abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 22 juli 2013 @ 22:05:51 #1
241662 Jian
Well, well, well
pi_129234805
Originele OP van Elfletterig:
quote:
Publiek gooit stoelen in rechtszaal
In de Haagse rechtbank heeft publiek uit woede over een milde strafeis stoelen gegooid naar de verdachte. De rechter besloot meteen de zitting te schorsen.

Het Openbaar Ministerie eiste tegen de 20-jarige Millen Y. VOORWAARDELIJK vier maanden cel met een proeftijd van 2 jaar. Tientallen mensen in het publiek vonden dat te weinig en reageerden door stoelen door de zaal naar de verdachte te gooien. Gealarmeerde agenten ontruimden daarop de hele zaal.

De verdachte reed vorig jaar juli een 13-jarige jongen in Den Haag dood. Uit onderzoek is gebleken dat Millen Y. te hard reed en vermoedelijk de macht over het stuur verloor. Na het ongeluk reed hij door en liet de jongen op straat liggen. Pas later gaf hij zich aan bij de politie.

Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.html

Nee, ik keur dit soort gedrag in de rechtszaal niet goed, zeker niet. Maar wat ik nog veel verwerpelijker vind is zo'n misselijkmakende lage strafreis tegen iemand die ZO roekeloos is geweest en ZO vaak de regels heeft overtreden.

Dat is gewoon niet meer te verkopen en te verkroppen. :{
pi_129234904
quote:
2s.gif Op maandag 22 juli 2013 21:45 schreef Ringo het volgende:
Los van de vraag of dit nu een gepaste strafeis is of niet (ik ben onbekend met de omstandigheden); van sommige mensen is de honger naar wraak pas gestild als de dader, of het nu een inbreker is, een hardrijder of een koelbloedig moordenaar, met een opengesneden buik aan de hoogste boom in de zon te drogen hangt. Wat moet je nu met zoveel primitivisme?
Lijkt me meer stoere praat, een uiting van machteloosheid.
Het is niet vreemd dat veel mensen hierop heftig reageren, als men zich enigszins kan verplaatsen in de emotionele aspecten van deze zaak.
Je zal dit verlies maar je hele leven moeten meedragen.
Het rechtssysteem kan uiteraard nooit perfect aansluiten op ieders wensen, het leven is nu eenmaal onrechtvaardig.
Start de band maar
  maandag 22 juli 2013 @ 22:11:18 #3
241662 Jian
Well, well, well
pi_129234999
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 21:58 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Eerder in dit topic heb ik ook al gezegd dat ik een nabestaande verloren ben die jonger is als het slachtoffer waar we het hier over hebben (en er was ook nog eens sprake van een alcomobilist) en toch heb ik geen geweld gebruikt. Als dat in jouw optiek een gebrek aan emotionele intelligentie is, dan kan ik daar prima mee leven.
Ik weet niet of in jouw geval het vonnis voor de familie verbijsterend was, zoals in dit geval. Daarnaast heb ik het over een gebrek aan empathisch vermogen als je, je niets kunt voorstellen bij het verdriet en de woede die zijn opgetreden bij de nabestaanden toen zij het voor hun onbegrijpelijke vonnis te horen kregen. Dat wil niet zeggen dat er geen normale mensen zouden zijn, die wanneer ze iets dergelijks meemaken, zichzelf wel emotioneel onder controle hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door Jian op 22-07-2013 22:19:46 ]
  maandag 22 juli 2013 @ 22:19:52 #4
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_129235286
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:08 schreef cassettedeck het volgende:

[..]
Het rechtssysteem kan uiteraard nooit perfect aansluiten op ieders wensen, het leven is nu eenmaal onrechtvaardig.
Ik vind niet eens dat de discussie moet gaan over het perfect aansluiten van ieders wensen. De discussie moet gaan of we hier in dit land niet een beetje te bang worden om andere te confronteren met hun daden.

De persvoorlichter bracht het ook mooi: "Het gaat hier om een ongeluk, en de strafeis is daarop gebaseerd". Wat een onzin. Natuurlijk was het een ongeluk, ik denk dat de verdachte dit ook liever niet had meegemaakt. Maar neemt dat weg dat hij (te) hard achter een brandweerwagen aan reed?

Deze meneer moet gewoon de consequenties aanvaarden voor elke fout die hij heeft begaan. Dat begint bij het aanrijden, en wordt vervolgd door het doorrijden.

Geen wonder met zulke straffen dat met name inbrekers, Nederland als een paradijs zien. Als je al wordt gepakt ben je zo weer klaar met je strafje.
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
pi_129235311
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:05 schreef Jian het volgende:
Originele OP van Elfletterig:

[..]

Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.html

Nee, ik keur dit soort gedrag in de rechtszaal niet goed, zeker niet. Maar wat ik nog veel verwerpelijker vind is zo'n misselijkmakende lage strafreis tegen iemand die ZO roekeloos is geweest en ZO vaak de regels heeft overtreden.

Dat is gewoon niet meer te verkopen en te verkroppen. :{
Het probleem is dat de Tweede Kamer de wet niet aanpast zodat de rechter hogere straffen kan gaan geven voor dit soort zaken. Nu is het zo dat je de auto als moordwapen kunt gebruiken en met een voorwaardelijke straf wegkomt omdat de wet niet meer biedt. Althans dat heb ik begrepen. Ik snap niet waarom de PVV hier geen werk van maakt.
pi_129235558
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:20 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Het probleem is dat de Tweede Kamer de wet niet aanpast zodat de rechter hogere straffen kan gaan geven voor dit soort zaken. Nu is het zo dat je de auto als moordwapen kunt gebruiken en met een voorwaardelijke straf wegkomt omdat de wet niet meer biedt. Althans dat heb ik begrepen. Ik snap niet waarom de PVV hier geen werk van maakt.
Je kunt je auto als moordwapen gebruiken? Nee hoor.

Kan me nog een zaak herinneren van een jaar geleden ongeveer van iemand die bewust met zijn bestelauto op anderen was ingereden om schade te kunnen claimen, die heeft toch echt een hoge straf gekregen. Ik zoek het eens op.
pi_129235681
Het kan nog gekker.

In Spanje:

quote:
Een Spaanse automobilist die in 2004 een jonge fietser doodreed, verhaalt de schade aan zijn auto op de ouders van het slachtoffer. Dat meldt het Spaanse ministerie van verkeer.

Gedeelde schuld
De fietser was op slag dood toen hij werd aangereden door de Audi A8 van zakenman Tomas Delgado, die 160 kilometer per uur reed op een weg waar de maximumsnelheid 90 is. Omdat de fietser echter geen reflector of helm droeg, hield de rechter het op gedeelde schuld. Delgado moest 30.000 euro smartengeld betalen aan de ouders.

Tegenclaim
Delgado heeft in 2006 een tegenclaim bij de ouders neergelegd van 20.000 euro voor schade aan zijn auto en het huren van een vervangende auto. Uitspraak in de zaak wordt volgende week verwacht.

Sprakeloos
De ouders zijn sprakeloos. "Het is een steek in de rug. Voordat de claim was ingediend dachten we dat de arme man de rest van zijn leven getekend zou zijn doordat hij de dood van onze zoon heeft veroorzaakt. Maar nu zien we zijn ware gezicht", zei de moeder van het slachtoffer.
bron: driving-fun.com
pi_129235783
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:26 schreef nummer_zoveel het volgende:

[..]

Je kunt je auto als moordwapen gebruiken? Nee hoor.

Kan me nog een zaak herinneren van een jaar geleden ongeveer van iemand die bewust met zijn bestelauto op anderen was ingereden om schade te kunnen claimen, die heeft toch echt een hoge straf gekregen. Ik zoek het eens op.
Dan moet het echt heel duidelijk bewezen zijn dat er opzet is, in gevallen waarbij iemand dood wordt gereden wordt het altijd als een ongeluk gezien. Ook als iemand doorrijdt heeft dat nauwelijks gevolgen voor de strafmaat. Dus als je van je echtgenoot of echtgenote af wilt, ga hem of haar niet wurgen of iets anders ingewikkelds, maar rijd hem of haar gewoon omver en je gaat vrijuit. Volgens mij is dat zo.
pi_129235930
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dan moet het echt heel duidelijk bewezen zijn dat er opzet is, in gevallen waarbij iemand dood wordt gereden wordt het altijd als een ongeluk gezien. Ook als iemand doorrijdt heeft dat nauwelijks gevolgen voor de strafmaat. Dus als je van je echtgenoot of echtgenote af wilt, ga hem of haar niet wurgen of iets anders ingewikkelds, maar rijd hem of haar gewoon omver en je gaat vrijuit. Volgens mij is dat zo.
Ja, want daar wordt verder geen onderzoek naar gedaan en de dader wordt op zijn woord geloofd... :')
En je zou die echtgenoot maar aanrijden en dan is ie niet dood. Wat zal die dan zeggen?

Nee, beetje vergezocht hoor.
pi_129235966
Suzanne Wisman was ook doodgereden nadat ze was verkracht en die dader heeft daar toch ook echt een hoge straf voor gekregen hoor.
Niet dat ik de straf die deze man krijgt wel gepast vindt...
pi_129235987
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:34 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Onzin hoor. Worden echt wel mensen veroordeeld voor doodslag als ze iemand doodrijden.

Hier wat jurisprudentie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Enkhuizer_doodslag
pi_129236126
Ja, okee. Dat is gewoon moord met de auto. Maar ook "ongelukken" kunnen gezien worden als doodslag.
pi_129236171
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:45 schreef Fides het volgende:
Ja, okee. Dat is gewoon moord met de auto. Maar ook "ongelukken" kunnen gezien worden als doodslag.
Als jongeren het leuk vinden om iemand omver te rijden dan kunnen ze dat doen en komen ze er met een zeer lage straf van af. Dat is gewoon zo.

Ik vind dat in alle gevallen, ongeluk of niet, de straf daarom veel hoger moet.
pi_129236214
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:46 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Als jongeren het leuk vinden om iemand omver te rijden dan kunnen ze dat doen en komen ze er met een zeer lage straf van af. Dat is gewoon zo.

Ik vind dat in alle gevallen, ongeluk of niet, de straf daarom veel hoger moet.
Nee, dat is niet zo.....

http://jure.nl/ecli:nl:rbzly:2011:bp8043 : 5 jaar cel

http://jure.nl/ecli:nl:rbsgr:2012:by4625 : 4 jaar cel

http://jure.nl/ecli:nl:rbalk:2012:by4195 : 6 jaar cel

Jij lult gewoon maar wat zonder enige kennis van zaken. Tragisch.
pi_129236338
Misschien in die paar gevallen niet, in de meeste gevallen komt men weg met een voorwaardelijke lage straf.
pi_129236343
Een logisch gevolg van ons belachelijk kromme rechtssysteem. In Nederland komen misdadigers vrijwel overal mee weg en wordt criminelen en fraudeurs de hand boven het hoofd gehouden. Niet dat daarmee dit gedrag goed te keuren valt, maar ik kan me de frustratie maar al te goed voorstellen.
pi_129236369
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:52 schreef Loekie1 het volgende:
Misschien in die paar gevallen niet, in de meeste gevallen komt men weg met een voorwaardelijke lage straf.
Je zegt maar wat zonder dat je een idee hebt. Ga eens naar die site en type in: doodslag verkeer
En je zal tientallen zaken krijgen, kijk zelf maar wat de doorsnee straffen zijn.
pi_129236411
Hoeveel fietsers zijn er in de afgelopen paar jaar van de sokken gereden? Sommigen maakten een radslag en al, werden honderden meters meegesleurd en de straf? Het was een ongeluk dus voortaan niet meer doen en een paar weken zitten. Kijk naar het geval van de caberetiere, en van de kok in opleiding. Die staan nog vers in mijn geheugen.
pi_129236444
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:54 schreef Loekie1 het volgende:
Hoeveel fietsers zijn er in de afgelopen paar jaar van de sokken gereden? Sommigen maakten een radslag en al, werden honderden meters meegesleurd en de straf? Het was een ongeluk dus voortaan niet meer doen en een paar weken zitten. Kijk naar het geval van de caberetiere, van de kok in opleiding. Die staan nog vers in mijn geheugen.
Kom eens met wat gevallen dan...
pi_129236519
quote:
9s.gif Op maandag 22 juli 2013 19:51 schreef Specularium het volgende:

[..]

Schaamtecultuur bij Bulgaren?
Ik sluit het geenszins uit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bulgarije

Hoe dan ook zie je de dader in de media her en der weer geportretteerd worden als het zielige, ontdane slachtoffer. Dat terwijl deze man in korte tijd al diverse verkeersovertredingen had begaan en kort na de fatale aanrijding doodleuk verder ging met hetzelfde roekeloze weggedrag.

De rechter moet belangen wegen, de advocaat moet het voor zijn cliënt opnemen en het OM moet het belang van de samenleving voorop stellen. En dat belang is wat anders dan deze brokkenpiloot slechts vier maanden voorwaardelijk opleggen.

Als het OM dit soort straffen gaat eisen, kunnen we net zo goed helemaal geen rechtszaken meer voeren. De advocaat heeft vast in de broek zitten zeiken van het lachen toen hij deze strafeis uit de mond van de OvJ hoorde komen.

Overigens rammelt er wel meer binnen het OM, zo viel vandaag te lezen:
http://nos.nl/artikel/532324-niveau-hulpofficier-ondermaats.html
pi_129236533
Wat een figuren.. En waarschijnlijk geen steek beter dan de dader. Ik durf te wedden dat zeker de helft van de mensen die daar zit een bekeuring heeft gekregen voor iets waar hij of zij het leven van andere mensen mee in gevaar heeft gebracht. Om vervolgens te schelden op de politie voor het krijgen van die bekeuring. "Ga eens boeven vangen."
pi_129236653
Heerlijk nieuws dit. Hopelijk gaat de bevolking binnen de kortste keren ook reageren op de belachelijke lage straffen in dit land.

Laat de lynchpartijen maar komen. ^O^
pi_129237435
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 22:20 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Dat hadden ze ook gedaan, de miniumstraffen, maar het huidige kabinet heeft die wet zo snel mogelijk ingetrokken
pi_129237957
En het is zo'n onschuldige gast ;(

https://fbcdn-sphotos-g-a(...)398_1019730115_n.jpg

[ Bericht 14% gewijzigd door paddy op 23-07-2013 11:35:52 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')