close upje van tandwielen en cassette misschien dat we het daar al wel op kunnen zien.quote:Op zaterdag 2 november 2013 14:34 schreef Meike26 het volgende:
Lekker dan. Heeft de verkopende partij niets over gezegd.
Eens kijken of hij tegemoet wil komen.. Tijd om mailtje te schrijven.
Als je wilt besparen op gewicht zul je ook moeten gaan kijken naar de wielen en groep. Daar valt nogal wat winst te behalen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:21 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ok, eens even zien of ik ze een beetje fatsoenlijk op kan sommen..Heb helaas geen links voor bronnen bewaard dus heel veel [citation needed] hieronder.
Carbon: Minder gewicht (duh), maar duurder. Voor hetzelfde geld krijg je dan verder een fiets met minder hoogwaardige componenten. Uitkijken na crashes/ongevallen. Heb ook mensen horen zeggen dat zo'n frame zonder meer, ongeval of niet, na vijf jaar afgeschreven is. Maar daar kan ik verder niks over vinden, ik neem maar aan dat dat een verouderd argument is. Ook wordt tegenwoordig tien jaar of zelfs levenslange (leven van de (eerste) eigenaar in geval van Giant geloof ik?) garantie gegeven op zo'n frame, plus ze zijn steeds beter te repareren?
Naast gewicht zou het dan ook nog fijner voelen. Iets buigzamer waardoor je niet meteen elke hobbel voelt - al moet ik zeggen dat ik de hobbels nog prima kon voelen op die Specialized vorige maand. Maar goed, dat kan dus misschien nog sterker op een aluminium fiets. (En dan heb je nog de combinatie alu met carbon voorvork, als een aardig compromis.)
Aluminium: Goedkoper, nog steeds best licht, een goeie alu kan best lichter zijn dan een matige carbon. Uiteindelijk houdt alu verder ook niet echt van crashes, heb ik met mijn Gazelle ook al ondervonden.
Dus ik ga er maar gewoon een paar uitproberen en dan met mezelf uitvechten hoeveel geld de hobby me waard is.En welke fiets gewoon lekker zit en rijdt. Waar 'ie dan echt van gemaakt is zie ik dan wel weer.
quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:28 schreef Yankee het volgende:
[..]
Carbon is inderdaad steeds beter te repareren. Levenslange garantie is misschien leuk, maar wie doet er nu tientallen jaren met dezelfde fiets?
Dat van die remhandels zou goed kunnen. Heb het stuur ongeveer 15 graden hoger gezet dan toen ik hem kocht.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:17 schreef dop het volgende:
[..]
close upje van tandwielen en cassette misschien dat we het daar al wel op kunnen zien.
het kan als nog een afstel probleempje zijn maar dan zou hij ook slecht moeten schakelen en een beetje ratelen en tikken wil hij overslaan door slechte afstelling.
je remhandels staan wat teveel omhoog lijkt het op de foto
moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.quote:Op zaterdag 2 november 2013 17:27 schreef Yankee het volgende:
Wat een flauwekul, alle bladen voor moeten vervangen? Een nieuw blad voor in combinatie met een nieuwe ketting moet prima kunnen, eventueel zul je dan wel nog de cassette moeten vervangen
Met je eens, mocht alles wel moeten worden vervangen dan is die fiets wel zeer matig onderhoudenquote:Op zaterdag 2 november 2013 17:53 schreef dop het volgende:
[..]
moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.
maar als er lang mee door gefietst is en de ketting is ook opgerekt dan is de cassette ook zeker aan vervanging toe, hoe dat voor de overige kettingwielen is kan ik zo niet bepalen
Ah nee, op gewicht besparen is voor mij dus ook niet echt belangrijk. Met mijn lengte en gewicht heeft het besparen van een paar honderd gram op de fiets weinig zin, zeker als dat veel meer gaat kosten.quote:Op zaterdag 2 november 2013 15:28 schreef Yankee het volgende:
Als je wilt besparen op gewicht zul je ook moeten gaan kijken naar de wielen en groep. Daar valt nogal wat winst te behalen.
