Zet ze dan neer als rival, dan kan je waarschijnlijk een Alliance vormen met Byzantium, Hungary/Austria en the Mamluks, dat zou redelijk moeten helpen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:40 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Eerste potje begonnen met Venice. Het is nog wel zoeken allemaal, voor me nu.
Het ging het aardig, vond ik, totdat de Ottomanen mij de oorlog verklaarde. Zij hadden echt een shitload aan troepen en schepen waar ik niet tegen op kon, vervolgens verklaarde Milan mij ook nog eens de oorlog. En toen was het gedaan. Ik kon niets meer....
Dat in een andere game eens proberen of dat helpt.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 22:57 schreef Euribob het volgende:
[..]
Zet ze dan neer als rival, dan kan je waarschijnlijk een Alliance vormen met Byzantium, Hungary/Austria en the Mamluks, dat zou redelijk moeten helpen.
Al heb ik de game nog niet gespeeld.
Bij mij kwamen ze trouwens voor de provincie van Corfu, maar als je die zeestraat gewoon blokkeert met je vloot komen ze er niet bij en kunnen ze alleen Dalmatia pakken. Echter heb je dan die ticking warscore in je voordeel omdat ze Corfu niet hebben en gaan ze op een gegeven moment wel akkoord met een white peace.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 06:30 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Dat in een andere game eens proberen of dat helpt.
Byzantium bestaat trouwens al niet meer in de demo.
Ook even beslissen of we voor grote of kleine landen gaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 12:46 schreef Gatenkaas het volgende:
Misschien handig als we überhaupt een lijstje maken van deelnemers aan de MP-game en welk land we gaan spelen?
Ik wilde misschien Vijayanagara spelen, dat zit er direct onder maar dat loopt elkaar in de weg dus ik verkas welquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 11:48 schreef Helgen het volgende:
Ik neem aan dat er niemand in mijn directe buurt gaat zitten in de multiplayer (iemand wilde in Indië spelen? Maar dat is net de juiste afstand) en daarom dat ik het hier deel.
Woeps, sorry dan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 12:57 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Ik wilde misschien Vijayanagara spelen, dat zit er direct onder maar dat loopt elkaar in de weg dus ik verkas welZuid-Oost Azië ga ik denk ik dan doen.
Wie host hem eigenlijk? En wanneer starten we? Denk dat het hendig is om na release een paar dagen te wachten zodat iedereen een beetje rond kan klooien om te oefenen?
Moskovië / Muscowy, graag. Al zal het een trut zijn te vechten tegen Golden Horde e.d.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 13:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Deelnemers so far, laat even weten of ik iemand vergeet. Gekozen landen edit ik er in, eerst komt eerst maalt?
Willen we bepaalde landen (Frankrijk, Engeland, Oostenrijk o.i.d.) liever niet hebben?
Helgen met de Brahmani
Gatenkaas met Oostenrijk
Luctor.et.Emergo met
Euribob met
BurnaBoy met
Athcom met
BlaZ met
AlDieWillenteKaaprenVaren met de Mamlukken
Samen het oosten heroveren op de islamitische ongelovigen!quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 13:58 schreef AthCom het volgende:
[..]
Moskovië / Muscowy, graag. Al zal het een trut zijn te vechten tegen Golden Horde e.d.
We gaan toch wel gewoon in 1453 beginnen?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 15:59 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
1492 start maar het scheelt weinig met 1444.
[ afbeelding ]
Natuurlijk, anders heeft Aldie sowieso geen kans meer met zijn Mamluks.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:41 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
We gaan toch wel gewoon in 1453 1444 beginnen?
Ja, en voor je het weet vormt men een coalitie tegen je en is het Gatenkaas tegen de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:43 schreef Gatenkaas het volgende:
Heb ook weinig zin om in 1492 te beginnen en als Oostenrijk HRE zijn en eveneens de lage landen te bezitten. Ik ga dan echt hard steamrollen.
World Domination.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ja, en voor je het weet vormt men een coalitie tegen je en is het Gatenkaas tegen de rest van de wereld.
Ja, maar van 1444 kon ik geen map vindenquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:41 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
We gaan toch wel gewoon in 1453 beginnen?
Euri wil Portugal, niet Burna.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:52 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Ja, maar van 1444 kon ik geen map vinden
Komt wel goed, des te meer winkans heeft de rest.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 16:55 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Sorry dat ik geen perfect mens ben
Ik wil de Ottomanen wel dan. Kunnen we samen een Sunni-alliantie vormen en zo de infeldels vernietigen.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 13:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Deelnemers so far, laat even weten of ik iemand vergeet. Gekozen landen edit ik er in, eerst komt eerst maalt?
Willen we bepaalde landen (Frankrijk, Engeland, Oostenrijk o.i.d.) liever niet hebben?
Helgen met de Brahmani
Gatenkaas met Oostenrijk
Luctor.et.Emergo met
Euribob met Portugal
BurnaBoy met
Athcom met Moskovië
BlaZ met
Doe gewoon Ming, puur voor de uitdaging.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 17:34 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Ik wil de Ottomanen wel dan. Kunnen we samen een Sunni-alliantie vormen en zo de infeldels vernietigen.
Maar dan ben ik zo ver weg van jullie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 17:43 schreef Euribob het volgende:
[..]
Doe gewoon Ming, puur voor de uitdaging.
Denemarken kan ook.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 17:58 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Maar dan ben ik zo ver weg van jullie.
Ik ben nu al bang voor Euribob die als Portugal vast zijn weg gaat zoeken rond de Kaap. Maar ik hoop dat ik dan al een grote basis heb in India. Zolang India niet versplinterd raakt moet het lukken om niet gekoloniseerd te worden, of hij moet met héééél veel transportboten komen. Maar dat is juist het leuke van het spel, haalt mijn manpower het tegen de technologie?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 18:00 schreef Gatenkaas het volgende:
Ik denk dat als er meer dan 3/4 Europese spelers zijn dat het wel verstandig is dat iedereen in Europa gaat zitten, anders zijn alle niet Europese spelers zo van de kaart geveegd.
De Hansa vind ik ook wel interessant, maar dat is iets te gevaarlijk met Moskou en Oostenrijk in mijn nek.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 19:27 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Als er één of twee mensen in Europa zitten is de balans al zoek, zeker Portugal en Oostenrijk. Denk dat iedereen gewoon zelf moet weten waar hij zit, de risico's zijn bekend.
In de peacedeal ja.quote:Neem ook wel aan dat we evt. coulant zijn met spelers die wat nieuwer zijn in de zin van dat er niet ineens 30k soldaten op Ryuku staat o.i.d.
Ook met een 1444 start?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:06 schreef BlaZ het volgende:
Oostenrijk, Venetië, Bohemië of Bourgondië pak ik altijd.
Wel orthodox worden dan hè?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 14:11 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Samen het oosten heroveren op de islamitische ongelovigen!
In de demo is het zuidelijkste deel opgeslokt door Frankrijk, maar het grootste deel is Oostenrijk geworden. In 1444 is Bourgondië nog sterk, maar hebben ze geen goede troonopvolger, ofzo, dus moet je blijven leven tot je die hebt. Anders word je een deel van Oostenrijk.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:55 schreef BurnaBoy het volgende:
In die 1492 start van de demo is bourgondie al opgeslokt door frankrijk toch? Bestaat het in 1444 wel?
Dan is het op z'n hoogtepunt.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:55 schreef BurnaBoy het volgende:
In die 1492 start van de demo is bourgondie al opgeslokt door frankrijk toch? Bestaat het in 1444 wel?
Volgens mij gebeurt dat alleen als de AI Bourgondië is.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 22:59 schreef Helgen het volgende:
[..]
In de demo is het zuidelijkste deel opgeslokt door Frankrijk, maar het grootste deel is Oostenrijk geworden. In 1444 is Bourgondië nog sterk, maar hebben ze geen goede troonopvolger, ofzo, dus moet je blijven leven tot je die hebt. Anders word je een deel van Oostenrijk.
Een van de keerpunten in de geschiedenis toch het geen kinderen hebben van Karel de Stoute.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 23:06 schreef Euribob het volgende:
[..]
Volgens mij gebeurt dat alleen als de AI Bourgondië is.
Ja: http://forum.paradoxplaza(...)-smoke-and-a-pancake
En het is dus niet per definitie Oostenrijk (maar de HRE (en indien die zwak is, iemand met een RM met Bourgondie)), en dan wordt het ook nog eens gedeeld met Frankrijk.
Bestaat niet meer dus, tot 1429 een onafhankelijk hertogdom.quote:
Ach, als je bedenkt dat de Franse koning familie was en de Oostenrijkse keizer de man van zijn dochter is het best logisch.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:46 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Een van de keerpunten in de geschiedenis toch het geen kinderen hebben van Karel de Stoute.
Toch apart dat zón grootmacht ineens uit elkaar valt.
Ohja, daarna gaan ze meteen over in Oostenrijk, mijn fout.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bestaat niet meer dus, tot 1429 een onafhankelijk hertogdom.
Neen, Brabant> Bourgondië > Oostenrijkse Habsburg > daarna opgesplits in Spaanse Habsburgse Nederlanden en Verenigde provincies...quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:49 schreef Euribob het volgende:
[..]
Ohja, daarna gaan ze meteen over in Oostenrijk, mijn fout.
Heilige Roomse Keizer en Oostenrijkse aartshertogquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:49 schreef Euribob het volgende:
Ach, als je bedenkt dat de Franse koning familie was en de Oostenrijkse keizer de man van zijn dochter is het best logisch.
Ja, bedoelde dus dat ze na Bourgondië niet onafhankelijk worden maar direct overgaan in Oostenrijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Neen, Brabant> Bourgondië > Oostenrijkse Habsburg > daarna opgesplits in Spaanse Habsburgse Nederlanden en Verenigde provincies...
De keizer was toch een Oostenrijker?!?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:55 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Heilige Roomse Keizer en Oostenrijkse aartshertogIk blijf hier aan het corrigeren zo.
De titel is anders en hij is geen keizer van Duitsland.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:55 schreef Euribob het volgende:
[..]
De keizer was toch een Oostenrijker?!?
EU3 MP met Bohemen 30 jaar en HRE unifiedquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:56 schreef Euribob het volgende:
Volgens mij word ik in de Fok-MP helemaal zoek gespeeld.
Ik zie het gewoon gebeuren.
Kans lijkt me klein, hun oorsprong ligt toch echt in Oost-Frankrijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:56 schreef BlaZ het volgende:
[..]
De titel is anders en hij is geen keizer van Duitsland.
Als Bourgondië had voorbestaan zou het wel eens als het Koninkrijk Brabant, Friesland of Loreinen kunnen zijn geweest.
Maar het zwaartepunt van het rijk lag daar allerminst.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:58 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kans lijkt me klein, hun oorsprong ligt toch echt in Oost-Frankrijk.
Krijg al nachtmerries als ik eraan denk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 01:58 schreef BlaZ het volgende:
[..]
EU3 MP met Bohemen 30 jaar en HRE unified
Kans is ook aanwezig dat ze het gewoon als "Nederland" hadden aangeduid.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Maar het zwaartepunt van het rijk lag daar allerminst.
Die kans was simpelweg niet aanwezig omdat het geen eervolle titel was in die periode en men dus altijd voor Frisa, Brabant of Lotharingia hadden gekozenquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:02 schreef Euribob het volgende:
[..]
Kans is ook aanwezig dat ze het gewoon als "Nederland" hadden aangeduid.
In die periode was het waarschijnlijk nog wel even Bourgondie, in de periode daarna zullen de Nederlanden dusdanig groeien dat ze er niet meer omheen en alles inclusief de naamgeving naar Nederland verhuizen.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Die kans was simpelweg niet aanwezig omdat het geen eervolle titel was in die periode en men dus altijd voor Frisa, Brabant of Lotharingia hadden gekozen
Daarom dus Lotharingia, dat is de oude benaming van het gebied tussen Frankrijk en Duitsland.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:10 schreef Euribob het volgende:
[..]
In die periode was het waarschijnlijk nog wel even Bourgondie, in de periode daarna zullen de Nederlanden dusdanig groeien dat ze er niet meer omheen en alles inclusief de naamgeving naar Nederland verhuizen.
Vergeet niet dat we het hier over (tamelijk) verschillende volkeren hebben die zich allemaal verbonden moeten voelen onder een vlag en naam.
Ohja, het zit aan elkaar gelinked vanaf 1444.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 02:50 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Daarom dus Lotharingia, dat is de oude benaming van het gebied tussen Frankrijk en Duitsland.
[ afbeelding ]
Doe je ook mee met de demo?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 03:06 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Eerst even de EU4 demo gespeeld om even te kijken of het toch wat is voor mij.
Het spel zit goed in elkaar, wel even inkomen met alle opties en de interface maar dat went vanzelf.
Ik denk dat ik hem als nog maar koop.
De Fok-MP game natuurlijk.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 03:12 schreef GeenInspiratie. het volgende:
[..]
Wat? Meedoen met de demo? Wat bedoel je?
Misschien was de de casus belli expired? Dat kan weleens gebeuren (als ze bijna aflopen komt het in dat notification-rijtje (linksboven?)). Oh, en verder kun je dat volgens mij zien door naar de diplomatic view van je eigen country te gaan (en daar kom je volgens mij zo: klik op een ander land -> diplomatic view (rechtsboven) -> view your own country (rechtsonder)) en dan kijken in het linkerrijtjequote:Op zaterdag 10 augustus 2013 03:18 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Kun je trouwens ergens zien welke casus belli's je hebt?
Ik kreeg namelijk een event dat ik een casus belli kreeg op Marokko voor conquest. Ik dus wat legers verplaatst naar Tangiers om daarna Marokko de oorlog te verklaren, blijkt het dat ik geen casus belli had.
Alsnog maar de oorlog verklaart
Mooi, hoe meer zielen hoe meer vreugd.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 03:44 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Ah, dankje!
En als ik hem koop doe ik natuurlijk wel mee.
Dat is toch gewoon Aragon?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 10:09 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
Is er trouwens bij een staat de missie om Catalonië te vormen? Lijkt me namelijk wel leuk om dat land te stichten.
Catalonië beslaat ook een deel van huidig Frankrijk.quote:
Toch niet meer dan Rousillion?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 14:03 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Catalonië beslaat ook een deel van huidig Frankrijk.
Welke wil je nu gaan dan?quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 21:06 schreef BlaZ het volgende:
Oostenrijk, Venetië, Bohemië of Bourgondië pak ik altijd.
Toegevoegd, daar gaat mijn plan voor een pan-Arabisch megakalifaatquote:Op vrijdag 9 augustus 2013 17:34 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
[..]
Ik wil de Ottomanen wel dan. Kunnen we samen een Sunni-alliantie vormen en zo de infeldels vernietigen.
Het land maakt weinig uit, je moet alleen niet te veel oorlog proberen te voeren de eerste keer en een aantal buurlanden als bondgenoten proberen te houden.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:00 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Kan iemand een land aanraden voor een ultieme beginner?
Bohemen ziet er goed uit of Venetië, hangt er vanaf wat de rest pakt.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 16:34 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Welke wil je nu gaan dan?
quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Bohemen ziet er goed uit of Venetië, hangt er vanaf wat de rest pakt.
quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 13:01 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
Helgen met de Brahmani
Gatenkaas met Oostenrijk
Luctor.et.Emergo met de Ottomanen
Euribob met Portugal
BurnaBoy met Denemarken
Athcom met Moskovië
BlaZ met
Dan gaan wij wel wat afspraken maken.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:35 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Als niemand Castille heeft zou ik die wel willen. Lijkt me een leuk land om mee te beginnen.
Topquote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:45 schreef Euribob het volgende:
[..]
Dan gaan wij wel wat afspraken maken.
Klik op de provincie -> middenrechts heb je drie bolletjes (land, naval, mercenary).quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:55 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Nog één vraag: waar maak je eenheden aan?
Ik had een groepje mooi voor de kust van Bermuda staan totdat zij ineens wegwaren, gewoon foetsie.
Geen idee hoe ik die weer bij kan maken.
Onder je schild/vlag in de linker bovenhoek zit een klein knopje waar je gebouwen en units kan maken. Je klikt op de unit of het gebouw en klikt dan op de provincie waar je het wilt krijgen. Dan duurt het een paar dagen (de tijd en kosten verschillen per unit/provincie) en uiteindelijk verschijnt de unit in de provincie. Je kan maar één unit per provincie maken per keer, maar je kan ze wel in de queue zetten.quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:55 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Ik had een groepje mooi voor de kust van Bermuda staan totdat zij ineens wegwaren, gewoon foetsie.
Attrittion?quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:55 schreef GeenInspiratie. het volgende:
Top, bedankt !quote:Op zaterdag 10 augustus 2013 18:58 schreef Helgen het volgende:
[..]
Onder je schild/vlag in de linker bovenhoek zit een klein knopje waar je gebouwen en units kan maken. Je klikt op de unit of het gebouw en klikt dan op de provincie waar je het wilt krijgen. Dan duurt het een paar dagen (de tijd en kosten verschillen per unit/provincie) en uiteindelijk verschijnt de unit in de provincie. Je kan maar één unit per provincie maken per keer, maar je kan ze wel in de queue zetten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |