders erfenis heeft, is het dus makkelijk vast te stellen dat m'n stiefzussen niets krijgen?
Dus eigenlijk is het alleen van belang als ma erg veel geld heeft en pa niet zoveel inbracht. Ok!quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:35 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Je moet die 1/2 die Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder niet zien als erfenis. Dat is gewoon het deel dat al van hem was op basis van de algehele gemeenschap van goederen. Stiefpa krijgt bij het overlijden van moeder dus slechts 1/6 (1/2 x 1/3) van het totaal als erfenis. Zijn kinderen krijgen bij zijn overlijden daar weer elk 1/2 van (als er alleen 2 kinderen zijn en alles dus naar hen gaat). Stiefkinderen krijgen dus uiteindelijk 1/12 van een erfenis die stiefpa ooit van moeder heeft gekregen.
[..]
Zoek even op 'wilsrechten'
Voor dit soort situaties is het overigens handig om een testament te overwegen.
Juist. Als moeder (veel) meer inbracht, dan wordt er inderdaad vermogen overgeheveld. Kan me voorstellen dat de kinderen daar niet per se heel blij mee zijn. Uiteindelijk kunnen ze er toch weinig aan doen, maar dat terzijde.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:37 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
Dus eigenlijk is het alleen van belang als ma erg veel geld heeft en pa niet zoveel inbracht. Ok!
Niet dat ik er zelf mee te maken heb hoor maar ik vind het wel leuk om er over na te denken.
Nee.quote:Op zondag 11 augustus 2013 12:21 schreef mrspoeZ het volgende:
[..]
+nadenkt+
Dus als eerst moeder doodgaat krijgt stiefvader 3/4 van het gezamenlijke vermogen. Als hij sterft krijgen alléén de dochters van pa daar beiden de helft van (want erfenissen gaan niet naar stiefkinderen). Die krijgen dus 3/8 van de oorspronkelijke erfenis van ma per persoon terwijl TS en zijn broer beiden tevreden moeten zijn met die 1/6 uit de erfenis van ma? Klopt dat zo? Dan is dat ook lullig.
Ik ging in mijn sommetje nog uit van de oorspronkelijke post van Maharbal.quote:Op zondag 11 augustus 2013 13:22 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee.Als moeder doodgaat krijgt vader 4/6e. Dat is niet hetzelfde als 3/4. Je moet zoals Mahar al benadrukt goed uit elkaar houden dat manlief aan de ene kant 1/3e van het vermogen van zijn vrouw erft, en dat een echtpaar getrouwd in gemeenschap van goederen allebei de helft van het gezamenlijke vermogen bezit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |