Kerken in Friesland in touw bij Jezusfilm
DRACHTEN/HEERENVEEN
- Kerken in plaatsen met bioscopen haken deze week in op de donderdag in première gaande film 'The passion of the Christ'. Bezoekers van De Bios in Drachten krijgen twee keer per avond een korte inleiding op de film van Mel Gibson van leden van de vrije-baptistenkerk Bethel van Orlando Bottenbley, die de film als een welkom evangelisatiemiddel heeft begroet.
Na afloop kunnen bezoekers ook in de foyer in gesprek met kerkmensen. De film is omstreden vanwege het gewelddadige en bloedige karakter. Joodse instellingen en soms ook kerken waarschuwden dat de wijze waarop joden in de film worden opgevoerd kan zorgen voor antisemitisme.
,,Je valt pats-boem middenin het verhaal en vooral voor niet-christenen zoals ik zijn er nogal wat onduidelijke zaken in de film'', vertelt de Drachtster bioscoopeigenaar Anne Jongema. Daarom stemde hij in met de uitleg vooraf.
De Bethelkerk biedt in vervolg op de film ook ,,een ontdekkingstocht van zes avonden'' aan, omdat er veel vragen zullen zijn na het zien ervan. Leden van de Drachtster kerk hebben al duizend kortingsbonnen van ¤1 opgehaald om zelf naar de film te gaan en anderen te introduceren. De zaterdagavond is al uitverkocht, wat volgens Jongema wijst op grote belangstelling.
Ook De Bios in Heerenveen laat inleiders toe. Uitbater Hans Bosma overlegde dat met Fred Monsma uit Oudehaske, lid van de vrije baptisten in Heerenveen. Omdat het om zeventien voorstellingen in de week gaat, wordt driftig geworven onder predikanten en andere bijbels onderlegde mensen. ,,Na afloop zullen twee of drie mensen in T-shirts met vraagtekens beschikbaar zijn voor vragen'', vertelt Monsma.
Gereformeerd predikant Siebe Sijtsema heeft zich met zijn hervomde collega's Nel van den Briel en Coen Wessel beschikbaar gesteld voor telefonische (hulp)vragen van bioscoopbezoekers. Monsma heeft Sijtsma zelfs op een lijstje met inleiders van de film, maar zover wil de betrokkene niet gaan. ,,Ik wil de film eerst zien. Dat doe ik vrijdagavond met een groep belijdeniscatechisanten.''
,,Ik maak geen reclame of promotie, want ik begrijp dat het accent op het lichamelijke lijden ligt. Zestien minuten geseling hoef ik niet te zien. Als ik de film niet goed vind, zal ik zeker niet als inleider optreden. En voor anti-joodse elementen ben ik ook bang, die wijs ik af. Maar ik vind wel dat je als kerk aanwezig moet zijn, vooral voor nazorg en juist om uit te leggen hoe het dan wel zit.''
De predikant Marja van den Beld, lid van Platform Appèl Kerk en Israël, zag 'The Passion' in voorvertoning. Zij roept de Protestantse Kerk in oprichting in opinieblad Woord en Dienst op afstand te nemen van ,,deze zoveelste uiting van antisemitisme''. Op uiterst krachtige wijze wordt volgens Van den Beld in deze film ,,de oude leugen in onze hersens gepompt: de joden hebben Jezus vermoord''. De kerken moeten hier tegenin gaan, vindt ze, om de beleden 'onopgeefbare verbondenheid met het joodse volk' waar te maken.