abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:30:12 #1
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_129811213

Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat..Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen :).
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Er zijn 2 hardlooptopics gaande:
[LIF] Topicreeks: Hardlopen voor beginners (heet inmiddels Hardlopen) :
Alles over hardlopen! Kleding, schema's, lappenmandopvang, motivatie, wedstrijdjes..you name it!
[SPT] Topicreeks: Centraal topic voor amateurhardlopers :
Dit topic is voor de hardlopers die geen beginners meer zijn, al aardig wat wedstrijden lopen, flink op de tijden letten maar toch nog amateurs zijn.

Kijk en post gezellig mee in het topic wat voor jou van toepassing is :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
*O* Tevens zijn we een Fok! Endomondo team begonnen! Dus gebruik je Endomondo om je voortgang bij te houden? Meld je dan aan bij het Fok! Endomondo team en laat zien dat Fok!kers ook buiten komen *O* Stuur even een PM/DM naar YUR als je je hebt aangemeld :)

SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Diverse links
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Apps voor op telefoons
SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer?
SPOILER: 2013 Challenge
SPOILER: Verlopen Challenges
SPOILER: Formule voor het berekenen van je maximale hartslag
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Ten commandments for the runner
SPOILER: Juli-squat challenge
Facebook groep

SPOILER: Why we run
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
pi_129811224
:{w TT, veel te lief >:)
Met een verbeten grimas en een verborgen glimlach.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:30:42 #3
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_129811232
En roeiers en alle andere sporten die men beoefend :D
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:31:04 #4
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_129811260
Oh had niet door dat het topic bijna vol zat :')
Hier dan nog maar eens, hoe rekken jullie?
an urge to help mankind overcomes me
pi_129811364
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:29 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Te weinig :o

Maar als ik het doe, gewoon statisch staand rekken, 10 sec. per oefening per been en dat dan een paar keer herhalen.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:32:44 #6
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_129811366
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:31 schreef saaw het volgende:
Niet.
pi_129811372
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:28 schreef baggerbaas het volgende:

[..]

Tot m'n 18e ging dat eigenwijs aanklooien allemaal prima en zelfs tot een halve marathon aan toe. Als ik daar nu aan terug denk, was dat toch niet echt de meest verstandige manier.
Ik heb ook altijd aangeklooid tot en met de halve marathon en de 7 heuvelenloop vrij kort achter elkaar, toen ging het mis. Nu 4 jaar later kan ik weer langere afstanden lopen (>10km) zonder "zeur" pijn.
Zo'n schema is wel leuk, alleen houdt het weinig rekening met andere sporten/activiteiten..
pi_129811397
Yoga staat hier op 't lijstje om op te pikken, als het even kan onder begeleiding/in groepsverband. Maar dat zal 'm pas worden als ik m'n scriptie klaar heb. :9
Ja doei.
pi_129811433
quote:
Loop 2km, dan bij een bepaalde boom (altijd dezelfde :P) even rekken/strekken en rustig wandelen, ff kort sprintje en dan weer verder.
pi_129811437
quote:
7s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:25 schreef Twinky het volgende:

[..]

*)
de categorie mensen die vroeger altijd als laatste werd gekozen met gym. Niet omdat ik niet wilde, maar gewoon omdat ik niet KON. Ik kon niet vangen, niet rennen en zeker niet snel :P
Nouja, en later kreeg ik steeds meer overbelastingsverschijnselen van mijn polsen, handen, heupen, knieen. Ik noem het zelf gewoon een 'slap lijf' maar toen het bij mij een paar jaar geleden echt heel slecht ging ben ik naar de dokter gegaan en kreeg ik het labeltje fibromyalgie. Dus moet je voor altijd rustig aandoen en daar ben ik niet zo van, dus ben ik begonnen met hardlopen :P maar ja, het kost mijn lijf wel een heleboel om zich daaraan aan te passen, ik moet erg langzaam opbouwen. Maar ik wil dus gewoon bewijzen dat mensen met slappe lijven dit ook gewoon kunnen.
En dat gaat je lukken ook. Bovendien mag je niet ophouden met hardlopen, want jij bent volgend jaar teamcaptain van Fok!ing (of Fokling) determination op de Ekiden :Y

Gewoon rustig aan doen, nu even die rust nemen, en wat oefeningen doen. Er is niemand die tegen je zegt dat je niet kunt hardlopen. Dus...
Tegenslag overkomen kweekt karakter :Y
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:35:50 #11
92409 Twinky
Little star.
pi_129811552
quote:
zeker in het begin hielp rekken bij mij wel tegen spierpijn, vooral kuiten en bovenbenen. Als je even googlet op 'rekken na hardlopen' vindt je goeie rekoefeningen, bijv deze: http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=rekken
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:36:37 #12
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_129811606
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:33 schreef motorbloempje het volgende:
Yoga staat hier op 't lijstje om op te pikken, als het even kan onder begeleiding/in groepsverband. Maar dat zal 'm pas worden als ik m'n scriptie klaar heb. :9
Goed voor de *ahum* core & ademhaling, hoor ik van mede-lopers. Ik kan ook wel een klasje gebruiken. Ooit.

Goed gelopen weer, co.uk :)

Rekken: zelf nooit. Met loopgroep: een heel arsenaal + loopscholing, altijd pas na inlopen.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:37:59 #13
74276 saaw
fight harder or walk away
pi_129811688
quote:
7s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:35 schreef Twinky het volgende:

[..]

zeker in het begin hielp rekken bij mij wel tegen spierpijn, vooral kuiten en bovenbenen. Als je even googlet op 'rekken na hardlopen' vindt je goeie rekoefeningen, bijv deze: http://www.hardloopschema.nl/?p=tools&cat=rekken
Heb net met mn yogalerares een routine gemaakt zodat ik het rekken kan combineren met ademhalings- en ontspanningsoefeningen :)
Was meer benieuwd hoe anderen het doen, maar toch bedankt voor het meedenken!
an urge to help mankind overcomes me
pi_129811710
Ik rek alleen achteraf trouwens. Na de warming up heeft geen zin.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_129811715
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:36 schreef Quoi het volgende:

[..]

Goed voor de *ahum* core & ademhaling, hoor ik van mede-lopers. Ik kan ook wel een klasje gebruiken. Ooit.

Rekken: zelf nooit. Met loopgroep: een heel arsenaal + loopscholing, altijd pas na inlopen.
^^
pi_129811770
Ik heb wel eens gehoord dat rekken helemaal niet zo goed is? Of klets ik nu uit mijn nek en snijd ik weer een verkeerd onderwerp aan?
pi_129811779
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:38 schreef La_Tramposa het volgende:
Rekken voor de warming up is nog slechter
pi_129811813
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:38 schreef La_Tramposa het volgende:
Voor het lopen an sich misschien niet (al is daar volgens mij ook nog niet echt consensus over?), voor de algehele soepelheid wel :P Ik merk iig dat nu ik al een tijd niet op de baan heb getraind - en dus ook niet heb gerekt :') - ik weer een stuk minder dichtbij de grond kom als ik voorover buig.
pi_129811861
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:25 schreef Daywalk3r het volgende:
Als je zuinig bent op je lichaam en er nog rendement uit wil halen ks een schema toch wel slim. Al zijn er natuurlijk uitzonderingen die ook met eigenwijs aanklooien net zo ver/verder komen.
O-)
pi_129811929
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:36 schreef Quoi het volgende:

[..]

Ghehe :) ja. Wordt ook voor trailrunners aangeraden voor meer stabiliteit op de ongelijke paden en lees eigenlijk vooral lovende verhalen. An24 uit het Slank-topic is fanatiek yoganinja en die vertelde dat ik dan *zoek* Ashtanga Yoga, die is specifiek gericht op opbouwen van kracht en stabiliteit. Heb wat dvd's gedownload om eens rustig naar te kijken, en op L'boro bieden ze wat lessen aan in het Universitair Sportcentrum voor wènag, dus daar moet ik maar 's gaan kijken dan. Het is nog best lastig, heb ik het idee namelijk, om het goed en dus zinvol te kunnen doen, en wat hulp bij de basis is dan niet weg.

En thanks, was lekker loopje weer ja.
Ja doei.
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:42:31 #21
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_129811944
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:40 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Voor het lopen an sich misschien niet (al is daar volgens mij ook nog niet echt consensus over?), voor de algehele soepelheid wel :P Ik merk iig dat nu ik al een tijd niet op de baan heb getraind - en dus ook niet heb gerekt :') - ik weer een stuk minder dichtbij de grond kom als ik voorover buig.
Hier idem! Ik zal nooooooit soepel worden, maar kom ineens wel bijna bij de grond :)
pi_129811961
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:39 schreef bloodymary1 het volgende:
Ik heb wel eens gehoord dat rekken helemaal niet zo goed is? Of klets ik nu uit mijn nek en snijd ik weer een verkeerd onderwerp aan?
Er is geen wetenschappelijk bewijs dat het ergens 'goed' voor is, en als je het verkeerd uitvoert kan het zelfs slecht zijn (koud rekken, of verend rekken).
Maar fysio's raden het vaak toch aan, omdat mensen inderdaad meer soepelheid ervaren en minder spierpijn. Er wordt gezegd dat je spieren langer kunt maken om het verkortende effect van trainingen (vooral krachttraining) tegen te gaan, maar dit is dus nooit bewezen.
pi_129812047
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:42 schreef Quoi het volgende:

[..]

Hier idem! Ik zal nooooooit soepel worden, maar kom ineens wel bijna bij de grond :)
Oh, ja, ik bedoel dat ik dan halverwege m'n scheenbenen kom, ipv tot m'n knieen :')

Hypermobiel zijn met te korte hamstrings, het blijft hilarisch :P
  woensdag 7 augustus 2013 @ 22:48:16 #24
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_129812229
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:44 schreef hatsaflats het volgende:

[..]

Oh, ja, ik bedoel dat ik dan halverwege m'n scheenbenen kom, ipv tot m'n knieen :')

Hypermobiel zijn met te korte hamstrings, het blijft hilarisch :P
En ik bedoel in spreidstand :D Benen gestrekt bij elkaar: net voorbij mn knieen :{
pi_129812249
quote:
1s.gif Op woensdag 7 augustus 2013 22:48 schreef Quoi het volgende:

[..]

En ik bedoel in spreidstand :D Benen gestrekt bij elkaar: net voorbij mn knieen :{
:D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')