abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129634438
En wordt deze site dan nog zo intensief gebruikt als nu?

Ik zat me eens af te vragen of mensen over 10 jaar van nu nog steeds zo sterk de neiging hebben tot aandachttrekkerij, en of de behoefte om het privé-leven aan jan en alleman op te dringen nog steeds zo sterk is, op een manier zoals dit nu gebeurt op facebook.

Tot nu toe heeft geen enkele profielensite het langer dan een paar jaar volgehouden, om hyves, myspace, cu2, sugababes/superdudes als voorbeeld te nemen.

Wat mij opviel, is dat mensen zich een paar jaar later meestal gaan schamen voor de manier waarop zij internet in het verleden hebben gebruikt om zichzelf te ''promoten''. Wijs nu iemand erop dat hij/zij in 2004 een uitgebreid CU2 account met een hele waslijst aan vragen op internet heeft gezet waarvan hij vermoedelijk niet eens meer weet dat deze online staat, confronteer diegene ermee, en de meesten zullen zeggen of op zijn minst denken ; My god, dat ik dat toen ooit over mezelf gemaakt heb..

Hetzelfde geldt voor sugababes/superdudes. Weet niet eens of die site nog bestaat, maar de meeste mensen die een jaar of 5-10 na dato met een oud internetprofiel geconfronteerd worden, zullen daar niet vol trots naar gaan kijken, en de meesten zijn deze profielen liever kwijt dan rijk. Onlangs logde ik weer eens in op hyves, en mijn vriendenbestand was met zo'n 70% gedaald, omdat ruim de helft van de voormalig hyves gebruikers hun profiel heeft verwijderd. Kennelijk is een hyvesprofiel tegenwoordig niet meer goed voor je sociale status, daar waar mensen een paar jaar geleden nog maar vrijwel constant op hyves zaten.

De gemiddelde internetgebruiker zal nu nooit meer een cu2, laat staan een sugababes account voor zichzelf aanmaken. Ten eerste omdat deze sites nu down, of zo goed als verlaten zijn, maar vooral ook omdat je jezelf in de huidige tijd een beetje voor lul zet met zo'n site. In de huidige tijd is zoiets 'not done' geworden..

Momenteel is uiteraard facebook helemaal hot, mensen kunnen het grote publiek bereiken, en niemand schroomt ervoor om berichten op facebook te plaatsen, die al hun honderden vrienden kunnen lezen. Vrienden, die vaak voor het overgrote deel mensen zijn die je amper spreekt, en waar je veel dingen die je op facebook zet, in real life nooit 1 op 1 zult gaan vertellen...
Kan me heel goed voorstellen dat deze gewoonte over een jaar of 10 ook absoluut niet meer past bij de maatschappelijke norm, wat denken jullie?
  vrijdag 2 augustus 2013 @ 23:49:48 #2
395200 deadprez
One more rail
pi_129634504
Niet gelezen, maar ik denk dat er dan wel weer een andere site is voor het gepeupel.
Stop the violence
Down with the hate
Op vrijdag 21 augustus 2015 01:36 schreef engeopa het volgende:
Deadprez is een frequent bezoeker van Joop.nl. Kneusje eerste klas. walgelijke policor hoofd in de wolken multicultilover.
pi_129634512
Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. En als hij er dan nog is wordt hij nog amper gebruikt, kijk maar naar Hyves.
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_129634531
Hyves is de nieuwe shit. Retro.
Anonieme tievesclown
pi_129634555
Tegen die tijd zal Facebook misschien niet meer bestaan / actief gebruikt worden. Het 'laten zien van jezelf / je leuke, geweldige leven' zal echter altijd blijven bestaan. Daar heeft internet verder weinig mee te maken, was daarvoor ook al (alleen in andere vormen).

Althans, denk ik dan.
pi_129634650
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:51 schreef .PRISM het volgende:
Tegen die tijd zal Facebook misschien niet meer bestaan / actief gebruikt worden. Het 'laten zien van jezelf / je leuke, geweldige leven' zal echter altijd blijven bestaan. Daar heeft internet verder weinig mee te maken, was daarvoor ook al (alleen in andere vormen).

Althans, denk ik dan.
Dat is inderdaad meer wat ik bedoel.

Een jaar of 8 geleden was het kennelijk min of meer sociaal geaccepteerd om 200 vragen over jezelf in te vullen, en ter inzage van iedereen beschikbaar te maken. Nu zou je in dat geval een '' :') '' kunnen verwachten.

Vroeg me af of het mogelijk is dat dit met het facebookgedrag ook zo zou kunnen ontwikkelen.

Dat facebook over 10 jaar overgenomen kan zijn door google+ ofzo, met een linkedin, facebook, mail, agenda etc in 1, dat lijkt me vrij voorspelbaar. Maar de manier waarop mensen van zo'n site gebruik zullen maken, ik vroeg me af of dat zal veranderen.
pi_129634876
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 augustus 2013 23:53 schreef Clappindemcheekz het volgende:

[..]

Dat is inderdaad meer wat ik bedoel.

Een jaar of 8 geleden was het kennelijk min of meer sociaal geaccepteerd om 200 vragen over jezelf in te vullen, en ter inzage van iedereen beschikbaar te maken. Nu zou je in dat geval een '' :') '' kunnen verwachten.

Vroeg me af of het mogelijk is dat dit met het facebookgedrag ook zo zou kunnen ontwikkelen.

Dat facebook over 10 jaar overgenomen kan zijn door google+ ofzo, met een linkedin, facebook, mail, agenda etc in 1, dat lijkt me vrij voorspelbaar. Maar de manier waarop mensen van zo'n site gebruik zullen maken, ik vroeg me af of dat zal veranderen.
Zeker weten. In het begin (toen we allemaal nog aan de Hyves zaten) werd Facebook een beetje geplugd als 'de serieuze sociale website', internationaal gericht. Het waren in eerste instantie volgens mij ook de wat oudere mensen die een Facebook-account hadden.

Tegenwoordig is FB een grote bende. 'Like ons om iets te winnen'-acties, scheldpartijen over publieke maatschappelijke problemen/nieuwsfeitjes enzovoort. Nietszeggende foto's, dronken buien enzovoort.

Qua dat kun je over 10 jaar waarschijnlijk alleen terugkijken naar LinkedIN zonder je te schamen (tenzij je jezelf CEO van je zolderwebshop noemt).
pi_129635102
Toen ik de TT zag dacht ik, weer zo'n 13 in een dozijn topic, maar na het lezen van de OP vind ik je vraag wel interessant.

Een ontwikkeling die ik zie, van Myspace, naar Cu2, naar Hyves, naar Facebook, is dat de sites juist veel zakelijker worden. Cu2 ging volgens mij al vrij gauw tenonder, omdat het natuurlijk ook gewoon absurd is om 100 belachelijke vragen over jezelf te gaan invullen. Iedereen vindt wat hij nu neerzet over 10 jaar waarschijnlijk gênant om terug te lezen.

Hyves was al iets bescheidener wat betreft info over jezelf, je had een klein profiel waar je je hobby's, opleiding, vrijetijdsbesteding, je favoriete merken, je favoriete films prominent neer kon zetten.

Facebook is wat betreft informatie over jezelf nog een stuk zakelijker, en draait vooral letterlijk om netwerken, en niet zozeer om informatie over jezelf prijsgeven. Daarom is de insteek van facebook wel iets anders als die van Hyves.

Als je die lijn doortrekt, dan denk ik dat facebook, of welke andere site er in de toekomst ook gebruikt gaat worden, steeds meer gericht is op het leggen, maken en onderhouden van contacten in het dagelijks leven, een algemeen sociaal media, maar ik denk dat het hele show-off achtige waar sommige mensen facebook voor gebruiken steeds minder geaccepteerd zal worden...

Elke dag 3 posts over wat je aan het doen bent is nu nog min of meer geaccepteerd, ik denk dat je daar over 10 jaar als jezelf respecterend persoon niet meer mee wegkomt. Denk dat je dan een openbaar profiel hebt, maar dat contact wat meer achter de schermen plaatsvindt.
pi_129635169
Zou me niks verbazen als Facebook over 5-10 jaar nog steeds dé profielensite is. Wat je nu ziet is dat het internet de pioniersfase voorbij is. Dat begon rond 2000 (toen het grote publiek aan internet begon). De jaren daarna zag je heel veel sites komen en gaan. De laatste jaren lijkt dat te stabiliseren en zijn er nog maar een paar grote spelers over. Lijkt me sterk dat men binnen 2 jaar weer massaal overstapt naar iets anders.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:12:16 #10
179899 Catkiller
We sail into the black
pi_129635429
Als ik nu mijn Cu2 van toen zou kunnen bekijken dan zou ik hard moeten lachen. :D

Volgens mij is dat ook gelijk de enige profielensite waar ik ooit iets heb aangemaakt. Ik weet niet of mensen tegen die tijd nog zo verlegen zitten om aandacht, gezien de negatieve berichten op het gebied van privacy, of beter het gebrek daarvan die allemaal naar buiten komen.
Op zaterdag 9 maart 2019 17:21 schreef Lospedrosa het volgende:
Wat voor een mongool ben jij nou weer. Klojo.
[/quote]
pi_129635467
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 00:05 schreef Palomar het volgende:
Zou me niks verbazen als Facebook over 5-10 jaar nog steeds dé profielensite is. Wat je nu ziet is dat het internet de pioniersfase voorbij is. Dat begon rond 2000 (toen het grote publiek aan internet begon). De jaren daarna zag je heel veel sites komen en gaan. De laatste jaren lijkt dat te stabiliseren en zijn er nog maar een paar grote spelers over. Lijkt me sterk dat men binnen 2 jaar weer massaal overstapt naar iets anders.
Zal FB wel zijn reclamemodel moeten zien te wijzigen binnen nu en twee jaar.
pi_129635538
Mocht over 10 jaar facebook niet meer bestaan dan kan ik alleen maar hopen dat ik degene ben die "the next big thing" bedacht heeft.

$$$
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_129636375
nee.

dan is alleen linkedin nog over.
pi_129636475
persoonlijk denk ik dat Facebook langzaam sterft en allang over zijn hoogte punt is.
ten zij ze met grote innovatie komen.

er blijft niet veel van Facebook over als niemand meer post over zijn nieuwste "....".
en het aantal "likes" zie ik ook achteruit gaan.
de chatfunctie is ook achterhaald met dingen als Whatsapp.
ik merk al dat ik nog wel vaak inlog op Facebook, maar meer uit gewoonte dan dat het boeiend is.

over X aantal jaar zal weer iets anders hip zijn en of Facebook met iets nieuws komt of een ander bedrijf, dat weet je niet.
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 00:50:40 #15
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_129636831
Waarschijnlijk niet, Ik ben wel benieuwd wat het volgende is :D
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_129637220
Sites die je in je OP noemt zijn allemaal nationaal georiënteerde sites en die zullen geen bestaansrecht hebben, juist doordat FB internationaal wijdverspreid is en nog lang niet uitgehold (denk aan betaalde privileges).

Hyves ging dood door de overname van Telegraaf en de kinderlijke layout met zijn krabbelen :') en je contacten werden beperkt tot NL/ BE
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 01:28:05 #17
365351 dion_v_k
Tikkie Takkie
pi_129638007
Hopelijk bestaan de kijkeenswateenmooikoffieapparaatikheb-mensen tegen die tijd ook niet meer.
Fabio Capello: "Het enige dat ik van Feyenoord weet is dat ze uit het land van Ajax komen''.
pi_129638099
Nee dan wordt het alleen nog maar gebruikt door 60+ers met een kort pittig kapsel
It’s coming home
pi_129638743
Over 10 jaar heb je je eigen unieke barcode, waarschijnlijk op een accessoire ergens, die mensen met een GSM kunnen scannen. Je info, foto's, alles wat je publiekelijk wil maken is daarmee af te lezen. Dat zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan een centraal punt (nieuwe Facebook).

De ultieme vorm van de mens als product en jezelf te koop zetten, wat we nu al zo graag doen.

Het klinkt zo vreselijk, maar jammer genoeg zal het toch zoiets worden. :')
Ron Paul 2012
pi_129640105
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 01:57 schreef Supersoep het volgende:
Over 10 jaar heb je je eigen unieke barcode, waarschijnlijk op een accessoire ergens, die mensen met een GSM kunnen scannen. Je info, foto's, alles wat je publiekelijk wil maken is daarmee af te lezen. Dat zal waarschijnlijk gekoppeld worden aan een centraal punt (nieuwe Facebook).

De ultieme vorm van de mens als product en jezelf te koop zetten, wat we nu al zo graag doen.

Het klinkt zo vreselijk, maar jammer genoeg zal het toch zoiets worden. :')
Klinkt als een vervaarlijk plan.
pi_129640285
Niets met met CU2 vandaag de dag. waarom zou dat niet meer mogen?
There are only 151 Pokémon.
pi_129640825
Denk het wel. Facebook werkt zich overal in. Bedenk bijvoorbeeld alleen al vele websites die facebook gebruiken voor haar comments.
Ik denk dat FB daarom dan nog wel bestaat. Niet alleen om de comments, maar het zijn IMO een stel hele slimme slimmeriken daar.
pi_129641248
quote:
4s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 09:31 schreef fotostarter het volgende:
Denk het wel. Facebook werkt zich overal in. Bedenk bijvoorbeeld alleen al vele websites die facebook gebruiken voor haar comments.
Ik denk dat FB daarom dan nog wel bestaat. Niet alleen om de comments, maar het zijn IMO een stel hele slimme slimmeriken daar.
Facebook is echt een magnitude groter inderdaad. Toch zie je dat het succes ook negatieve neveneffecten met zich meebrengt: de privacy-kwesties, like 'n win shit, commercie, achterlijke idioten, etc. Populariteit zal afnemen denk ik, maar het is een blijvertje. Instellingen met macht zoals inlichtingendiensten, bedrijven en fb-investeerderes zullen er alles aan doen om het in leven te houden.

Fb-stalking })
pi_129648886
Ik vind facebook juist tof omdat je met je vriendengroep, vereniging e.d ook een groep kan aanmaken om foto's van leuke dingen te delen.
En FOK! is het volgende natuurlijk. :)
pi_129649210
Nee. Ik geeft Google+ een grote kans de opvolger te worden.

En zelfs MySpace geef ik een kans. Zodra artiesten het medium(waar het voor is bedoelt) weten te vinden zal het snel gaan
  zaterdag 3 augustus 2013 @ 20:50:20 #26
405257 Fred0w
Life is Music
pi_129657483
Net als Cu2 en Hyves zal FB een langzame dood sterven.
pi_129657763
FB is nou eenmaal een stuk professioneler dan de eerder genoemde platformen dus ik zie ze wel bestaan zoals ook Yahoo er ook nog altijd is ondanks Google, of FB nog zo dominant is over tien jaar als nu betwijfel ik daartegen.
pi_129659994
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 16:27 schreef BMTH182 het volgende:
Ik vind facebook juist tof omdat je met je vriendengroep, vereniging e.d ook een groep kan aanmaken om foto's van leuke dingen te delen.
En FOK! is het volgende natuurlijk. :)
FOK! is eerder down dan FB denk ik. Als je zo links en rechts kijkt sterven heel veel grote forums.
Heb er vroeger heel veel bezocht, maar er zijn er nog maar heel weinig van over.
Als je bijvoorbeeld op bigboards kijkt, werkt de helft van de nl sites niet meer.
pi_129660704
quote:
4s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 22:06 schreef fotostarter het volgende:

[..]

FOK! is eerder down dan FB denk ik. Als je zo links en rechts kijkt sterven heel veel grote forums.
Heb er vroeger heel veel bezocht, maar er zijn er nog maar heel weinig van over.
Als je bijvoorbeeld op bigboards kijkt, werkt de helft van de nl sites niet meer.
Er zijn ook veel sites die zichzelf naar de tering helpen zoals pu.nl. Hebben ze een compleet forum dat ook erg populair is; updaten ze naar één board :')
pi_129661252
quote:
10s.gif Op zaterdag 3 augustus 2013 22:29 schreef BMTH182 het volgende:

[..]

Er zijn ook veel sites die zichzelf naar de tering helpen zoals pu.nl. Hebben ze een compleet forum dat ook erg populair is; updaten ze naar één board :')
Jep, was ook geen slimme zet.
Flabber ook, heeft destijds het linkje naar het forum in het menu weggemoffeld. Zo was er ook spammersheaven, eenbehoorlijk forum is ook kapot. Flabber, ook geen activiteit meer, vol.nl ook weg. En zo sterft de rest ook langzamerhand.
pi_129671783
kijk.mijn.leventje.eens.geweldig.zijn.book... zit er zelf ook op ja, maar soms ziet er behoorlijk sneue taferelen.
aardappels, sproitjes, sloavink.
  zondag 4 augustus 2013 @ 07:03:10 #32
330295 Purplesparks
Lovercall baby
pi_129671786
Nee en als het wel zo is dan wordt het niet meer actief gebruikt.
Touching from a distance ~
pi_129671791
Ik denk Facebook binnen 2-5 jaar verdwenen is, in de huidige vorm.
Voor mijn gevoel was het hoogtepunt van fb zo'n 2 haar geleden. Er wordt nu veel minder gepost en ook veel minder likes bij iedereen.
Om de paar dagen een kinderfoto en iemand heeft weer wat gelike-en-shared, dat is het wel.
pi_129671921
quote:
0s.gif Op zondag 4 augustus 2013 07:11 schreef Jula123 het volgende:
Ik denk Facebook binnen 2-5 jaar verdwenen is, in de huidige vorm.
Voor mijn gevoel was het hoogtepunt van fb zo'n 2 haar geleden. Er wordt nu veel minder gepost en ook veel minder likes bij iedereen.
Om de paar dagen een kinderfoto en iemand heeft weer wat gelike-en-shared, dat is het wel.
Denk alleen bij jou zo :D
Zie genoeg geplaatst worden hier hoor :)

Al denk ik dat G+ er beter voor staat. Steeds drukker, en informatiever.
Zit de laatste tijd meer op G+ :)
  zondag 4 augustus 2013 @ 08:17:04 #35
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_129671939
Over 10 jaar doet iedereen livestreamen met zn google/apple glass/Ivision..
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_129672286
quote:
1s.gif Op zondag 4 augustus 2013 08:17 schreef SosuaCafe het volgende:
Over 10 jaar doet iedereen livestreamen met zn google/apple glass/Ivision..
Hier zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
pi_129672417
quote:
14s.gif Op zondag 4 augustus 2013 09:22 schreef .PRISM het volgende:

[..]

Hier zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
Lijkt me een vreemd idee, iedereen met een bril op zijn kanus, wrijvend langs zijn oren om een foto te maken e.d. :D
pi_129688725
Ongetwijfeld zal er wel een keer iets komen dat zich meer inzet op het mobiele internet. Dus geen foto's meer achteraf, maar familie en vrienden live laten meekijken hoe je bovenop de Eiffeltoren staat enzo.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_129688938
Hoelang bestaat hyves nu eigenlijk?
pi_129723634
Life sharing m.b.v media zal niet uitsterven , Facebook misschien wel. Maar dat is dan afhankelijk van wat er in de plaats zal komen. Al zal het minder snel uitsterven dan zijn voorgangers want Facebook is veel meer geïntegreerd in heel het Internet gebeuren

Het internet is ook veel minder uitgebreid dan vroeger , ik bedoel tegenwoordig doet bijna iedereen hetzelfde op het internet , iedereen gebruikt hier Google , Facebook , Youtube , Twitter , ... Vroeger waren er niet echt van die monopolies , er werden veel meer kleine websites bezocht , er lag meer spreiding in wat men deed op het internet. Daarom dat er vroeger ook sneller websites uitstorven , maar nu is het aandeel van enkele sites zo groot dat het moeilijker zal zijn hiermee te concurreren.

[ Bericht 49% gewijzigd door sausagin op 05-08-2013 18:34:08 ]
sd
  maandag 5 augustus 2013 @ 18:30:16 #41
348688 BRANDGEL
Voor de échte gelbranders.
pi_129723697
Facebook neemt de wereld over
Negervis BV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: