Beste Forum lezers,
Ik wil jullie graag om advies vragen, want ik ben bang dat ik geen stap verder kom. Even om te beginnen het verhaal;
Twee jaar geleden hebben mijn partner en ik ons eerste huis gekocht. Een rijtjeshuis van 50 jaar oud, wat helemaal gestript moest worden. Het huis, en de tuin waren behoorlijk gedateerd en onbruikbaar. Maar we waren verliefd op de locatie, en vooral het vrije uitzicht in de tuin. Achter ons, met de achtertuinen naar elkaar toe, staan lage arbeidershuisjes uit de jaren 30 met een ontzettend diepe tuin. Deze worden verhuurd door de plaatselijke woningbouw corporatie. Vanuit onze serre, en in onze tuin konden we daarom rondom weg kijken tegen de blauwe lucht. Vrij uniek voor een rijtjeshuis vonden wij, dus we zijn de uitdaging aan gegaan en hebben de noodzakelijke verbouwing voor lief genomen.
Nu twee jaar verder zijn we eindelijk klaar. We hebben een prachtig huis, en het afgelopen jaar ook een super mooie tuin aan kunnen leggen. Tijd om het grote genieten te laten beginnen. Maar nu heeft onze achterbuurman het briljante idee opgevat, om achter in zijn tuin een loods van 4.5 meter hoog te gaan bouwen! Het ding komt over de hele breedte van onze tuin. Tussen onze tuinen ligt geen brandgang, maar staat een schutting. Tegen de schutting staat momenteel zijn schuur (met spuuglelijke blauwe golfplaten aflopend onze kant op, maar goed...) en daar tegenaan wordt de loods nu opgetrokken. We hebben bij de aanleg van onze tuin begin dit jaar wat laag blijvende boompjes langs de schutting geplant, om over een paar jaar de blauwe golfplaten niet meer te zien, maar toch het uitzicht te houden. Maar tegen 4.5 meter hoogte kunnen we niet op.
Toen ik de bouw ontdekte heb ik de gemeente gebeld, en gevraagd of er een bouwvergunning was, en wat er kwam te staan. Toen ze mij terug belden waren ze er al naar toe geweest. Ook lekker handig voor de onderlinge verhoudingen, gaan praten wordt nu ook niet meer echt makkelijk meer. Volgens de gemeente is het bouwwerk vergunningsvrij, en omgevingsvergunningvrij. Het wordt namelijk niet hoger als 5 meter, en het blijft open aan de voorkant. Daarmee is het geen gebouw, maar een bouwwerk. Het mag dus vergunningsvrij gebouwd worden volgens de gemeente. Niets tegen te doen, de man staat in zijn recht.
Mensen, ben ik nu gek? Kan er zomaar tegen mijn achtertuin aan een loods van 4.5 hoog gebouwd worden, zonder dat ik daar iets tegen kan doen? Midden in een woonwijk? Ik gun iedereen zijn schuren, aanbouwen en schuttingen, geen punt. Al overkappen ze hun hele tuin. Maar 4.5 meter hoog??? Ik heb toch ook mijn woonrechten? Ik zit straks vanuit mijn huis alleen nog maar tegen 4.5 meter hoog schutting en golfplaten aan te kijken! Het uitzicht en de locatie waren DE redenen om het huis te kopen, het hele interieur en de tuin zijn afgebroken en vervangen. En nu wordt juist dat uitzicht ons afgenomen! En wat te denken van de waardevermindering van ons huis, nu de huizenprijzen toch al omlaag vliegen?
Help! Wie heeft er suggesties voor me???