Wat ben je toch een valse nicht Piet!quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:22 schreef Pietverdriet het volgende:
De frustratie spuit er echt uit fan, is dat de overgang?
Ik eet niet iedere dag vlees, ik ben geen tegenstander van mensen die geen vlees eten, ik ben alleen tegenstander van boemensen die graag anderen willen dwingen om aan de door hun gewenste levensstijl te voldoen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:13 schreef erodome het volgende:
[..]
In Duitsland is het de gewoonte om warm te eten tussen de middag, niet het broodje met ham van hier.
Maar ik reageerde op jouw idee van "vernieling", wat dus voor jouw hamburger nogal stevig gebeurd en wat voor impact die ene dag geen vlees heeft.
Ik ben dan ook niet voor een verplichting van geen vlees in de kantine op 1 dag, maar probeer juist te discussieren over 1 dag geen vlees eten. Dat mensen daar eens over nadenken, over welke impact dat heeft, dat dat niet zo klein is als men wel denkt.
Heb je dat berekeningetje al gemaakt, zo nee, doe dat dan aub alsnog even, is interessant.
Doet mij aan een uitspraak denken van Geert Wilders.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik eet niet iedere dag vlees, ik ben geen tegenstander van mensen die geen vlees eten, ik ben alleen tegenstander van boemensen die graag anderen willen dwingen om aan de door hun gewenste levensstijl te voldoen.
Geen vlees berekening gaat daar wat aan veranderen.
En nog los daarvan klopt de berekening van geen kanten. 17 miljoen x 3 ons klopt natuurlijk niet. Hooguit anderhalf ons x een miljoen of 12, 13. Is natuurlijk nog steeds heel veel vlees. Maar veel minder dan Erodome heeft berekend.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:39 schreef Brum_brum het volgende:
Denk wel dat die 300 gram per dag gemiddeld klopt. Zeker als je de vleeswaren die men op een dag eet meeneemt(en de vleessnackjes tussendoor zo nu en dan). Denk dat veel vleeseters ruim over de 300 gram per dag gaan, ik zelf eet meestal ergens rond de 200/250 gram en zo'n groot lapje is dat niet. Nu zal het soms wat minder zijn, soms wat meer, neem nu in de zomer, bbq, veel mensen eten dan "bergen" vlees en gaan dan zeker over de 300 gram heen.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:54 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
En nog los daarvan klopt de berekening van geen kanten. 17 miljoen x 3 ons klopt natuurlijk niet. Hooguit anderhalf ons x een miljoen of 12, 13. Is natuurlijk nog steeds heel veel vlees. Maar veel minder dan Erodome heeft berekend.
Ik vraag me dus serieus af hoe we mensen (vrijwillig!) zo ver gaan krijgen om te minderen met vlees.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik eet niet iedere dag vlees, ik ben geen tegenstander van mensen die geen vlees eten, ik ben alleen tegenstander van boemensen die graag anderen willen dwingen om aan de door hun gewenste levensstijl te voldoen.
Je maakt er een mooie lap tekst van, maar je berekening zit vol met gaten en aannamesquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Denk wel dat die 300 gram per dag gemiddeld klopt. Zeker als je de vleeswaren die men op een dag eet meeneemt(en de vleessnackjes tussendoor zo nu en dan). Denk dat veel vleeseters ruim over de 300 gram per dag gaan, ik zelf eet meestal ergens rond de 200/250 gram en zo'n groot lapje is dat niet. Nu zal het soms wat minder zijn, soms wat meer, neem nu in de zomer, bbq, veel mensen eten dan "bergen" vlees en gaan dan zeker over de 300 gram heen.
150 gram lijkt me er weinig, maar laten we 200 pakken, vind ik ook goed.
Daarnaast is 5 kilo aan grondstoffen voor 1 kilo vlees weer aan de erg lage kant, daarin hou ik het dan weer erg voorzichtig, Als je naar 150 gram wil dan zou je dat ook moeten verhogen. Nu moet je het dan wel gaan uitrekenen per diersoort, bij bv rund komen we dan op 25 kilo grondstof per kilo eetbaar vlees. Maar dat wordt een lastige berekening, dan moet ik eerst uitzoeken hoeveel kilo grondstof er per kilo eetbaar vlees per diersoort gebruikt wordt, waar meestal uit wordt gegaan van kilo grondstof per kilo dier.
Vandaar dus dat ik gewoon wat makkelijke gemiddelden heb gepakt, misschien iets te ruim aan de vleeskant, maar dan weer meer dan voorzichtig aan de kilo's grondstoffen per kilo eetbaar vlees.
Al me al is het erg veel kilo vlees en nog veel meer kilo's aan grondstoffen voor dat vlees en die grondstoffen is het grootste probleem, daar zit de meeste ellende in die aan de vleesindustrie vastzit(even dierenleed niet meegenomen).
Maak er dan 150 gram van, mij best, maar dan verhogen we het aantal kilo grondstoffen voor een kilo eetbaar vlees van 5 kilo naar 7.5 kilo, wat nogsteeds aan de voorzichtige kant is.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:56 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Je maakt er een mooie lap tekst van, maar je berekening zit vol met gaten en aannamesIk blijf er bij dat drie ons maal 17 miljoen volkomen uit de lucht gegrepen is. Je basis is dus al verkeerd en die dek je nu af met "Jamaar, het plakje ham en het snackje en de barbeque".
Dan pareer ik met: "Jamaar zuigelingen, kinderen, ouderen, vegetariërs, één-dag-in-de-week-vega/kip/vis, mensen met weinig geld enzovoort".
Ik durf er geld op te zetten dat ik er een stuk dichterbij zit dan jij. En daar jij met de stelling kwam, mag jij 'm ook bewijzen. Er zijn vast wel lijstjes met de gemiddelde vleesintake van de gemiddelde Nederlander. Succes
Nee, zo werkt dat ook niet. Je kunt niet zomaar de cijfers aanpassen naar smaak. Onderbouw het maar. Cijfers willen we zien. En met dat anderhalf ons ben je er ook niet. Niet alle 17 miljoen inwoners van ons kikkerlandje eten elke dag vlees.quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 21:58 schreef erodome het volgende:
[..]
Maak er dan 150 gram van, mij best, maar dan verhogen we het aantal kilo grondstoffen voor een kilo eetbaar vlees van 5 kilo naar 7.5 kilo, wat nogsteeds aan de voorzichtige kant is.
Dat heb ik al onderbouwt, voor een kilo rundvlees(eetbaar vlees) is 25 kilo grondstof nodig(zie onderzoeken die gelinkt zijn in artikel ergens in de topic). Gemiddeld genomen is er tussen de 5 en 15 kilo grondstof nodig voor een kilo dier(let op, dier, geen eetbaar vlees!), afhankelijk van de diersoort(voor tilapia of kip is minder nodig dan voor varken en rund). Die 7.5 kilo is dus precies het midden van die 5 tot 15 kilo en gaat dus over kilo dier ipv kilo eetbaar vlees. Gaan we het echt over kilo eetbaar vlees hebben dan is er meer grondstof nodig, maar dat wordt een heel onderzoek op zich om erachter te komen hoeveel er dan precies nodig is(ik weet het van rund door dat artikel).quote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:03 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Nee, zo werkt dat ook niet. Je kunt niet zomaar de cijfers aanpassen naar smaak. Onderbouw het maar. Cijfers willen we zien. En met dat anderhalf ons ben je er ook niet. Niet alle 17 miljoen inwoners van ons kikkerlandje eten elke dag vlees.
Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is: je hoeft je punt niet te overdramatiseren en aan te dikken. We weten dat het een hoop aan resources kost. Je komt op deze manier heel erg drammerig over en dat maakt dat mensen niet mee willen doen. Voor mijzelf sprekend: ik eet zeer bewust. Eet slechts een paar maal per week vlees en dan alleen het verantwoorde spul van een fatsoenlijke slager. Maar als ik dit topic lees heb ik de neiging om naar de kiloknaller te lopen en me helemaal vol te stoppen...
Je begrijpt mijn punt niet, geloof ikquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 22:16 schreef erodome het volgende:
[..]
Dat heb ik al onderbouwt, voor een kilo rundvlees(eetbaar vlees) is 25 kilo grondstof nodig(zie onderzoeken die gelinkt zijn in artikel ergens in de topic). Gemiddeld genomen is er tussen de 5 en 15 kilo grondstof nodig voor een kilo dier(let op, dier, geen eetbaar vlees!), afhankelijk van de diersoort(voor tilapia of kip is minder nodig dan voor varken en rund). Die 7.5 kilo is dus precies het midden van die 5 tot 15 kilo en gaat dus over kilo dier ipv kilo eetbaar vlees. Gaan we het echt over kilo eetbaar vlees hebben dan is er meer grondstof nodig, maar dat wordt een heel onderzoek op zich om erachter te komen hoeveel er dan precies nodig is(ik weet het van rund door dat artikel).
Heb al gezegd, verlaag het van mij part naar die 150 gram, dat is geen raar getal, ik vermoed dat het iets hoger is, maar wil best zakken om jou een plezier te doen aangezien je het onderbouwt hebt(en ik geen andere onderbouwing zo uit mijn mouw kan schudden).
Dat is geen overdramatiseren, je mag ook het aantal inwoners omlaag halen, haal je er 2 miljoen vanaf. Al met al blijft het een enorme berg aan rondstoffen op 1 dag voor alleen onze nederlandse vleesbehoefte.
Het erge is dat dit gewoon de harde waarheid is, als die maakt dat jij je geneigd voelt om kiloknallers te kopen dan is dat jouw probleem, de waarheid is niet altijd leuk.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vlees.aspxquote:Consumptie
In 2010 was er voor de gemiddelde Nederlander 86,6 kilo vlees per jaar te koop.
Daarvan is 41,8 kilo varkensvlees. Van die 41,8 kilo werd ongeveer 19 kilo ook echt gegeten, dat is ruim 50 gram per persoon per dag. Dat betekent dat iemand gemiddeld gedurende zijn leven 1.600 kg varkensvlees eet, oftewel 36 varkens. De rest van die 41,8 kilo bestaat onder andere uit botten, vochtverlies en snijverlies.
Varkensvlees is daarmee de meest gegeten vleessoort. Vooral in de zomer eten Nederlanders veel vlees, bijvoorbeeld van de barbecue.
In 2010 kochten Nederlanders ruim 23 kilo aan pluimveevlees. Zon 19 kilo daarvan was kip, en 1,1 kilo kalkoen. Per dag komt dat neer op ongeveer 30 gram, zonder botten.
Per persoon kochten we in 2010 in Nederland 17,5 kilo rundvlees. Dat is zon 50 gram per dag. Ongeveer de helft daarvan (8 kilo per jaar /22 gram per dag) aten we ook daadwerkelijk. Kalfsvlees aten Nederlanders helemaal weinig, namelijk zon 1,7 kilo per persoon per jaar.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |