abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130025017
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:31 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Rosetta steen was bedoeld voor de bevolking om belastingen te heffen...

[..]

Hoe zwaar was de steen eigenlijk ?

[..]

Wie waren de heersers ten tijde dat de Rosetta steen werd, juist ja eerst de Grieken daarna de Romeinen.

[..]

bron : http://www.bbc.co.uk/ahis(...)anscripts/episode33/

Hieronder staat een deel van de tekst in NL.

[..]

De steen stamt uit de tijd rond 200 voor Christus, is gemaakt van basalt en weegt 762 kg. De afmetingen zijn 118 x 77 x 30 cm.

De voordracht was in opdracht van de god Farao, ondertussen ondergeschikt en onder invloed van Griekse machthebbers een marionet aan strakke touwtjes...
TROL, ik ben klaar met je !!
pi_130025081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 17:32 schreef ATON het volgende:

[..]

TROL, ik ben klaar met je !!
Past deze info niet in je straatje, of is het onderwerp te zwaar voor je tere zieltje ?
pi_130037670
quote:
1s.gif Op maandag 12 augustus 2013 23:37 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

De wijze uil, het slimme vos verhaal, de sterke leeuw, de scherpziende havik, de lachende hyena en de vuurspuwende draak verhalen ben ik wel eens tegengekomen zelfs een hypnotiserende slang maar nooit een wijze slang.
Nu ben ik benieuwd.

Neemt een ander wezen nog een benoemenswaardige rol in de rest van uw visie ?
Waarom blijven de moderators nu ineens stil? als ik wat te scherp ben in mijn bewoordingen dan worden mijn verhalen weggehaald onder het mom van "nutteloos, offtopic". Maar zodra een gelovige wat zit te trollen mag dit wel blijven duren?

Waar zie jij mij voor aan Natural-Cool? Voor de cd-speler die je op repeat kan zetten?

quote:
Jij ook gefeliciteerd met uw slangencultus.
bedankt...
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_130040871
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:28 schreef BerjanII het volgende:
Waarom blijven de moderators nu ineens stil? als ik wat te scherp ben in mijn bewoordingen dan worden mijn verhalen weggehaald onder het mom van "nutteloos, offtopic". Maar zodra een gelovige wat zit te trollen mag dit wel blijven duren?
Is mij ook opgevallen. Twee maten en twee gewichten, dat is duidelijk!
pi_130048493
quote:
De dingen die u terloops opmerkt getuigen dat u veel weet maar weinig begrijpt.

quote:
Waar zie jij mij voor aan Natural-Cool? Voor de cd-speler die je op repeat kan zetten?
Alvorens je te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een cd-speler willen zijn ?

Een stelling poneren, zo belachelijk en dom, dat oppositie ertegen automatisch even belachelijk en dom wordt. Ik stop voorlopig even met reageren op uw post's als u zo verder gaat...
  woensdag 14 augustus 2013 @ 21:51:45 #206
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_130072857
Tss, mopperen op de moderators zonder even zelf een topicreport te maken :N

Maar de persoonlijke aanvallen mogen dus achterwege blijven. Dus vanaf nu kappen met naar elkaar happen en probeer de discussie inhoudelijk te houden. Het topic had iets met Adam te maken, geloof ik. }:|

En mocht iemand de forumregels even zijn vergeten:
F&L / Forumregels en -informatie
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_130105337
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:23 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

De dingen die u terloops opmerkt getuigen dat u veel weet maar weinig begrijpt.

De dingen die jij zegt getuigen ervan dat je weinig weet...

quote:
Alvorens je te beklagen is het nuttig zich deze vraag te stellen: zou ik een cd-speler willen zijn ?

Een stelling poneren, zo belachelijk en dom, dat oppositie ertegen automatisch even belachelijk en dom wordt. Ik stop voorlopig even met reageren op uw post's als u zo verder gaat...
Ik had ook kunnen vragen: Denk je dat ik een automaat ben waar je een dubbeltje ingooit en wat steeds hetzelfde liedje afspeelt?

Ik hoop dat je mijn opmerking dan kunt begrijpen.

Ik vond het wel een goede overigens, helaas kunnen sommigen hier (wie de schoen past trekke hem aan) niets symbolisch lezen. Iets wat mij overigens steeds al opviel toen hij/zij antwoordde op mijn vragen en opmerkingen.

Daarom: Ik kap er ook mee, en niet als u zo doorgaat maar voorgoed.

"Wat baten paard en man als de uil niet ziene kan?".
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_130135807
Voor de zondeval van Adam waren ziel en lichaam in balans. Na de zondeval raakten beiden uit balans. Sindsdien is de mens bezig de schade te herstellen
De Sjechiena verdween van de wereld
pi_130136666
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
Voor de zondeval van Adam waren ziel en lichaam in balans. Na de zondeval raakten beiden uit balans. Sindsdien is de mens bezig de schade te herstellen
Ja dat zal wel.
pi_130138745
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 17:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Ja dat zal wel.
Daarom speelt de Tikkoen Olam een belangrijke rol. Ongelovig of niet, een lief oud vrouwtje die haar hele leven voor arme mensen heeft gezorgd , of een pedofiel : we dienen allemaal G'd
pi_130140388
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 18:32 schreef Skillsy het volgende:

we dienen allemaal G'd
Ik niet trol.
pi_130143140
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 19:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik niet trol.
Ok maar waarom deed laatst heel zielig als mensen niet met je eens zijn?

quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:30 schreef ATON het volgende:

[..]

Is mij ook opgevallen. Twee maten en twee gewichten, dat is duidelijk!
Terwijl jij denk ik de grootste trol bent. Want je gaat helemaal niet inhoudelijk erop in.

quote:
8s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 21:51 schreef Perrin het volgende:
Tss, mopperen op de moderators zonder even zelf een topicreport te maken :N

probeer de discussie inhoudelijk te houden. Het topic had iets met Adam te maken, geloof ik. }:|
Mijn post(en) hebben inderdaad met Adam te maken, ik heb het geprobeerd maar geen discussie mogelijk. Maar ik denk dat dit topic over trollen gaat als ik hier zo al die reacties lees :

quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2013 15:33 schreef ATON het volgende:

dit is niet discussiëren wat je doet, dit is kinderlijk trollen.
quote:
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 08:36 schreef ATON het volgende:

[..]

OFF TOPIC en met dit onderwerp ben ik klaar. :(
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 19:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Ik niet trol.
Gevalletje van : Ik schreeuw het hardst, dus ik heb gelijk
pi_130143576
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:32 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ok maar waarom deed laatst heel zielig als mensen niet met je eens zijn?

[..]

Terwijl jij denk ik de grootste trol bent. Want je gaat helemaal niet inhoudelijk erop in.

[..]

Mijn post(en) hebben inderdaad met Adam te maken, ik heb het geprobeerd maar geen discussie mogelijk. Maar ik denk dat dit topic over trollen gaat als ik hier zo al die reacties lees :

[..]

[..]

[..]

[..]

Gevalletje van : Ik schreeuw het hardst, dus ik heb gelijk
TROL
pi_130143727
Wanneer je je ego verbind met je standpunt dan zou je nooit kunnen discusseren. Discussie zou juist tot nieuw inzichten moeten leiden. Het gaat er tevens niet om of je gelijk hebt.
pi_130144798
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 20:47 schreef k3vil het volgende:
Wanneer je je ego verbind met je standpunt dan zou je nooit kunnen discusseren. Discussie zou juist tot nieuw inzichten moeten leiden. Het gaat er tevens niet om of je gelijk hebt.
Mee eens.
pi_130146755
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:
Mischien zou je nederlandse namen kunnen gebruiken in plaats van Hebreeuwse, dat bespaart me weer wat opzoekwerk.

Sjechiena = Goddelijke aanwezigheid

Wat is je mening over een levitische oorsprong van de zondevalmythe?
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_130146953
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 14:20 schreef Natural-Cool het volgende:

[..]

Met een beetje goede wil en onderzoek kwam ik ongeveer hierop uit.

.... geloofsbelijdenis ....

Nog vragen ?
leuk voor als je gelovig bent, verder off topic.
pi_130147278
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:00 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Mischien zou je nederlandse namen kunnen gebruiken in plaats van Hebreeuwse, dat bespaart me weer wat opzoekwerk.

Sjechiena = Goddelijke aanwezigheid

Wat is je mening over een levitische oorsprong van de zondevalmythe?
Excusses. Ik dacht leden hier op het F&L dat wel wisten gezien hun kennnis over allerlei religies

Ik heb geen mening hierover omdat ik er niks van weet. Heeft dat iets te maken met de canaanieten? Je zou meer informatie moeten geven of links. Gr
pi_130147391
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:12 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Excusses. Ik dacht leden hier op het F&L dat wel wisten gezien hun kennnis over allerlei religies

Ik heb geen mening hierover omdat ik er niks van weet. Heeft dat iets te maken met de canaanieten? Je zou meer informatie moeten geven of links. Gr
lees dit maar eens:
http://universalheretic.w(...)ient-snake-handlers/

Another interesting clue to their origin is in the etymology of the name. In Hebrew, levi means serpent or snake (as does nâchâsh, root word for Nehushtan, the serpent God). Is there a connection between Nehushtan, the snake idol Moses mythically carved in the dessert, and the Levites? 2 Kings tells us that people burned incense to this bronze idol in the same way they did Yahweh. Is there a connection to the serpent in the Garden of Eden myth? Contrary to popular opinion, the serpent is actually the only upright character in the story, acting as a Prometheus to the naked Adam and Eve, implying that it could have originally been a tale told in favor of the Levites. These connections would make the snake worshiping Levites antagonists against the bull worshiping priests of the Hebrews.
pi_130147448
quote:
Weer in het Engels }:| }:|
pi_130147526
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:15 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Weer in het Engels }:| }:|
sja ik veronderstel in een theologisch debat toch minimale kennis van engels en duits.
(latijn hebreeuws en grieks zijn ook wel handig, alsmede frans en soms kan zelfs arabisch ook nog wel nuttig zijn)
pi_130147599
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:17 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

sja ik veronderstel in een theologisch debat toch minimale kennis van engels en duits.
Dan heb je aan mij niks. Ik kan niet goed Engels en al helemaal geen Duits.
pi_130147664
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:18 schreef Skillsy het volgende:

[..]

-kappen-

[ Bericht 1% gewijzigd door Perrin op 16-08-2013 22:23:08 (genoeg gewaarschuwd) ]
pi_130148594
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:18 schreef Skillsy het volgende:

[..]

és én nem beszélek magyarul
pi_130149137
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

és én nem beszélek magyarul
Ja, maar ik ook niet , mijn vader sprak Hongaars en Jiddisch met mij tot hij vertrok maar allemaal kwijt. Ik verstond het wel maar spreken neen, ik kon pas na mijn 6e eerste zinnen formuleren. Ook nu nog steeds blijft Nederlands erg moeilijk voor mij om te spreken.
Ik denk dat sommige mensen minder goed in het spreken zijn.

Ik kan wel een beetje Hongaars lezen, maar blijft vooral bij de dagen van de week en de egy két ha , jo napot en koszonom en vislat en dat soort camping taal.
Kun jij wel Hongaars dus?
pi_130150022
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 22:14 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

lees dit maar eens:
http://universalheretic.w(...)ient-snake-handlers/

Another interesting clue to their origin is in the etymology of the name. In Hebrew, levi means serpent or snake (as does nâchâsh, root word for Nehushtan, the serpent God). Is there a connection between Nehushtan, the snake idol Moses mythically carved in the dessert, and the Levites? 2 Kings tells us that people burned incense to this bronze idol in the same way they did Yahweh. Is there a connection to the serpent in the Garden of Eden myth? Contrary to popular opinion, the serpent is actually the only upright character in the story, acting as a Prometheus to the naked Adam and Eve, implying that it could have originally been a tale told in favor of the Levites. These connections would make the snake worshiping Levites antagonists against the bull worshiping priests of the Hebrews.
De Levieten zijn geen priesters, dat zijn namelijk de Cohenim.

Ik vraag me tevens af wat Levi dan betekend, ze claimen dat het van slang afstamt... (levi als woord; ik ken het ook niet)

[ Bericht 4% gewijzigd door k3vil op 16-08-2013 23:19:58 ]
pi_130150374
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:12 schreef k3vil het volgende:

[..]

Die Kohanim ([kohaˈnɪm] hebräisch כהנים, Plural von Kohen ([koˈhɛn], hebräisch כהן) sind eine Untergruppe der Leviten, des tempeldienstlichen Stammes unter den Zwölf Stämmen Israels. Sie gelten als direkte Nachfahren Aarons, der ein Bruder des Mose war.
pi_130150450
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:20 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Die Kohanim ([kohaˈnɪm] hebräisch כהנים, Plural von Kohen ([koˈhɛn], hebräisch כהן) sind eine Untergruppe der Leviten, des tempeldienstlichen Stammes unter den Zwölf Stämmen Israels. Sie gelten als direkte Nachfahren Aarons, der ein Bruder des Mose war.
Hehe, zij zijn zeker niet Unter m.b.t. levieten. Zo is Abraham niet Unter aan Izak.
pi_130150668
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:21 schreef k3vil het volgende:

[..]

Hehe, zij zijn zeker niet Unter m.b.t. levieten. Zo is Abraham niet Unter aan Izak.
Alle Cohenim zijn levieten, maar niet alle levieten zijn Cohenim.
pi_130150914
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:25 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Alle Cohenim zijn levieten, maar niet alle levieten zijn Cohenim.
Nee, het is niet zo. Er gelden ook voor beiden andere wetten.
pi_130151253
Het is niet zo makkelijk aan te sluiten op de Torah, en het eventjes te lezen. De lezer van de Torah dient er o.a. van bewust te zijn dat wat hij leest, niet letterlijk heeft plaatsgevonden. Ook dient de lezer in zijn dagelijks leven Chessed met man en macht na te streven.

Laatstgenoemde maakt de lezer steeds meer ontvankelijk voor de wijsheid van de Torah. Tot het moment dat de Torah als ware door hem geschreven had kunnen worden.
pi_130151392
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:12 schreef k3vil het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Levieten
pi_130151775
quote:
Ja ik heb die pagina gezien en ik weet waar je op doelt. Alleen als ik uit zou gaan van deze site, dan klopt het dubbel niet. De hogepriester is immers de Cohen haGadol.
pi_130152760
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:48 schreef k3vil het volgende:

[..]

Ja ik heb die pagina gezien en ik weet waar je op doelt. Alleen als ik uit zou gaan van deze site, dan klopt het dubbel niet. De hogepriester is immers de Cohen haGadol.
Cohen haGadol = hogepriester. Wat is dan het probleem ?
pi_130152883
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2013 23:30 schreef k3vil het volgende:

[..]

Nee, het is niet zo. Er gelden ook voor beiden andere wetten.
boeien, we hebben het over de levieten ten tijde van de Babylonische ballingschap
pi_130153027
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 00:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Cohen haGadol = hogepriester. Wat is dan het probleem ?
Dat levieten geen priester zijn?
pi_130153057
Wat willen jullie eigenlijk bereiken met de discussie? :)
pi_130155325
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 00:16 schreef k3vil het volgende:
Wat willen jullie eigenlijk bereiken met de discussie? :)
weet ik veel, jij kwam met de Cohens aanzetten. :{
pi_130157880
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 00:15 schreef k3vil het volgende:

[..]

Dat levieten geen priester zijn?
En jij moet leren lezen
pi_130158604
@ k3vil, nog even dit betreft de status Levieten:

Levieten of de stam van Leví was een van de twaalf stammen van Israël. De Levieten waren van de geslachtslijn van Leví, de derde zoon van Jakob. De Levieten werden ook de "stand der hogepriesters" genoemd omdat ze in de tijd van Mozes in de woestijn door Jahweh gekozen zouden zijn, om in Gods tabernakel (Tent der Getuigenis) en later in de tempel te werken. De stam van Levi voltrok bijzondere religieuze diensten voor de Hebreeën en droeg politieke, militaire en economische verantwoordelijkheden. Als ' sõfẽr mãhîr betõrat Mõseh ' ( Ezra 7:6 ) assisteerden ze ook bij het voorlezen in de Tempel en legden de Wet uit aan het volk. Het feit dat de Levitische tempelschrijvers als groep opereerden is belangrijk. Dat betekende ook dat ze elkaar aflosten bij het voorlezen en het geven van onderricht.

k3vil:
quote:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cohenim

Je had het hier wel goed fout !
pi_130159139
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 09:01 schreef ATON het volgende:
@ k3vil, nog even dit betreft de status Levieten:

Levieten of de stam van Leví was een van de twaalf stammen van Israël. De Levieten waren van de geslachtslijn van Leví, de derde zoon van Jakob. De Levieten werden ook de "stand der hogepriesters" genoemd omdat ze in de tijd van Mozes in de woestijn door Jahweh gekozen zouden zijn, om in Gods tabernakel (Tent der Getuigenis) en later in de tempel te werken. De stam van Levi voltrok bijzondere religieuze diensten voor de Hebreeën en droeg politieke, militaire en economische verantwoordelijkheden. Als ' sõfẽr mãhîr betõrat Mõseh ' ( Ezra 7:6 ) assisteerden ze ook bij het voorlezen in de Tempel en legden de Wet uit aan het volk. Het feit dat de Levitische tempelschrijvers als groep opereerden is belangrijk. Dat betekende ook dat ze elkaar aflosten bij het voorlezen en het geven van onderricht.

k3vil:

[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Cohenim

Je had het hier wel goed fout !
Lees nou eens zelf die laaste link
pi_130159452
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 09:51 schreef k3vil het volgende:

[..]

Lees nou eens zelf die laaste link
En ?
pi_130159499
Een cursusje 'zinvol communiceren' zou hier niet zo heel gek zijn. :Z

Tip (aan iedereen): als iemand anders iets zegt waarvan jij meent dat het fout is dan kun je twee dingen doen:

- heel hard roepen 'dit is fout! beter lezen! oh man, wat ben jij dom!' etc.
- de correcte feiten benoemen met een duidelijke bronvermelding.

Dat laatste schiet echt meer op. Vooralsnog kan ik als buitenstaander er niet eens uit opmaken waar dit meningsverschil nu precies over gaat. (Niet dat het me boeit.)

[ Bericht 26% gewijzigd door Molurus op 17-08-2013 10:29:49 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_130159980
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:20 schreef ATON het volgende:

[..]

En ?
Dat levieten geen priesters zijn, maar Coheniem de priesters zijn.

Ben zelf eigenlijk nooit zo'n fan van wikipedia als bron, maarja om nu met hebreeuwse texten te smijten :')
pi_130161174
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 10:54 schreef k3vil het volgende:
Dat levieten geen priesters zijn, maar Coheniem de priesters zijn.
Gezien je tot nu toe geen enkele bronvermelding geeft, zal ik nogmaals mijn bron geven en er gelijk een blz. uit overschrijven, gezien ik veronderstel niet met onderstaand boek vertrouwd te zijn:
http://www.volkskrant.nl/(...)reef-de-Bijbel-.html

blz. 104

" De positie van de Levieten is een klassiek probleem in de bijbelwetenschappen en het onderwerp van talloze studies. Om het probleem kort aan te geven is het voldoende om de terminologie van Deuteronomium te vergelijken met die van Kronieken. Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ', terwijl Kronieken onderscheid maakt tussen ' de priesters en de Levieten '. Volgens een pre-exilische tekst in het boek Deuteronomium zijn alle gewijde priesters per definitie Levitisch en alle Levieten priesters. In het na-ballingschap geschreven boek Kronieken zijn Levieten per definitie juist niet-priesters. Hoe moeten we dat verschil verklaren ?
De meest bevredigende oplossing van het probleem doet een beroep op een historische ontwikkeling in de rol van de Levieten. Een vroege tekst die is overgeleverd in het boek Deuteronomium laat zien dat de Levitische geestelijkheid oorspronkelijk twee functies had.
Na de van van Samaria, de hoofdstad van het Noordrijk, emigreerden groepen Levitische priesters naar het Zuidrijk. Ze probeerden werk te vinden in de tempel van Jeruzalem en andere heiligdommen in Juda. Oude twisten tussen priesters uit het zuiden en priesters uit het noorden herleefden. De ernst van het conflict groeide toen koning Josia besloot om de cultus te centraliseren in Jeruzalem.
De consistente wijze waarop Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ' is een poging om de priesterrechten van de levieten te verdedigen. De regel dat elke Leviet die zich aansloot bij het priesterschap van Jeruzalem recht had op hetzelfde inkomen als andere priesters spreekt wat betreft voor zich.
Het dispuut over de positie van de Levieten duurde voort in de vroeg-Perzische periode. In de orakelverzameling die wordt toegeschreven aan Maleachi, worden de Levieten nog steeds aangeduid als priesters ( Ma;2:1-9 ), hoewel de profetie de nadruk legt op de rol van de Levieten bij het geven van betrouwbare instructies in de Thora ( Mal.2: 6-7 ). In de tijd van de Kronist ( ca.350 v.C. ) was er al een oplossing voor het conflict. Er is sprake van een nieuwe werkverdeling tussen de Levieten en het traditionele priesterschap in Jeruzalem dat afstamde van Sadok. In het nieuwe scenario zijn de Leviete verantwoordelijk voor het onderricht in de Thora en de rechtspraak. Verder dienden ze als tempelzangers en bewakers van het heiligdom.
Op de lange termijn zou de invloed van de Levieten echter groter worden dan die van de Sadokieten. Naarmate de religie van de joden meer een boekreligie werd, verschoof de macht van de dienaren van het altaar naar degenen die de geschreven traditie behoedden en de sleutels tot de uitleg daarvan in handen hadden."

Hopelijk volstaat dit, alhoewel dit maar een fragment is uit het hoofdstuk ' Levieten '.
pi_130167506
@Aton
Wat vind jij van de slangzondevalmythe - levietenconnectie?
pi_130170369
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 16:39 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
@Aton
Wat vind jij van de slangzondevalmythe - levietenconnectie?
Heeft met elkaar niks te maken. De slang-mythe ( Genesis ) is een Babylonisch import-verhaal en de Levieten hebben een Exodus ( Egyptische ) oorsprong.

[ Bericht 1% gewijzigd door ATON op 17-08-2013 18:43:58 ]
pi_130192243
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 12:01 schreef ATON het volgende:

[..]

Gezien je tot nu toe geen enkele bronvermelding geeft, zal ik nogmaals mijn bron geven en er gelijk een blz. uit overschrijven, gezien ik veronderstel niet met onderstaand boek vertrouwd te zijn:
http://www.volkskrant.nl/(...)reef-de-Bijbel-.html

blz. 104

" De positie van de Levieten is een klassiek probleem in de bijbelwetenschappen en het onderwerp van talloze studies. Om het probleem kort aan te geven is het voldoende om de terminologie van Deuteronomium te vergelijken met die van Kronieken. Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ', terwijl Kronieken onderscheid maakt tussen ' de priesters en de Levieten '. Volgens een pre-exilische tekst in het boek Deuteronomium zijn alle gewijde priesters per definitie Levitisch en alle Levieten priesters. In het na-ballingschap geschreven boek Kronieken zijn Levieten per definitie juist niet-priesters. Hoe moeten we dat verschil verklaren ?
De meest bevredigende oplossing van het probleem doet een beroep op een historische ontwikkeling in de rol van de Levieten. Een vroege tekst die is overgeleverd in het boek Deuteronomium laat zien dat de Levitische geestelijkheid oorspronkelijk twee functies had.
Na de van van Samaria, de hoofdstad van het Noordrijk, emigreerden groepen Levitische priesters naar het Zuidrijk. Ze probeerden werk te vinden in de tempel van Jeruzalem en andere heiligdommen in Juda. Oude twisten tussen priesters uit het zuiden en priesters uit het noorden herleefden. De ernst van het conflict groeide toen koning Josia besloot om de cultus te centraliseren in Jeruzalem.
De consistente wijze waarop Deuteronomium spreekt over ' de Levitische priesters ' is een poging om de priesterrechten van de levieten te verdedigen. De regel dat elke Leviet die zich aansloot bij het priesterschap van Jeruzalem recht had op hetzelfde inkomen als andere priesters spreekt wat betreft voor zich.
Het dispuut over de positie van de Levieten duurde voort in de vroeg-Perzische periode. In de orakelverzameling die wordt toegeschreven aan Maleachi, worden de Levieten nog steeds aangeduid als priesters ( Ma;2:1-9 ), hoewel de profetie de nadruk legt op de rol van de Levieten bij het geven van betrouwbare instructies in de Thora ( Mal.2: 6-7 ). In de tijd van de Kronist ( ca.350 v.C. ) was er al een oplossing voor het conflict. Er is sprake van een nieuwe werkverdeling tussen de Levieten en het traditionele priesterschap in Jeruzalem dat afstamde van Sadok. In het nieuwe scenario zijn de Leviete verantwoordelijk voor het onderricht in de Thora en de rechtspraak. Verder dienden ze als tempelzangers en bewakers van het heiligdom.
Op de lange termijn zou de invloed van de Levieten echter groter worden dan die van de Sadokieten. Naarmate de religie van de joden meer een boekreligie werd, verschoof de macht van de dienaren van het altaar naar degenen die de geschreven traditie behoedden en de sleutels tot de uitleg daarvan in handen hadden."

Hopelijk volstaat dit, alhoewel dit maar een fragment is uit het hoofdstuk ' Levieten '.
Mijn bron is de Zohar en indien je daarmee begaafd ben dan weet je dat Levieten geen Cohenim zijn. De tekst die je aanhaalt spreekt over geschiedenis, de Torah is geen geschiedenisboek.
pi_130192389
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2013 18:19 schreef ATON het volgende:

[..]

Heeft met elkaar niks te maken. De slang-mythe ( Genesis ) is een Babylonisch import-verhaal en de Levieten hebben een Exodus ( Egyptische ) oorsprong.
Genesis bestaat niet, alleen Beresheet.
Genesis betekent oorsprong
Beresheet betekent in/met/bij het begin*

Exodus bestaat ook niet, alleen Shemot.
Exodus betekent uittocht
Shemot betekent namen

Ik weet wel dat het geloof van het oude babylon aspecten bevat die in de Torah terug te vinden zijn (ik ben de details even vergeten, volgens mij gevonden in de kleitabletten van de sumeriers). Maar het is niet vreemd, want de Torah heeft zijn oorsprong in het oude babylon.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_130193327
quote:
0s.gif Op zondag 18 augustus 2013 12:28 schreef k3vil het volgende:
Mijn bron is de Zohar en indien je daarmee begaafd ben dan weet je dat Levieten geen Cohenim zijn.
WC eend adviseerd WC eend.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zohar
quote:
De tekst die je aanhaalt spreekt over geschiedenis, de Torah is geen geschiedenisboek.
Mee eens, ik heb het over de geschiedenis van het Judaīsme en de Torah is geen geschiedenisboek. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')