abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129758084
In het stoomafblaastopic ontstond een opvoedingsdiscussie die eigenlijk wel interessant is.
Hieronder wat relevante quotes:
quote:
0s.gif
Op maandag 5 augustus 2013 22:44 schreef Moonah het volgende:

En eerlijk gezegd vind ik het een beetje dubieus om je gezag van de andere ouder af te laten hangen. Dat ondermijnt jouw eigen gezag. Snap je wat ik bedoel? Net zo iets als "wacht maar tot je vader thuis is....!!!".
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 12:13 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vind ook niet dat je van een kind een dergelijke belofte kunt vragen.
En papa zou inderdaad geen boeman mogen zijn. Bovendien als hij 'stout' is bij jou, los jij het op en hoeft papa (heel belangrijke dingen buiten beschouwing gelaten) het toch niet eens te weten? Dat is toch helemaal niet belangrijk?
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 12:23 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ach als Jen bij oma gaat logeren vraag ik ook altijd, zul je wel lief zijn en netjes luisteren?

Er hangt uiteraard geen straf aan als dat niet gebeurt... Als ze zich misdraagt bij mn ouders dan lossen zij dat op dat moment op.
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 12:40 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vraag dat nooit. Ik ga er van uit dat het absoluut haar bedoeling is om lief te zijn en te luisteren, maar dat dat ook wel eens mis zal gaan. En als het misgaat, kunnen opa en omi dat prima oplossen en hoef ik niet te horen of en wanneer ze 'niet lief' is geweest.
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 12:46 schreef Ticootje het volgende:
Bij Jen is het gewoon absoluut nodig om het even te melden..
quote:
7s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 12:54 schreef Troel het volgende:

[..]

Er zijn kinderen waarbij dat nodig is, ik geef het ook altijd aan, maar ik hoef het probleem nooit op te lossen, dat is aan papa.

Maar deze discussie past beter elders denk ik :@ Dit is juist een leuk topic vanwege herkenning en dergelijke en nu is het meer discussie. My 2 cents.
Ik vraag nooit of mijn kind zich wel lief zal gedragen en goed zal luisteren. Net als Miss_Sly ga ik ervan uit dat dat altijd zijn intentie zal zijn. Bovendien vind ik het ook een wat 'vage' opdracht.
Nu moet ik er wel bij vermelden dat mijn kind een brave is. :P
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_129758219
Mijn dochter is ook tamelijk braaf, zeker op een ander :) Ik ga er inderdaad vanuit dat ze echt lief wil zijn en zeker niet iets wil doen dat niet mag en zal luisteren naar degene waar ze bij is. Dat is voor een kind natuurlijk wel moeilijk, niet alleen voor een kleuter, maar ook zeker nog wel wat langer.

Ik kan me van mezelf herinneren bijvoorbeeld dat ik soms vervelend deed als er bezoek was bij mijn ouders. Ik wilde dat echt helemaal niet, maar op de een of andere manier kon ik op dat moment niet anders doen dan vervelend. Ik kan me zo voorstellen dat mijn dochter ook zulke momenten heeft en ik wil het haar niet nog moeilijker maken door onmogelijke beloftes van haar te vragen.

Sowieso vind ik haar nog veel te jong voor beloftes. Soms zegt ze wel eens "dat beloof ik, mama, echt waar", maar ik antwoord dan altijd dat ik het fijn vind als ze wil proberen er de volgende keer op te letten. Ze zijn nog zo jong en zaken zijn zo moeilijk te overzien.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_129758250
Als er overdag iets is gebeurd waar papa niet bij was, hoort hij het soms 's avonds als ze al in bed ligt en ik het nog wel even wil vertellen, maar nooit gebruik ik het als dreigement. Niet alleen is het geen dreigement met eventuele straf van papa, maar bovendien is het toch helemaal niet relevant en alleen maar heel vervelend voor het kind om het vervelende onderwerp nog eens uitgelicht te krijgen met/door papa?
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:06:50 #4
35189 Troel
scherp en bot
pi_129758398
Tja, hier is het papa die aangegeven heeft dat hij het moeilijk vind om consequent te blijven, omdat hij de kinderen weinig ziet en daardoor snel dingen door de vingers ziet. Ondanks dat hij dat eigenlijk zelf aan moet pakken, is het net een klein duwtje in de rug van de jongens door toch nog even eraan te denken dat je ook bij papa moet luisteren en dat daar ook regels zijn. Overigens gaat het steeds beter, dus er zal hopelijk ook een tijd komen dat het allemaal niet meer hoeft, maar op dit moment scheelt het nog net een klein beetje frustratie (ook bij mij, want het is niet leuk om kinderen terug te krijgen die een weekend lang alles hebben gemogen).

Kleine kanttekening: er is daadwerkelijk een keer door de jongens gezegd "dat ze dan bij papa wel op de bank gaan springen, want die geeft ons toch geen straf" ;) Tja.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129758399
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:00 schreef miss_sly het volgende:
Ze zijn nog zo jong en zaken zijn zo moeilijk te overzien.
Nou, dát. Dat bedoelde ik toen ik schreef dat ik het een 'vage' opdracht vind. Een kind (volwassene trouwens ook niet...!) weet vooraf helemaal niet wat er allemaal te gebeuren staat en hoe hij/zij zich daarbij voelt en hoe hij/zij zal reageren.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:08:44 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_129758451
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:00 schreef miss_sly het volgende:
Ze zijn nog zo jong en zaken zijn zo moeilijk te overzien.
En anders wil ik nooit meer met jou knuffelen en dat vind ik niet leuk want ik wil met jou knuffelen en dus moet je....

En als ik het dan niet doe, dan wil hij nooit meer knuffelen. Voor 2 minuten ofzo :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129758487
quote:
7s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:06 schreef Troel het volgende:
Tja, hier is het papa die aangegeven heeft dat hij het moeilijk vind om consequent te blijven, omdat hij de kinderen weinig ziet en daardoor snel dingen door de vingers ziet. Ondanks dat hij dat eigenlijk zelf aan moet pakken, is het net een klein duwtje in de rug van de jongens door toch nog even eraan te denken dat je ook bij papa moet luisteren en dat daar ook regels zijn.
Jullie weten zelf al waar de angel zit. Waarom neemt B het dan niet serieus en pakt het dan ook daadwerkelijk aan ipv op jou te blijven leunen? Niet bedoeld als vraag om hier te beantwoorden hoor! ;) Op de korte termijn is het wellicht handig, maar op den duur wordt hij ongeloofwaardig voor de kinderen. Hij ondermijnt op deze manier zijn gezag, maar ook het respect dat hij van jullie kinderen (al dan niet) krijgt.
pi_129758512
quote:
7s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:08 schreef Troel het volgende:

[..]

En anders wil ik nooit meer met jou knuffelen en dat vind ik niet leuk want ik wil met jou knuffelen en dus moet je....

En als ik het dan niet doe, dan wil hij nooit meer knuffelen. Voor 2 minuten ofzo :+
Ja, maar juist omdat ze dit ook nog zo zeggen, vind ik dat ik ook niet mag vragen of ze iets nooit meer wil doen of wil beloven dat ze maar lief zal zijn. Ze overzien het echt totaal niet, en dat is ook logisch!

Bovendien vind ik lief zijn nogal een vaag begrip. Wanneer zijn ze lief?
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:12:58 #9
35189 Troel
scherp en bot
pi_129758576
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:10 schreef Moonah het volgende:

[..]

Jullie weten zelf al waar de angel zit. Waarom neemt B het dan niet serieus en pakt het dan ook daadwerkelijk aan ipv op jou te blijven leunen? Niet bedoeld als vraag om hier te beantwoorden hoor! ;) Op de korte termijn is het wellicht handig, maar op den duur wordt hij ongeloofwaardig voor de kinderen. Hij ondermijnt op deze manier zijn gezag, maar ook het respect dat hij van jullie kinderen (al dan niet) krijgt.
Tja, ik weet het niet Moon ;) Ik weet het niet :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:13:30 #10
35189 Troel
scherp en bot
pi_129758600
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:10 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ja, maar juist omdat ze dit ook nog zo zeggen, vind ik dat ik ook niet mag vragen of ze iets nooit meer wil doen of wil beloven dat ze maar lief zal zijn. Ze overzien het echt totaal niet, en dat is ook logisch!

Ik vraag meestal of ze zullen proberen naar papa te luisteren. Ze hoeven het niet te beloven, maar ze moeten het wel proberen. En dat zullen ze ook echt wel doen.

quote:
Bovendien vind ik lief zijn nogal een vaag begrip. Wanneer zijn ze lief?
Mijn kinderen zijn altijd lief O-)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 17:31:48 #11
11682 Moonah
Jolie femme
pi_129759204
Wat ik me nog bedacht: impliciet geef je je kind met "Zul je wel lief zijn?" de boodschap mee dat je er eigenlijk van uit gaat dat het níet lief zal zijn als jij het niet expliciet vraagt. Eigenlijk een soort blijk van wantrouwen. Niet heel stimulerend voor het zelfbeeld lijkt me...
pi_129762254
quote:
3s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 17:31 schreef Moonah het volgende:
Wat ik me nog bedacht: impliciet geef je je kind met "Zul je wel lief zijn?" de boodschap mee dat je er eigenlijk van uit gaat dat het níet lief zal zijn als jij het niet expliciet vraagt. Eigenlijk een soort blijk van wantrouwen. Niet heel stimulerend voor het zelfbeeld lijkt me...
Bij jen kun je er gif op innemen dat er een moment komt met drama. Elke dag, bij wie dan ook. De vraag die ik stel komt niet uit het niets vallen.

Als ik in de ochtend al een aanvaring heb gehad en ik lever haar af bij school vraag ik het haar ook. Evengoed kan ik haar in slechte perioden gewoon 2x per week komen halen wegens onhandelbaar. Dan zou je zeggen een juf is toch wel wat gewent en kan er 26 in een groep handelen. Maar jen dus niet.

Dat heeft niets te maken met dat ik haar niet vertrouw of haar zelfbeeld verniel. Het is gewoon nodig dat ik het even benadruk.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 19:18:03 #13
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_129762610
Wij dreigen (ik zie het als dreigen teminste) nooit met de andere ouder/opa/oma's etc. Degene waar ze zijn die moeten het op dat moment oplossen. Als papa vier uur later thuis komt bv dan is het hele nut van straf geven al overboord.

Ons idee zeg maar.

Snap overigens ook helemaal niet waarom hij het zelf aan papa en opa zou moeten zeggen/vragen want die wonen niet bij hem in hetzelfde huis, zijn er niet bij (geweest), kunnen dus ook nooit een mening hebben en dan zwijg ik nog maar over het ene huis uit en het andere huis in zonder gedag te hebben kunnen zeggen aan zijn kamertje/balkon weet ik wat al meer wat in zijn ogen belangrijk zou kunnen zijn. Hoe bedoel je je gaat voorbij aan je zoon pfff...

Sorry weer onder mijn steen kruipt.
If you can dream it, you can do it...
pi_129764408
Ik heb er nooit zo bij stil gestaan..maar als ik D naar school breng zeg ik altijd "lief zijn he!" En daar bedoel ik verder niks mee want ik weet dat ze netjes luisterd enzo. Is meer een gewoonte geworden..kus, knuffel, lief zijn he en tot straks.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:20:43 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_129765140
quote:
3s.gif
Tsja, ze zijn twee vakantie weken lang best eh, zal ik het uitdagend noemen, geweest en dus hield ik mijn hart vast toen ze maandag naar mijn moeder gingen. Zondag toen mijn ouders hier waren was het al één grote uitdagende kermis waarvoor ik me kapot schaamde en het zweet me op mijn rug stond, laat staan dat ze dan dus een hele dag daar zijn zonder mij er bij.

En dan vraag ik ze idd wel 's ochtends iets als 'zullen jullie lief zijn en niet steeds ruzie met elkaar maken?'

Eigenlijk heb ik best moeite :@ met hoe dat soort opmerkingen hier weggezet worden als je zelf al toe geeft een brave te hebben. Dat is best makkelijk praten dan namelijk. Twee temperamentvolle heren zoals de mijne die, ongelogen, elkaar echt opjutten, tot steeds grotere hoogtes, is toch wel even andere koek denk ik. ;)

Dreigen met de andere ouder doen we trouwens niet, daar zie ik ook het nut niet van in.
pi_129765519
quote:
1s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 20:20 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Tsja, ze zijn twee vakantie weken lang best eh, zal ik het uitdagend noemen, geweest en dus hield ik mijn hart vast toen ze maandag naar mijn moeder gingen. Zondag toen mijn ouders hier waren was het al één grote uitdagende kermis waarvoor ik me kapot schaamde en het zweet me op mijn rug stond, laat staan dat ze dan dus een hele dag daar zijn zonder mij er bij.

En dan vraag ik ze idd wel 's ochtends iets als 'zullen jullie lief zijn en niet steeds ruzie met elkaar maken?'

Eigenlijk heb ik best moeite :@ met hoe dat soort opmerkingen hier weggezet worden als je zelf al toe geeft een brave te hebben. Dat is best makkelijk praten dan namelijk. Twee temperamentvolle heren zoals de mijne die, ongelogen, elkaar echt opjutten, tot steeds grotere hoogtes, is toch wel even andere koek denk ik. ;)

Dreigen met de andere ouder doen we trouwens niet, daar zie ik ook het nut niet van in.
Dank je be.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:31:44 #17
11682 Moonah
Jolie femme
pi_129765670
quote:
1s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 19:09 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Bij jen kun je er gif op innemen dat er een moment komt met drama. Elke dag, bij wie dan ook. De vraag die ik stel komt niet uit het niets vallen.

Hier zeg je zelf toch ook dat je er dus van uit gaat dat het mis zal gaan?
De ervaring heeft je dat geleerd (en ik herinner met het ook gelezen te hebben).. Alleen vraag ik me af hoe effectief zo'n boodschap is die je meegeeft.
quote:
1s.gif
Eigenlijk heb ik best moeite :@ met hoe dat soort opmerkingen hier weggezet worden als je zelf al toe geeft een brave te hebben. Dat is best makkelijk praten dan namelijk.
Oh, zeker! Dat geef ik grif toe! En sowieso is maar één kind al veel rustiger dan wanneer je er meer hebt. Het is ook niet bedoeld als kritiek. Ik vind het alleen een zo vage boodschap.
Ik denk dat het zinvoller (en voor een kind prettiger) is, om indien nodig concrete afspraken te maken.
"Ik wil dat je straks als je bij oma bent netjes aan tafel blijft tot dat ik zeg dat je mag gaan spelen."
"Als je in de klas bent, wil ik dat je luistert naar de juf als ze je iets vraagt."
Zoiets. Daar kan een kind toch veel meer mee dan met een algemene opmerking als "Wel lief zijn he?".
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:37:41 #18
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_129765914
Ja ok, daar zit wat in, vandaar ook wel mij toevoeging over niet de hele tijd ruzie maken. Want dat vind ik eig. een van de naarste dingen, continue in elkaars vaarwater. ;)
Maar goed, daar ging het niet over eigenlijk.

Zoals gezegd 'wacht maar tot papa straks thuis komt' vind ik ook raar, daar ondermijn je jezelf idd mee.
pi_129765961
Ik vraag het wat minder vriendelijk, maar het is zeker geen vage opdracht. Gedraag je en luister naar de juf. Ok?

De vraag zul je lief zijn is net zo raar als ver van tevoren afspreken dat er bij het eten niet van tafel mag worden gelopen. Eer je aan tafel zit zijn ze het toch alweer vergeten.
pi_129765999
quote:
1s.gif

[..]

Dat maar dat dan voor mijn 2 dames.

Zo maken wij ook altijd de afspraak dat ze, als we wegens heen gaan, niet gaan zeuren/piepen/dreinen en als dat gebeurd we linea recta naar huis gaan.

Ik schaam me soms echt voor het gedrag van mijn dames.. :@
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:40:41 #21
11682 Moonah
Jolie femme
pi_129766052
quote:
1s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 20:38 schreef Ticootje het volgende:

De vraag zul je lief zijn is net zo raar als ver van tevoren afspreken dat er bij het eten niet van tafel mag worden gelopen. Eer je aan tafel zit zijn ze het toch alweer vergeten.
Nope, ben ik niet met je eens.
"Lief zijn" is heel breed en ook best abstract.
Dat voorbeeld van aan tafel blijven is heel concreet gedrag. Op het moment van aan tafel gaan kun je je kind even herinneren aan de afspraak.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:42:43 #22
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_129766161
quote:
3s.gif
hier is het eerder onderdeel van het afscheidsritueel eigenlijk. Ik zeg altijd 'lief zijn hè' *insert vette knipoog... Geloof niet dat dat haar zelfbeeld ondermijnt.

'Wacht maar tot papa thuiskomt' zeg ik dan weer nooit, opvoeden is niet afwachten maar zelf doen. Vind ik...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_129766191
quote:
0s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 20:40 schreef Moonah het volgende:

[..]

Nope, ben ik niet met je eens.
"Lief zijn" is heel breed en ook best abstract.
Dat voorbeeld van aan tafel blijven is heel concreet gedrag. Op het moment van aan tafel gaan kun je je kind even herinneren aan de afspraak.
Kinderen kunnen prima bedenken wat niet door de beugel kan. Lief zijn is een heel normaal begrip.
Jen snapt prima dat brutale monden, tong uitsteken als het haar niet zint of niet reageren op vragen niet lief is.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:46:52 #24
131983 debuurvrouw
The girl nextdoor
pi_129766348
Interessante discussie. Ik heb nooit gevraagd of ze lief wilden zijn. Ik vind ze namelijk altijd lief. Ook als ze me het bloed onder de nagels vandaan halen. Wel vraag ik of ze goed willen luisteren, geen ruzie maken of zich willen gedragen. Dan weten ze echt wel wat ik bedoel.

Wat mij meer heeft geholpen is het loslaten dat dingen gaan zoals ik het graag zie. En dan blijkt het dat de mensen die op mijn kinderen passen zelf wel ingrijpen als het te ver gaat. Ook oma. Maar ook dat ze dan veel minder ver gaan dan waar ik bang voor ben (of die mensen vertellen het niet, maar ook daar wil ik niet meer over piekeren) en dat iedereen kinderen heel veel vergeeft. En dat een andere aanpak soms heel anders uitwerkt.

En nogmaals BE, ik zal de foto eens voor je opzoeken. Van de vakantie in Zeeland. Alleen maar als een kluwen over de grond bewogen, uitdagen, ruzie het was een hel! :( ze waren 5, bijna 6 en 4. Komt bekend voor?

Ik kan ie écht jongens, hoe voedt je ze op aanraden. Ik heb er zoveel aan gehad toen ik dacht te falen als opvoeder. Wist ik veel dat jongens van deze leeftijd een testosteronpiek hebben! :o het verklaart wél heel veel! Op een schaal van begrijpelijk, niet makkelijk. :*

Maar dit terzijde.
Ik heb nog nooit papa als backup gebruikt. Ik wil dat ze blij worden van hun vader ipv bang. En ik kan mijn boontjes prima zelf doppen ook nog. Zo bemoei ik me ook niet met zijn straffen etc.
Het maakt ook niet uit of je koopt, kraakt of huurt, buurvrouw is steeds in de buurt.
  dinsdag 6 augustus 2013 @ 20:47:00 #25
11682 Moonah
Jolie femme
pi_129766352
quote:
1s.gif
Op dinsdag 6 augustus 2013 20:43 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Kinderen kunnen prima bedenken wat niet door de beugel kan.
Klopt.
Ik wil best op de rest ingaan, maar kan niet goed inschatten of je dat op prijs stelt. Het is niet mijn bedoeling met een belerend vingertje te komen. :@ Dat was nl niet de insteek van dit topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop