Hmmpf, zal 18 megapixel vergroot naar die resolutie met wat sharpening niet voldoende zijn? Medium format huren is prijzig.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:15 schreef nielsgeode het volgende:
2 x 3 m = 78" x 118" = 5600 x 8500 pixels @ 72dpi = 47 megapixel.
Dus nee, daar heb je een profi sensor voor nodig, bijvoorbeeld een grootbeeld Hasselblad.
Goeie vraag. Je kan het natuurlijk eerst even testen door je nieuwe resolutie met 18 mp uit te rekenen en een stukje foto met die resolutie op 20 x 30 cm bij een goeie centrale te laten afdrukken. Ik denk dat dat een redelijk idee geeft van wat je kan verwachten.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:39 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmmpf, zal 18 megapixel vergroot naar die resolutie met wat sharpening niet voldoende zijn? Medium format huren is prijzig.
Okey, thx! Ik vroeg me namelijk af hoe je zoiets op je monitor het beste kunt bekijken? Afbeelding vergroten naar 200 bij 300 cm, 72dpi en dan op 100% bekijken? Dan ziet het namelijk volledig scherp uit op m'n 1080p monitorquote:Op zondag 21 juli 2013 22:41 schreef nielsgeode het volgende:
[..]
Goeie vraag. Je kan het natuurlijk eerst even testen door je nieuwe resolutie met 18 mp uit te rekenen en een stukje foto met die resolutie op 20 x 30 cm bij een goeie centrale te laten afdrukken. Ik denk dat dat een redelijk idee geeft van wat je kan verwachten.
Mijn intuitie zegt dat het dan afgedrukt ook scherp zou moeten lijken, maar dat durf ik je niet te garanderen.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:48 schreef Susteren het volgende:
[..]
Okey, thx! Ik vroeg me namelijk af hoe je zoiets op je monitor het beste kunt bekijken? Afbeelding vergroten naar 200 bij 300 cm, 72dpi en dan op 100% bekijken? Dan ziet het namelijk volledig scherp uit op m'n 1080p monitor
Op hoeveel dpi denk jij dan dat het zit? Ze zeiden waarschijnlijk 72 dpiquote:Op zondag 21 juli 2013 22:50 schreef Pietverdriet het volgende:
72 DPI voor een 2bij 3 meter reclamebord? LOL
Dat was nog niet zo lang geleden een goede beeldscherm oplossing
De gebruikte printer kan waarschijnlijk 72dpi produceren. Dat wil niet zeggen dat dat ook nodig is voor de gebruikte foto's. Ga maar eens dicht bij een bushokje poster staan: pixels daarop kunnen zo 1 millimeter groot zijn, wat 25dpi is.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:59 schreef Susteren het volgende:
[..]
Op hoeveel dpi denk jij dan dat het zit? Ze zeiden waarschijnlijk 72 dpi
De foto wordt het hoofdonderwerpquote:Op zondag 21 juli 2013 23:09 schreef yoppybt het volgende:
[..]
De gebruikte printer kan waarschijnlijk 72dpi produceren. Dat wil niet zeggen dat dat ook nodig is voor de gebruikte foto's. Ga maar eens dicht bij een bushokje poster staan: pixels daarop kunnen zo 1 millimeter groot zijn, wat 25dpi is.
Wordt jou foto trouwens het hoofdonderwerp van het bord of is het meer achtergrond materiaal en komt er bijvoorbeeld een grote tekst overheen?
Grapjas, dat is voor foto's. Niet voor groot drukwerkquote:Op zondag 21 juli 2013 23:32 schreef dahippieunicorn het volgende:
De standaard voor drukwerk is 300dpi
Had ik al aan gedacht, maar dan moeten ze toch super stil zitten? Wordt namelijk een beach shoot, beetje deze stijl:quote:Op maandag 22 juli 2013 01:30 schreef Stefan het volgende:
Je kan natuurlijk ook meerdere fotos maken en die stitchen
Kan ook met portret, de Brenizer methode
Bron
[ afbeelding ]
Een medium format camera huren is eigenlijk geen optie, niets is erger dan je camera niet kennen tijdens een shootquote:Op maandag 22 juli 2013 09:58 schreef Stefan het volgende:
Maar ik neem aan dat je betaald krijgt. Dan had je in je offerte de huur van een andere camera eigenlijk moeten meenemen.
Perfect, thx! Ik denk dat de 60D goed genoeg is, ik wil niet een camera gaan huren waarmee ik wellicht helemaal niet overweg kanquote:Op maandag 22 juli 2013 10:06 schreef Uncle het volgende:
Ik zou dit stukje eens lezen...
http://foto.roeldijkstra.nl/provider/resolutie.asp
DPI bij posters wordt ernstig overdreven. Want hoe groter de poster hoe groter de kijkafstand. Bushokje voorbeeld hierboven is een goed voorbeeld. Ga er met je neus bovneop staan en het is gewoon 1DPI. Maar je kijkt een poster nooit met je neus tegen het venster. Dan ga je op 3 meter afstand staan (of als vuistregel, de kijkafstand = diagonaal van de poster) en dan heb je ineens een stuk minder dpi nodig
Ik zat te denken aan de camera verticaal houden, en dan 3/4 foto's in de breedte schieten? Lijkt me wat minder omslachig, maar zal toch wel aantikken qua resolutiequote:Op maandag 22 juli 2013 10:33 schreef Stefan het volgende:
Maar ik zou die Brenizer methode sowieso proberen, als je toch aan het werk bent met modellen, al s t voor jezelf
Als je dan maar wel je verticale ontspanningsknop indruktquote:Op maandag 22 juli 2013 10:46 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik zat te denken aan de camera verticaal houden,
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
Daar ga je wel een berg nawerk aan krijgen. Vooral als de modellen een klein beetje bewegen tussen de foto's door. Daarnaast heb ik ook wel eens geexperimenteerd met brenizer methode en dat viel toch niet mee. Als je al niet met een onbekende camer aan de slag wilt dan zou ik er huiverig voor zijn om met een onbekende techniekquote:Op maandag 22 juli 2013 10:46 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik zat te denken aan de camera verticaal houden, en dan 3/4 foto's in de breedte schieten? Lijkt me wat minder omslachig, maar zal toch wel aantikken qua resolutie
Ik zou het gewoon erbij doen, de modellen heb je al en ws zijn ze voor een bepaalde tijd geboekt.quote:Op maandag 22 juli 2013 10:52 schreef Uncle het volgende:
[..]
Daar ga je wel een berg nawerk aan krijgen. Vooral als de modellen een klein beetje bewegen tussen de foto's door. Daarnaast heb ik ook wel eens geexperimenteerd met brenizer methode en dat viel toch niet mee. Als je al niet met een onbekende camer aan de slag wilt dan zou ik er huiverig voor zijn om met een onbekende techniek
Ik ga niet flitsen maar gewoon diffusenquote:Op maandag 22 juli 2013 10:54 schreef Stefan het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon erbij doen, de modellen heb je al en ws zijn ze voor een bepaalde tijd geboekt.
Maar ik begreep in een ander topic dat Susteren ook nog geen ervaring heeft met flitsergebruik op het strand en dan is het wellicht wel teveel van t goede ook dit te proberen.
Okey, prima! Ik zal het resultaat posten, shoot is de 18equote:Op maandag 22 juli 2013 11:03 schreef nietzman het volgende:
Opblazen in Photoshop, eventueel wat noise of grain toevoegen, kom je prima mee weg. Zou me niet zo druk over die resolutie maken.
Als je het eventueel echt groot wil hebben en je wilt stitchen zou je een panorama stitch adapter kunnen overwegen, heeft onze fotograaf eens gebruikt bij een shoot waarbij we opdruk nodig hadden van een gordijn van 15 bij 3 meter. Maar ook daarbij had de hoge resolutie bijzonder weinig meerwaarde, je zit eigenlijk nooit dicht genoeg op zo'n reclamebord om het echt te zien.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:05 schreef Susteren het volgende:
Okey, prima! Ik zal het resultaat posten, shoot is de 18e
Tenzij je zin hebt om overal groene wazen uit te shoppen doe je dit soort dingen niet met een chroma key.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef Stefan het volgende:
Moet dat ook niet van t weer afhangen of doe je t strand chroma key?
Jep, als er een wolkenbed is is een diffuser natuurlijk niet eens meer noodzakelijkquote:Op maandag 22 juli 2013 11:08 schreef Stefan het volgende:
Moet dat ook niet van t weer afhangen of doe je t strand chroma key?
Nee lijkt mij ook, maar omdat de 18e klinkt als een deifinitieve datum vroeg ik datquote:Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef nietzman het volgende:
[..]
Tenzij je zin hebt om overal groene wazen uit te shoppen doe je dit soort dingen niet met een chroma key.
http://www.multistitch.comquote:Op maandag 22 juli 2013 11:16 schreef nietzman het volgende:
Als je het eventueel echt groot wil hebben en je wilt stitchen zou je een panorama stitch adapter kunnen overwegen,
Dat kan in ps zelf toch ookquote:Op maandag 22 juli 2013 11:22 schreef nietzman het volgende:
[..]
http://www.multistitch.com
Zo'n ding maar dan niet bespottelijk duur..
Jazeker hoor, maar dit is een handig hulpstuk om te zorgen dat je geen gezeik krijgt met verschuivende perspectieven.quote:
Aah thx, ik ga er eens naar kijken!quote:Op maandag 22 juli 2013 11:27 schreef nietzman het volgende:
[..]
Jazeker hoor, maar dit is een handig hulpstuk om te zorgen dat je geen gezeik krijgt met verschuivende perspectieven.
Als het bord ergens langs de snelweg staat of hoog hangt komt 72/150dpi wel meer voor als drukwerk.quote:Op zondag 21 juli 2013 23:32 schreef dahippieunicorn het volgende:
De standaard voor drukwerk is 300dpi
72/150 dpi voor een billboard langs de snelweg? Sorry, ik ga ff schoon ondergoed aan trekken, want ik pieste in mijn broek van het lachen.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:30 schreef Crimyclown het volgende:
[..]
Als het bord ergens langs de snelweg staat of hoog hangt komt 72/150dpi wel meer voor als drukwerk.
Ja want je staat dan tenslotte zo dichtbij het bord dat je 300dpi nodig hebtquote:Op maandag 22 juli 2013 15:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
72/150 dpi voor een billboard langs de snelweg? Sorry, ik ga ff schoon ondergoed aan trekken, want ik pieste in mijn broek van het lachen.
Nee, hooguit 16quote:Op maandag 22 juli 2013 16:03 schreef Crimyclown het volgende:
[..]
Ja want je staat dan tenslotte zo dichtbij het bord dat je 300dpi nodig hebt.
Juistquote:Op maandag 22 juli 2013 16:07 schreef nietzman het volgende:
Ik neem aan dat 'ie de andere kant op-lacht, want vaak is rond de 30dpi al genoeg voor dingen langs de snelweg.
Vanaf welke afstand ongeveer was het echt scherp als ik vragen mag?quote:Op maandag 22 juli 2013 17:13 schreef Dawnbreaker het volgende:
dit gaat best met een 10mp camera, ik heb jaren terug een 2x1meter bord gemaakt met een bedrukking met foto, gemaakt met 5mp cam, dichtbij zag je dat het niet superscherp was, maar zo'n groot bord ga je niet dichtbij bekijken
trouwens jij hebt breedte en hoogte dubbel? dan is het dus eigenlijk 4x zogroot toch? dus dan zou het vergelijkbaar zijn met 20mp cam.quote:Op maandag 22 juli 2013 17:18 schreef Susteren het volgende:
[..]
Vanaf welke afstand ongeveer was het echt scherp als ik vragen mag?
Wat bedoel je preciesquote:Op maandag 22 juli 2013 17:32 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
trouwens jij hebt breedte en hoogte dubbel? dan is het dus eigenlijk 4x zogroot toch? dus dan zou het vergelijkbaar zijn met 20mp cam.
de afstand durf ik niet zeker te zeggen, want het is al een paar jaar geleden, maar alles verder dan een meter of 2 zag het er goed uit!
ow heb je 18mp? ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je 10mp cam had.quote:Op maandag 22 juli 2013 17:34 schreef Susteren het volgende:
[..]
Wat bedoel je precies? Ik weet nog niet of ik meerdere foto's ga stitchen of gewoon 1 foto maak.
Als 5mp van 2 meter goed uitzag zal 18mp op 3 bij 2 wel moeten kunnen
Ik heb een 10mp camera met een 1.3 crop sensor, en een modernere 18mp camera met een 1.6 crop sensorquote:Op maandag 22 juli 2013 17:36 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
ow heb je 18mp? ik dacht dat ik ergens gelezen had dat je 10mp cam had.
en wat betreft de redenering, negeer dat maar, volgens mij heb ik last van de warmte![]()
maar als je 3x2 hebt, zou de helft 1,5x2 of 3x1 zijn. dat is nog altijd groter dan mijn 2x1
je kunt het trouwens ook testen,quote:Op maandag 22 juli 2013 17:39 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik heb een 10mp camera met een 1.3 crop sensor, en een modernere 18mp camera met een 1.6 crop sensor![]()
Het wordt 3 bij 2 meter, hierdoor blijft de verhouding ook mooi het zelfde
Dus afbeelding resizen naar 300 bij 200 cm op 25dpi en dan met de crop tool a4 uitknippen?quote:Op maandag 22 juli 2013 17:41 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
je kunt het trouwens ook testen,
vergroot je bestand naar die afmeting, selecteer dan een a4-kader (21x29,7cm) en knip dat uit. print dit als a4 af en je hebt een stukje van je foto op ware grootte, je kunt dus zien hoe het er ong. uitziet
ja en dan printen, en opplakken en dan kun je van een stukje af zien hoe het uitzietquote:Op maandag 22 juli 2013 17:44 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dus afbeelding resizen naar 300 bij 200 cm op 25dpi en dan met de crop tool a4 uitknippen?
Thx maar het croppen werkt niet? Als ik de afbeelding 300x200cm op 50dpi maak, en de crop tool op 21x29,7 cm 50dpi zet cropt hij gewoon van boven tot onder, dus niet op schaal van a4. Hoe zou ik dit op kunnen lossenquote:Op maandag 22 juli 2013 17:44 schreef Dawnbreaker het volgende:
[..]
ja en dan printen, en opplakken en dan kun je van een stukje af zien hoe het uitziet
Welke body en lens heb je trouwens gebruikt als ik vragen magquote:Op maandag 22 juli 2013 18:34 schreef Ekoyt het volgende:
Ik heb een paar weken geleden een banier/zeildoek laten bedrukken: 1,75x3m.
Dus bijna die 2x3m van jou.
Het uiteindelijke fotobestand was 5179x3021 pixels.
Ik heb hem laten bedrukken bij drukwerkdeal.nl.
Die willen ook overal die overkill van 300dpi, maar voor banieren/doeken etc zeggen ze zelf ook al: doe maar 150 dpi.
Zo'n grote afdruk had ik nog nooit eerder besteld, dus ik was razend benieuwd wat ik geleverd kreeg.
Nou: haarscherp op 1 meter afstand!
De volgende keer durf ik het zelfs aan de halve hoeveelheid pixels aan te leveren.
(of bestel ik 3,5x6m!)
quote:Op maandag 22 juli 2013 18:32 schreef Dawnbreaker het volgende:
wil je mijn factuuradres via dm of pm?
Precies dit.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:03 schreef nietzman het volgende:
Opblazen in Photoshop, eventueel wat noise of grain toevoegen, kom je prima mee weg. Zou me niet zo druk over die resolutie maken.
5D Mark II met een 24-70 ditmaalquote:Op maandag 22 juli 2013 18:46 schreef Susteren het volgende:
[..]
Welke body en lens heb je trouwens gebruikt als ik vragen mag?
Hmm die 21mp van jou zal niet zo heel veel verschillen qua resolutie vergeleken met de 18 van mij, although jouw sensor natuurlijk wel stuk groter isquote:Op maandag 22 juli 2013 18:50 schreef Ekoyt het volgende:
[..]
5D Mark II met een 24-70 ditmaal
Maar de strekking is dus: zelfs de helft aan pixels zou ik nog acceptabel vinden voor dit formaat.
Ik zou zeggen klik, beetje bijsnijden, bestellen,... en verbaas je!quote:Op maandag 22 juli 2013 18:52 schreef Susteren het volgende:
[..]
Hmm die 21mp van jou zal niet zo heel veel verschillen qua resolutie vergeleken met de 18 van mij, although jouw sensor natuurlijk wel stuk groter is
Lens wordt denk ik de 50mm prime op f5.6, razor sharp![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |