UIt FOT / Eigen foto's die je gewoon tof vindt #19quote:
Hij fotografeert ook graag, loopt in elk zwemstadion ook altijd met een fotocamera rond, dus we kunnen er vanuit gaan dat hij het is jaquote:Op woensdag 31 juli 2013 23:34 schreef borisz het volgende:
[..]
UIt FOT / Eigen foto's die je gewoon tof vindt #19
Die foto's linken naar zijn flickr account iig, ook al doen die foto's het niet meer
Nou is hij weer iets minder matig.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:12 schreef TheArt het volgende:
Buys zwemt met 55.68 het hele matige Belgisch record op de 100 vrij met 3 honderdsten uit de boeken.
twitter:tomvangeneugden twitterde op donderdag 01-08-2013 om 10:51:18Meilutyte heeft tot nu 4 starts gemaakt, reactietijden: 0.58-0.59-0.58-0.59. Dit heb je of heb je niet. Wereldgemiddelde: +/- 0,70 #BCN2013 reageer retweet
Valt me ook steeds op hoe snel ze is jaquote:Op donderdag 1 augustus 2013 10:53 schreef DeLuna het volgende:
twitter:tomvangeneugden twitterde op donderdag 01-08-2013 om 10:51:18Meilutyte heeft tot nu 4 starts gemaakt, reactietijden: 0.58-0.59-0.58-0.59. Dit heb je of heb je niet. Wereldgemiddelde: +/- 0,70 #BCN2013 reageer retweet
quote:Slapende reus
Terwijl deze week in Barcelona de WK zwemmen aan de gang zijn, dwalen mijn gedachten af naar de grondbeginselen van mijn geliefde sport. De zwemsport is in Nederland een slapende reus. Van baby’s tot (hoog)bejaarden: zwemmen kun je doen van wieg tot graf. Letterlijk.
Onze sport heeft derhalve een gigantische potentie. Elk jaar leren meer dan 180.000 kinderen zwemmen in ons land. Toch gaat er maar een zeer beperkt aantal van hen (nog geen één procent!) door met zwemmen na het behalen van hun zwemdiploma. Erger nog: het merendeel van deze kinderen zet daarna nooit meer een voet in het zwembad. Daarmee gaat er niet alleen veel onvermoed zwemtalent verloren, het is ook nog eens gevaarlijk. Want je leert pas écht zwemmen door het vaak te oefenen. Net als autorijden.
Naar mijn stellige overtuiging wordt de antipathie van kinderen tegen het zwemmen ontwikkeld door de manier waarop we het les- en diplomazwemmen in ons land hebben georganiseerd. Een ‘platform’ bewaakt hoegenaamd de kwaliteit, maar ik vraag me werkelijk af wat men daar onder verstaat. Ik zie namelijk regelmatig kinderen die weliswaar hun zwemdiploma hebben, maar die alleen met kunst- en vliegwerk het hoofd boven water kunnen houden. Je moet er niet aan denken wat er gebeurt als zij, ook op latere leeftijd, op vakantie per ongeluk iets te ver de zee in gaan…
Ook de factor plezier is vaak ver te zoeken in het leszwemmen. Wat dat betreft ben ik mijn eigen zwemjuf Fieke Körver eeuwig dankbaar dat ze mij destijds niet alleen goed heeft leren zwemmen, maar vooral van elke les een feestje maakte. Ik wil natuurlijk niet alle zwemonderwijzers over één kam scheren, maar mensen als zij zijn wel uitzonderingen die de regel bevestigen. Men sluit al jaren de ogen voor het feit dat veel kinderen met tegenzin naar leszwemmen gaan. Ik heb het zelf ervaren met mijn eigen dochter. Die kreeg ik alleen nog mee met de belofte dat we na afloop een patatje zouden gaan eten.
De van huis uit meegekregen zwemgenen ten spijt, mocht zelfs een Happy Meal na verloop van tijd niet meer baten. Toen was ik het zat. Ik heb haar van zwemles gehaald en ben op zoek gegaan naar een Fieke voor mijn dochter. Die vond ik in Best, bij een kleinere particuliere zwemschool. Deze Fieke heette Roel en hij leerde mijn dochter in no-time geweldig zwemmen. Maar het belangrijkste was: hij gaf haar het plezier in zwemmen terug.
Ik weet zeker dat er heel veel andere Fiekes en Roelen zijn in ons land. Maar zo geven ze (nog) geen les, omdat hun zwembad of werkgever andere eisen stelt aan de wijze waarop ze kinderen moeten leren zwemmen. Al dan niet opgelegd door de (be)waakhonden van het ‘platform’. Blijkbaar kun je ook slapen tijdens het waken.
Gelukkig zijn er meer mensen die zich, net als ik, grote zorgen maken over het leszwemmen. Mijn oud-coach Jacco Verhaeren voorop. Hij is vergevorderd met de ontwikkeling van een nieuw lesprogramma, waar plezier en écht leren zwemmen voorop staan.
Ik hoop van harte dat de Jacco-methode in Nederland breed wordt omarmd. Het is de hoogste tijd dat de slapende reus eens goed wakker wordt geschud.
Pieter van den Hoogenband
Telesport
quote:Op donderdag 1 augustus 2013 12:54 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Valt me ook steeds op hoe snel ze is ja
Wanneer wordt die tijd trouwens gemeten? Op het moment dat je afzet of in het water "valt" ofzo? Lijkt me natuurlijk niet dat er helemaal niemand is die binnen een halve seconde van de piep reageert
Ik weet niet of het mag (kan er in de regels van de fina niks over terugvinden), maar ik heb me wel vaker afgevraagd waarom er niemand is die probeert in het signaal te vallen. Als je vrij kansloos bent kun je door in het signaal te vallen zo minimaal een halve seconde winnen (reactietijd van 0,1 tov 0,7), wat zeker op een 50 meter zo het verschil is tussen goud en laatste.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 13:01 schreef DeeBee het volgende:
Denk tot het moment dat er geen blokcontact meer (voelbaar) is?
Het is inderdaad wel anders dan in de atletiek lijkt mij, want daar scoren ze gerust tussen 0.200-0.300, maar daar wordt het eerste moment van kracht / afzet gemeten.
Volgens mij viel de Nigeriaan gisteren ongeveer in het signaal (ik weet in elk geval vrij zeker dat het niet ervoor was, volgens mij stond er een reactietijd van 0.4x ofzo op het scorebord), en die kreeg een DSQ...quote:Op donderdag 1 augustus 2013 16:01 schreef wimderon het volgende:
[..]
[..]
Ik weet niet of het mag (kan er in de regels van de fina niks over terugvinden), maar ik heb me wel vaker afgevraagd waarom er niemand is die probeert in het signaal te vallen. Als je vrij kansloos bent kun je door in het signaal te vallen zo minimaal een halve seconde winnen (reactietijd van 0,1 tov 0,7), wat zeker op een 50 meter zo het verschil is tussen goud en laatste.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |