quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:27 schreef Sway- het volgende:
[..]
Het bleek een keelontsteking te zijn. Hij bleef schor en een beetje hoesten dus ben even langs gegaan, heeft nu twee prikjes gehad voor de pijnstilling en antibiotica en als het goed is dan wordt hij weer de oude.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Heel goed dat je toch even naar de dierenarts gegaan bent! Ik hoop dat je kat snel beter wordt!
Alvast een fijn weekend! Het wordt weer tropisch, dus blijf rekening houden met jullie huisdieren. Ik lees dat jullie al veel doen aan de nodige verkoeling.
Blijf de vragen sturen, ik zie jullie volgende week!
Oh dat heb ik met mijn ouwe kater (die is 17) precies hetzelfde. Die ouwe van mij heeft ook altijd honger lijkt het wel de laatste tijd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Ole het volgende:
Heb trouwens een vraag voor de dierenarts:
Ik heb een kater van 19 jaar. Hij is voor zijn leeftijd nog best vitaal (heb onlangs zijn bloed nog laten nakijken) Enige is dat hij erg mager is, terwijl hij wel goed eet. Hij is trouwens nooit dik geweest.
Ik geef hem af en toe wat extra's: kipfilet of rosbief.
Is er nog een manier om hem een beetje aan te laten komen?
heb je de schildklier laten checken?quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:48 schreef controlaltdelete het volgende:
[..]
Oh dat heb ik met mijn ouwe kater (die is 17) precies hetzelfde. Die ouwe van mij heeft ook altijd honger lijkt het wel de laatste tijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De ouwe bedankt alvast voor het antwoord want dan kan hij weer zwemmen![]()
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
In de zee heeft hij het niet (geloof ik). Hierachter is een nieuw park aangelegd, en naar zee red hij niet meer dus dat park was ideaal.. maar ja, die oorontsteking niet.quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:42 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Loebes heeft dat ook weleens. Vooral in veel ijzer houdend water.
Kan aan het water liggen. Wij gingen een tijdje naar een meer zwemmen en iedere keer als hij daar gezwommen had was het raak met oorontsteking. Sinds dat we daar niet meer komen nog maar zelden.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:04 schreef Qwea het volgende:
[..]
In de zee heeft hij het niet (geloof ik). Hierachter is een nieuw park aangelegd, en naar zee red hij niet meer dus dat park was ideaal.. maar ja, die oorontsteking niet.
Ooh. Dat is echt best kut. Dat is het enige waarvoor hij niet een stuk hoeft te lopen. Nou ja, als het niet anders is moeten we hem maar die 500 meter naar zee tillen.quote:Op donderdag 25 juli 2013 19:13 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kan aan het water liggen. Wij gingen een tijdje naar een meer zwemmen en iedere keer als hij daar gezwommen had was het raak met oorontsteking. Sinds dat we daar niet meer komen nog maar zelden.
Of een bolderkar aanschaffenquote:Op donderdag 25 juli 2013 22:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ooh. Dat is echt best kut. Dat is het enige waarvoor hij niet een stuk hoeft te lopen. Nou ja, als het niet anders is moeten we hem maar die 500 meter naar zee tillen.
Zet hem in een bolderkar! Doet iemand hier in de buurt ook.quote:Op donderdag 25 juli 2013 22:32 schreef Qwea het volgende:
[..]
Ooh. Dat is echt best kut. Dat is het enige waarvoor hij niet een stuk hoeft te lopen. Nou ja, als het niet anders is moeten we hem maar die 500 meter naar zee tillen.
http://www.amazon.co.uk/NPW-Doggy-Dog-Shower-Cap/dp/B004XHVZIWquote:Op donderdag 25 juli 2013 19:04 schreef Qwea het volgende:
[..]
In de zee heeft hij het niet (geloof ik). Hierachter is een nieuw park aangelegd, en naar zee red hij niet meer dus dat park was ideaal.. maar ja, die oorontsteking niet.
Mooie kattenkop, zo op de foto te beoordelenquote:Op donderdag 25 juli 2013 15:12 schreef Ole het volgende:
Heb trouwens een vraag voor de dierenarts:
Ik heb een kater van 19 jaar. Hij is voor zijn leeftijd nog best vitaal (heb onlangs zijn bloed nog laten nakijken) Enige is dat hij erg mager is, terwijl hij wel goed eet. Hij is trouwens nooit dik geweest.
Ik geef hem af en toe wat extra's: kipfilet of rosbief.
Is er nog een manier om hem een beetje aan te laten komen?
Is alweer een tijdje geleden dat er bloed is geprikt, ruim 1,5 jaar. Toen was hij trouwens ook al zo mager. Er kan gewoon niet veel meer af.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Mooie kattenkop, zo op de foto te beoordelen.
Wanneer is het bloedonderzoek precies gedaan? Bij oude katten kan in een korte tijd veel veranderd zijn! Afvallen ondanks goede eetlust is één van meest voorkomende symptomen van een snelwerkende schildklier. Volgens recente onderzoeken ontwikkelen minstens 10% van alle oude katten (boven 10 jaar) deze ziekte. En nierproblemen en suikerziekte komen inderdaad ook vaak voor. Ik vind het toch een beetje zorgwekkend als een oude kat afvalt terwijl hij goed eet.
Kipfilet en rosbief zijn in principe een prima tussendoortje! Geef je kipfilet rauw of gekookt? Welk voer krijgt je kat verder te eten? Brokjes of blikvoer of rauw voer? Senior? Onbeperkt of in porties?
Blaasontstekingen zijn een veel voorkomend probleem, zeker bij wat jongere katten. Niet te verwarren met nierproblemen bij oudere kattenquote:Op donderdag 25 juli 2013 15:42 schreef existenz het volgende:
Vraagje;
Onze kat heeft een blaasonsteking gehad en heeft daarvoor een spuit gekregen die circa 2 weken zou moeten werken. Ze heeft dit echter bij het pension opgelopen en nu is ze weer thuis en moesten we er op letten of het beter werd.
Nu wil het dus dat het bij ons zeer warm is en dat het beestje dus zelf ook minder plast met dit weer. Dus hoe kan ik in de gaten houden of het de goede kant in gaat?Enige wat we kunnen constateren is dat ze ieg bijna niet meer op de kattenbak zit en dat dat weer vanouds lijkt...
Verder vertoont ze haar oude gedrag weer, dus daar valt niet veel uit op te maken.
Bedankt! Ze heeft een vissenkom waar ze geregeld uit drinkt en we hebben een extra bakje staan met dit weer. Tevens krijgt ze 's avonds nat voer. Natte brokjes hebben we ook geprobeerd, dat heeft ze 1 dag gegeten en daarna niet meer. Voor de rest gedraagt ze zich zoals voordat ze er last van kreeg.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Blaasontstekingen zijn een veel voorkomend probleem, zeker bij wat jongere katten. Niet te verwarren met nierproblemen bij oudere katten![]()
Bij katers is blaasontsteking extra gevaarlijk, omdat katers itt poezen een erg smalle plasbuis hebben. Als zij blaasontsteking met blaasgruis (hele kleine blaassteentjes) hebben, dan kan de plasbuis verstopt raken met alle ernstige gevolgen van dien. Let dus altijd goed op of je kat(er) kan plassen. Tekenen van verstopping zijn veelvuldig op de bak gaan, zonder dat er iets uitkomt, vaak luid miauwen van de pijn, onrust op de kattenbak enz. Bij verdenkingen, direct de dierenarts bellen. Dat kan niet een nachtje wachten, een kattenblaas is niet oneindig rekbaar!
Wat super belangrijk is bij blaasontstekingen bij katten, nog veel belangrijker dan alle medicatie bij elkaar, is drinken, drinken en nogmaals drinken! Dat is trouwens ook belangrijk voor katten met nierproblemen. Eigenlijk is dat belangrijk voor alle katten! De kat is van nature geen grote drinker. Dat heeft waarschijnlijk iets te maken met zijn woestijn-voorouders. Hoe krijg je je kat aan het drinken? Wat ik een geweldige uitvinding vind, zijn drinkfonteinen voor katten! Op de een of andere manier vinden de meeste katten het geweldig om uit een drinkfontein te drinken. Verder kan je overwegen om blikvoer erbij te geven. Blikvoer is voor 80% water. Of anders brokjes nat maken (maar kieskeurige poezen zullen waarschijnlijk geen natte brokjes eten…). Ook lekker, zeker met dit weer, is het invriezen van kleine stukjes vis in ijsblokjes. En dan de ijsblokjes met vis erin aan de kat geven.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 18:09 schreef Qwea het volgende:
Vraag die ik Maandag ook wel even aan mijn eigen DA zal stellen, maar meer advies is altijd welkom :
Baloe heeft vorige week Donderdag gezwommen... Zondag vet ontstoken oor. Met name de oorschelp. Rood, niet normaal. En dik, pfff. Anyway, ik denk dat dit van het zwemmen komt. Het zou echt ruk zijn als die oude beer niet meer kan zwemmen.... is er iets aan de doen om te zorgen dat hij toch kan zwemmen maar geen oorontsteking krijgt? Sowieso vraag ik me af hoe het kan dat water in zijn oren zó ontstoken raakt
In de spoiler zijn oor (Inmiddels nadat ik vandaag opnieuw bij mijn eigen DA ben geweest want de surolan van de weekend DA hielp niks, gaat het stukken beter!)Dat klinkt als het gevalletje van Swimmer’s ear (alweer een duur woordSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De ouwe bedankt alvast voor het antwoord want dan kan hij weer zwemmen![]()
[ afbeelding ]). Zo’n patiënt heeft al een predispositie voor oorontstekingen. Het zwemwater tast de beschermde laag van het epitheel aan, waardoor het gevoeliger wordt voor bacteriële infecties. Dat zijn dus gewoon zijn eigen huidbacteriën (of gisten) die nu hun kans grijpen. Veelvuldig (en afwisselend) gebruik van antibiotica-houdende zalven kan leiden tot resistentie bij de bacteriën. Dus ongevoeligheid voor de antibiotica. Dat is een veelvoorkomend probleem op dit moment. Wellicht hebben jullie gelezen over MRSA problematiek bij de mens. Daarom geven dierenartsen niet zo makkelijk “een zalfje” mee! Met antibiotica moet je heel voorzichtig zijn, anders hebben wij in de toekomst geen bescherming meer tegen bacteriën! Dat was even een zijstapje…
.
Het kan een optie zijn om een kweek van het oor te nemen om te kijken welke bacteriën dat zijn en tegen welke antibiotica zij nog gevoelig zijn. Helaas is het het beste om niet te zwemmen, maar dat is ook zo sneu voor een retriever. Bovendien is zwemmen wel goed voor zijn gewrichten. Ik zou de oren wel erg goed droog maken na het zwemmen, ook de binnenkant! Verder misschien iets als Aqua Bandit? Ik weet alleen niet of het al in Nederland te koop is en of het echt effectief is.
Mooi orthopedisch matrasje trouwens!![]()
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:34 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Dat was het weer voor deze week! Ik zal de overige vragen volgende week beantwoorden. Fijn weekend!
Oh! Dat had ik nog niet eerder gehoord, wel voor honden en andere dieren, maar het was niet in me opgekomen dat katten dat misschien ook wel leuk vinden! Zo m'n ijsblokjesding maar 'ns zoekenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:21 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Ook lekker, zeker met dit weer, is het invriezen van kleine stukjes vis in ijsblokjes. En dan de ijsblokjes met vis erin aan de kat geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |