abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 21 juli 2013 @ 01:36:50 #1
327059 Royco1
I AM THE LAW!!
pi_129177252
Originele OP:

quote:
Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.

Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien :)
Korte omschrijving depressie:

quote:
Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.

Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.

Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
Korte uitleg van angststoornissen:

quote:
Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.

Wanneer spreken we van een angststoornis?

Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.

In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:

Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs

Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:

Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis

Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
pi_129177266
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:26 schreef Erach het volgende:

[..]

In een rationele toestand (nu) ben ik overal vrij nuchter in en zit ik vol met zelfspot en vind ik het leven wel leuk. In een irrationele toestand is het bij mij een grote chaos en zou het me niet bar veel interesseren als ik werd overreden door een vrachtwagen.
Hoe graag ik er ook niet meer wil zijn, overreden door een vrachtwagen gaat me dan weer echt veel te ver. Dat vind ik (serieus) zielig voor die chauffeur.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_129177287
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:35 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Waarom niet? Als ik de kans had om 'netjes' van mezelf af te komen had ik dan vandaag nog gedaan.
Angst. Angst voor alles. Ik ben gewoon zwak joh :+
pi_129177299
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:37 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Hoe graag ik er ook niet meer wil zijn, overreden door een vrachtwagen gaat me dan weer echt veel te ver. Dat vind ik (serieus) zielig voor die chauffeur.
Ik bedoel niet als in dat ik me bewust ervoor zou gooien o.i.d. maar als in iets waar ik geen vat op heb. Voor mijn part een rots die afbreekt, bij wijze van spreke.
pi_129177323
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:34 schreef minthy het volgende:

[..]

Daar doe ik hard m'n best op, de ene dag gaat dat beter dan de andere :P
Oefen met kaartenhuizen (ik meen het)! Stel jezelf doelen van 5 verdiepingen, zes, elke keer meer. En elke keer dat het instort terwijl je het doel niet haalde, glimlach je, zeg je: ach ja, en begin je opnieuw. Keer, op keer, op keer.

Zo leer je jezelf niet te klampen aan verwachtingen en door te gaan. Hoe luttel het doel ook is.

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:35 schreef kingtoppie het volgende:

[..]

Tis denk ik gewoon te vaag allemaal...
Er is geen gouden tip... Het moet gewoon om een of andere reden anders worden opeens.
Daar zit meer waarheid in dan je denkt... :X

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:36 schreef Royco1 het volgende:
[ afbeelding ]
De uil! _O_
pi_129177420
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:38 schreef Erach het volgende:

[..]

Angst. Angst voor alles. Ik ben gewoon zwak joh :+
Ik voel me juist ook zwak hoor, heb alleen geen last van angsten.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_129177445
quote:
7s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:39 schreef Gray het volgende:

[..]

Oefen met kaartenhuizen (ik meen het)! Stel jezelf doelen van 5 verdiepingen, zes, elke keer meer. En elke keer dat het instort terwijl je het doel niet haalde, glimlach je, zeg je: ach ja, en begin je opnieuw. Keer, op keer, op keer.

Zo leer je jezelf niet te klampen aan verwachtingen en door te gaan. Hoe luttel het doel ook is.

Dat doe ik dagelijks, elke dag eruit gaan en dingen doen. Al is het voor iets lulligs naar IKEA rijden. Afgelopen week naar een pleinfeest geweest, exposure is goed _O_
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_129177492
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik voel me juist ook zwak hoor, heb alleen geen last van angsten.
Ik vind dat er voor mij nog genoeg te 'ontdekken' is
pi_129177544
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:45 schreef minthy het volgende:

[..]

Dat doe ik dagelijks, elke dag eruit gaan en dingen doen. Al is het voor iets lulligs naar IKEA rijden. Afgelopen week naar een pleinfeest geweest, exposure is goed _O_
Heel goed! (ik typte hell goed :P)

Maar ik meen het, zo'n simpele oefening kan helpen je gedachtepatronen aan te passen. :)

Angst of depressie, gebrek aan positieve toekomstbeelden of teleurstellingen wegens toekomstbeelden (verwachtingen) levert teleurstellingen op. Leren omgaan met teleurstellingen of verwachtingen, daar ligt de sleutel. Waar verwachtingen zijn, schuilen teleurstellingen. Ze gaan hand in hand, evenals de oplossing daarvoor.
  zondag 21 juli 2013 @ 02:04:18 #10
103397 minthy
Lief-ish
pi_129177757
quote:
7s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:51 schreef Gray het volgende:

[..]

Heel goed! (ik typte hell goed :P)

Maar ik meen het, zo'n simpele oefening kan helpen je gedachtepatronen aan te passen. :)

Angst of depressie, gebrek aan positieve toekomstbeelden of teleurstellingen wegens toekomstbeelden (verwachtingen) levert teleurstellingen op. Leren omgaan met teleurstellingen of verwachtingen, daar ligt de sleutel. Waar verwachtingen zijn, schuilen teleurstellingen. Ze gaan hand in hand, evenals de oplossing daarvoor.
Hell goed zou wel héél goed zijn! :P

Het klopt allemaal wat je zegt maar ik ben nog niet zo ver om dat ook zo toe te passen. Daarom zit ik ook te springen om een intake, ik ben ervan overtuigd dat ik baat heb bij cognitieve therapie. Daar werk ik mee, pas het bij anderen toe. Ik heb het zelfs een poosje op mezelf geprobeerd maar dat hield helaas geen stand :P
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
pi_129179642
Even with your hands around my neck, I would still love you to death until I lose my final breath.
pi_129179880
quote:
99s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 18:18 schreef summer2bird het volgende:

[..]

Nee, ik vind het wel bijzonder dat mensen zomaar even een dagje naar het strand gaan, of een avondje uit.

Een begeleider zei laatst tegen mij dat ik geestelijk beperkt ben. Dat vond ik wel vreemd om te horen, weet ook niet wat het betekend.
He, mijn opmerking kwam er nogal bot uit. Zo bedoelde ik het niet.

Voor mij is het ook een hele stap om de deur uit te gaan.
  zondag 21 juli 2013 @ 08:20:51 #13
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_129179903
quote:
12s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:23 schreef Gray het volgende:

[..]

Wat nou als die behoeften blijven, zelfs al heb je 100+ vrienden? Want dat is een reëel 'gevaar' waarmee je rekening moet houden.
Ik weet exact wat ik wil.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  Redactie Frontpage / Weblog zondag 21 juli 2013 @ 09:02:04 #14
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_129180137
quote:
4s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:10 schreef Gray het volgende:

[..]

Ik wel! Wat je zegt is ook mijn levensfilosofie, maar die is uit zichzelf tot me gekomen. Ik weet ook dat ik ditzelfde niet tot me had genomen toen ik diep in m'n treuren zat. Het zou, zeker in dit format, een flinke pil zijn geweest die ik niet zou slikken. ;)
Zie je nou, dus hebben alle mensen nu al ingelezen in nondualiteit? :(
Dan hoeven jullie niet meer depri te zijn.
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_129180334
Jullie zijn lief.
pi_129180591
quote:
2s.gif Op zondag 21 juli 2013 01:48 schreef Erach het volgende:

[..]

Ik vind dat er voor mij nog genoeg te 'ontdekken' is
Dit gevoel wil ik graag terug! Exact zoals je het zegt.

Het gevoel dat er in je leven nog veel te ontdekken is. Die auto, die trip, die relatie, dat success, dit of dat. Dat gevoel dat je nog dingen kunt gaan doen om dat te bereiken. Ik heb dat echt niet meer. En elke dag, wordt het minder, en minder, en minder ..

pi_129180606
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 08:20 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Ik weet exact wat ik wil.
Ook hier twijfel ik wel enigszins aan bij jou hoor :) .Not sure if je echt weet wat je wil!
  zondag 21 juli 2013 @ 10:10:51 #18
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_129180772
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 00:42 schreef Paul het volgende:

[..]

Nouhou:

Wanneer we zijn ingezoomd kunnen onze overtuigingen nogal wat ellende veroorzaken. We zien onszelf als een afgescheiden individu die zelf kiest, denkt, voelt en handelt. Daarbij ontstaan angsten voor wat er in de toekomst zou kunnen gaan gebeuren, schuldgevoelens over wat er in het verleden is gebeurd en tevens frustratie of teleurstelling over hoe de dingen op dit moment zijn.
Wat het individu doet en denkt is niet alleen afhankelijk van het individu zelf.
quote:
Hoeveel mensen lopen er wel niet rond met een vervormd zelfbeeld? Allemaal met de overtuiging 'ik ben niet goed genoeg'. We proberen ons te bewijzen, de een door agressief dominant gedrag, de ander door onderdanig pleasend gedrag, om zo een manier te vinden waarbij we onszelf wel goed genoeg vinden.
Het probleem bij mij is niet dat ik niet goed genoeg ben, maar dat anderen vinden dat ik niet goed genoeg ben. Ik heb helaas eigenschappen om niet genoeg te worden gevonden.
quote:
Wanneer we winnen trekken we alle eer naar ons toe en bij verlies voelen we pijn omdat we 'gefaald' hebben. In ons streven naar plezier en vermijden van pijn, proberen we het leven te controleren. Daarbij hebben we oordelen en verwachtingen over onszelf en over anderen. Zodra we ingezoomd zijn, ontstaat het denkverstand, ofwel piekerverstand, waarbij we overal eindeloos over nadenken in de hoop een oplossing te vinden.
Is er een relatie tussen het controleren en het denkverstand?
quote:
Zodra we uitgezoomd zijn is het werkverstand, ofwel intuïtief verstand, aan het werk. We herkennen deze momenten, wanneer we voelen dat we 'in flow' zijn of wanneer je ergens volledig in opgaat. Het kan zijn dat je opgaat in een film of in een boek, of in het uitoefenen van een bepaalde sport, of dat je opgaat in een goed gesprek. Je bent dan intuïtief aan het handelen, je bent bezig in het NU en tevens geeft het je een goed gevoel. Dit hebben we ook wanneer we lachen, dansen of zingen. Tijdens al dit soort bezigheden zijn we vrij van piekergedachten, vrij van de ruis in ons hoofd.
Uiteraard gaat het goed als je vlucht voor je problemen. Dat werkt helaas maar tijdelijk, omdat de problemen niet opgelost worden.
quote:
Hoewel verlichting nogal eens als iets heel bijzonders wordt gezien, is het simpelweg de afwezigheid van het piekerverstand. Een kind dat volledig opgaat in het bouwen van een zandkasteel is verlicht. Als we lachen, zingen, opgaan in een film, voelen we ons verlicht. Verlichting is wat er eigenlijk altijd is, behalve wanneer we zijn ingezoomd en er vanuit belemmerende overtuigingen allerlei piekergedachten opkomen die ons een vervelend gevoel geven. Het leven gaat na verlichting gewoon net zo door als voorheen, alleen dan zonder verzet, zonder controlezucht, stress, verkramping, onnodige angsten, hardnekkige verlangens, frustraties of schuldgevoelens.
Dat is geen verlichting. Dat is gewoon vluchten voor de problemen.
quote:
17s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:34 schreef Catnip het volgende:
Jullie zijn lief.
Jij bent ook lief :)
Ik probeer zelf altijd zo lief mogelijk te zijn :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Comp_Lex op 21-07-2013 10:17:56 ]
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
  zondag 21 juli 2013 @ 10:15:11 #19
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_129180820
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:57 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dit gevoel wil ik graag terug! Exact zoals je het zegt.

Het gevoel dat er in je leven nog veel te ontdekken is. Die auto, die trip, die relatie, dat success, dit of dat. Dat gevoel dat je nog dingen kunt gaan doen om dat te bereiken. Ik heb dat echt niet meer. En elke dag, wordt het minder, en minder, en minder ..

[ afbeelding ]
Wat nou als je gaat werken aan wereldproblematiek zoals ik dat doe?
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ook hier twijfel ik wel enigszins aan bij jou hoor :) .Not sure if je echt weet wat je wil!
Je mag daar (uiteraard) gerust aan twijfelen, maar je moet weten dat het me niks kan schelen dat je aan daar aan twijfelt. Wat ik vind vind ik nu het belangrijkst. Ik wil me namelijk beter voelen. Ik wil het idee krijgen dat ik in deze wereld mag bestaan. Ik wil ook het idee krijgen dat ik met enig regelmaat echte leuke dingen aan het doen ben met echte leuke mensen. Dat is iets wat ik mis en altijd al gemist heb in mijn leven.
pi_129180857
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:15 schreef Comp_Lex het volgende:

[..]

Wat nou als je gaat werken aan wereldproblematiek zoals ik dat doe?
Ik heb vrienden die op vrij hoge posities zitten (met name uiteraard in het financiele plaatje) en heb daarin die wereld ook genoeg zelf meegemaakt dat enige hoop dat jij zelf de wereld kunt veranderen kansloos is. Wil jij de wereld veranderen, dan moet jij veranderen. Ik heb zo veel narigheid, rottigheid en leugens meegemaakt op het werk. Ik ben zelf wel eens 1 van de Oranjes (filantroop my ass) tegen gekomen tijdens mijn werk, my goodness wat een lul de behanger was dat.

quote:
Je mag daar (uiteraard) gerust aan twijfelen, maar je moet weten dat het me niks kan schelen dat je aan daar aan twijfelt. Wat ik vind vind ik nu het belangrijkst. Ik wil me namelijk beter voelen. Ik wil het idee krijgen dat ik in deze wereld mag bestaan. Ik wil ook het idee krijgen dat ik met enig regelmaat echte leuke dingen aan het doen ben met echte leuke mensen. Dat is iets wat ik mis en altijd al gemist heb in mijn leven.
En hetgeen wat jij hier nu zegt, + hetgeen wat je de afgelopen maanden hebt gedaan plus dat het bijna Augustus is en dat je weer therapie kan gaan volgen geeft mij echt het idee dat het wel goed met je gaat komen! Alleen wees bedachtzaam op het gegeven wanneer jij resultaat zoekt. Jij bent NET begonnen, ik loop bij een 'peut sinds Oktober en heb mijn dieptepunt nog niet bereikt.
pi_129181021
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 02:04 schreef minthy het volgende:

[..]

Hell goed zou wel héél goed zijn! :P

Het klopt allemaal wat je zegt maar ik ben nog niet zo ver om dat ook zo toe te passen. Daarom zit ik ook te springen om een intake, ik ben ervan overtuigd dat ik baat heb bij cognitieve therapie. Daar werk ik mee, pas het bij anderen toe. Ik heb het zelfs een poosje op mezelf geprobeerd maar dat hield helaas geen stand :P
Met professionele hulp gaat het vast lukken. Hell yeah! 8-)

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 09:02 schreef Paul het volgende:

[..]

Zie je nou, dus hebben alle mensen nu al ingelezen in nondualiteit? :(
Dan hoeven jullie niet meer depri te zijn.
Met een échte depressie is meer nodig dan slechts een stukje lezen, geloof me. ;) Dit is wat... irrelephant. :D
  zondag 21 juli 2013 @ 10:32:34 #22
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_129181022
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik heb vrienden die op vrij hoge posities zitten (met name uiteraard in het financiele plaatje) en heb daarin die wereld ook genoeg zelf meegemaakt dat enige hoop dat jij zelf de wereld kunt veranderen kansloos is. Wil jij de wereld veranderen, dan moet jij veranderen. Ik heb zo veel narigheid, rottigheid en leugens meegemaakt op het werk. Ik ben zelf wel eens 1 van de Oranjes (filantroop my ass) tegen gekomen tijdens mijn werk, my goodness wat een lul de behanger was dat.
Ik weet niet of ik het zelf kan doen, maar ik heb wel hoop dat hetgeen wat ik nu doe gaat leiden tot structurele veranderingen in de wereld. Ik vind het daarnaast ook leuk om te doen en het heeft mijn interesse :)
quote:
En hetgeen wat jij hier nu zegt, + hetgeen wat je de afgelopen maanden hebt gedaan plus dat het bijna Augustus is en dat je weer therapie kan gaan volgen geeft mij echt het idee dat het wel goed met je gaat komen! Alleen wees bedachtzaam op het gegeven wanneer jij resultaat zoekt. Jij bent NET begonnen, ik loop bij een 'peut sinds Oktober en heb mijn dieptepunt nog niet bereikt.
Ik heb m'n dieptepunt al wel bereikt. Alles wat ik nu doe is juist een reactie op de helse wanhoopssituatie waar ik in zat / zit. Ik heb veel dingen gedaan die tegenstrijdig zijn met mijn natuur, zoals veel tijd spenderen aan veel contact zoeken met de buitenwereld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Comp_Lex op 21-07-2013 10:38:11 ]
pi_129181375
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:10 schreef Comp_Lex het volgende:
Wat het individu doet en denkt is niet alleen afhankelijk van het individu zelf.
Jouw denken vind plaats op 1 plek en dat is in jou, en dan nog zijn het maar gedachten, het is niet echt.

Om je gedachten te ervaren moet je aandacht er naartoe, net zoals je naar je handen of voeten moet kijken voordat je ze kunt zijn.

Probleem is dat jij in je hoofd vast zit en ervaar alsof je gedachten echt zijn, terwijl dat niet zo is. Je zou er veel aan kunnen hebben gedachten te leren waarnemen (wat je kan waarnemen staat buiten je en kan je dus nooit zelf zijn) en je aandacht in jezelf in het hier en nu leren krijgen en vervolgens houden.

Het hier en nu is de enige plek waar je kut handelen, de enige plek waar je kunt leven, als je in je hoofd zit sta je ergens aan de zijlijn van waar het leven plaats vindt, 'veilig' in het niet mee doen.
quote:
Het probleem bij mij is niet dat ik niet goed genoeg ben, maar dat anderen vinden dat ik niet goed genoeg ben. Ik heb helaas eigenschappen om niet genoeg te worden gevonden.
Jezelf goed vinden zoals je bent heeft maar met 1 ding te maken; jezelf goed vinden zoals je bent, daar hebben anderen niks mee te maken.

Daarnaast heb je het hier over iets wat zich alleen in je hoofd/denken afspeelt, het bestaat eigenlijk niet eens. Anderen waar je het over hebt zijn poppetjes in je hoofd die op basis van je zelfbeeld van hen gemaakt hebt, zijn alleen maar beelden, gedachten, interpretaties; illusies over de werkelijkheid in je hoofd.
quote:
Is er een relatie tussen het controleren en het denkverstand?
Je kan ervoor kiezen je denken ''in te zetten'' om de ervaring over jezelf te manipuleren door iets naar je hand te willen zetten, wat erop neer komt dat je je denken wil gebruiken om je anders te voelen. Vervolgens komt het weggeduwde gevoel van zelf weer een keer naar boven, gevoed met de energie van het duwen er tegen en dan ontstaat er vaak paniek gevolgd door weer met je denken tegen je gevoel te duwen. Zo ontstaan wat je noemt psychische problemen.
quote:
Dat is geen verlichting. Dat is gewoon vluchten voor de problemen.
Is dan piekeren vluchten voor verlichting? :P

Piekeren is je gevoel weg willen denken, het heeft niet eens iets te maken met waar die gedachten zich op richten. Je hebt problemen zolang je gelooft in het beeld/de gedachten dat jij diegene met die problemen bent. Hoe cru het ook klinkt, je problemen maak je volledig zelf en je hebt alleen jezelf er mee. Je creëert het zelf en houdt het zelf in stand. Dat is overigens erg goed nieuws, want als je het zelf doet kan je het ook zelf veranderen; zolang je iets anders dan je zelf verantwoordelijk houdt heb je die stuurkracht niet.

Jezelf zien als iemand met problemen heeft 'voordelen', je weet bijv precies wat je gaat doen; je rot voelen. Je weet precies hoe je moet reageren op iets; vermijdend. Je weet precies wat je van jezelf moet vinden en hoe je met jezelf om moet gaat; als zijnde niet goed (genoeg) etc.

Je leunt op het hebben van problemen om de illusie van controle te hebben, om niet echt aan het leven mee te hoeven doen uit angst voor wat je tegen zou kunnen komen. Dat blijft zo totdat je met jezelf aan de slag gaat, volledige verantwoordelijkheid neemt voor alles wat je bent, hebt en doet en jezelf het vertrouwen gaat (leren) geven dat je je leven wel aan kan.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_129181533
Ik denk nooit na over dieptepunten. Sinds 2005 loop ik bij de psychiatrie, meerdere keer therapie gehad, ik gebruik nu 3 soorten medicatie en het helpt allemaal amper.

Nu weer veel last van paranoia, angst en achterdocht.

Ik word ook echt onpasselijk van die vrolijke kutmuziek op de radio. Vandaag ga ik de hele dag mijn nieuwe cd van Beethoven luisteren.

Deutsche Musik!
  zondag 21 juli 2013 @ 11:15:56 #25
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_129181659
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 10:56 schreef Canillas het volgende:

[..]

Jouw denken vind plaats op 1 plek en dat is in jou, en dan nog zijn het maar gedachten, het is niet echt.

Om je gedachten te ervaren moet je aandacht er naartoe, net zoals je naar je handen of voeten moet kijken voordat je ze kunt zijn.

Probleem is dat jij in je hoofd vast zit en ervaar alsof je gedachten echt zijn, terwijl dat niet zo is. Je zou er veel aan kunnen hebben gedachten te leren waarnemen (wat je kan waarnemen staat buiten je en kan je dus nooit zelf zijn) en je aandacht in jezelf in het hier en nu leren krijgen en vervolgens houden.

Het hier en nu is de enige plek waar je kut handelen, de enige plek waar je kunt leven, als je in je hoofd zit sta je ergens aan de zijlijn van waar het leven plaats vindt, 'veilig' in het niet mee doen.

[..]

Jezelf goed vinden zoals je bent heeft maar met 1 ding te maken; jezelf goed vinden zoals je bent, daar hebben anderen niks mee te maken.

Daarnaast heb je het hier over iets wat zich alleen in je hoofd/denken afspeelt, het bestaat eigenlijk niet eens. Anderen waar je het over hebt zijn poppetjes in je hoofd die op basis van je zelfbeeld van hen gemaakt hebt, zijn alleen maar beelden, gedachten, interpretaties; illusies over de werkelijkheid in je hoofd.

[..]

Je kan ervoor kiezen je denken ''in te zetten'' om de ervaring over jezelf te manipuleren door iets naar je hand te willen zetten, wat erop neer komt dat je je denken wil gebruiken om je anders te voelen. Vervolgens komt het weggeduwde gevoel van zelf weer een keer naar boven, gevoed met de energie van het duwen er tegen en dan ontstaat er vaak paniek gevolgd door weer met je denken tegen je gevoel te duwen. Zo ontstaan wat je noemt psychische problemen.

[..]

Is dan piekeren vluchten voor verlichting? :P

Piekeren is je gevoel weg willen denken, het heeft niet eens iets te maken met waar die gedachten zich op richten. Je hebt problemen zolang je gelooft in het beeld/de gedachten dat jij diegene met die problemen bent. Hoe cru het ook klinkt, je problemen maak je volledig zelf en je hebt alleen jezelf er mee. Je creëert het zelf en houdt het zelf in stand. Dat is overigens erg goed nieuws, want als je het zelf doet kan je het ook zelf veranderen; zolang je iets anders dan je zelf verantwoordelijk houdt heb je die stuurkracht niet.

Jezelf zien als iemand met problemen heeft 'voordelen', je weet bijv precies wat je gaat doen; je rot voelen. Je weet precies hoe je moet reageren op iets; vermijdend. Je weet precies wat je van jezelf moet vinden en hoe je met jezelf om moet gaat; als zijnde niet goed (genoeg) etc.

Je leunt op het hebben van problemen om de illusie van controle te hebben, om niet echt aan het leven mee te hoeven doen uit angst voor wat je tegen zou kunnen komen. Dat blijft zo totdat je met jezelf aan de slag gaat, volledige verantwoordelijkheid neemt voor alles wat je bent, hebt en doet en jezelf het vertrouwen gaat (leren) geven dat je je leven wel aan kan.
Mijn gedachten zijn wel echt. Ik besta, ik ben een echt persoon en ik mag echt zijn op deze wereld!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')