TROL, ik ben klaar met je !!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 17:31 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Rosetta steen was bedoeld voor de bevolking om belastingen te heffen...
[..]
Hoe zwaar was de steen eigenlijk ?
[..]
Wie waren de heersers ten tijde dat de Rosetta steen werd, juist ja eerst de Grieken daarna de Romeinen.
[..]
bron : http://www.bbc.co.uk/ahis(...)anscripts/episode33/
Hieronder staat een deel van de tekst in NL.
[..]
De steen stamt uit de tijd rond 200 voor Christus, is gemaakt van basalt en weegt 762 kg. De afmetingen zijn 118 x 77 x 30 cm.
De voordracht was in opdracht van de god Farao, ondertussen ondergeschikt en onder invloed van Griekse machthebbers een marionet aan strakke touwtjes...
Waarom blijven de moderators nu ineens stil? als ik wat te scherp ben in mijn bewoordingen dan worden mijn verhalen weggehaald onder het mom van "nutteloos, offtopic". Maar zodra een gelovige wat zit te trollen mag dit wel blijven duren?quote:Op maandag 12 augustus 2013 23:37 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De wijze uil, het slimme vos verhaal, de sterke leeuw, de scherpziende havik, de lachende hyena en de vuurspuwende draak verhalen ben ik wel eens tegengekomen zelfs een hypnotiserende slang maar nooit een wijze slang.
Nu ben ik benieuwd.
Neemt een ander wezen nog een benoemenswaardige rol in de rest van uw visie ?
bedankt...quote:Jij ook gefeliciteerd met uw slangencultus.
Is mij ook opgevallen. Twee maten en twee gewichten, dat is duidelijk!quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 22:28 schreef BerjanII het volgende:
Waarom blijven de moderators nu ineens stil? als ik wat te scherp ben in mijn bewoordingen dan worden mijn verhalen weggehaald onder het mom van "nutteloos, offtopic". Maar zodra een gelovige wat zit te trollen mag dit wel blijven duren?
De dingen die u terloops opmerkt getuigen dat u veel weet maar weinig begrijpt.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 22:28 schreef BerjanII het volgende:
Waarom blijven de moderators nu ineens stil? als ik wat te scherp ben in mijn bewoordingen dan worden mijn verhalen weggehaald onder het mom van "nutteloos, offtopic". Maar zodra een gelovige wat zit te trollen mag dit wel blijven duren?
Alvorens je te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een cd-speler willen zijn ?quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 22:28 schreef BerjanII het volgende:
Waar zie jij mij voor aan Natural-Cool? Voor de cd-speler die je op repeat kan zetten?
De dingen die jij zegt getuigen ervan dat je weinig weet...quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:23 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De dingen die u terloops opmerkt getuigen dat u veel weet maar weinig begrijpt.
Ik had ook kunnen vragen: Denk je dat ik een automaat ben waar je een dubbeltje ingooit en wat steeds hetzelfde liedje afspeelt?quote:Alvorens je te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een cd-speler willen zijn ?
Een stelling poneren, zo belachelijk en dom, dat oppositie ertegen automatisch even belachelijk en dom wordt. Ik stop voorlopig even met reageren op uw post's als u zo verder gaat...
Ja dat zal wel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
Voor de zondeval van Adam waren ziel en lichaam in balans. Na de zondeval raakten beiden uit balans. Sindsdien is de mens bezig de schade te herstellen
De Sjechiena verdween van de wereld
Daarom speelt de Tikkoen Olam een belangrijke rol. Ongelovig of niet, een lief oud vrouwtje die haar hele leven voor arme mensen heeft gezorgd , of een pedofiel : we dienen allemaal G'dquote:
Ok maar waarom deed laatst heel zielig als mensen niet met je eens zijn?quote:
Terwijl jij denk ik de grootste trol bent. Want je gaat helemaal niet inhoudelijk erop in.quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 23:30 schreef ATON het volgende:
[..]
Is mij ook opgevallen. Twee maten en twee gewichten, dat is duidelijk!
Mijn post(en) hebben inderdaad met Adam te maken, ik heb het geprobeerd maar geen discussie mogelijk. Maar ik denk dat dit topic over trollen gaat als ik hier zo al die reacties lees :quote:Op woensdag 14 augustus 2013 21:51 schreef Perrin het volgende:
Tss, mopperen op de moderators zonder even zelf een topicreport te maken
probeer de discussie inhoudelijk te houden. Het topic had iets met Adam te maken, geloof ik.
quote:Op zondag 11 augustus 2013 15:33 schreef ATON het volgende:
dit is niet discussiëren wat je doet, dit is kinderlijk trollen.
quote:Op maandag 12 augustus 2013 05:35 schreef ATON het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Trol_%28internet%29
quote:Op dinsdag 13 augustus 2013 08:36 schreef ATON het volgende:
[..]
OFF TOPIC en met dit onderwerp ben ik klaar.
Gevalletje van : Ik schreeuw het hardst, dus ik heb gelijkquote:
TROLquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:32 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ok maar waarom deed laatst heel zielig als mensen niet met je eens zijn?
[..]
Terwijl jij denk ik de grootste trol bent. Want je gaat helemaal niet inhoudelijk erop in.
[..]
Mijn post(en) hebben inderdaad met Adam te maken, ik heb het geprobeerd maar geen discussie mogelijk. Maar ik denk dat dit topic over trollen gaat als ik hier zo al die reacties lees :
[..]
[..]
[..]
[..]
Gevalletje van : Ik schreeuw het hardst, dus ik heb gelijk
Mee eens.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 20:47 schreef k3vil het volgende:
Wanneer je je ego verbind met je standpunt dan zou je nooit kunnen discusseren. Discussie zou juist tot nieuw inzichten moeten leiden. Het gaat er tevens niet om of je gelijk hebt.
Mischien zou je nederlandse namen kunnen gebruiken in plaats van Hebreeuwse, dat bespaart me weer wat opzoekwerk.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
Voor de zondeval van Adam waren ziel en lichaam in balans. Na de zondeval raakten beiden uit balans. Sindsdien is de mens bezig de schade te herstellen
De Sjechiena verdween van de wereld
leuk voor als je gelovig bent, verder off topic.quote:Op maandag 12 augustus 2013 14:20 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Met een beetje goede wil en onderzoek kwam ik ongeveer hierop uit.
.... geloofsbelijdenis ....
Nog vragen ?
Excusses. Ik dacht leden hier op het F&L dat wel wisten gezien hun kennnis over allerlei religiesquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Mischien zou je nederlandse namen kunnen gebruiken in plaats van Hebreeuwse, dat bespaart me weer wat opzoekwerk.
Sjechiena = Goddelijke aanwezigheid
Wat is je mening over een levitische oorsprong van de zondevalmythe?
lees dit maar eens:quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:12 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Excusses. Ik dacht leden hier op het F&L dat wel wisten gezien hun kennnis over allerlei religies
Ik heb geen mening hierover omdat ik er niks van weet. Heeft dat iets te maken met de canaanieten? Je zou meer informatie moeten geven of links. Gr
Weer in het Engelsquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
lees dit maar eens:
http://universalheretic.w(...)ient-snake-handlers/
sja ik veronderstel in een theologisch debat toch minimale kennis van engels en duits.quote:
Dan heb je aan mij niks. Ik kan niet goed Engels en al helemaal geen Duits.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
sja ik veronderstel in een theologisch debat toch minimale kennis van engels en duits.
-kappen-quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:18 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dan heb je aan mij niks. Ik kan niet goed Engels en al helemaal geen Duits.
és én nem beszélek magyarulquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:18 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dan heb je aan mij niks. Ik kan niet goed Engels en al helemaal geen Duits.
Ja, maar ik ook niet , mijn vader sprak Hongaars en Jiddisch met mij tot hij vertrok maar allemaal kwijt. Ik verstond het wel maar spreken neen, ik kon pas na mijn 6e eerste zinnen formuleren. Ook nu nog steeds blijft Nederlands erg moeilijk voor mij om te spreken.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
és én nem beszélek magyarul
De Levieten zijn geen priesters, dat zijn namelijk de Cohenim.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
lees dit maar eens:
http://universalheretic.w(...)ient-snake-handlers/
Another interesting clue to their origin is in the etymology of the name. In Hebrew, levi means serpent or snake (as does nâchâsh, root word for Nehushtan, the serpent God). Is there a connection between Nehushtan, the snake idol Moses mythically carved in the dessert, and the Levites? 2 Kings tells us that people burned incense to this bronze idol in the same way they did Yahweh. Is there a connection to the serpent in the Garden of Eden myth? Contrary to popular opinion, the serpent is actually the only upright character in the story, acting as a Prometheus to the naked Adam and Eve, implying that it could have originally been a tale told in favor of the Levites. These connections would make the snake worshiping Levites antagonists against the bull worshiping priests of the Hebrews.
Die Kohanim ([kohaˈnɪm] hebräisch כהנים, Plural von Kohen ([koˈhɛn], hebräisch כהן) sind eine Untergruppe der Leviten, des tempeldienstlichen Stammes unter den Zwölf Stämmen Israels. Sie gelten als direkte Nachfahren Aarons, der ein Bruder des Mose war.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:12 schreef k3vil het volgende:
[..]
De Levieten zijn geen priesters, dat zijn namelijk de Cohenim.
Hehe, zij zijn zeker niet Unter m.b.t. levieten. Zo is Abraham niet Unter aan Izak.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Die Kohanim ([kohaˈnɪm] hebräisch כהנים, Plural von Kohen ([koˈhɛn], hebräisch כהן) sind eine Untergruppe der Leviten, des tempeldienstlichen Stammes unter den Zwölf Stämmen Israels. Sie gelten als direkte Nachfahren Aarons, der ein Bruder des Mose war.
Alle Cohenim zijn levieten, maar niet alle levieten zijn Cohenim.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:21 schreef k3vil het volgende:
[..]
Hehe, zij zijn zeker niet Unter m.b.t. levieten. Zo is Abraham niet Unter aan Izak.
Nee, het is niet zo. Er gelden ook voor beiden andere wetten.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Alle Cohenim zijn levieten, maar niet alle levieten zijn Cohenim.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levietenquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:12 schreef k3vil het volgende:
De Levieten zijn geen priesters, dat zijn namelijk de Cohenim.
Ja ik heb die pagina gezien en ik weet waar je op doelt. Alleen als ik uit zou gaan van deze site, dan klopt het dubbel niet. De hogepriester is immers de Cohen haGadol.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:40 schreef ATON het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levieten
Cohen haGadol = hogepriester. Wat is dan het probleem ?quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:48 schreef k3vil het volgende:
[..]
Ja ik heb die pagina gezien en ik weet waar je op doelt. Alleen als ik uit zou gaan van deze site, dan klopt het dubbel niet. De hogepriester is immers de Cohen haGadol.
boeien, we hebben het over de levieten ten tijde van de Babylonische ballingschapquote:Op vrijdag 16 augustus 2013 23:30 schreef k3vil het volgende:
[..]
Nee, het is niet zo. Er gelden ook voor beiden andere wetten.
Dat levieten geen priester zijn?quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 00:10 schreef ATON het volgende:
[..]
Cohen haGadol = hogepriester. Wat is dan het probleem ?
weet ik veel, jij kwam met de Cohens aanzetten.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 00:16 schreef k3vil het volgende:
Wat willen jullie eigenlijk bereiken met de discussie?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cohenimquote:De Levieten zijn geen priesters, dat zijn namelijk de Cohenim.
Lees nou eens zelf die laaste linkquote:Op zaterdag 17 augustus 2013 09:01 schreef ATON het volgende:
@ k3vil, nog even dit betreft de status Levieten:
Levieten of de stam van Leví was een van de twaalf stammen van Israël. De Levieten waren van de geslachtslijn van Leví, de derde zoon van Jakob. De Levieten werden ook de "stand der hogepriesters" genoemd omdat ze in de tijd van Mozes in de woestijn door Jahweh gekozen zouden zijn, om in Gods tabernakel (Tent der Getuigenis) en later in de tempel te werken. De stam van Levi voltrok bijzondere religieuze diensten voor de Hebreeën en droeg politieke, militaire en economische verantwoordelijkheden. Als ' sõfẽr mãhîr betõrat Mõseh ' ( Ezra 7:6 ) assisteerden ze ook bij het voorlezen in de Tempel en legden de Wet uit aan het volk. Het feit dat de Levitische tempelschrijvers als groep opereerden is belangrijk. Dat betekende ook dat ze elkaar aflosten bij het voorlezen en het geven van onderricht.
k3vil:
[..]
http://en.wikipedia.org/wiki/Cohenim
Je had het hier wel goed fout !
En ?quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 09:51 schreef k3vil het volgende:
[..]
Lees nou eens zelf die laaste link
Dat levieten geen priesters zijn, maar Coheniem de priesters zijn.quote:
Gezien je tot nu toe geen enkele bronvermelding geeft, zal ik nogmaals mijn bron geven en er gelijk een blz. uit overschrijven, gezien ik veronderstel niet met onderstaand boek vertrouwd te zijn:quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 10:54 schreef k3vil het volgende:
Dat levieten geen priesters zijn, maar Coheniem de priesters zijn.
Heeft met elkaar niks te maken. De slang-mythe ( Genesis ) is een Babylonisch import-verhaal en de Levieten hebben een Exodus ( Egyptische ) oorsprong.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 16:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
@Aton
Wat vind jij van de slangzondevalmythe - levietenconnectie?
Mijn bron is de Zohar en indien je daarmee begaafd ben dan weet je dat Levieten geen Cohenim zijn. De tekst die je aanhaalt spreekt over geschiedenis, de Torah is geen geschiedenisboek.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 12:01 schreef ATON het volgende:
[..]
Gezien je tot nu toe geen enkele bronvermelding geeft, zal ik nogmaals mijn bron geven en er gelijk een blz. uit overschrijven, gezien ik veronderstel niet met onderstaand boek vertrouwd te zijn:
http://www.volkskrant.nl/(...)reef-de-Bijbel-.html
blz. 104
" De positie van de Levieten is een klassiek probleem in de bijbelwetenschappen en het onderwerp van talloze studies. Om het probleem kort aan te geven is het voldoende om de terminologie van Deuteronomium te vergelijken met die van Kronieken. Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ', terwijl Kronieken onderscheid maakt tussen ' de priesters en de Levieten '. Volgens een pre-exilische tekst in het boek Deuteronomium zijn alle gewijde priesters per definitie Levitisch en alle Levieten priesters. In het na-ballingschap geschreven boek Kronieken zijn Levieten per definitie juist niet-priesters. Hoe moeten we dat verschil verklaren ?
De meest bevredigende oplossing van het probleem doet een beroep op een historische ontwikkeling in de rol van de Levieten. Een vroege tekst die is overgeleverd in het boek Deuteronomium laat zien dat de Levitische geestelijkheid oorspronkelijk twee functies had.
Na de van van Samaria, de hoofdstad van het Noordrijk, emigreerden groepen Levitische priesters naar het Zuidrijk. Ze probeerden werk te vinden in de tempel van Jeruzalem en andere heiligdommen in Juda. Oude twisten tussen priesters uit het zuiden en priesters uit het noorden herleefden. De ernst van het conflict groeide toen koning Josia besloot om de cultus te centraliseren in Jeruzalem.
De consistente wijze waarop Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ' is een poging om de priesterrechten van de levieten te verdedigen. De regel dat elke Leviet die zich aansloot bij het priesterschap van Jeruzalem recht had op hetzelfde inkomen als andere priesters spreekt wat betreft voor zich.
Het dispuut over de positie van de Levieten duurde voort in de vroeg-Perzische periode. In de orakelverzameling die wordt toegeschreven aan Maleachi, worden de Levieten nog steeds aangeduid als priesters ( Ma;2:1-9 ), hoewel de profetie de nadruk legt op de rol van de Levieten bij het geven van betrouwbare instructies in de Thora ( Mal.2: 6-7 ). In de tijd van de Kronist ( ca.350 v.C. ) was er al een oplossing voor het conflict. Er is sprake van een nieuwe werkverdeling tussen de Levieten en het traditionele priesterschap in Jeruzalem dat afstamde van Sadok. In het nieuwe scenario zijn de Leviete verantwoordelijk voor het onderricht in de Thora en de rechtspraak. Verder dienden ze als tempelzangers en bewakers van het heiligdom.
Op de lange termijn zou de invloed van de Levieten echter groter worden dan die van de Sadokieten. Naarmate de religie van de joden meer een boekreligie werd, verschoof de macht van de dienaren van het altaar naar degenen die de geschreven traditie behoedden en de sleutels tot de uitleg daarvan in handen hadden."
Hopelijk volstaat dit, alhoewel dit maar een fragment is uit het hoofdstuk ' Levieten '.
Genesis bestaat niet, alleen Beresheet.quote:Op zaterdag 17 augustus 2013 18:19 schreef ATON het volgende:
[..]
Heeft met elkaar niks te maken. De slang-mythe ( Genesis ) is een Babylonisch import-verhaal en de Levieten hebben een Exodus ( Egyptische ) oorsprong.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
WC eend adviseerd WC eend.quote:Op zondag 18 augustus 2013 12:28 schreef k3vil het volgende:
Mijn bron is de Zohar en indien je daarmee begaafd ben dan weet je dat Levieten geen Cohenim zijn.
Mee eens, ik heb het over de geschiedenis van het Judaīsme en de Torah is geen geschiedenisboek.quote:De tekst die je aanhaalt spreekt over geschiedenis, de Torah is geen geschiedenisboek.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |