Dan vind ik zoom nog het minst van belang aangezien ik grote zalen zoals de HMH en Ziggo Dome probeer te mijden. Ik ga liever naar kleinere muziekpodia zoals Paradiso, Melkweg of Tivoli. Daar heb je geen zoom nodig, tenzij je op het balkon gaat staan. De RX100 lijkt mij wel een mooie camera, ondanks dat het iets boven mijn budget is.quote:Op donderdag 15 mei 2014 13:20 schreef shiznuts het volgende:
Punt is dat je bij muziekpodia niet zomaar mag gaan opnemen en eigenlijk accreditatie nodig hebt. Nu zie je iedereen met een telefoon schieten en zullen compactcamera's ook wel worden geduld, misschien gespecificeerd in een fotografiebeleid, maar ja, dan is het inderdaad de vraag: welke haal je dan?
Eerste punt is natuurlijk de zoom. Tenzij je altijd een lekker plekje vooraan kunt bemachtigen, heb je gewoon zoom nodig. Alleen... alles met meer dan zo'n 4x zoom in een compacte body heeft vrijwel altijd een kleine sensor. Wat meteen het tweede punt is.
Lowlight performance. In situaties met minder ideale lichtomstandigheden wil je zo lichtgevoelig mogelijke specificaties in je camera hebben. Het liefste heb je dan een 1" of 1/1.7", 1/1.8" sensor. Maar zoals gezegd, met grote sensors in een compacte formfactor zit je gebonden aan weinig zoom. De grote sensor compacts, de zogenaamde 'premium compacts' hebben vaak wel vrij aardige lowlight performance lenzen (tenminste op wijd dan, ingezoomd verlies je meestal aardig wat lichtsterkte).
[..]
Een superzoom/bridgecamera is natuurlijk wel leuk qua zoom en handling, maar veel te bulky om 'stealthy' bij concerten e.d. wat te lopen schieten. Dan zou je moeten gaan kijken naar een normale (travel) compact met zo'n 10~20x zoom of iets. Maar ja, die hebben dus redelijk kleine sensors en de lenzen zijn niet bepaald kunners. Maar dan moet je dus moeten denken aan een Panasonic Lumix DMC-TZ60 of Sony Cyber-shot DSC-HX60V. Zoiets is waarschijnlijk het beste compromis en zullen het best aardig naar tevredenheid doen.
Goed geredeneerd inderdaad. De RX100m3 is leuk... maar niet als een main camera (afhankelijk van wat je van plan bent en de eisen die je aan de kwaliteit stelt). En de D5300 is natuurlijk een droom van een camera.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 14:58 schreef TommyGun het volgende:
[..]
Mocht het alsnog een compact gaat worden dan is dit dé camera, without a doubt, maar stiekem (vandaar de 'alsnog') ben ik inmiddels heel erg gecharmeerd geraakt van de Nikon D5300 (met 18-140mm kitlens).
Immers, als ik 800,- euro (om en nabij) ga uitgeven aan een compact, waarom dan niet iets meer (+- 1000,-) voor een DSLR... (afgezien van de draagbaarheid, maar die valt heel erg mee bij de D5300: valt in de compact klasse qua spiegelreflex).
Nou ja, dat zijn nog altijd redelijk grote plekken, dus let a.u.b. ff op de huisregels daar. Zonde als ze je camera afpakken en je er nooit meer mag binnenkomen ofzo. Nu maakt Melkweg wel een onderscheid in professionele apparatuur en non-professioneel spul, maar een Paradiso bijvoorbeeld maakt er alweer 'het is niet toegestaan zonder toestemming te fotograferen en/of video- en/of geluidsopnamen te maken' van. Bij Tivoli geldt hetzelfde als bij de Melkweg, maar je moet wel oppassen dat je ook ff hebt gechecked of de artiest ook foto's en video's toelaat. Anyways: voordat je dus je camera tevoorschijn tovert zou ik eerst ff gaan navragen of dat problemen zou opleveren. Eventueel wat van tevoren erover mailen dat je hobbymatig een compact camera'tje mee wilt nemen voor wat geinige foto's ter herinnering aan de avond en de reactie erop, indien toestemming, uitprinten en meenemen, daar sommig personeel misschien onjuist inschat wel nu wel en niet mag en je dwingt met je bezigheden op te houden en je door securities laat afvoeren.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 15:55 schreef Devv het volgende:
[..]
Dan vind ik zoom nog het minst van belang aangezien ik grote zalen zoals de HMH en Ziggo Dome probeer te mijden. Ik ga liever naar kleinere muziekpodia zoals Paradiso, Melkweg of Tivoli. Daar heb je geen zoom nodig, tenzij je op het balkon gaat staan. De RX100 lijkt mij wel een mooie camera, ondanks dat het iets boven mijn budget is.
Mijn ervaring is dat ze over het algemeen wel vrij coulant zijn, maar vragen kan nooit kwaad. Ze doen in ieder geval nooit moeilijk over mobiele telefoons. En die RX100 is zo klein, dat ze misschien niet eens het verschil zien . Maar zou een RX100 goed genoeg voor mij zijn of kan ik beter een RX100 II nemen? Met andere woorden, is dat prijsverschil het echt waard voor iemand die niet dagelijks aan het fotograferen is.quote:Op vrijdag 16 mei 2014 20:31 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Nou ja, dat zijn nog altijd redelijk grote plekken, dus let a.u.b. ff op de huisregels daar. Zonde als ze je camera afpakken en je er nooit meer mag binnenkomen ofzo. Nu maakt Melkweg wel een onderscheid in professionele apparatuur en non-professioneel spul, maar een Paradiso bijvoorbeeld maakt er alweer 'het is niet toegestaan zonder toestemming te fotograferen en/of video- en/of geluidsopnamen te maken' van. Bij Tivoli geldt hetzelfde als bij de Melkweg, maar je moet wel oppassen dat je ook ff hebt gechecked of de artiest ook foto's en video's toelaat. Anyways: voordat je dus je camera tevoorschijn tovert zou ik eerst ff gaan navragen of dat problemen zou opleveren. Eventueel wat van tevoren erover mailen dat je hobbymatig een compact camera'tje mee wilt nemen voor wat geinige foto's ter herinnering aan de avond en de reactie erop, indien toestemming, uitprinten en meenemen, daar sommig personeel misschien onjuist inschat wel nu wel en niet mag en je dwingt met je bezigheden op te houden en je door securities laat afvoeren.
Te weinig zoom?quote:Canon S95, S100, S110, S120, S200, G15, G16, G1X, G1X II, Sony RX100, RX100 II, RX100 III, Olympus XZ-1, XZ-2, Panasonic LX-5, LX-7, LF1, Nikon P330, P340, P7700, P7800, Samsung EX-1, EX2F en zulk soort camera's met ~ 1/1.7" sensor en zo'n 3 á 4x zoom en goede optics
Constant f/2.8 aperture:quote:Panasonic Lumix DMC-TZ60 & Sony Cyber-shot DSC-HX60V
dSLR-achtige beeldkwaliteit/mogelijkheden?quote:Olympus Stylus 1 & Panasonic FZ200
quote:Panasonic GM1 & Sony A6000
100D is dus ook een betere keuze volgens jou? Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een dslr maar ik kom er niet echt meer uit. Ik wil graag een DSLR maar niet het grootste model. Het zal mijn eerste DSLR worden hoeft ook niet het uitgebreidste model te zijn. Er zijn nogal wat prijsverschillen door alle acties die voorbij vliegen. De 100d heeft mijn interesse omdat het een compacter model is (heb normale handen maar is makkelijker mee te nemen). 650D was altijd het model wat mij goed leek alleen twijfel nu toch omdat de D5100 qua prijs bijna hetzelfde is.quote:Op donderdag 29 mei 2014 12:43 schreef shiznuts het volgende:
I share Kai's opinion (8:24):
En DC III lenzen zouden verboten moeten worden.
Thanks SD kaartje mee is inderdaad een goede tip. Ik hoef niet te wachten op een nieuw model omdat die altijd veel hoger geprijsd zijn. De Nikon 5100 & 5200 hebben nu een mooie prijs http://snapsort.com/compare/Canon-EOS-700D-vs-Nikon-D5200 De 700d vind ik nu erg duur vergeleken met een d5200.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:30 schreef shiznuts het volgende:
Nou ja, nog liever natuurlijk een sizeable dSLR zoals de 650- en 700D inderdaad. De 100D is meer voor vrouwenhandjes en het tilty flippyscreen op de 650- en 700D zijn natuurlijk wat praktischer, net als wat andere kleine performance factortjes (AF, burst). En qua grootte. Als je een 700D niet meeneemt, dan ga je niet opeens wel een 100D meenemen. Je zit met dezelfde lenzen en de body scheelt wel wat, maar niet genoeg om echt een verschil te maken of je 'em oppakt en meeneemt of niet imho.
De D5100 is natuurlijk ook een mooie camera. Mist touchscreen en als je video wilt gaan schieten heeft Canon de ondersteuning van Magic Lantern gekregen, dus heb je daar allerlei coole features die je kunt unlocken. En hoewel alle camera's die je noemt gewoon goed zijn, denk ik dat voor stills de D5100 net een tikkeltje beter is. Als je de Nikon-weg wilt gaan overigens eerder de D5200 (of zelfs D5300) in overweging nemen, die is helemaal baas. Als ik nu voor een spiegerrelfex-systeem moest kiezen, dan werd het de D5300 waarschijnlijk. Nu ben ik wel ook wel van de video, maar hoe gaaf Magic Lantern ook is, als je met spul moet werken dat een beetje gedateerd aanvoelt (lees: de 700D is maar een licht geupdate 550D (2010) in feite... en qua updates t.o.v. de 650D is al helemaal een lachertje), dan ga ik liever voor de Nikon. Tenzij je af wilt wachten wat Canons nieuwe move is... want ze moeten toch een keertje groots uitpakken zou je denken om de lijn daadwerkelijk van 'nu' te maken.
Anyways. Zoals ik vaak zeg: een camera zou niet bestaan als er niemand was die 'em zou willen kopen en fabrikanten houden er verschillende filosofieën op na en mensen ook, dus misschien sluit de een gewoon beter bij je aan dan de ander. Het beste wat je kunt doen is naar de winkel gaan (en eventueel een SDkaartje meenemen) en dan met de verschillende modellen spelen. Misschien laat je dan ook nog ff een Pentax of Sony door je handen glippen waar je misschien verliefd op wordt. Who knows.
Ik denk dat de 700D een prima keus is, snapsort is echt de slechtste manier om camera's te vergelijken: puur op specs vergelijken is gewoon niet te doen.quote:Op zondag 8 juni 2014 12:45 schreef mytec het volgende:
Ok ik moet nog steeds naar de winkel om de camera's te vergelijken, doe dat in Nederland. Echter heb ik mijn keuze nu beperkt tot 2 modellen. Nikon 5200, en de Canon 700D. De 5300 is afgevallen omdat ik die te duur vind om mee te beginnen. de 5200 is 599 met kitlens en de 700d met korting en cashback 534. Het verschil is dus zo,n 70 euro wat bijvoorbeeld besteed kan worden aan een 50mm 1.8 lens? Zal de AF op de 700d een gemis zijn vergeleken met de 5200? zijn er nog andere grote verschillen tussen deze 2 modellen die belangrijk zijn? ( snapsort zegt 5200 better image quality).
Nou ja, als ik de LX-7 ga vervangen... dan kan ik natuurlijk ook voor een LX-8 gaan.quote:Op zaterdag 26 april 2014 23:05 schreef shiznuts het volgende:
[..]
+ Ook interessant: nieuw Sony RX100 mkIII? http://www.sonyalpharumor(...)r-and-new-fast-lens/
Als dat zo is, mag de Sony m'n LX-7 vervangen.
Maar ook Attitude heeft er eentje:quote:Op dinsdag 4 maart 2014 00:00 schreef Yi-Long het volgende:
Even een 'bump', maar laatst bij de Media Markt tijdens die BTW-week alsnog de FZ200 aangeschaft als back-up camera, naast de D5200, aangezien je dan een uitstekende all-round cam met prima zoom hebt, wat dus stukken voordeliger is dan een aparte dure zoomlens kopen voor de D5200...
Ben er nu af en toe wat mee aan het spelen, en tot nog toe bevalt het allemaal wel. Hopelijk binnenkort wat meer de natuur in enzo, maar de zoom is in elk geval erg leuk...
[..]
De unieke feature van de FZ200 is natuurlijk de f/2.8 constant aperture bij die zoomrange. Natuurlijk heb je ook de nieuwere Sony RX10 en de Olympus Stylus 1, maar niet dezelfde zoomrange en fors duurder. De FZ200 blijft nog altijd een leuke koop, al vroeg ik mezelf af waarom er niet al een FZ300 op de wereld is...quote:Op maandag 5 mei 2014 22:23 schreef Attitude het volgende:
[..]
Als je niet per se een digitale spiegelreflex camera wilt hebben, dan zou ik je de Panasonic fz200 aanraden. Je zou even dit door moeten nemen:
FOT / [Centraal] Wie helpt me aan een nieuwe camera? #28
Een hele gesprekken zijn er gevoerd. Zelf was ik namelijk ook toen op zoek naar een camera. Ben voor de fz200 gegaan omdat voor mijn doeleinden je aan 1 camera genoeg had met veel zoom waarbij de eerste 600mm geen verlies optreedt. En licht gewicht in tov spiegelreflex. En bij spiegelreflex moet je daarnaast ook nog lenzen mee nemen.
IK zou zeggen, lees die topic maar eens door.
Het is een mooie all-purpose camera en het is een bridgecamera, dus hij slaat een bruggetje naar dSLRs en biedt een vergelijkbare omgangswijze, zo heb je gewoon P A S M modes en dergelijke. Alleen dan hoef je geen lenzen mee te zeulen. Natuurlijk mag je de beeldkwaliteit dan ook niet gaan lopen vergelijken met een van de nieuwere spiegelreflexen, maar voor wat het is en in z'n segment/prijs is 'ie nog altijd leuk dunkt me.quote:Op vrijdag 25 april 2014 02:47 schreef shiznuts het volgende:
Ff Pana benaderd... dat de FZ200 een supertoffe ontwikkeling was, dat z'n voorganger, de FZ150 al na een jaar werd afgelost en we nu al twee jaar niks nieuws voorgeschoteld krijgen en ondertussen Olympus en Sony met hun idee aan de haal gaat en ook met geinige f/2.8 fixed lens camera's komen. Dat Pana hun maar ff een poepie moet laten ruiken en met de FZ250/FZ300 uit moeten komen en ik best overtuigd ben dat ze gave features kunnen bieden.
Helaas ben ik daar niks wijzer van geworden...
[..]
Maar zou wel mooi zijn als ze de hint begrijpen natuurlijk. Zoiets zou voor iedereen een mooie nieuwe camera kunnen betekenen. Maar ik ben bang dat de FZ200 teveel segment vreet. Mensen kopen geen mirrorless van ze, maar de FZ200. Ze kopen geen travelcompact, maar de FZ200. Vervolgens doen ze 'em na een jaar ofzo niet weg voor iets nieuws, omdat 'ie altijd nog aardig meekomt. Hij is te goed? Dat willen ze niet nog eens meemaken?
Jammer dat de lens niet wat wijder begint en geen constant f/2.8 featured alleen.quote:- 1.0-inch CMOS sensor
- Venus engine
- 25-400mm equivalent f/2.8-4.0 Leica DC Vario Elmarit lens.
- Lens configuration is 15 pieces in 11 groups. 5 aspherical lens (8 Side)
- AF linear motor. AF speed is 0.09 seconds
- 0.66 seconds start-up time
- 4K video
- 4K PHOTO to cut out a still image of 8 million pixels from 4K video
- The space recognition AF by DFD
- EVF is 2.36 million dot-inch organic EL 0.39
- A monitor 920,000 dot 3.0-inch
- Continuous shooting 12 frames / second
- Wi-Fi, NFC
- Focus peaking, ring type manual focus
- Camera RAW development
This new camera will compete straight against the Sony RX10 (specs here at Amazon). But it has a much more useful 25-400mm lens range and records 4K video! Easy to guess the new LX8 will use the same sensor and hopefully also the same EVF. We still don’t know if this is the same 20MP Sony RX100M3 sensor or a brand new Panasonic or Aptina sensor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |