Als je een echte slagroomtaart zoals de hema wil maken moet je iig niet een cakerecept met boter maken, de bodem van zo'n taart is een biscuitbodem (zoals eerder hier genoemd) en die is veel luchtiger. Dit is het recept wat ik daar altijd voor gebruik:
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/De allereerste keer dat ik een biscuitbodem maakte had ik ook geen mixer, dus ik heb ervaring met het met de hand kloppen van zo'n beslag. Ervaring: het kan, mijn bodem was aardig luchtig. Maar ik heb dan ook wel een uur lang voor de TV onafgebroken zitten kloppen. Duurt ff, maar kan wel dus (al zou ik gewoon een mixer kopen voor 15 e als ik jou was).
Die in de oven in een springvorm (leen m maar als je er zelf geen hebt, of koop er een, die heb je bijv bij de action al voor een paar euro). Tip: bekleed de bodem van de springvorm met bakpapier, dan kun je de bodem makkelijker eruit halen. Vergeet niet de zijkanten van de vorm wel in te vetten.
Als de bodem klaar is, laat de bodem dan rustig afkoelen in de vorm. Als hij afgekoeld is vorm verwijderen (zorg dat ie goed gekoeld is, als ie warm is dan breekt ie sneller). Snij met een groot broodmes de bolle kant van de bovenkant zodat ie vlak is. Draai de bodem om (de onderkant gebruik je als bovenkant want die is mooi vlak). Snij de bodem met het broodmes voorzichting horizontaal doormidden. Smeer op de onderste helft jam en plaats de bovenste (de oude onderkant) er weer op.
Klopt slagroom stijf met klopfix en/of gelatine (zoals al genoemd). Besmeer de taart aan de zijkant met een spatel met slagroom totdat er een mooie egale laag op zit. Strooi een flinke hoeveelheid amandelschaafsel op je aanrecht en rol de taart heel voorzichtig met de zijkanten hierdoor (je kan ook nougatine gebruiken:
http://www.oetker.nl/producten/decoratie/strooisels/nougatine/). Zet de taart weer neer op de bodem en besmeer nu de bovenkant met slagroom.
Vouw een stuk bakpapier tot een spuitmond, zo:
Vul met wederom slagroom en spuit op de bovenkant mooie toefjes slagroom. Dan gooi je er op wat je verder nog leuk vindt: geschaafde chocolade, vers fruit, etc.
Succes.