abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juli 2013 @ 18:43:35 #1
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129192137
Deeltje 3.

OP:

quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Een aloud thema maar ik ben er erg benieuwd naar. Waarom komt ons idee van goed en kwaad vandaan als het niet van god komt? Welke ideeën zijn daarover? Zijn er mensen op FOK! met expertise op dit gebied of ken je wetenschappers die hier iets zinnigs over gezegd hebben?

Ik begin met een filmpje van Sam Harris zoals ik in een ander topic beloofd had. Niet alomvattend en er valt vast iets tegenin te brengen maar ik vind dat hij een aantal zeer valide punten aansnijdt! Game on!

Ohja, aub geen discussie over God in dit topic. Ik wil even geen bijbelverzen zien. Dit topic moet meer een soort inventarisatie en verkenning worden in antwoord op de gestelde vraag. Meer niet! :)

Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 21 juli 2013 @ 18:57:18 #2
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_129192455
Eh... gewoon *nadenken*?

:)
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_129192706
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:29 schreef ems. het volgende:

Dat begreep ik al, maar je inleven in een bepaalde 'realiteit' is zo gek toch niet? Dat noem je hypothetisch denken. "Wat als dit klopt" "Wat als dit het geval is". Je hoeft ook niet ongelovig te zijn om Darwin's stof te kunnen doornemen en aan de hand daarvan vragen te stellen of antwoorden uit te halen.

[..]

Dat is ook niet nodig. Sommige mensen halen er simpelweg genoegdoening uit. Dat ik graag over het geloof etc. mag praten maakt me nog geen procent meer 'gelovig'.

[..]

Het is een discussieforum. Deze plaats is -bedoeld- om discussies te creëren. Wat je nu zegt kan je op elk onderwerp op elk subforum wel toepassen.

[..]

Het geeft geen verkeerd beeld maar je moet het wel in perspectief plaatsen. Als jij met je ongelovige vrienden naar de bioscoop gaat en daarna een biertje gaat doen dan vloeit daar minder snel een verhitte discussie uit voort dan een topic dat zegt "mijn god bestaat, hier is het bewijs".

Mensen komen hierheen om te praten, vragen te stellen, opmerkingen te maken en eventueel de ander te overtuigen van hun 'gelijk'. Dan moet je niet vreemd opkijken als je hier juist mensen tegen gaat komen die overal hun vraagtekens bij zetten.

Dank voor je duidelijk bericht. Ik kan me er helemaal in vinden. 1 opmerking: ik kom hier niet verkondigen dat mijn G'd bestaat, of de juiste is
Op sommige posten wil ik mijn 'mening' geven. En dan vooral op Tora teksten. Niet meer niet minder. In het jodendom is het normaal om erover te discusieren en dat kan hoog oplopen kan ik je vertellen!

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:39 schreef ATON het volgende:

[..]

He kijk, en het zijn nu net deze joodse archeologen die de historische claims van de Torah onderuit halen. ook zij houden zich niet bezig met het geloof, maar met archeologie en geschiedenis. Als zij het hebben over bv. Mozes blijkt dit niet dezelfde te zijn met de Torah-Mozes, wat een mythische versie is.
Sorry, ik moet je teleurstellen want in de Talmoed staan vol met moderne historici die de Tora helemaal niet onderuit halen.Je hebt zeker joden die dat wel doen hoor, maar een deel ook niet. Welliswaar trekken ze de echtheid in twijfel. Zoals je zelf aankaart over Moshe maar ook over het scheppings verhaal. Veel Toraverklaarders vinden het een mythe overgenomen uit het nabije oosten. Het is namelijk niet verkeerd binnen het jodendom om dit te denken, zeker niet in liberale gemeenschappen.

quote:
Op dezelfde wijze hoe ik de Sinterklaas-figuur voor kinderen respecteer, maar moeite heb met volwassenen die deze versie aanhangen en niet de historische Nicolaas van Mira.
Was dat geen Turk? Maaar waarom zou je er moeite mee hebben? Ik vind hetgeen probleem hoor. Laat die kinderkes toch lekker in die lange baard geloven. Het schaad je toch niet? je hebt mischein juist een dagje vrij!

quote:
Nee, dat zijn enkel die zichzelf en het judaïsme tegenspreken.
Je kan gewoon over 'jodendom' praten hoor ATON, we leven in Nederland. Joden hier praten nooit over judaisme ;)

Verder zijn joden die niet geloven of niet aan de Halacha houden gewoon joden punt ,
Iemand uitsluiten om wat hij geloofd is binnen het jodendom ondenkbaar.
Er bestaan al heel veel soorten jodendom,er bestaan ook al vele halachas. Er zijn al zoveel verschillende kijken op de wereld en dat zal altijd blijven. De eenheid van het joodse volk hangt af van onze vermogen om te begrijpen dat er verschillende unieke kijken bestaan. Je kan niet zeggen ,en de vele unieke kijken op het jodendom verwerpen, en zeggen 'er is één jodendom' Er is geen 'één jodendom '!! Er is één joodse eenheid gemaakt juist door de unieke variaties van het jodendom. Dit is onze enige kans op een joodse toekomst.
pi_129192795
Molurus, heb je geen Nederlandse filmpje?
  zondag 21 juli 2013 @ 19:21:41 #5
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129193007
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:13 schreef Skillsy het volgende:
Molurus, heb je geen Nederlandse filmpje?
Over de nieuwe atheisten? Hmm.... lastig. Welllicht wel iets van Herman Philipse, ik zal eens kijken. Er stond ooit een leuk debat tussen Philipse en van den Brink online, maar het lijkt erop dat die is weggehaald. :(
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129193122
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:10 schreef Skillsy het volgende:
Sorry, ik moet je teleurstellen want in de Talmoed staan vol met moderne historici die de Tora helemaal niet onderuit halen.
En ook overvol van fantasie en onwaarheden omtrent de joodse geschiedenis. Moet ik je soms een lijstje bezorgen ? Neemt we wat tijd in beslag.
quote:
Je hebt zeker joden die dat wel doen hoor, maar een deel ook niet. Welliswaar trekken ze de echtheid in twijfel. Zoals je zelf aankaart over Moshe maar ook over het scheppings verhaal. Veel Toraverklaarders vinden het een mythe overgenomen uit het nabije oosten. Het is namelijk niet verkeerd binnen het jodendom om dit te denken, zeker niet in liberale gemeenschappen.
Dan toch veel fantasie en onwaarheden. Kijk-kijk. :)
quote:
Was dat geen Turk?
Nee, maar dit doet hier niet ter zake.
quote:
Maaar waarom zou je er moeite mee hebben? Ik vind hetgeen probleem hoor. Laat die kinderkes toch lekker in die lange baard geloven. Het schaad je toch niet? je hebt mischein juist een dagje vrij!
Daar had ik het niet over. Ik had het over volwassenen die in de Sinterklaas-versie voor kinderen geloven. Heb ik ook geen moeite mee hoor, maar voor mij zijn ze wel aan therapie toe.

quote:
Je kan gewoon over 'jodendom' praten hoor ATON, we leven in Nederland. Joden hier praten nooit over judaisme ;)

Verder zijn joden die niet geloven of niet aan de Halacha houden gewoon joden punt ,
Iemand uitsluiten om wat hij geloofd is binnen het jodendom ondenkbaar.
Er bestaan al heel veel soorten jodendom,er bestaan ook al vele halachas. Er zijn al zoveel verschillende kijken op de wereld en dat zal altijd blijven. De eenheid van het joodse volk hangt af van onze vermogen om te begrijpen dat er verschillende unieke kijken bestaan. Je kan niet zeggen ,en de vele unieke kijken op het jodendom verwerpen, en zeggen 'er is één jodendom' Er is geen 'één jodendom '!! Er is één joodse eenheid gemaakt juist door de unieke variaties van het jodendom. Dit is onze enige kans op een joodse toekomst.
Dat is dan jou probleem, maar niet het mijne.
pi_129193501
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:10 schreef Skillsy het volgende:

[..] 1 opmerking: ik kom hier niet verkondigen dat mijn G'd bestaat, of de juiste is
Op sommige posten wil ik mijn 'mening' geven. En dan vooral op Tora teksten. Niet meer niet minder. In het jodendom is het normaal om erover te discusieren en dat kan hoog oplopen kan ik je vertellen!

Het was ook helemaal niet mijn intentie om te insinueren dat het om jou zou gaan. Het was maar een voorbeeld :)
Conscience do cost.
pi_129193529
Basis van atheïstische moraliteit

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 16:56 schreef Robmeister het volgende:

[..]

Nou die regel is op heel veel situaties toe te passen.

Bv steel niet want ook jij wil niet bestolen worden.
Verkracht niet want ook jij wil niet verkracht worden,
Roof niet want ook jij wil niet beroofd worden,
Sla niet want ook jij wil niet geslagen worden.
Lieg niet want ook jij wil niet voorgelogen worden
Moord niet want ook jij wil niet vermoord worden.
Heb respect want ook jij wenst met respect behandeld te worden.

En ik denk dat je het rijtje nog wel kan aanvullen hoor!
En je hebt gelijk dat die regel met regelmaat overboord wordt gegooid, Maar je kan je natuurlijk afvragen of daar het goede mee toeneemt of juist afneemt.
ik zou het niet treffender hebben kunnen samenvatten _O_
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_129193595
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:25 schreef ATON het volgende:

[..]

En ook overvol van fantasie en onwaarheden omtrent de joodse geschiedenis. Moet ik je soms een lijstje bezorgen ? Neemt we wat tijd in beslag.
Neen want dan is het evangelisatie :6

quote:
Daar had ik het niet over. Ik had het over volwassenen die in de Sinterklaas-versie voor kinderen geloven. Heb ik ook geen moeite mee hoor, maar voor mij zijn ze wel aan therapie toe.
Op de instelling waar ik woonde kwam ook altijd de sint. Was bang voor die man. Gooit keihard met snoep in je gezicht. Enge vent
Hij heeft wel een langere baard dan ik

quote:
Dat is dan jou probleem, maar niet het mijne.
Dat is een mooie instelling maar dan ook niet betweterig over het joodse volk zijn!
pi_129193785
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:40 schreef Skillsy het volgende:
Neen want dan is het evangelisatie :6
Wat heeft dat te maken met evangelisatie ??? Koop een spiegel joh !!

quote:
Dat is een mooie instelling maar dan ook niet betweterig over het joodse volk zijn!
Dat is het nu net; ik heb het niet over ' het joodse ' volk, maar over jouw tegenstrijdige uitlatingen.
pi_129193867
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:46 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat heeft dat te maken met evangelisatie ??? Koop een spiegel joh !!
Ik hoef geen Jezus, paulus enzo horen .

quote:
Dat is het nu net; ik heb het niet over ' het joodse ' volk, maar over jouw tegenstrijdige uitlatingen.
Ik had het wel over het joodse volk!
pi_129193926
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:48 schreef Skillsy het volgende:
Ik hoef geen Jezus, paulus enzo horen .
Ik ook niet.
quote:
Ik niet. :)
pi_129193989
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:48 schreef Skillsy het volgende:

de helft van het joodse volk is blijkbaar atheist
pi_129194297
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 19:52 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

de helft van het joodse volk is blijkbaar atheist
Je hoeft niet met links te komen of bewijzen. Een jood is een jood ongeacht of hij geloofd of niet.
pi_129194479
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:02 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Je hoeft niet met links te komen of bewijzen. Een jood is een jood ongeacht of hij geloofd of niet.
even goed lezen hoe dit topic heet
pi_129200915
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 20:08 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

even goed lezen hoe dit topic heet
Last van selectief lezen?
pi_129205201
Grappig hoe op de vraag: "Wat is een atheïst?" al door verschillende mensen een min of meer gelijkluidend antwoord is gekomen.
Ook het antwoord op: "Waarom praten atheïsten dan uitgebreid over geloof?" is steeds min of meer hetzelfde.

Ikzelf beschouw me als agnost: ik kan per definitie niet weten of er wel of niet een god bestaat. In het dagelijks leven heb ik geen god nodig, want een algemeen aanvaarde menselijke moraal voldoet voor mij. Het enige dat daaraan ontbreekt zijn de eerste drie van de tien geboden.

Ik vind discussiëren met gelovigen wel interessant als een soort steekspel. Mijn beste vriendje was ooit apetrots dat hij een Jehovahs Getuige een boek over Darwin aangesmeerd had. Maar de volgende zondag werd het teruggebracht: mocht niet en de Getuige mocht ook niet meer terugkomen. Zoiets dus.

Meestal lopen discussies overigens vast, omdat er geen gedeeld kader is waaraan een gedeeld verhaal opgehangen kan worden. Wat voor de een een waardevol argument is, is voor de ander volkomen zinloos of onbegrijpelijk.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_129207281
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 23:56 schreef Kees22 het volgende:
Grappig hoe op de vraag: "Wat is een atheïst?" al door verschillende mensen een min of meer gelijkluidend antwoord is gekomen.
Ook het antwoord op: "Waarom praten atheïsten dan uitgebreid over geloof?" is steeds min of meer hetzelfde.

Ikzelf beschouw me als agnost: ik kan per definitie niet weten of er wel of niet een god bestaat. In het dagelijks leven heb ik geen god nodig, want een algemeen aanvaarde menselijke moraal voldoet voor mij. Het enige dat daaraan ontbreekt zijn de eerste drie van de tien geboden.

Ik vind discussiëren met gelovigen wel interessant als een soort steekspel. Mijn beste vriendje was ooit apetrots dat hij een Jehovahs Getuige een boek over Darwin aangesmeerd had. Maar de volgende zondag werd het teruggebracht: mocht niet en de Getuige mocht ook niet meer terugkomen. Zoiets dus.

Meestal lopen discussies overigens vast, omdat er geen gedeeld kader is waaraan een gedeeld verhaal opgehangen kan worden. Wat voor de een een waardevol argument is, is voor de ander volkomen zinloos of onbegrijpelijk.
Ik zeg: AMEN

In je vorige post en quote op mij was ik er helemaal mee eens. Ik denk dat het woordje 'begrip' het sleutelwoord is. Niet zozeer intelligentie.

Als je mij het boek van Darwin aan bied zal ik het wel lezen, immers waarom niet? Mijn geloof staat vast, ik ben niet bang om afvallige te worden. (of ik er intresse heb is een ander verhaal )

Zo ken ik ook een moslim die de Tora leest puur uit intresse. Ik vond dat vreemd en vroeg ook 'waarom lees je dat als Moslim? Andersom gebeurd dat helemaal niet' en hij zei ' waarom niet?Ik heb niks te vrezen. Mijn geloof staat rotsvast dus me verdiepen in andere religie's en hun boeken is puur uit intresse en bezigheid, niet uit onzekerheid'
Hij is een ware tsaddik in mijn ogen
pi_129207294
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:50 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

En jij denkt dat jij iets te zeggen hebt over zijn lichaam? _O-
Ja, over het lichaam van je minderjarige kind heb je wat te zeggen, ja. Sterker nog: als dat lichaam kattenkwaad uithaalt, moet jij betalen!
En voor de gezondheid van zijn/haar lichaam en geest ben jij verantwoordelijk!
Jij krijgt een boete als hij niet naar school gaat.
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 14:14 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ik vind het ook een zwak argument, zo zwak zelfs dat ik binnenkort even langs kom om je benen te amputeren.
Maar ik ben niet jouw minderjarige kind!
Moet je wel deze week nog komen, want daarna ben ik 3 weken op vakantie!

Oh en wat betreft besnijdenis: soldaten uit de VSvA die dienst deden in Irak kregen problemen met hun lul. Blijkbaar is besnijdenis in die contreien een nuttige maatregelen.
Misschien wel net als het verbod op varkensvlees. In die contreien.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 22 juli 2013 @ 02:45:18 #20
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_129209743
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2013 01:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja, over het lichaam van je minderjarige kind heb je wat te zeggen, ja. Sterker nog: als dat lichaam kattenkwaad uithaalt, moet jij betalen!
En voor de gezondheid van zijn/haar lichaam en geest ben jij verantwoordelijk!
Jij krijgt een boete als hij niet naar school gaat.
Kutargument. Piemels stuksnijden heeft daar niets mee te maken.

Wat mij betreft mogen ze elke religieuze smeerlap die dat soort dingen met hun kinderen doet per direct uit de ouderlijke macht zetten en verplicht laten behandelen.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')