abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129828794
Beste Forum lezers,

Ik wil jullie graag om advies vragen, want ik ben bang dat ik geen stap verder kom. Even om te beginnen het verhaal;

Twee jaar geleden hebben mijn partner en ik ons eerste huis gekocht. Een rijtjeshuis van 50 jaar oud, wat helemaal gestript moest worden. Het huis, en de tuin waren behoorlijk gedateerd en onbruikbaar. Maar we waren verliefd op de locatie, en vooral het vrije uitzicht in de tuin. Achter ons, met de achtertuinen naar elkaar toe, staan lage arbeidershuisjes uit de jaren 30 met een ontzettend diepe tuin. Deze worden verhuurd door de plaatselijke woningbouw corporatie. Vanuit onze serre, en in onze tuin konden we daarom rondom weg kijken tegen de blauwe lucht. Vrij uniek voor een rijtjeshuis vonden wij, dus we zijn de uitdaging aan gegaan en hebben de noodzakelijke verbouwing voor lief genomen.

Nu twee jaar verder zijn we eindelijk klaar. We hebben een prachtig huis, en het afgelopen jaar ook een super mooie tuin aan kunnen leggen. Tijd om het grote genieten te laten beginnen. Maar nu heeft onze achterbuurman het briljante idee opgevat, om achter in zijn tuin een loods van 4.5 meter hoog te gaan bouwen! Het ding komt over de hele breedte van onze tuin. Tussen onze tuinen ligt geen brandgang, maar staat een schutting. Tegen de schutting staat momenteel zijn schuur (met spuuglelijke blauwe golfplaten aflopend onze kant op, maar goed...) en daar tegenaan wordt de loods nu opgetrokken. We hebben bij de aanleg van onze tuin begin dit jaar wat laag blijvende boompjes langs de schutting geplant, om over een paar jaar de blauwe golfplaten niet meer te zien, maar toch het uitzicht te houden. Maar tegen 4.5 meter hoogte kunnen we niet op.

Toen ik de bouw ontdekte heb ik de gemeente gebeld, en gevraagd of er een bouwvergunning was, en wat er kwam te staan. Toen ze mij terug belden waren ze er al naar toe geweest. Ook lekker handig voor de onderlinge verhoudingen, gaan praten wordt nu ook niet meer echt makkelijk meer. Volgens de gemeente is het bouwwerk vergunningsvrij, en omgevingsvergunningvrij. Het wordt namelijk niet hoger als 5 meter, en het blijft open aan de voorkant. Daarmee is het geen gebouw, maar een bouwwerk. Het mag dus vergunningsvrij gebouwd worden volgens de gemeente. Niets tegen te doen, de man staat in zijn recht.

Mensen, ben ik nu gek? Kan er zomaar tegen mijn achtertuin aan een loods van 4.5 hoog gebouwd worden, zonder dat ik daar iets tegen kan doen? Midden in een woonwijk? Ik gun iedereen zijn schuren, aanbouwen en schuttingen, geen punt. Al overkappen ze hun hele tuin. Maar 4.5 meter hoog??? Ik heb toch ook mijn woonrechten? Ik zit straks vanuit mijn huis alleen nog maar tegen 4.5 meter hoog schutting en golfplaten aan te kijken! Het uitzicht en de locatie waren DE redenen om het huis te kopen, het hele interieur en de tuin zijn afgebroken en vervangen. En nu wordt juist dat uitzicht ons afgenomen! En wat te denken van de waardevermindering van ons huis, nu de huizenprijzen toch al omlaag vliegen?

Help! Wie heeft er suggesties voor me???
pi_129829146
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:41 schreef Corne81 het volgende:
Kan er zomaar tegen mijn achtertuin aan een loods van 4.5 hoog gebouwd worden, zonder dat ik daar iets tegen kan doen?
Blijkbaar wel.

Het ontgaat mij trouwens hoe dit precies je woongenot aantast? Ja je ziet dat ding, nou en, big deal. Als je je er zo aan blijft irriteren weet je zeker dat je er niet gelukkig van wordt. En waardevermindering? Ben je van plan je huis binnenkort al in de verkoop te gooien?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129829235
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:50 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Blijkbaar wel.

Het ontgaat mij trouwens hoe dit precies je woongenot aantast? Ja je ziet dat ding, nou en, big deal. Als je je er zo aan blijft irriteren weet je zeker dat je er niet gelukkig van wordt. En waardevermindering? Ben je van plan je huis binnenkort al in de verkoop te gooien?
Lekker in je tuin zitten zit er dan ook niet meer. Vooral als dat ding de zon blokkeert voor de grootste tijd van de dag
pi_129829238
als er toch nu al een lelijke schuur staat en een schutting dan is die loods juist een verbetering lijkt mij.

en vergunningsvrij is het dus wat dat betreft kun je niks beginnen.

die man zit daar waarschijnlijk al jaren met een eigen bedrijfje en jij als nieuweling gaat hier tegen protesteren..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  Forum Admin donderdag 8 augustus 2013 @ 13:52:59 #5
240730 crew  Opa.Bakkebaard
Heeft een huisje.
pi_129829246
Tja, een vrij uitzicht is erg fijn maar geen recht. Het kan altijd veranderen. Als er vergunningstechnisch niets aan te doen is dan heb je nog maar een optie over en dat is met de achterbuurman in gesprek gaan of het bouwwerk niet een metertje lager kan. Het was beter geweest om met dat gesprek te beginnen overigens.
  Forum Admin donderdag 8 augustus 2013 @ 13:54:08 #6
Heeft een huisje.
pi_129829293
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Lekker in je tuin zitten zit er dan ook niet meer. Vooral als dat ding de zon blokkeert voor de grootste tijd van de dag
Daar heb je een bezonningsonderzoek voor. Maar dat is gekoppeld aan een vergunning dacht ik.
Zou voor de TS nog wel een mogelijk argument kunnen zijn als er meer dan 30% zon minder is door het bouwwerk.
pi_129829307
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 13:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Dat val wel mee hoor, tussen 10 en 17 in de zomer hooguit 3 meter schaduw. En de tuinen zijn vrij diep zoals TS al aangeeft, bovendien hadden ze zelf al bomen aan die kant gepland.

Naar mijn mening stelt TS zich een beetje aan.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129829362
Niet leuk natuurlijk, maar weinig aan te doen zo te lezen. Buurman bouwt niet in jouw tuin maar in z'n eigen tuin. En aan de achterkant zal je weinig last hebben van schaduw neem ik aan.

Uitzicht is een recht voor zover het je eigen terrein betreft. Als je de golfplaten niet mooi vindt kan je er altijd iets voor zetten.
censuur :O
pi_129829645
Net of 4.5 meter hoog is voor een schuur :')
pi_129829695
Beste iedereen,

Alvast bedankt voor jullie reacties. maar even ter aanvulling,

De tuin van de buurman is heel diep. Oud huis, van vroeger uit. Mijn tuin is niet zo diep, beetje standaard voor een rijtjeshuis, een meter of tien.

Zoals gezegd, ik gun iedereen zijn aanbouwtjes, schuren en schuttingen, geen probleem. Maar mijn tuin komt nu aan twee kanten tussen hoogbouw. ene kant uiteraard mijn huis, andere kant de loods. Dat kost mij inderdaad mijn zon. Tweede punt is mijn uitzicht. Ik zit straks alleen nog op golfplaten uit te kijken, over de hele breedte. Alsof ik in een achterbuurt in Rio woon of op een industrieterrein. Er iets voor zetten? kan niet. Ik mag geen schutting van 4.5 meter hoog bouwen. "echte" bomen planten? kan niet, ik moet van de grens met de bewuste buren af blijven. Wat zou betekenen dat bomen mij een een paar meter van mijn tuin kosten. Nu heb ik speciale laag blijvende boompjes geplaatst, die klein blijven, lager blijven, en dus dichter tegen de schutting gezet konden worden.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 14:09:23 #11
180174 Diemux
People vs Me
pi_129829848
Tja, is een erg lullig geheel maar is dus gewoon volgens de regels. Je zou eens de woningbouw kunnen bellen.
  Forum Admin donderdag 8 augustus 2013 @ 14:10:05 #12
Heeft een huisje.
pi_129829872
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:04 schreef Corne81 het volgende:
Dat kost mij inderdaad mijn zon.
Daar kan je dus een bezonningsonderzoek voor laten uitvoeren. Als daar uitkomt dat je echt veel zon in je tuin bent kwijtgeraakt door het bouwwerk, denk dan dus aan meer dan 30% op een dag, dan heb je wel een argument om te klagen bij de gemeente.
  Forum Admin donderdag 8 augustus 2013 @ 14:10:28 #13
Heeft een huisje.
pi_129829889
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:09 schreef Diemux het volgende:
Je zou eens de woningbouw kunnen bellen.
Voor een koophuis?
  donderdag 8 augustus 2013 @ 14:11:18 #14
180174 Diemux
People vs Me
pi_129829920
quote:
10s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:10 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Voor een koophuis?
De achterbuurman huurt het.

quote:
Achter ons, met de achtertuinen naar elkaar toe, staan lage arbeidershuisjes uit de jaren 30 met een ontzettend diepe tuin. Deze worden verhuurd door de plaatselijke woningbouw corporatie.
pi_129829954
TJa, vergunningsvrij en je hebt geen recht op uitzicht gekocht..

Je zou nog even de check kunnen doen op omgevingsloket.nl om te kijken of de ambtenaar het juist heeft en niet is omgekocht :)

PS. TT klopt niet, het is 4,5m of 5m, niet allebei.
  Forum Admin donderdag 8 augustus 2013 @ 14:12:09 #16
Heeft een huisje.
pi_129829955
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:11 schreef Diemux het volgende:

[..]

De achterbuurman huurt het.

[..]

Oh. Daar heb ik overheen gelezen.
pi_129829966
de bouw zal nu wel al redelijk ver klaar zijn, dus veel gaan procederen zal niet veel zin hebben.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 14:12:59 #18
180174 Diemux
People vs Me
pi_129829985
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:12 schreef gianni61 het volgende:
de bouw zal nu wel al redelijk ver klaar zijn, dus veel gaan procederen zal niet veel zin hebben.
Behalve als de gemeente het fout heeft maar die kans lijkt mij klein.
pi_129830052

[ Bericht 100% gewijzigd door kikoooooo op 08-08-2013 14:15:05 ]
pi_129830058
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:12 schreef Diemux het volgende:

[..]

Behalve als de gemeente het fout heeft maar die kans lijkt mij klein.
maar zo'n bezonningsonderzoek wordt dan ook lastig aangezien ze niet meer de oude situatie kunnen bepalen.

enige dat ik vreemd vind is dat iemand een loods bouwt in de tuin van een gehuurd huis..
pi_129830134
Ik begrijp trouwens dat het 4,5m hoge bouwwerk niet tegen de schutting staat maar dat daartussen nog een oude schuur staat...klopt dat?

Hoeveel meter zit er tussen erfafscheiding en de 4,5m hoge muur?
pi_129830143
quote:
7s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:10 schreef Opa.Bakkebaard het volgende:

[..]

Daar kan je dus een bezonningsonderzoek voor laten uitvoeren. Als daar uitkomt dat je echt veel zon in je tuin bent kwijtgeraakt door het bouwwerk, denk dan dus aan meer dan 30% op een dag, dan heb je wel een argument om te klagen bij de gemeente.
Als het bouwwerk aan de voorwaarden voor vergunningsvrij bouwen voldoet speelt dit allemaal niet. Dan mag de achterbuurman gewoon aan de slag.
pi_129830227
Foto's?
pi_129830276
quote:
17s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 14:20 schreef zarGon het volgende:
Foto's?
Indd ik ben ook erg benieuwd...
I want some NASTY !!!
pi_129830358
Ik zou een geul graven één meter voor het achtereind van je tuin, hoeft niet heel breed maar wel goed diep. Vervolgens volstorten met beton. Daarna plant je leuke snel en hooggroeiende bamboe aan de achterkant van je tuin en heb je een mooie groene haag om tegen aan te kijken ipv een lelijke loods!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')