Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.htmlquote:Publiek gooit stoelen in rechtszaal
In de Haagse rechtbank heeft publiek uit woede over een milde strafeis stoelen gegooid naar de verdachte. De rechter besloot meteen de zitting te schorsen.
Het Openbaar Ministerie eiste tegen de 20-jarige Millen Y. VOORWAARDELIJK vier maanden cel met een proeftijd van 2 jaar. Tientallen mensen in het publiek vonden dat te weinig en reageerden door stoelen door de zaal naar de verdachte te gooien. Gealarmeerde agenten ontruimden daarop de hele zaal.
De verdachte reed vorig jaar juli een 13-jarige jongen in Den Haag dood. Uit onderzoek is gebleken dat Millen Y. te hard reed en vermoedelijk de macht over het stuur verloor. Na het ongeluk reed hij door en liet de jongen op straat liggen. Pas later gaf hij zich aan bij de politie.
Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Doodrijden klinkt dan ook al meteen alsof je het wilde. De ene keer is het raar dat je uberhaupt straf krijgt voor iemand doodrijden, wanneer het de schuld was van het slachtoffer bijvoorbeeld. De andere keer is het terecht.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:33 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat gaat nog gebeuren denk ik ...
want die ouders kunnen nu ook zware mishandeling aan de broek krijgen en ook nog eens verstoren van rechtsgang .....
en ik zou het niet eens onterecht vinden , ze willen dat het recht zegen viert dan ook hun kant uit en niet alleen als het hun uit komt.
maar al met al het is wel gek dat je maar 200 uur krijgt en 3 jaar niet mag rijden voor iemand dood rijd.
Dat was hij dan kennelijk niet? Als hij keurig zijn snelheidsbelasting heeft betaald en daar geen enkele morele of remmende component in zit, dan moet je daar natuurlijk niet over gaan zeuren als er een ongeluk gebeurt.quote:maar wat ik niet snap , waar om hoor ik niemand over zijn punten rijbewijs ?
want het is nog een beginnen de bestuurder . dus had hij allang 3 sterren moeten hebben als hij zo'n gevaar op de weg was
Hij is 20 jaar, dan kun je niet anders dan beginnend bestuurder zijn.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:53 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Doodrijden klinkt dan ook al meteen alsof je het wilde. De ene keer is het raar dat je uberhaupt straf krijgt voor iemand doodrijden, wanneer het de schuld was van het slachtoffer bijvoorbeeld. De andere keer is het terecht.
Verder geldt voor een heleboel mensen enige mate van zelfbeheersing totaal niet als een deugd, en dat correleert ook nog wel eens met een onvermogen om met verdriet om te gaan zonder een schuldige te zoeken om je op af te reageren. Ik vrees dat we met dat soort volk te maken hebben.
[..]
Dat was hij dan kennelijk niet? Als hij keurig zijn snelheidsbelasting heeft betaald en daar geen enkele morele of remmende component in zit, dan moet je daar natuurlijk niet over gaan zeuren als er een ongeluk gebeurt.
Kennelijk was hij dus geen gevaar op de weg, tenzij administratieve fout.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:55 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Hij is 20 jaar, dan kun je niet anders dan beginnend bestuurder zijn.
Kennelijk werd hij juridisch gezien niet tot "gevaar op de weg" bestempeld. Dat wil echter niet zeggen dat hij geen gevaar op de weg was/is.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:07 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Kennelijk was hij dus geen gevaar op de weg, tenzij administratieve fout.
Dat jij er privé andere gedachten op na houdt over wat het begrip 'gevaar op de weg' constitueert is natuurlijk verder niet relevant als het gaat over de stand van zaken met betrekking tot zijn puntenrijbewijs.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:11 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Kennelijk werd hij juridisch gezien niet tot "gevaar op de weg" bestempeld. Dat wil echter niet zeggen dat hij geen gevaar op de weg was/is.
We wachten al een jaar. De verdachte had al tig bekeuringen op z'n naam, reed terloops even iemand dood (al meer dan een jaar geleden), kon daarna gewoon blijven rijden en verzamelde opnieuw een leuke lading poststukken van het CJIB.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:39 schreef justanick het volgende:
[..]
Wat betreft de strafzaak klopt dat.
Wat betreft de overige overtredingen en de persoon van de verdachte kun je er echter op wachten dat het CBR een artikel 130-procedure start tegen deze man. En dan is het alsnog 'zeg maar dag met je handje tegen je rijbewijs'.
Aan jouw doelbewust ophitsende gedrag moet nog veel harder een eind komen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:44 schreef Friek_ het volgende:
Concluderend: de Nederlandse rechtspraak is failliet en doordrongen van D66-politici in toga. Hier moet een eind aan komen!
Een hele serie bekeuringen plus iemand doodrijden zijn tot nu toe kennelijk nog niet genoeg aanleiding geweest. Pas als een complete schoolklas is uitgeroeid, praten we ergens over.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:47 schreef Montagui het volgende:
Deze chauffeur moet sowieso zijn rijbewijs voor een tijdje worden afgenomen, want hij is een gevaar op de weg. Of dat door deze zaak nu geëist wordt of dat het is als gevolg van zijn verzameling overtredingen vind ik niet relevant.
4 jaar geleden kreeg een Oekraiense vrachtwagenchauf met een moordwapen van 15 ton achter zich en 4.6 promille (!!, normaal is dat dodelijk) in zijn bloed geen straf, geen inleveren rijbewijs, nee hoor. Een vreselijk strenge veroordeling tot 48 uur niet in zijn truck stappen. Dat was alles.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een hele serie bekeuringen plus iemand doodrijden zijn tot nu toe kennelijk nog niet genoeg aanleiding geweest. Pas als een complete schoolklas is uitgeroeid, praten we ergens over.
Gelukkig is betrokken zijn bij een ongeluk geen reden om iemands rijbewijs af te nemenquote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:59 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een hele serie bekeuringen plus iemand doodrijden zijn tot nu toe kennelijk nog niet genoeg aanleiding geweest. Pas als een complete schoolklas is uitgeroeid, praten we ergens over.
Blijkbaar is er nog geen 130-melding gedaan door politie / justitie. Het simpele feit dat iemand tig bekeuringen op zijn naam heeft staan is natuurlijk an sich geen reden om een dergelijke melding te doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 15:39 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
We wachten al een jaar. De verdachte had al tig bekeuringen op z'n naam, reed terloops even iemand dood (al meer dan een jaar geleden), kon daarna gewoon blijven rijden en verzamelde opnieuw een leuke lading poststukken van het CJIB.
Wat hebben we aan het CBR en aan artikel 130-procedures wanneer ze zelfs een jaar na dato kennelijk nog niet zijn ingezet in deze zaak? De dader moet eerst een complete schoolklas omver jagen ofzo?
Meesterlijk gedownplayd, ik geef het eerlijk toe. Knap hoe je iemand doodrijden en legio verkeersovertredingen begaan subtiel reduceert tot "betrokken zijn bij een ongeluk".quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Gelukkig is betrokken zijn bij een ongeluk geen reden om iemands rijbewijs af te nemen
Een beginnende recidivist. Maar gewoon na die 240 uur in de auto zetten en rondjes rond het gerechtsgebouw laten rijden. Wie weet rijdt hij de OvJ wel dood, ongelukje natuurlijk dus geen vervolging.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 14:55 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Hij is 20 jaar, dan kun je niet anders dan beginnend bestuurder zijn.
Lieve god, ik vraag u, kunt u iets voor mij doen? Alvast bedankt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Gelukkig is betrokken zijn bij een ongeluk geen reden om iemands rijbewijs af te nemen
Doodrijden impliceert opzet of een zekere intentie. Daar was geen sprake van.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Meesterlijk gedownplayd, ik geef het eerlijk toe. Knap hoe je iemand doodrijden en legio verkeersovertredingen begaan subtiel reduceert tot "betrokken zijn bij een ongeluk".
Hij heeft niet iemand vermoord. Leer eerst eens wat de definitie is van 'moord'.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:54 schreef nolamoetblijven het volgende:
[..]
Een beginnende recidivist. Maar gewoon na die 240 uur in de auto zetten en rondjes rond het gerechtsgebouw laten rijden. Wie weet rijdt hij de OvJ wel dood, ongelukje natuurlijk dus geen vervolging.
Dit foute Bulgaarse mannetje is niets meer en niets minder dan een crimineel in het bezit van een rijbewijs. Dat hij herhaaldelijk zijn 'geintje' herhaald zegt al genoeg, jammer dat men aangaf dat kans op herhaling klein is. Hoezo klien?? Nadat hij al iemand vermoord heeft reed hij meerdere malen te hard.
Om dan ook nog te lezen dat er mensen hier zijn die het nog kunnen begrijpen ook dat hij een lage straf krijgt en afgeeft op familie en vrienden. Die mensen gun ik best een hoop.
[..]
Lieve god, ik vraag u, kunt u iets voor mij doen? Alvast bedankt.
Ondanks herhaaldelijke straffen (lees: boetes) je rijstijl niet aanpassen en daarmee doelbewust het risico nemen slachtoffers te maken, mag wat mij betreft wel een vrijheidsstraf opleveren i.p.v. een werkstraf. Zeker gezien het feit dat de pakkans voor verkeersovertredingen in Nederland niet enorm hoog is, mag je je twijfels hebben over de rijstijl, die Millen er blijkbaar op nahoudt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:57 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Doodrijden impliceert opzet of een zekere intentie. Daar was geen sprake van.
Je kunt pas in hoger beroep als er een straf is opgelegd. Zo ver is deze zaak nog niet. Het gaat hier slechts om een eis. In theorie - en ondenkbaar is het zeker niet - zou de rechter zelfs nóg softer kunnen straffen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 16:47 schreef nummer_zoveel het volgende:
Neem aan dat de nabestaanden wel in hoger beroep gaan, of niet?
Overduidelijk weer waar het vandaan komt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 17:03 schreef Perrin het volgende:
Via GS, de dader verdachte (blowend in een auto):
https://www.facebook.com/(...)17119&type=1&theater
Alle marihuanagebruikers terug naar marihuaniëquote:Op dinsdag 23 juli 2013 17:07 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Overduidelijk weer waar het vandaan komt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |