Maar als we er eens vanuit gaan he (nogmaals, ik snap er de ballen van) dat ik thuis ben. Ik heb de vaatwasser aan. Ik zit op mijn Macbookje, mijn vriend heeft zijn Mac ook aanstaan, de oven staat aan voor de pizza en de wasmachine staat te draaien.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:40 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bij een groot aantal vaste grootte verbruikers in een huishouden is het raadzaam om over te stappen naar 3 fase. Maar dat kan niet altijd zonder dat het grote onkosten met zich meebrengt.
Je netbeheerder moet dan je aansluiting wijzigen, je moet dan een andere aansluiting krijgen met o.a. een andere kilowatt uur meter, en je kabel die je huis binnenkomt moet natuurlijk wel geschikt zijn voor een 3 fase aansluiting. Als die dan ook nog vervangen moet worden, dan kan het best heel erg prijzig worden.
Maar je kunt altijd eens een offerte aanvragen via www.aansluitingen.nl
Naja, die macbookjes zullen het wel niet doen.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:44 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar als we er eens vanuit gaan he (nogmaals, ik snap er de ballen van) dat ik thuis ben. Ik heb de vaatwasser aan. Ik zit op mijn Macbookje, mijn vriend heeft zijn Mac ook aanstaan, de oven staat aan voor de pizza en de wasmachine staat te draaien.
Wat voor aansluitwaarde heb je nu ? 1 x 25A of 1 x 35A ?quote:Trek je dat over het algemeen met een 1 fase? Wat word er namelijk verstaan onder "groot" verbruikers? Kijk, we hebben nu ook 1 fase. De nieuwe vaatwasser wordt 300 watt zwaarder. Moet ik voor die 300 watt dan die verzwaring bij Liander voor 3 fase gaan aanvragen? Want daar hebben er het over toch? Over de verzwaring?
Zelf heb ik mijn aansluitwaarde ook in huis nog niet verhoogd; theoretisch zou het kunnen dat ik gewoon genoeg heb aan mijn huidige aansluiting.quote:Op zondag 21 juli 2013 13:14 schreef Gieliovd het volgende:
Alleen al omdat je Apple gebruikt moet je naar 3x50A helaas. Toch maar alle Apple de deur uit dan?
![]()
Zoals Vonk zegt, het is niet altijd even makkelijk. Bij mij bijvoorbeeld, komt er maar een paartje draden uit de grond. Wil je dan 3 fasen, tja.. Moet ergens vandaan gehaald worden. Duur dus.
Vraagt hij aan de grootste n00b die er is op elektra gebiedquote:Op zondag 21 juli 2013 12:50 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat voor aansluitwaarde heb je nu ? 1 x 25A of 1 x 35A ?
Nou ik WIL niet 3 fase, men smeert mij 3 fase aanquote:Op zondag 21 juli 2013 13:14 schreef Gieliovd het volgende:
Alleen al omdat je Apple gebruikt moet je naar 3x50A helaas. Toch maar alle Apple de deur uit dan?
![]()
Zoals Vonk zegt, het is niet altijd even makkelijk. Bij mij bijvoorbeeld, komt er maar een paartje draden uit de grond. Wil je dan 3 fasen, tja.. Moet ergens vandaan gehaald worden. Duur dus.
Moet je even kijken op je energierekening.quote:Op maandag 22 juli 2013 09:13 schreef Qwea het volgende:
[..]
Vraagt hij aan de grootste n00b die er is op elektra gebiedWaar vind ik dat?
Liander gebeld mbt de verzwaring.quote:Op maandag 22 juli 2013 09:24 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Moet je even kijken op je energierekening.
Die hadden we, maar toch maar niet gedaan omdat we dan extra groepen moesten hebben en de meterkast moesten vervangenquote:Op maandag 22 juli 2013 10:11 schreef Appeltje2010 het volgende:
3-fasen of toch niet?
Even wat betreft het 3-fasen deel: als je nu prima uit de voeten kan met 1x25a dan zou ik kostenloos laten verzwaren naar 1x35 nadat alles is opgeknapt.
3-fasen is hartstikke leuk maar als je het toch niet gebruikt, is het vrij nutteloos. Als je niet electrisch kookt of geen plannen in die richting hebt, is het meestal niet nodig.
Ja, zo slim was ik idd. Zag er al wat staan die 1 en 3 fase aankunnen.quote:Wat je nog wel kunt doen als je toch een nieuwe groepenkast laat plaatsen, is zorgen dat het een kast is die OOK op 3-fasen aangesloten zou kunnen worden mocht je het ooit toch laten veranderen. Dat kost weinig meer (alleen een 4-polige hoofdschakelaar ipv een 2-polige) en verder maakt dat niets uit.
Nou, het bedrijf wat alles wil vervangen mag ook de pestpokke krijgen. Doet de helft niet, maar wel 800 euro vragen. Hij word idd vervangen. De broer van mijn vriend is elektromonteur en ik ga hem straks maar eens even bellen of hij dat kan en wil fixen. Scheelt a) een hoop met geld en b) hij is ook gediplomeerd, dus aan de normen zal het dan ook voldoen.quote:Nieuwe kast of niet?
Ik zou hem zelf denk ik toch laten vervangen door 1 exemplaar maar het is geen must. Wel zou er een andere verdeling en extra aardlek bij moeten komen, dat knutselen kost ook geld natuurlijk.
Waarschijnlijk wil het ene installatiebedrijf er niet op doorborduren omdat de huidige situatie niet volgens de voorschriften is (verre van zelfs!). Je hebt 7 groepen en geen hoofdschakelaar. Wanneer de installatie behoorlijk aangepast wordt, dien je te voldoen aan de huidige regelgeving, dat betekent dus dat, dat men van mening is dat ze dit niet kunnen laten zitten. Ik moet zeggen dat ik goed in die gedachtengang kan komen. Ik zou daardoor meer vertrouwen hebben in het bedrijf dat alles wil vervangen dan in het bedrijf wat de rommel eigenlijk wil laten zitten.
je mag ook een 2 polige hoofdschakelaar nemen :-), Je hebt immers maar 1 fase dus je hoefd alleen de fase en de nul te schakelen (2 polen dus) ipv 3 fase en de nul.quote:Op maandag 22 juli 2013 12:39 schreef Qwea het volgende:
Oke, dus we gaan voor de HH FLEX GRKAST I-93V1400-HS-64 die kan zowel 1 als 3 fase aan.. we verzwaren eerst naar 35a.
Naast de kast heb ik nodig :
· 1 stuks hoofdschakelaar 4 polig 40A;
· 3 stuks aardlekschakelaar 2 polige 40A/0,03A
· 9 stuks 230V lichtgroepen installatieautomaat 16A B-karakteristiek;
· 1 stuks Beltrafo 230V/8V
Correct?
Kan iemand me vertellen of er in die kast meer aardlekken kunnen?
Ja, maar er zit een 4 polige bij. Dus ja, ach. Voorlopig hebben we toch geen extra groepen nodig. Jup, kast is idd echt vol-vol dan. Maar goed, stel we willen wel inductie, trek ik de extra zoldergroep voor een evt droger eruit. Maar ik heb net gas besteld, dus ik zie inductie de komende 10 jaar niet gebeuren eigenlijk.quote:Op maandag 22 juli 2013 18:30 schreef lipje het volgende:
[..]
je mag ook een 2 polige hoofdschakelaar nemen :-), Je hebt immers maar 1 fase dus je hoefd alleen de fase en de nul te schakelen (2 polen dus) ipv 3 fase en de nul.
Zo houd je plaats over voor 12 automaten, 4 aardlek een hoofdschakelaar en een bel trafo.
Maar dan is die kast echt vol-vol. Overigens kan je ook een inductiekookplaat erop kwijt, alleen die neemt 2 automaten in beslag (telt als 1 voor de aardlek)
Let op bij de TU koop je waarschijnlijk een kale kast en moet je de automaten, aardlek schakelaars en hoofdschakelaar er ook nog bijkopen.
quote:Op zaterdag 20 juli 2013 21:33 schreef Qwea het volgende:
Die groepen heeft een kennis gedaan. Ik ga morgen ff uitgebreid reageren. Zit op een feestje. Iig alvast bedankt voor de input!
Ik hoop niet dat dit dezelfde 2 personen zijn?quote:Op maandag 22 juli 2013 10:24 schreef Qwea het volgende:
Scheelt a) een hoop met geld en b) hij is ook gediplomeerd, dus aan de normen zal het dan ook voldoen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |