Vroeger werkte alleen de man, nu beide partners. Met twee redelijke salarissen is een gezinswoning nog steeds goed mogelijk. Je kunt er over discussiėren of dat een goede ontwikkeling is, maar feit is dat het zo is.quote:Op woensdag 24 juli 2013 07:23 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ook gecorrigeerd voor inflatie?
"Vroeger" kon je op 1 salaris als gezin met kinderen een koopwoning hebben, nu moet je dan wel een heel goed salaris hebben.
Oh met twee salarissen kan het absoluut geen twijfel over. Maar Tikbalang zegt dat hij nu meer verdient en meer hypotheek kan krijgen dan zijn vader vroeger, ik vroeg me af of hij dan rekening had gehouden met inflatie.quote:Op woensdag 24 juli 2013 07:54 schreef Krisp het volgende:
[..]
Vroeger werkte alleen de man, nu beide partners. Met twee redelijke salarissen is een gezinswoning nog steeds goed mogelijk. Je kunt er over discussiėren of dat een goede ontwikkeling is, maar feit is dat het zo is.
Dit is al verschillende keren ontkracht met prijzen in oost groningen en Kerkrade. Er zijn weldegelijk krimpgebieden in NL maar blijkbaar liggen die toch ook voor de forensen te ver weg.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:30 schreef ComplexConjugate het volgende:
Toch moeten ook in gebieden waar amper iemand wil wonen de grond nog steeds enkele honderden euro's per m2 kosten
voor ouderenwoningen kan het een prima locatie zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dit is al verschillende keren ontkracht met prijzen in oost groningen en Kerkrade. Er zijn weldegelijk krimpgebieden in NL maar blijkbaar liggen die toch ook voor de forensen te ver weg.
Naja, dat is het wel een beetje. Een oom van mijverdiende heel vroeger al 100.000 gulden per jaar, en mijn moeder zei altijd dat zij zich nergens zorgen over hoefden te maken. Nu is dat, zeg voor het gemak even 45.000 euro, maar met die 100.000 gulden vroeger kwam je toen veel verder dan met die 45.000 euro nu.quote:Op woensdag 24 juli 2013 07:57 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Oh met twee salarissen kan het absoluut geen twijfel over. Maar Tikbalang zegt dat hij nu meer verdient en meer hypotheek kan krijgen dan zijn vader vroeger, ik vroeg me af of hij dan rekening had gehouden met inflatie.
De waarde is de laatste ~25 jaar zo'n beetje gehalveerd. Daarvoor ging het nog sneller, de inflatie was hoger. Dus met 100.000 gulden ergens rond 1980 kwam je ongeveer net zover als met 100.000 euro nu.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:15 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Naja, dat is het wel een beetje. Een oom van mijverdiende heel vroeger al 100.000 gulden per jaar, en mijn moeder zei altijd dat zij zich nergens zorgen over hoefden te maken. Nu is dat, zeg voor het gemak even 45.000 euro, maar met die 100.000 gulden vroeger kwam je toen veel verder dan met die 45.000 euro nu.
In de natuurgebieden kan het soms, al kost het wel moeite.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Uren lopen in Nederland .. zonder mensen tegen te komen? Natuurgebieden daargelaten?
Ik zou niet weten waar we dat in Nederland zouden kunnen doen.
rondjes lopen, of naar beneden blijven kijkenquote:Op woensdag 24 juli 2013 09:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In de natuurgebieden kan het soms, al kost het wel moeite.
Valt inderdaad reuze mee, zo weinig had ik niet verwacht.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:09 schreef Basp1 het volgende:
Bij een WBV in den bosch klaagt 3.1% van de mensen over de huurverhoging. Dat valt me best tegen had wel meer verzet verwacht van de huurders.
Dan gaan we even kijken naar de huis historie. Op mijn vader zijn 25e zaten we in een sociale huurwoning in een plattelands dorp, op mijn 25e kocht ik een zeer riant luxe appartement in een grote stad. Op zijn 35e woonden we in een tussenwoning, op mijn 37e kocht ik een 2 onder 1 kap. Nou als we dan nu even rekenen, een tussenwoning in eenzelfde soort dorp kost 160k en mijn 2 onder 1 kap 240k. Wel 1 nuance natuurlijk, mijn ouders hadden op hun 25e 2 kinderen ik had op mijn 25e alleen maar een vriendin. Wel zowel bij hem als bij mij alles op 1 loon. En oh ja dat huis waar ze nou in zitten kan ik met 2 vingers in mijn neus ook gewoon kopen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 07:57 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Oh met twee salarissen kan het absoluut geen twijfel over. Maar Tikbalang zegt dat hij nu meer verdient en meer hypotheek kan krijgen dan zijn vader vroeger, ik vroeg me af of hij dan rekening had gehouden met inflatie.
quote:Dutch housing bust intensifies
I have noted previously (here, here, and here) how the Netherlands housing system all but guarantees unaffordable housing and a susceptibility to housing bubbles, via:
1.ridiculously easy credit, with a third of mortgages guaranteed by the government;
2.mortgage interest tax relief and generous subsidies offered to home buyers;
3.a dysfunctional rental market that encourages households to strive for owner-occupation; and
4.severely restricted housing supply, which ensures that changes in demand flow predominantly into homes prices rather than new construction.
Now the Dutch are paying the price for its bubbly housing policy, with home values continuing to decline. According to the National Statistics Agency, Dutch house prices fell by nearly 10% in the year to June 2013 to be down more than 20% since prices peaked in 2008. Nominal prices are now back at levels not seen since mid-2004 (see next chart).
quote:The sharp fall in house prices is having an adverse impact on the Dutch economy, with household disposable income, consumer confidence, unemployment and economic growth all weakening significantly.
Due in part to the Netherlands’ generous mortgage tax relief, which allows home owners to deduct from tax all interest payments for a maximum period of 30 years, as well as a series of exotic “interest-only” mortgage products created to maximise tax deductions, Netherlands’ mortgage debt is among the world’s highest, amounting to 110% GDP currently according to the Dutch central bank.
However, the decline in house prices, combined with high levels of mortgage debt, has now left many Dutch households exposed to ‘negative equity’, whereby the property is worth less than the mortgage debt. And the reduction in household wealth is contributing to the downturn in household spending, which is exacerbating the the Netherlands’ current economic slowdown.
The key macroeconomic aggregates paint a nasty picture. The Dutch labour market continues to deteriorate, with Dutch unemployment increasing to 8.5% in June 2013, a level not seen since the 1980s, with job losses most accute in the building industry (see next chart).
quote:The jump in unemployment follows the ongoing contraction in the Dutch economy, whereby GDP has contracted by -1.8% over the past year (see next chart).
quote:A report published this week by Michael Taylor from Lombard Street Research shed further light on the Dutch housing bust, which is crippling its debt-ridden economy. From CNBC:
Surging house prices in the country have now given way to a “painful post-bubble adjustment”, Taylor said, similar to the adjustments in Spain and Ireland.
“The Dutch housing bubble was not caused in the main by inappropriately low interest rates following euro membership as occurred in Spain and Ireland. Instead generous tax relief on mortgages fueled a prolonged period of strong demand that pushed house prices to extreme levels”…
“Any revival in external demand will almost certainly not be strong enough to lift the economy out of recession”…
This is particularly bad news for the short-term consumer outlook, Taylor said, adding that this deleveraging by the household sector will exert a strong downward influence on consumption and the wider economy.
…consumer spending has been in an almost continuous decline for two years now. Household spending on goods and services was down 1.8 percent in May 2013 from May 2012, according to the latest data from Statistics Netherlands, with spending on durable goods falling dramatically.
“The Netherlands is in the midst of a prolonged balance sheet recession. Output is likely to continue on a declining trend at least until house prices stabilize, but there is little prospect of this on a 12 to 18 month view,” Taylor said.
quote:Clearly, there is more pain ahead for the Dutch economy, which continues to pay the price for years of poor housing policy.
er is inderdaad slecht omgegaan met de huizenmarkt, puur omhoog jagen met 100% financiering en verder niets, terwijl heel erg goed de laatste tien jaar de HRA afgebouwd had kunnen wordenquote:Clearly, there is more pain ahead for the Dutch economy, which continues to pay the price for years of poor housing policy
De HRA had en hoeft niet afgebouwd te worden, alleen de vage constructies had men veel eerder moeten uitsluiten van HRA. Net zoals men nu dus gedaan heeft.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:57 schreef HD9 het volgende:
[..]
er is inderdaad slecht omgegaan met de huizenmarkt, puur omhoog jagen met 100% financiering en verder niets, terwijl heel erg goed de laatste tien jaar de HRA afgebouwd had kunnen worden
Maar een partij was nooit gekozen als dat in het verkiezingsprogramma had gestaan.quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:57 schreef HD9 het volgende:
[..]
er is inderdaad slecht omgegaan met de huizenmarkt, puur omhoog jagen met 100% financiering en verder niets, terwijl heel erg goed de laatste tien jaar de HRA afgebouwd had kunnen worden
Alsof veel partijen zich uberhaupt wat van hun verkiezingsprogramma aantrekken nadat de verkiezingen voorbij zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 15:12 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Maar een partij was nooit gekozen als dat in het verkiezingsprogramma had gestaan.
Dan waren die prijzen niet zo geexplodeerd als nu de laatste 15 jaar, en waren er ook geen problemenquote:Op woensdag 24 juli 2013 15:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De HRA had en hoeft niet afgebouwd te worden, alleen de vage constructies had men veel eerder moeten uitsluiten van HRA. Net zoals men nu dus gedaan heeft.
Idd maar helaas zaten we opgescheept met korte termijn denkende politici die niet graag hun toekomstige functies in gevaar brachten. Zoals we toendertijd onder andere meneer zalm hadden. Bij deze beste man was het H woord toch een groot taboe.quote:Op woensdag 24 juli 2013 15:36 schreef HD9 het volgende:
[..]
Dan waren die prijzen niet zo geexplodeerd als nu de laatste 15 jaar, en waren er ook geen problemen
maar de problemen komen nu dus toch welquote:Op woensdag 24 juli 2013 15:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Idd maar helaas zaten we opgescheept met korte termijn denkende politici die niet graag hun toekomstige functies in gevaar brachten. Zoals we toendertijd onder andere meneer zalm hadden. Bij deze beste man was het H woord toch een groot taboe.
Klopt. Maar Zalm zelf heeft z'n tijd als politicus netjes uitgezeten, en persoonlijk is hij er behoorlijk beter op geworden.quote:
En ik welk opzicht dan precies? Staan er te weinig woningen in jullie segment te koop?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:12 schreef DroogDok het volgende:
[..]
voor mensen als ik die vanwege de komst van kinderen naar een grotere woning willen is het op slot zitten wel degelijk een probleem.
Gaat dat eigenlijk nog steeds op? In mijn beleving is dat verschil niet meer zo aanwezig als enkele jaren terug. Misschien ook wel door de vraag van Nederlanders vlak over de grens.quote:Op woensdag 24 juli 2013 07:09 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
[..]
Klopt, maar die verschillen zie je ook als je bijvoorbeeld in de twente aan weerszijden van de grens kijkt, daar is het platteland in Duitsland goedkoper dan bij wijze van spreken 500 m verder op Nederland.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |