abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129711921
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:00 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Zoals ik zei, doe je computer lekker dicht, dat is ook een stap in de goede richting ^O^
Ook dat is iets wat je mee kan nemen, het is geen -of- verhaal, maar een -en- verhaal.
Ik weet het, het doet je auwie als iemand aan je vleesje komt, maar probeer eens niet zo overgevoelig te reageren en gewoon eens erover na te denken.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 augustus 2013 @ 13:04:15 #77
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_129711989
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:48 schreef erodome het volgende:

[..]

Ja hoor, graag zelfs aangezien zo'n 80% van de soja productie er is voor de vleesindustrie, voor veevoer.
Ah, gaat dit stukje dan ook over. Alleen zijn ze wat laag in hoeveel er naar de vleesindustrie gaat.
Laten we het eens hebben over alle regenwouden die gekapt moeten worden als meer mensen soja in plaats van vlees gaan eten. De 80% soja voor veevoer kunnen dan de prullenbak in, want dat is niet eetbaar voor mensen.

Als we echt willen minderen met vlees eten, zullen we veel meer vruchtbare landbouwgrond nodig hebben om de wereldbevolking te voeden. Soja bestemd voor veevoer kun je ook op arme grond verbouwen, dus dat is niet echt een issue.
pi_129712084
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Laten we het eens hebben over alle regenwouden die gekapt moeten worden als meer mensen soja in plaats van vlees gaan eten. De 80% soja voor veevoer kunnen dan de prullenbak in, want dat is niet eetbaar voor mensen.

Als we echt willen minderen met vlees eten, zullen we veel meer vruchtbare landbouwgrond nodig hebben om de wereldbevolking te voeden. Soja bestemd voor veevoer kun je ook op arme grond verbouwen, dus dat is niet echt een issue.
Oh please, als alle mensen nu ineens soja zouden gaan eten ipv vlees dan zou er minder soja nodig zijn als nu(significant minder!). En ja van die 80% is een ruime meerderheid wel geschikt voor de mens(kan geschikt gemaakt worden).

Vlees is een inefficiente manier van gebruikmaking van grondstoffen, zo simpel liggen de zaken.

Heb al gezegd dat je voor nuance je wat meer moet verdiepen in de materie, van die 70% van landbouwgronden voor veevoer is grofweg zo'n 50% direct geschikt om mensenvoer op te telen. Dat is een enorme hoeveelheid, echt enorm.
Maar dan zou je al het vlees eruit moeten gooien en dat is niet realistisch, niet eens wenselijk in mijn ogen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_129712102
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:04 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Dat is volgens mij niet helemaal waar.
Voor de "productie" van 1 kilo vlees is een veelvoud aan kilo's plantaardig voedsel nodig. Met wat high-tech landbouw is de arme grond zo geschikt voor landbouw t.b.v. menselijke consumptie en anders maken we een genetisch gemodificeerd plantje.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129712161
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:

Waarom wil jij dat mensen jouw keuzes volgen? Heb jij huisdieren? Kinderen?
Als het aan de Groenen in Duitsland ligt, wordt ik straks ook verplicht tot een Pedodag :{w :r :r
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_129712242
quote:
En, klopt het?
Nu de cijfers. Daarvoor pakken we twee toonaangevende onderzoeken: Worldwide transformation of diets, burdens of meat production and opportunities for novel food proteins van de Canadese milieuonderzoeker Vaclav Smil en De humane eiwitbehoefte en eiwitconsumptie en de omzetting van plantaardig eiwit naar dierlijk eiwit van Leon Sebek en Liesbeth Temme van de Wageningen Universiteit.
Bij het onderzoek van Sebek en Temme hebben vleesstieren 12,4 kilo vers voer nodig voor 1 kilo groei in lichaamsgewicht, bij Smil is dat 10 kilo. Ter vergelijking: in het onderzoek van Sebek en Temme staat dat een vleesvarken 2,9 kilo vers voer nodig heeft om een kilo te groeien, een vleeskuiken 1,8 kilo voer en een tilapia 1,3 kilo.
Behalve naar de hoeveelheid voer moet ook worden gekeken naar welk gedeelte, welk percentage, van een rund daadwerkelijk eetbaar is. En dan blijkt: Smil stelt dat we 40 procent van een rund gebruiken voor consumptie, terwijl dat volgens het onderzoek van Sebek en Temme slechts 30 procent is. De botten, huid, ingewanden en het skelet van het dier worden hier niet in meegenomen.
Dat betekent voor het onderzoek van Sebek en Temme dat 12,4 kilo vers voer ongeveer 0,32 kilo eetbaar vlees oplevert. Voor 1 kilo vlees heb je dan ruim 35 kilo voer nodig – dus tien kilo meer dan Van Huis stelde.
Het onderzoek van Smil komt echter uit op 10 kilo vers voer voor ongeveer 0,40 kilo eetbaar vlees. Voor 1 kilo eetbaar vlees is dan inderdaad 25 kilo voer nodig.
Het onderzoek van Smil correspondeert dus met de uitspraak van Van Huis dat „om één kilo biefstuk te maken ongeveer 25 kilo voer nodig” is.
Bron voor het hele artikel met links naar de onderzoeken: http://www.nrcnext.nl/blo(...)voer-nodig%E2%80%99/
pi_129712372
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:00 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is ook mijn ervaring, beter dan veel restaurants in NL
De verzorgde lunches in Nederland zijn ook om te huilen (bij bedrijfsbezoeken/vergaderingen/etc). Broodjes met kaas/ham en een pak melk of jus. Met een beetje geluk zijn nog croissantjes. :')

Diep treurig.
pi_129712433
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:26 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is willens en wetend je oren en ogen sluiten. Heeft een beetje te maken met dat "heilige recht" op vlees. Daar wil men niet over nadenken.
Nee, men kan vaak echt die punten niet verbinden gecombineerd met een ‘ver van mijn bed’-mentaliteit.
quote:
Ik denk dat je onderschat hoe groot de vleesindustrie in azie al is. Maar dit gaat niet alleen over andere landen, dit gaat vooral over het westen, dat die anderen er ook nog eens bij gaan komen is een gruwelsenario, dat gaat gewoon niet werken.
Nee, ik weet hoe groot die industrie is (en zal worden de komende jaren). En het gaat óók om het westen omdat dit een globaal probleem is.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_129713637
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:18 schreef nikk het volgende:

[..]

De verzorgde lunches in Nederland zijn ook om te huilen (bij bedrijfsbezoeken/vergaderingen/etc). Broodjes met kaas/ham en een pak melk of jus. Met een beetje geluk zijn nog croissantjes. :')

Diep treurig.
Dat is dan ook gewoon Nederlandse traditie, 's middags een broodmaaltijd, 's avonds warm eten.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_129713763
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:50 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Dat is dan ook gewoon Nederlandse traditie, 's middags een broodmaaltijd, 's avonds warm eten.
Het is gewoon beschamend slecht. Ik denk dat er weinig landen zijn waar slechtere lunches worden voorgeschoteld.
pi_129713811
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:53 schreef nikk het volgende:

[..]

Het is gewoon beschamend slecht. Ik denk dat er weinig landen zijn waar slechtere lunches worden voorgeschoteld.
Ik hou wel van een broodje tussen de middag eigenlijk, heb ik veel liever dan een warme maaltijd.
pi_129713814
Niks mis met brood maar wel met die laffe schijfjes generiek supermarktbrood en dat plastic plakje kaas...
pi_129715111
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij wilt alles heel globaal oplossen. "kleine beetjes helpen" staat niet in je woordenboek.

Die mentaliteit heb ik ook. Maar je moet niet doen alsof dat de universele waarheid is.
Kleine beetjes zetten geen zoden aan de dijk en het is natuurlijk te belachelijk voor woorden om zo'n "vegadag" in te voeren, alleen om een paar grüne gutmenschen een plezier te doen. Liever zag ik dat het gezeul met vlees door heel Europa een halt toegeroepen zou worden en we meer zelfvoorzienend zouden worden op voedselgebied ipv bijv. massaal melkpoeder naar China te exporteren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_129715301
quote:
De beweegreden daarbij is dat iedereen daar dan “een heel persoonlijke bijdrage” kan leveren aan de CO2 reductie.
Moet je mijn persoonlijke bijdrage aan de CO2 "reductie" eens ruiken na een maaltijd bruine bonen.
pi_129715412
quote:
1s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:27 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Kleine beetjes zetten geen zoden aan de dijk en het is natuurlijk te belachelijk voor woorden om zo'n "vegadag" in te voeren, alleen om een paar grüne gutmenschen een plezier te doen. Liever zag ik dat het gezeul met vlees door heel Europa een halt toegeroepen zou worden en we meer zelfvoorzienend zouden worden op voedselgebied ipv bijv. massaal melkpoeder naar China te exporteren...
Zelfvoorzienend? Wat een illusie, want hoe wil je al het voer voor de dieren die we hier eten hier kweken en ook nog ruimte overhouden voor plantaardig voedsel voor de mens?

Zelfs al zouden we dat passend krijgen qua ruimte, jij wil de prijs daarvoor niet betalen, want dan gaat zowel vlees als groente heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel meer kosten, echt heel erg veel meer.

Wel mee eens dat dat gezeul met vlees minder moet worden trouwens.
pi_129715488
Mijn haren gaan al recht overeind staan bij het woordje: verplicht.
pi_129715570
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Zelfvoorzienend? Wat een illusie, want hoe wil je al het voer voor de dieren die we hier eten hier kweken en ook nog ruimte overhouden voor plantaardig voedsel voor de mens?
.
Wellicht is minder mensen een beter idee dan. Het probleem is niet dat vleesproductie een te zware druk legt op de natuur maar dat de mens dat doet.
pi_129715634
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wellicht is minder mensen een beter idee dan. Het probleem is niet dat vleesproductie een te zware druk legt op de natuur maar dat de mens dat doet.
Minder mensen is een erg goed idee, maar hoe wil je dat doen binnen afzienbare tijd?
Dan is wat minder vlees eten toch wat realistischer en wat minder onvriendelijk ;)

Het probleem is wel dat de vleesproductie een te zware druk legt op de natuur, het is nu eenmaal zo dat grofweg 1/3 van de wereldbevolking voor deze mate van vleesproductie zorgt. Wat dus sinds die 2de wereldoorlog zo gegroeit is, niet in verhouding met de groei van de bevolking die daar gebruik van maakt.
Nogmaals, het is geen -of- probleem, het is een -en- probleem.
pi_129715926
1/3 van de huidige wereldbevolking is heel wat meer dan 1/3 van de wereldbevolking van net na de tweede wereldoorlog. Absoluut gezien is er zeker een explosieve stijging van vleeseters.

In Nederland zouden we ook een stuk meer zelfvoorzienend kunnen zijn, hier in het noorden hebben we 1 van de meest vruchtbare gronden van Europa maar is dit grotendeels weer "teruggegeven" aan de natuur, dit omdat het goede broedgebieden zouden zijn voor vogels (al zijn ze er amper te vinden en als ze er al zijn nemen ze net zo goed genoegen met een stuk land waar een boer nog wel zijn werk doet) en omdat het zeer onaantrekkelijk gemaakt word om hier in NL als boer aan de slag te gaan.
pi_129716024
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_129716156
Een 'persoonlijke bijdrage' 'verplichten'... dat gaat er bij mij niet in.

Zorg gewoon voor wat meer gebieden die CO2 omzetten in gras voor koeien, en laat die beesten daar dan ook lopen. Betere melk, beter vlees, dieren blij, ik blij.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_129716754
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:55 schreef Chewie het volgende:
1/3 van de huidige wereldbevolking is heel wat meer dan 1/3 van de wereldbevolking van net na de tweede wereldoorlog. Absoluut gezien is er zeker een explosieve stijging van vleeseters.

In Nederland zouden we ook een stuk meer zelfvoorzienend kunnen zijn, hier in het noorden hebben we 1 van de meest vruchtbare gronden van Europa maar is dit grotendeels weer "teruggegeven" aan de natuur, dit omdat het goede broedgebieden zouden zijn voor vogels (al zijn ze er amper te vinden en als ze er al zijn nemen ze net zo goed genoegen met een stuk land waar een boer nog wel zijn werk doet) en omdat het zeer onaantrekkelijk gemaakt word om hier in NL als boer aan de slag te gaan.
Dat grotendeels valt nogal vies tegen om eerlijk te zijn, het meeste is echt gewoon landbouwgrond(of bewoonde grond).
We kunnen hier niet eens genoeg graan kweken voor onze bevolking, hoe moet dat dan met al dat andere? Echt serieus, zelfvoorzienend zijn is een illusie, dat zijn we al lang en breed niet meer en dat kan echt niet eens een beetje als we ook al ons veevoer hier zouden moeten kweken.

Ik probeer het uit te rekenen, wat 1 dag vlees aan grondstoffen kost, nu ben ik geen rekenwonder, dus please, reken mee.
Ik ga uit van 300 gram vlees per dag per inwoner(17 miljoen inwoners genomen), ik ga uit van 5 kilo grondstoffen voor 1 kilo vlees(dit is een lage schatting!), dan kom ik uit op 25500000 kilo grondstof(gekweekte planten dus) per dag.

[ Bericht 0% gewijzigd door erodome op 05-08-2013 15:36:25 ]
pi_129716791
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 15:02 schreef Resistor het volgende:
Een 'persoonlijke bijdrage' 'verplichten'... dat gaat er bij mij niet in.

Zorg gewoon voor wat meer gebieden die CO2 omzetten in gras voor koeien, en laat die beesten daar dan ook lopen. Betere melk, beter vlees, dieren blij, ik blij.
Alsof koeien alleen gras eten, je dacht toch niet dat ze zoveel melk produceren op alleen gras?
En alsof de vleeskoeien/stieren buiten komen, dat gebeurd dus amper, zelfs melkkoeien komen niet al te vaak buiten.
pi_129717277
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:36 schreef erodome het volgende:

[..]

Zelfs al zouden we dat passend krijgen qua ruimte, jij wil de prijs daarvoor niet betalen, want dan gaat zowel vlees als groente heeeeeeeeeeeeeeeel erg veel meer kosten, echt heel erg veel meer.

Wel mee eens dat dat gezeul met vlees minder moet worden trouwens.
Alle onheilspellende doemscenario's ten spijt, maar misschien moeten we de bevolking in Nederland (maar bijv. ook in het dichtbevolkte Nordrhein-Westfalen) maar gewoon laten krimpen na de (aanstaande) vergrijzingsgolf. We hebben nl. helemaal geen 16 à 17 miljoen inwoners nodig in een land zo groot als een postzegel.

Heb je bronnen, waaruit opgemaakt kan worden dat Nederland niet in staat is om zichzelf (vrijwel) volledig met voedsel uit eigen land te voeden?
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  maandag 5 augustus 2013 @ 15:44:22 #100
168739 Red_85
'echt wel'
pi_129717417
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:41 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Waarom is dat relevant?
Als het je puur om de milieuvervuiling gaat, kun je daar beter niet aan gaan beginnen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')