Bedrag: Het mag best wat kosten. Over de 1000, prima. Over de 2000, dat dan liever niet.quote:Rond welk bedrag zoek je en wat zijn je eisen wat betreft groep en wielen?
Moet het een giant worden? Kijk anders eens naar een cannondale caad 10 met shimano 105. Een van de beste Alu frames en verkrijgbaar in 63cmquote:Op zaterdag 2 november 2013 18:58 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Ah nee, op gewicht besparen is voor mij dus ook niet echt belangrijk. Met mijn lengte en gewicht heeft het besparen van een paar honderd gram op de fiets weinig zin, zeker als dat veel meer gaat kosten.
[..]
Bedrag: Het mag best wat kosten. Over de 1000, prima. Over de 2000, dat dan liever niet.
Wielen: Eigenlijk nog geen kaas van gegeten.Ik denk dat ik wat wielen betreft beter kan gaan voor wat maar op de fiets zit. Na een tijdje kan ik dan met wat meer verstand en ervaring wel naar een leuke upgrade zoeken. Hopen dat ik tot die tijd ook niet te veel lekke banden krijg.
Qua groepen: In principe werkte 2×10 op m'n Roubaix vorige maand al prima. Daar zat een SRAM groep op, heb helaas niet uit kunnen vinden welke.
Een opoe-tandwiel vooraan is misschien leuk als ik ooit echt nare klimmen gaan doen, maar vooralsnog zal dat niet gebeuren. Ik heb qua groepen alleen echt naar Shimano gekeken, en neig naar 105. Ongetwijfeld zou een Tiagra al voldoende zijn, maar 105 zou toch nog net wat soepeler schakelen en past nog prima binnen mijn budget.
En het gaat me dus meer om "endurance" dan om keihard rijden. Dat ik de volgende keer met London-to-Brighton (100km met een paar klimmen tot 400m ofzo?) misschien in vier uur kan doen ipv zeven.
Cannondale stond ook nog in mijn rijtje, ik kon er alleen niet echt een goeie dealer voor vinden hier. Sowieso al geen toko die een 63cm frame in voorraad zou hebben hier.quote:Op zaterdag 2 november 2013 19:01 schreef Yankee het volgende:
Moet het een giant worden? Kijk anders eens naar een cannondale caad 10 met shimano 105. Een van de beste Alu frames en verkrijgbaar in 63cm
Ben je al bij Condor geweest? Als zij 't niet hebben kunnen ze 't gewoon maken.quote:Op zondag 3 november 2013 23:23 schreef LintuxCx het volgende:
Naar een winkel met Cannondales geweest! Ze hadden de CAAD10 alleen niet staan, en grootste framemaat was 58cm. Sowieso geen winkel hier die 61cm in voorraad heeft want vrijwel niemand die zo'n maat verder nodig heeft.
Maar uiteindelijk op een Synapse gereden, en die rijdt op zich ook best fijn! Het is in de buurt van die winkel ietwat heuvelachtig dus klimmen kon ik ook meteen proberen.
Maar goed, nu wordt het nóg lastiger kiezen dus. Binnenkort nog even wat Koga's uitproberen en dan nadenken.
Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget.quote:Op maandag 4 november 2013 09:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Ben je al bij Condor geweest? Als zij 't niet hebben kunnen ze 't gewoon maken.
Een kwaliteitsframe gaat bij zuinig gebruik heel lang mee. Dan is het dus eigenlijk goedkoperquote:Op maandag 4 november 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget.
Die workshop wil ik wel eens zien eigenlijk ja, dat wel!
Al aan gedacht om een fiets te bestellen? Bijvoorbeeld bij Rose of Canyon? Kwaliteit, goedkoop en geen probleem om een grotere maat te vinden.quote:Op maandag 4 november 2013 10:12 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oh jee, die kende ik nog niet. Ziet er gaaf uit, maar zelfs met het goedkoopste frame + Shimano 105 en de rest vrij willekeurig uitgekozen, zit ik dan al aan de top van mijn budget.
Die workshop wil ik wel eens zien eigenlijk ja, dat wel!
quote:Op maandag 4 november 2013 10:56 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Een kwaliteitsframe gaat bij zuinig gebruik heel lang mee. Dan is het dus eigenlijk goedkoper.
Ja, op zich aan gedacht en de winkels waar ik geweest ben konden dat ook wel voor me doen, maar ik vind het ook wel fijn om een testrit te maken voor ik een relatief dure fiets koop. Bij de meeste winkels is 't zo dat bestellen al meteen betekent dat je 'm koopt, spijtig als de fiets er op het plaatje beter uitzag dan in het echt, of als 'ie totaal niet comfortabel blijkt te zijn.quote:Op maandag 4 november 2013 11:06 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Al aan gedacht om een fiets te bestellen? Bijvoorbeeld bij Rose of Canyon? Kwaliteit, goedkoop en geen probleem om een grotere maat te vinden.
Oke Ivo.quote:Op maandag 4 november 2013 16:49 schreef ultra_ivo het volgende:
Sorry hoor, maar een Rose of Canyon heeft niks in vergelijking met een Condor. Rose en Canyon zijn gewoon fietsen zonder smoel, bij een Condor komt er een hoop Brits klassiek vakmanschap in.
Het lijkt er op dat jullie beiden gelijk hebbenquote:Op zaterdag 2 november 2013 17:53 schreef dop het volgende:
[..]
moeilijk geval yankee, fietsenmakers roepen inderdaad makkelijk dat de boel geheel vervangen moet.
maar als er lang mee door gefietst is en de ketting is ook opgerekt dan is de cassette ook zeker aan vervanging toe, hoe dat voor de overige kettingwielen is kan ik zo niet bepalen
Goedkoop is dus duur koop.quote:Op maandag 4 november 2013 17:08 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat jullie beiden gelijk hebben
Vanmiddag even naar fietsenmaker geweest en zoals hij zaterdag ook zei, was er best een kans dat alles vervangen moest worden. Ik zat zelf ook zoals jullie te denken en dacht dat ik niet echt objectief commentaar op het probleem kreeg, meer subjectief naar de inkomsten van Frits Fietsenmaker.
Maar hij heeft vanmiddag wel heel objectief naar fiets kunen kijken en conclusie:
Achtergroep/casette is nieuw, net als ketting (speling-rekking van 0.07 mm als ik het goed onthouden heb. Alleen midden en klein blad vóór moeten vervangen worden en adviesis dus nieuwe groep te nemen. Als ik voor Shimano kies dan ben ik ¤114 + ¤25 arbeid kwijt.
Verlies nemen of alsnog contact zoeken met vorige eigenaar. Zelf heb ik wel zoiets van dat dit gewoon pech is en dat hij er welmet goede bedoelingen een verkoopbare en prettige fiets wilde verkopen, geen misbaksel. Dat is het risico van het 2e hands kopen. Als alles vervangen had moeten worden, dan was ik veel minder mild geweest. Denk ik.
Advies is niet nieuwe groep, advies is een nieuw midden en klein blad. 114 aan materiaal lijkt me dus wat overdreven.quote:Op maandag 4 november 2013 17:08 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Het lijkt er op dat jullie beiden gelijk hebben
Vanmiddag even naar fietsenmaker geweest en zoals hij zaterdag ook zei, was er best een kans dat alles vervangen moest worden. Ik zat zelf ook zoals jullie te denken en dacht dat ik niet echt objectief commentaar op het probleem kreeg, meer subjectief naar de inkomsten van Frits Fietsenmaker.
Maar hij heeft vanmiddag wel heel objectief naar fiets kunen kijken en conclusie:
Achtergroep/casette is nieuw, net als ketting (speling-rekking van 0.07 mm als ik het goed onthouden heb. Alleen midden en klein blad vóór moeten vervangen worden en adviesis dus nieuwe groep te nemen. Als ik voor Shimano kies dan ben ik ¤114 + ¤25 arbeid kwijt.
Verlies nemen of alsnog contact zoeken met vorige eigenaar. Zelf heb ik wel zoiets van dat dit gewoon pech is en dat hij er welmet goede bedoelingen een verkoopbare en prettige fiets wilde verkopen, geen misbaksel. Dat is het risico van het 2e hands kopen. Als alles vervangen had moeten worden, dan was ik veel minder mild geweest. Denk ik.
Bedankt voor je inzichtquote:Op maandag 4 november 2013 17:32 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Advies is niet nieuwe groep, advies is een nieuw midden en klein blad. 114 aan materiaal lijkt me dus wat overdreven.
Je hebt hier nu niks aan maar je kunt beter een tweedehands fiets kopen met een goede groep dan een nieuwe met het laagste van het laagste.quote:Op maandag 4 november 2013 17:32 schreef Meike26 het volgende:
Ja ik ben het er wel mee eens dat ik misschien toch nieuwe fiets had moeten kopen.
Maar net als mijn vriend had ik mijn vraagtekens bij Matrabike. Fiets van om en nabij de ¤500,- en met moeite een fatsoenlijk Shimano af gemonteerde fiets, veelal een verzameling van diverse Shimano spulletjes door elkaar.
Daarna bleven Cube, Bulls en Trek over, waar ik ook niet echt wijs uit werd welk merk frame nou de betere zou zijn voor 80% verhard en later 20% kans op af en toe een onverhard paadje te nemen. Ik neigde voornamelijk naar Trek, vanwege de naamsbekendheid.
Daarna gaan nadenken over een 2e hands. Deze Gazelle vond mijn vriend op MP en zag er gewoon goed uit. De nieuw prijs van deze fiets heeft waarschijnlijk wel wat hoger gelegen dan die ¤ 500,-.
Dit gedoe met die ketting en groepen heeft mij wel aan het denken gezet en spijt opgeroepen, maar ook op de terugweg gewoon weer lekker gefietst. Behalve dan wat zadelpijn = wachten op fietsbroek + zeem en eventueel overzetten van zadel oude MTB van vriend. Net als de trappers trouwens.
Sorry, maar welke fietsenmaker doet dat? Aankomen met zelf gekocht materieel en vragen of hij het erop wil zetten. Ik zou gewoon eens rondshoppen nu je weet dat het ook anders kan. Er is vast een fm die hetzelfde advies als hier geeft en jou zo gaat helpen.quote:Op maandag 4 november 2013 17:37 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bedankt voor je inzicht![]()
Ik ga eens kijken of ik die 2 bij elkaar weet te shoppen op internet en dat ik deze of zelf of door fietsenmaker er op kan laten zetten. Moet ik nog rekening houden met bepaalde maten of is alles universeel ? Steek van de 4 schroefjes en zo ?
Er zijn er wel die dat doen hoor, maar je zal eerst 10 keer de zaak worden uitgelachen.quote:Op maandag 4 november 2013 17:40 schreef MCH het volgende:
[..]
Sorry, maar welke fietsenmaker doet dat? Aankomen met zelf gekocht materieel en vragen of hij het erop wil zetten. Ik zou gewoon eens rondshoppen nu je weet dat het ook anders kan. Er is vast een fm die hetzelfde advies als hier geeft en jou zo gaat helpen.
Dat zeg ik toch ook. Er zal vast een goedzak zijn die dat doet maar in ieder geval niet veel zaken zijn zo gek.quote:Op maandag 4 november 2013 17:44 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Er zijn er wel die dat doen hoor, maar je zal eerst 10 keer de zaak worden uitgelachen.
Iig zijn er genoeg fietsenmakers die niet 135 euro voor een nieuw midden en klein voorblad vragen.
Dat heb ik ook gedaan juist. Net als bij auto's, betaal je voor een 2e hands fiets minder voor de 'opties'. Deze Gazelle is af gemonteerd met enkel Deore LX onderdelen, geen mengelmoes je van Altus Acera en andere type groepen. Mijn vriend is minder gecharmeerd van de Dualshift, maar zelf vind ik het wel prettig. Nog wel lager zetten dus.quote:Op maandag 4 november 2013 17:38 schreef MCH het volgende:
[..]
Je hebt hier nu niks aan maar je kunt beter een tweedehands fiets kopen met een goede groep dan een nieuwe met het laagste van het laagste.
Weet je toevallig wat voor bladen die fm er op gaat zetten voor die honderd plus euro? Dus bijvoorbeeld shimano en dan welk type?quote:Op maandag 4 november 2013 17:37 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bedankt voor je inzicht![]()
Ik ga eens kijken of ik die 2 bij elkaar weet te shoppen op internet en dat ik deze of zelf of door fietsenmaker er op kan laten zetten. Moet ik nog rekening houden met bepaalde maten of is alles universeel ? Steek van de 4 schroefjes en zo ?
Shimano Alivio als ik het mij goed herinner.quote:Op maandag 4 november 2013 18:24 schreef Yankee het volgende:
[..]
Weet je toevallig wat voor bladen die fm er op gaat zetten voor die honderd plus euro? Dus bijvoorbeeld shimano en dan welk type?
Dan is 100 plus nogal veel voor twee bladen, voor minder dan honderd vijftig heb je een complete groep.quote:Op maandag 4 november 2013 18:27 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Shimano Alivio als ik het mij goed herinner.
Da's een behoorlijk bedrag dan.quote:Op maandag 4 november 2013 18:27 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Shimano Alivio als ik het mij goed herinner.
Ik ben al aan het zoekenquote:Op maandag 4 november 2013 18:36 schreef cafca het volgende:
[..]
Da's een behoorlijk bedrag dan.
Volgens mij kun je een deore, en misschien wel XT klein en middenblad redelijk eenvoudigvinden voor onder de 4 tientjes.
Gaat om voorkant hé. Dan heb je aan 3 bladen genoegquote:Op maandag 4 november 2013 18:40 schreef cafca het volgende:
[..]
Is het een 8 of 9 speed? Moet je wel op letten.
dan is het een stinkende oplichter , is namelijk een lagere groep als Lx en kost 25 euro inclusief btwquote:Op maandag 4 november 2013 18:27 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Shimano Alivio als ik het mij goed herinner.
dan klopt het beter , en zit er in de prijs denk ik ook nog lagercups.quote:Op donderdag 7 november 2013 10:16 schreef Meike26 het volgende:
Ik heb een foutje gemaakt met die prijs voor die alivio. Die is inderdaad een klap goedkoper. Dit gaat om een Deore Hollowtech II. Die is op internet ook nog steeds goedkoper dan ¤114,- maar zoals al gezegd kan hij geen internet prijzen rekenen en kan hij niet zelf aangeschafte spullen op de fietszetten. Is ook een soort van broodroof.
Vanmiddag er even naartoe fietsen, mag hij het doen voor ¤ 135 exclusief een nieuwe achterband die al redelijk versleten is.
Waarom maak je van je normale racer dan niet je winterfiets en wordt die stevens je goede fiets?quote:Op donderdag 7 november 2013 19:56 schreef peleetje het volgende:
Zojuist een proefritje gemaakt op een Stevens Prestige. Een custom fiets. Afgemonteerd met een SRAM Force groep. Wat een schakel genot vergekelen bij met m'n Racer met 105 groep. Soepel, direct. Ik was even bang dat ik erg zou moeten wennen aan dat doubletap schakelen maar dat valt reuze mee.
Ik denk dat dit wel mijn winterfietsje gaat worden.ik ben tot over mijn oren verliefd geworden.
Alleen baal ik nu een beetje dat de winterfiets straks 10x beter is dan m'n normale racer. Maar goed...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |