Gisteren nog een Brits artikel gelezen over vervuiling van supplementen. Als je zelf een beetje rondshopt en niet voor de best gecontroleerde supplementen gaat dan is de kans al gauw 1 op 10 die vervuild is met een stof op de verboden lijst. Toch wel een aanzienlijk risico voor een topsporter denk ik dan. Zelfs bij de best gecontroleerde supplementen blijft er nog steeds een kans op vervuiling aanwezig.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 02:15 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
De dopingautoriteit maakt al die batches die gebruikt kunnen worden toch bekend? Kans op vervuiling kan dan makkelijk worden nagegaan. En heeft hij pillen van een andere batch gehad dan moet hij maar bewijzen dat er een vervuiling inzat.
Als er bijvb Nandrolon inzit, wat een injectable is en dit zit in een pil,tablet of poeder dan wordt het gewoon in je maag afgebroken en test je er niet positief op, want de handtekening staat ingesteld op residu van een injectable.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 09:19 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Gisteren nog een Brits artikel gelezen over vervuiling van supplementen. Als je zelf een beetje rondshopt en niet voor de best gecontroleerde supplementen gaat dan is de kans al gauw 1 op 10 die vervuild is met een stof op de verboden lijst. Toch wel een aanzienlijk risico voor een topsporter denk ik dan. Zelfs bij de best gecontroleerde supplementen blijft er nog steeds een kans op vervuiling aanwezig.
quote:Op donderdag 8 augustus 2013 11:29 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Als er bijvb Nandrolon inzit, wat een injectable is en dit zit in een pil,tablet of poeder dan wordt het gewoon in je maag afgebroken en test je er niet positief op, want de handtekening staat ingesteld op residu van een injectable.
quote:Reactie Vermeulen op beschuldiging dopinggebruik
De KNWU meldde dinsdag de voorlopige schorsing van Jeff vermeulen vanwege een mogelijke dopingovertreding. De 24-jarige renner van Metec - TKH Continental Cyclingteam reageert op Facebook met de volgende verklaring:
In vele ogen ben ik na deze berichtgeving al schuldig bevonden en een grote klootzak. Gezien de vragen, reacties en vroegtijdige berichtgeving is de waarheid blijkbaar niet interessant genoeg. Ik ben als mens en sporter de afgelopen 24uur helemaal kapot gemaakt door de nachtmerrie waarin ik terecht gekomen ben. Het verdriet, onrecht en de woede is op dit moment niet te verdragen, maar ik wil mijn verhaal toch kort belichten.
Ik ben twee keer positief getest op een spoor van de stof DMAA in mijn urine. DMAA ook wel 1,3-dimethylamylamine genoemd is bijna een decennium lang als voedingssupplement in heel Europa vrij verkrijgbaar geweest. DMAA werd voornamelijk verkocht in afslankproducten omdat het de eetlust remt en een kort euforisch gevoel kan geven. Deze stof is geen maskerend middel en de pakkans is 100%.
Bijwerkingen zijn concentratieverlies, vochtverlies, vernauwing van de bloedvaten en aderen, kortademigheid en een verhoogde hartslag. Door deze bijwerkingen heeft DMAA een zeer negatieve uitwerking op de prestaties van mij als duursporter. De gebruiker zal minder lang en minder optimaal presteren na het gebruik van DMAA. Hoewel DMAA op de dopinglijst staat is het voor een wielrenner niet prestatiebevorderend, er is dus geen "concurrentievoordeel" te behalen met DMAA.
Doping wordt niet altijd bewust gebruikt. Sterker nog, de Dopingautoriteit vermoedt dat een behoorlijk aantal van de dopingovertredingen onbewust is. Het gebruik van voedingssupplementen is altijd een van de belangrijkste gespreksonderwerpen in de sport. Het blijkt dat niet altijd even duidelijk is wat nu precies een voedingssupplement is. Een vaak gehoorde uitspraak is dan ook: "Oh, ik wist niet dat een multivitamine preparaat of een eiwitshake ook een voedingssupplement is. In feite geldt bij elke capsule, tablet of poeder, indien het geen geneesmiddel of homeopathisch middel is, het zeer waarschijnlijk een voedingssupplement is.
Kan zelfs hier doping in zitten?". Het antwoord is: "Ja, óók daar kan blijkbaar doping in zitten!" Dit is mij overkomen. Ik heb onbewust een vervuild voedingssupplement genomen. Dit zal voor veel mensen als een smoes klinken en makkelijk te veroordelen zijn, maar voor mij is het echter de realiteit. Een realiteit die al bewezen is in een erkend laboratoria buiten mijn invloed om. Mijn voedingssupplementen zijn getest en in één van deze supplementen zijn sporen van DMAA aangetroffen. Het voedingssupplement in kwestie bevat volgens het label geen DMAA. Een bewijs en feit waar de betrokken organisaties zich over zullen buigen en een beslissing over zullen maken. Aangezien de zaak net is gestart en de verdere procedures vanuit de KNWU en het ISR gaan lopen is dit voorlopig alle informatie die ik kan geven.
Ten slotte wil ik benadrukken dat dit alles alleen betrekking heeft op mijn individu en niet op mijn ploeggenoten, team en begeleiders.
Wielerland
Als hij legale supplementen heeft gebruikt en er kan inderdaad aangetoond worden dat die vervuild zijn dan heeft hij natuurlijk wel een sterk verhaal.quote:
Die verhalen zijn al 15 jaar oud en hoe komt het dat hij alleen deze supp gebruikt en niet de rest van de ploeg?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 12:26 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Als hij legale supplementen heeft gebruikt en er kan inderdaad aangetoond worden dat die vervuild zijn dan heeft hij natuurlijk wel een sterk verhaal.
Als je zelf rond gaat shoppen is het toch een vrij normaal gevolg dat je misschien iets koopt wat anderen niet gebruiken?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 14:24 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Die verhalen zijn al 15 jaar oud en hoe komt het dat hij alleen deze supp gebruikt en niet de rest van de ploeg?
Verder nog steeds geen waarschuwing van zijn kant, welk product dit is, zodat dus ook je collega's nog positief getest kunnen worden.
Verder wordt er weer erg veel op emotie gespeeld.
ja, maar niet als het uit de handel is gehaald en verder klinkt het niet professioneel.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 14:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als je zelf rond gaat shoppen is het toch een vrij normaal gevolg dat je misschien iets koopt wat anderen niet gebruiken?
Een aanzienlijk risico ja. Maar daardoor ook een aanzienlijke kans je onschuld te bewijzen als je dat bent.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 09:19 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Gisteren nog een Brits artikel gelezen over vervuiling van supplementen. Als je zelf een beetje rondshopt en niet voor de best gecontroleerde supplementen gaat dan is de kans al gauw 1 op 10 die vervuild is met een stof op de verboden lijst. Toch wel een aanzienlijk risico voor een topsporter denk ik dan. Zelfs bij de best gecontroleerde supplementen blijft er nog steeds een kans op vervuiling aanwezig.
Goed lezen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 14:50 schreef THEFXR het volgende:
[..]
Verder vind ik dat de tijdslijn gewoon niet klopt, het komt naar buiten dat hij geschorst is en hij heeft al zijn supps al laten testen in een lab?
quote:IAAF COUNCIL STATEMENT CONCERNING ANTI-DOPING
SHARE
This morning during the second days working session of the 49th IAAF Congress, the following statement on Anti-Doping issued by the IAAF Council was approved by acclamation.
---
The IAAF Council would like to take the opportunity offered by the gathering of the World Athletics Family in Moscow on the occasion of the 49th IAAF Congress to reiterate the IAAFs long standing and unwavering commitment against doping in Athletics.
The IAAF has an ethical obligation to the overwhelming majority of athletes and officials who believe in clean sport. As a leader in this fight the IAAF has built and delivers a programme that is well resourced, far reaching, sophisticated and increasingly able to detect and remove from the sport those who breach our anti-doping rules.
The IAAF has historically been the pioneering international sport federation in the field of anti-doping. The IAAF began out of competition testing in 1989 and blood testing in 2001 and almost all of the key procedures in anti-doping currently in use have been originated by our sport.
The IAAFs collection of the blood samples of nearly 2000 athletes in Daegu, as part of our commitment to the Athlete Biological Passport, was an historic achievement across all sports, and continues in Moscow.
The IAAF will carry on investing in education, controls and sanctions, applying the most sophisticated methods in pursuit of its goal, and using every means at its disposal to expose the cheats.
The new WADA Code, which will come into force on 1 January 2015, will reflect our firm commitment to have tougher penalties and the IAAF will return to 4 year sanctions for serious doping offences.
The IAAF will not stint in its resolve to do everything in its power to eradicate cheating and the Council invites Congress to strongly endorse this statement.
---
On the request of the IAAF Council, Congress also mandated it with the constitutional power to implement the new WADA Code, which is currently being revised and will come into force on 1 January 2015.
IAAF
En net alsof die bijwerkingen er altijd zijn. Als die stof áltijd kortademigheid en een verhoogde hartslag veroorzaakt no way dat het dan vrij verkrijgbaar is op de markt.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 17:45 schreef Szura het volgende:
Vermeulen noemt gewoon alleen de negatieve bijwerkingen
Daar trappen we niet in...
Echt duizenden waarschuwingen voor DMAA op het internetquote:Op donderdag 8 augustus 2013 14:38 schreef Ericr het volgende:
DMAA oftewel Geranamine is een amfetamine-achtige stof. Vermeulen kan dan wel beweren dat je er geen voordeel aan hebt als wielrenner maar dit soort stoffen zijn natuurlijk niet nieuw in de duursport.
Laat hij (zoals eerder gezegd) maar aantonen wat de bron is dan.
Producten met de werkzame stof zijn overigens al vorig jaar uit de handel gehaald.
twitter:FOXSportsNews twitterde op donderdag 08-08-2013 om 21:00:492010 Commonwealth Games javelin champion Jarrod Bannister handed 20 month ban for avoiding drug tests #athletics reageer retweet
Wat mij betreft mogen ze iedereen voor het leven schorsen en geen functie meer in de sport laten vervullen.... ook al komt iemand na een schorsing terug, geloofwaardig worden ze nooit meerquote:Op donderdag 8 augustus 2013 16:26 schreef TheArt het volgende:
IAAF wil weer straffen van 4 jaar.
[..]
ik vind juist van niet, het zijn geen misdaden die ze plegen en de zwaardere straffen hebben niet geholpen, van 10 min straf naar 2 jaar en ze blijven gebruiken.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 00:34 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Wat mij betreft mogen ze iedereen voor het leven schorsen en geen functie meer in de sport laten vervullen.... ook al komt iemand na een schorsing terug, geloofwaardig worden ze nooit meer
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |