Zelf gebruik ik gewoon Google.quote:
quote:July 30, 2013- Senators Mark Udall (opend) and Ron Wyden (vanaf 18:15 m) delivered remarks on the Senate floor calling for the Administration to end the bulk phone records collection program and to responsibly declassify Foreign Intelligence Surveillance Court opinions immediately.
Een tap die dus resulteerde in 0,00. De oorsprong van de tap is zelfs door de Hoge Raad tot 2x toe als ongrondwettelijk aangeduid.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 18:19 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Ja, zo een hofstadgroep is ook getapt. Niet geheel onverstandig zo is gebleken. Dat zie ik als noodzaak.
Daarom vraag ik me af hoe die verhoudingen liggen. Als er geen aanleiding is ga je niet voor de lol een beetje tappen.
quote:The Church Committee
The Church Committee was the United States Senate Select Committee to Study Governmental Operations with Respect to Intelligence Activities, a U.S. Senate committee chaired by Senator Frank Church (D-ID) in 1975. A precursor to the U.S. Senate Select Committee on Intelligence, the committee investigated intelligence gathering for illegality by the Central Intelligence Agency (CIA), National Security Agency (NSA) and Federal Bureau of Investigation (FBI) after certain activities had been revealed by the Watergate affair.
quote:The Agency That Could Be Big Brother
Originally created to spy on foreign adversaries, the N.S.A. was never supposed to be turned inward. Thirty years ago, Senator Frank Church investigated the agency and came away stunned.
"That capability at any time could be turned around on the American people," he said in 1975, "and no American would have any privacy left, such is the capability to monitor everything: telephone conversations, telegrams, it doesn't matter. There would be no place to hide."
He added that if a dictator ever took over, the N.S.A. "could enable it to impose total tyranny, and there would be no way to fight back."
quote:NSA pays £100m in secret funding for GCHQ
The US government has paid at least £100m to the UK spy agency GCHQ over the last three years to secure access to and influence over Britain's intelligence gathering programmes.
The top secret payments are set out in documents which make clear that the Americans expect a return on the investment, and that GCHQ has to work hard to meet their demands. "GCHQ must pull its weight and be seen to pull its weight," a GCHQ strategy briefing said.
The funding underlines the closeness of the relationship between GCHQ and its US equivalent, the National Security Agency. But it will raise fears about the hold Washington has over the UK's biggest and most important intelligence agency, and whether Britain's dependency on the NSA has become too great.
In one revealing document from 2010, GCHQ acknowledged that the US had "raised a number of issues with regards to meeting NSA's minimum expectations". It said GCHQ "still remains short of the full NSA ask".
Ministers have denied that GCHQ does the NSA's "dirty work", but in the documents GCHQ describes Britain's surveillance laws and regulatory regime as a "selling point" for the Americans.
In Duitslandquote:
In Nederlandquote:Duits hof - telefoondata moet gewist
Op grond van Europese richtlijnen had de Duitse regering in 2008 een wet opgesteld, waardoor telecombedrijven en internetproviders verplicht waren alle informatie over verbindingen uit voorzorg zes maanden te bewaren. Een juridische aanleiding was voor deze opslag niet nodig.
Deze hevig bediscussieerde wet heeft het constitutioneel hof nu ‘nietig’ verklaard. Alle tot nu toe opgeslagen gegevens van burgers moeten direct gewist worden. Volgens het constitutioneel hof gaat het bij de huidige wet om een te zware ingreep in het privéleven van burgers. Alleen bij de verdenking van een zwaarwegende misdaad of een concrete dreiging tegenover andere mensen of de staat, is opslag toegestaan.
De wetgeving leidde twee jaar geleden tot fel debat in Duitsland, en verdeelde de politiek: degenen die de ‘persoonlijke vrijheid’ voorop zeiden te stellen, en zij die de publieke ‘veiligheid’ boven alles vonden gaan. Maar liefst 35 duizend klagers hadden de zaak aangespannen, het grootste aantal in de geschiedenis van het constitutionele hof.
quote:Wet bewaarplicht telecommunicatiegegevens
Te bewaren gegevens
De aanbieders van openbare telecommunicatienetwerken en telecommunicatiediensten zijn verplicht tot het bewaren van alle verkeers- en locatiegegevens van de gebruikers van deze diensten.
Van een telefoongesprek moeten gedurende twaalf maanden o.a. worden bewaard de begin- en eindtijd, de telefoonnummers, de namen en adressen van de betrokken abonnees of geregistreerde gebruikers (niet van toepassing bij anonieme prepaid-gebruikers), en de locaties waar betrokken mobiele telefoons zich bevinden, maar niet de inhoud van het gesprek.
Bij SMS en MMS analoog.
Van e-mails moeten soortgelijke gegevens twaalf maanden (na de reparatiewet: zes maanden) bewaard worden, zoals datum en tijdstip en e-mailadressen, maar niet de inhoud.
Van een internetsessie moet onder meer twaalf maanden (na de reparatiewet: zes maanden) bewaard worden datum en tijdstip van de log-in en log-off en het IP-adres van de gebruiker, maar niet de bezochte webpagina's.
Afgezien van deze gegevens van de internetsessie valt webmail van niet-Europese providers, bijvoorbeeld Hotmail en Gmail buiten de bewaarplicht. Dit geldt ook voor communicatie waarbij de "verzender" een concept-e-mailbericht opslaat en de "ontvanger" met behulp van gedeelde inloggegevens dit leest alsmede communicatie via sociale netwerksites.
quote:Sophie in 't Veld
Het spionageschandaal stelt Europa op de proef. Nu moet de EU bewijzen dat ze bereid is om de rechten van al haar inwoners te beschermen. Ik heb alvast wat aanbevelingen op een rij gezet:
1. D66 pleitte er weken geleden al voor: de VS moet om opheldering gevraagd worden. Alhoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat alle feiten op tafel komen te liggen, moet de Amerikaanse regering wel tekst en uitleg geven aan de Europese autoriteiten. Niet in besloten bijeenkomsten, maar op het hoogste politieke niveau. Het Europees Parlement moet de Amerikaanse president uitnodigen om tijdens de plenaire vergadering te spreken over deze kwestie. Niets nieuws, vice-president Joe Biden ging hem al voor over de berichten over SWIFT.
2. Het Europees Parlement moet een parlementaire onderzoekscommissie opzetten. Dit gebeurde eerder al in 2001 naar het vergelijkbare spionageprogramma Echelon. De conclusies moeten een basis vormen voor een eigen Europese veiligheidsstrategie.
3. De Europese Commissie moet stappen ondernemen om de extraterritoriale toepassing van Amerikaanse wetgeving op het grondgebied van de EU te beëindigen.
4. De nieuwe Europese cybersecurity eenheid binnen Europol moet deze spionage door een ander land onderzoeken.
5. Het bestaan van de Europese geheime dienst Intcen moet eindelijk worden erkend en ingebed in een degelijk institutioneel kader. De dienst moet worden onderworpen aan alle normale rechtsregels.
6. De Europese raad en de Commissie moeten een grondige evaluatie van het antiterrorismebeleid uitvoeren. In 2011 is dit verzocht door het Parlement na een rapport van mijn hand.
7. De “anti-FISA”-paragraaf moet opnieuw worden ingebracht in de richtlijn voor gegevensbescherming. Deze paragraaf gaat over de doorgifte van persoonsgegevens ten behoeve van opsporing in derde landen. Op instigatie van de VS is deze geschrapt uit de oorspronkelijke voorstellen van de Europese Commissie.
8. De overeenkomsten tussen de EU en de VS over doorgifte van passagiersgegevens (PNR) en bankgegevens (TFTP/Swift) moeten worden opgeschort of beëindigd. Safe Harbour moet worden afgeschaft.
9. De onderhandelingen over een transatlantische overeenkomst inzake gegevensbescherming moeten worden opgeschort totdat er duidelijkheid is verschaft over het spionageschandaal.
10. De gesprekken over een Transatlantisch handels- en investeringsverdrag tussen de EU en de VS moeten niet afgebroken worden, maar de overeenkomst mag pas worden ondertekend als de spionagekwestie is opgelost. De overdracht van gegevens moet nadrukkelijk buiten de overeenkomst blijven. De Europese Commissie moet opperste openbaarheid betrachten over het handelsakkoord.
11. Het veto dat de VS feitelijk heeft over de toegang tot documenten moet eindigen. Eurowob aanvragen geweigerd op verzoek van de VS moeten ogenblikkelijk toegekend worden, zoals bijvoorbeeld de aanvraag tot toegang tot de evaluatie van het SWIFT-akkoord. Weigering om toegang tot documenten te verlenen met beroep op de uitzonderingsgrond ‘schadelijk voor transatlantische betrekkingen’ is nu bewezen ongeloofwaardig en onaanvaardbaar.
Maar wanneer is die planning begonnen?quote:Op donderdag 1 augustus 2013 23:28 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Aangezien Jason W. een afscheidsbrief had gemaakt en er een handgranaat werd gegooid naar politie-eenheden, lijkt me dat er het een en ander in de planning was ja.
Natuurlijk, maar het ging ook niet direct om die telefoontaps hiervoor. Dat die telefoontaps niets uitmaken kan ik me voorstellen, mensen zijn tegenwoordig ook niet geheel achterlijk. Daarom ben ik ook benieuwd naar waarom die cijfers dan zo hoog moeten liggen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:21 schreef deelnemer het volgende:
Je focussed je teveel op terrorisme bestrijding. Kijk eens wat breder naar de mogelijkheden om surveillance te misbruiken voor politieke een economische doeleinden. Het onderdrukken van volksprotesten (Turkije). Bestrijding van anonieme klokkenluiders (wikileaks). Het afdwingen van gewenst gedrag, waarbij jij niet bepaald wat gewenst is (conservatieven in Engeland beginnen het internet te zuiveren van tieten).
In de VS blijkt het aftappen van telefoondata niet effectief in het bestrijden van terrorisme. Ondertussen wordt de privacy van burgers in het gevaar gebracht.
Sowieso een normaal persoon heeft niet zomaar een granaat liggen of kan die kopen op het moment dat hij erachter komt dat de overheid hem wilt pakken.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 10:30 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Als je niks gedaan hebt, hoef je ook nergens bang voor te zijn. Of denk je dat Justitie heeft gedacht: kom, we jutten en paar mocro's op in een flatje in Den Haag, die worden dan ineens terrorist, dan pakken wij ze aan en zijn wij de held van de dag? Die gasten hadden daarvoor ook al contact met bepaalde organisaties gelieerd aan terrorisme, of wilden zelf strijden in de Jihad (Samir A naar Tsjetsjenië bijvoorbeeld).
Aangezien dat clubje ook veel omging met Mohammed B en er nogal dubieuze materialen opgeslagen lagen, kan je ook wel stellen dat ze daar niet louter over thee en voetbal zaten te praten. Bovendien zijn ze in de gerechtelijke processen gewoon (uiteindelijk, door de HR) in verband gebracht met deelname aan een criminele en terroristische organisatie.
Mij ook niet. In het kader van anti-terrorisme wetgeving slaan wij voor een periode van een jaar de metadata op van al het telefoonverkeer. Dat is ook aftappen van telefoondata. Levert dat meer veiligheid op?quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 14:25 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar het ging ook niet direct om die telefoontaps hiervoor.
In de algemene zin uiteraard niet. Ik kan me voorstellen dat, bij ernstig vermoeden van staatsgevaar, onder andere die methode wordt toegepast. Maar boer Henk in Oost-Groningen hoeft niet getapt te worden uiteraard, je kan beter tijd in profiling stoppen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mij ook niet. In het kader van anti-terrorisme bestrijden slaan wij voor een periode van een jaar de metadata op van al het telefoonverkeer. Dat is ook aftappen van telefoondata. Levert dat meer veiligheid op?
Nee, het geeft mensen die daaraan werken een goed gevoel.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 15:00 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mij ook niet. In het kader van anti-terrorisme bestrijden slaan wij voor een periode van een jaar de metadata op van al het telefoonverkeer. Dat is ook aftappen van telefoondata. Levert dat meer veiligheid op?
Nouja, de crimineel die duistere dingen doet heeft op die momenten zijn telefoon natuurlijk sowieso uit staan, en anders is het microfoontje van de laptop wel doorgeknipt of afgeplakt.quote:De FBI beschikt naar verluidt over tools en software waarmee het mogelijk zou zijn om de microfoons van laptops af te luisteren. Ook zou de overheidsinstantie de microfoons in smartphones die op het Android-besturingssysteem draaien kunnen afluisteren.
Het argument dat je zonder kwaad in de zin te hebben niets te vrezen hebt is achterhaald. Googlen op snelkookpan en rugzak zijn kennelijk al reden genoeg om je huis binnen te vallen.quote:Op vrijdag 2 augustus 2013 10:30 schreef Quasi-intellectueel het volgende:
Als je niks gedaan hebt, hoef je ook nergens bang voor te zijn. Of denk je dat Justitie heeft gedacht: kom, we jutten en paar mocro's op in een flatje in Den Haag, die worden dan ineens terrorist, dan pakken wij ze aan en zijn wij de held van de dag? Die gasten hadden daarvoor ook al contact met bepaalde organisaties gelieerd aan terrorisme, of wilden zelf strijden in de Jihad (Samir A naar Tsjetsjenië bijvoorbeeld).
Ik kan er niks aan doen maar moet steeds denken dat VS dit soort berichten de wereld inslingert eigenlijk alleen om de NSA en die PRISM en XKeyscore dingen bestaansrecht te geven / goed te praten.quote:
Je realiseert je wel dat RT een Russische zender is. Putin is geen libertariër. Laat je niet in war brengen door een lekker wijf.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 04:43 schreef heiden6 het volgende:
Ik moet die filmpjes met Abbey Martin altijd twee keer kijken omdat ik steeds afgeleid ben door wat een fucking lekker wijf het is.Verder wel een aanrader dat programma.
![]()
Sterker nog, het is Russische staats-tv. Maar er wordt meer zinnigs uitgezonden dan bij FOX, CNN en MSNBC. Putin is net zo'n fascist als Obama.quote:Op zaterdag 3 augustus 2013 11:57 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je realiseert je wel dat RT een Russische zender is. Putin is geen libertariër. Laat je niet in war brengen door een lekker wijf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |