abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:02:15 #1
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129163754
Ik heb een paar vraagjes :)

Ik heb een poosje geleden hier in K&W een topic geopend over een nieuwe keuken. Inmiddels hebben we een keuken besteld en word deze de 9de van augustus geplaatst.

Nu moet de keuken natuurlijk geïnstalleerd worden. Leidingen verleggen voor het gas, water, ect. Nu heb ik een paar bedrijven laten komen... aangezien we dat zelf niet kunnen.

Nu zeggen de bedrijven 2 verschillende dingen m.b.t de meterkast. We krijgen een zwaardere vaatwasser (groter, we hebben nu een kleine). De combi magnetron blijft gelijk qua vermogen. Volgens alle installatie bedrijven moeten de combi magnetron en de vaatwasser op een aparte groep. Klinkt best logisch... Hun zeggen immers dat als je beide aanzet en iets anders erbij (waterkoker) je aardlek eruit klapt als je het op 1 groep hebt zitten (iedereen het hier meer eens trouwens?)

Ik zal eerst even een foto van de meterkast laten zien hoe de huidige situatie is (We wonen hier pas 2 jaar en de meterkast was al zo toen we hier kwamen)

Zoals je kan zien zit alles op 1 aardlek schakelaar en zit de keuken allemaal op 1 groep.

De installatie bedrijven dus steigeren, want dit kon niet op deze manier. 3 bedrijven zeggen "trap er een klein kastje onder waar je groepen bij maakt" en 1 bedrijf zegt "Je moet heel die groepenkast gaan vervangen want een kastje eronder kan en mag niet"

Daar zit ik dus al met een probleem. Want, wie heeft er gelijk?

Als ik wel de hele groepenkast laat vervangen gaat hij dat doen voor 800 euro (exclusief gaten boren en groepen trekken). Dat is dus puur en alleen het erin zetten van de groepenkast (HH FLEX GRKAST I-93V1400-HS-64) en het aansluiten er van. Geen pijpjes, geen groepen van de keuken naar de meterkast trekken (magnetron en vaatwasser) en geen pijpjes.

Uit de offerte :
De groepenkast wordt een kast met het volgende er in:
1 stuks Hoofdschakelaar 40A 4 polig (die hebben we nu niet :') )
9 stuks lichtgroepen 16A
3 stuks aardlekschakelaars 1 fase 40A/0,03A
1 stuks beltrafo

Hij wil dan achter elke aardlek 3 groepen doen. Wat ik me afvraag, hoe zit het met je natte groep, is de vaatwasser? Moet die niet achter een aparte aardlek in zijn eentje? En hij neemt de bestaande situatie over, plus dus de 2 nieuwe groepen.

Daarnaast zegt hij ook dat ik bij Liander = netbeheerder een verzwaring moet gaan aanvragen. Het verschil qua apparaten word 300 watt, maar omdat we naar een 3 fase (?) gaan, moet dat verzwaard worden. Kan iemand me vertellen of dit klopt? Kosten : 201,14 bij Liander.

En kan daarnaast iemand me ook vertellen of het duur is dat hij daar 800 euro voor vraagt? Ik heb de prijs van de netto kast bij de TU gezien, die zit op 265. Betekend dat hij er 535 euro voor vraagt om de kast erin te zetten.

Daarnaast, is die groepenkast goed? Stel nou dat we ooit nog meer groepen nodig hebben, dan is dat toch geen probleem met deze kast? (Ik heb er geen verstand van)
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
pi_129163792
IB4 die ene user, stekkerdoos of meterkast of hoe die ook weer heet, ben ff de naam kwijt :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 20:05:15 #3
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129163848
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:03 schreef vosss het volgende:
IB4 die ene user, stekkerdoos of meterkast of hoe die ook weer heet, ben ff de naam kwijt :@
Vonkenboer :P ?

Ik hoopte al dat hij ff langs zou komen :P
pi_129164301
Wat ligt daar bovenop die kast ? Extra groepje nodig gehad?
pi_129164474
quote:
14s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:05 schreef Qwea het volgende:

[..]

Vonkenboer :P ?

Ik hoopte al dat hij ff langs zou komen :P
Owja, die bedoelde ik.

Stuur hem een DM anders, die kan vast iets zinnigs zeggen hierover :Y
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_129164936
Bij een uitbreiding van de meterkast heb je minimaal nodig:

Een hoofdschakelaar 40A
Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 eindgroepen van 16 A
Alle toestellen die zwaarder zijn dan 2000W horen op een aparte groep te worden aangesloten.
Wandcontactdozen in de keuken boven het werkblad hoeven geen aparte groep maar wel verdeeld over twee groepen.

Die 9 groepen kunnen nog op een hoofdzekering van 1 x35 A, maar als je toch bezig bent kan je beter gelijk overschakelen naar 3 x 25 A dan word alles mooier verdeeld en heb je kans bij een stroomstoring altijd nog een gedeelte blijft werken
  zaterdag 20 juli 2013 @ 21:10:17 #7
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129166267
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:20 schreef Bastiaan.V het volgende:
Wat ligt daar bovenop die kast ? Extra groepje nodig gehad?
Laatste 3 machientjes zijn bijgebouwd door ons. :)
pi_129166779
Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs dit.

Kale VD draad tussen die opbouw WCD´s...
Automaten bijgebeund zonder aardlek...
Vreemde combinaties en verdeling van groepen...

Ik zou eens gaan zitten en nadenken... Als je meer groepen wilt, hoe gaan die draden daar komen? Als je uurtje factuurtje leidingen en draad gaat laten trekken dan garandeer ik je dat die ¤800 straks ¤2000 is geworden.

Je kastje kan prima voldoen. Trek die beltrafo eruit, aardlek erbij. Extra groep die erop ligt erin. Dan heb je er 8.

Dan leidingen/draad trekken naar waar je wilt. Die vreemde constructies van 3 groepen op zolder wijzigen... en je hebt zo 2-3 groepen over.

Anders heb je voor een paar honderd Euro een complete kast. Als je groepen kunt bij beunen kan je ook een kast vervangen.

Oja, dan wel een losse hoofdschakelaar scoren graag.
Laat die handjes wapperen!
  zaterdag 20 juli 2013 @ 21:33:31 #9
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129167309
Die groepen heeft een kennis gedaan. Ik ga morgen ff uitgebreid reageren. Zit op een feestje. Iig alvast bedankt voor de input!
pi_129167429
Dan neem ik ook een biertje ;)
Laat die handjes wapperen!
pi_129169167
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:10 schreef Qwea het volgende:
enop die kast ? Extra groepje nodig
Ah, ik was bang dat die automaap OP de kast ook aangesloten was :P
pi_129171286
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:02 schreef Qwea het volgende:
Ik heb een paar vraagjes :)

Nu zeggen de bedrijven 2 verschillende dingen m.b.t de meterkast. We krijgen een zwaardere vaatwasser (groter, we hebben nu een kleine). De combi magnetron blijft gelijk qua vermogen. Volgens alle installatie bedrijven moeten de combi magnetron en de vaatwasser op een aparte groep. Klinkt best logisch... Hun zeggen immers dat als je beide aanzet en iets anders erbij (waterkoker) je aardlek eruit klapt als je het op 1 groep hebt zitten (iedereen het hier meer eens trouwens?)
Je aardlek klapt er niet uit, die groep mogelijk wel als je alle drie die dingen tegelijk aanzet.

quote:
Zoals je kan zien zit alles op 1 aardlek schakelaar en zit de keuken allemaal op 1 groep.
Niet zoals het hoort volgens de normen, maar onveilig is het ook niet echt. (Tenzij je elke week wel een keer de groep opnieuw in moet schakelen)

quote:
De installatie bedrijven dus steigeren, want dit kon niet op deze manier. 3 bedrijven zeggen "trap er een klein kastje onder waar je groepen bij maakt" en 1 bedrijf zegt "Je moet heel die groepenkast gaan vervangen want een kastje eronder kan en mag niet"
Je mag een groepenkast best uitbreiden, en of je het extra kastje er nou boven plakt, naast, of onder maakt mits er ruimte voor is niet uit.

quote:
Daar zit ik dus al met een probleem. Want, wie heeft er gelijk?
Ik. :+

quote:
Als ik wel de hele groepenkast laat vervangen gaat hij dat doen voor 800 euro (exclusief gaten boren en groepen trekken). Dat is dus puur en alleen het erin zetten van de groepenkast (HH FLEX GRKAST I-93V1400-HS-64) en het aansluiten er van. Geen pijpjes, geen groepen van de keuken naar de meterkast trekken (magnetron en vaatwasser) en geen pijpjes.
Deze dus? http://www.elektrowestland.nl/hh-flex-grkast-i-93v1400-hs-64.html

Mja, zou ik persoonlijk zoiets nemen: http://www.groepenkastbes(...)utomaten-3-fase.html

Dan heeft elke groep zijn eigen aardlek en blijft je koelkast en vriezer doordraaien als je wasmachine/wasdroger/koffiezetapparaat/magnetron/oven/waterkoker een aardlek heeft.

quote:
Daarnaast zegt hij ook dat ik bij Liander = netbeheerder een verzwaring moet gaan aanvragen. Het verschil qua apparaten word 300 watt, maar omdat we naar een 3 fase (?) gaan, moet dat verzwaard worden. Kan iemand me vertellen of dit klopt? Kosten : 201,14 bij Liander.
Drie fase is sowieso beter, je hebt nu waarschijnlijk 1 x 35A dus je kunt max (35A x 230V =) 8050 Watt tegelijk aanzetten en dan (3 x 25 x 230V) = 17250Watt

quote:
En kan daarnaast iemand me ook vertellen of het duur is dat hij daar 800 euro voor vraagt? Ik heb de prijs van de netto kast bij de TU gezien, die zit op 265. Betekend dat hij er 535 euro voor vraagt om de kast erin te zetten.
Lijkt me nogal aan de prijs ja...

quote:
Daarnaast, is die groepenkast goed? Stel nou dat we ooit nog meer groepen nodig hebben, dan is dat toch geen probleem met deze kast? (Ik heb er geen verstand van)
Je kunt een groepenkast uitbreiden met van alles en nog wat, maar er moet wel ruimte zijn om de automaten, of wat dan ook, te monteren. Die is er in de nieuwe kast wel.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129174294
Als je nu nieuwe of extra automaten gaat plaatsen, moet je volgens mij ook een hoofdschakelaar plaatsen. Die zie ik nu nl niet. Verder een verzwaring naar 3x25A aanvragen is zeker een optie(en ja Liander is niet goedkoop, bedrag valt mij nog mee zelfs...)

Vind het geheel nu wat rommelig overkomen, en de optie om een nieuwe kast (of uitbreiding ervan (kan ook hoor) is meer dan welkom naar mijn idee.

Veel mensen denken, ik zie die kast toch 99,99 % van de tijd niet meer, kan het mij verrotten..... Maar jij snapt ongetwijfeld wel hoe de verdeling is/ zal worden, en of het logisch aangelegd is in jouw ogen. Maar die handel hangt wel wat langer dan een paar jaar. Bij een evt. verkoop is een nette/knappe meterkast naar mijn idee een dikke pré . Geeft aan dat de vorige bewoners "goed"bezig waren zeg maar :)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_129174613
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 00:17 schreef Cybersijp het volgende:
Als je nu nieuwe of extra automaten gaat plaatsen, moet je volgens mij ook een hoofdschakelaar plaatsen. Die zie ik nu nl niet. Verder een verzwaring naar 3x25A aanvragen is zeker een optie(en ja Liander is niet goedkoop, bedrag valt mij nog mee zelfs...)
2 maanden geleden bij mijn zus laten doen (ivm nieuwe keuken en overstap van gas naar inductie) kostte iets van 168,- ofzo (Eneco).

quote:
Veel mensen denken, ik zie die kast toch 99,99 % van de tijd niet meer, kan het mij verrotten..... Maar jij snapt ongetwijfeld wel hoe de verdeling is/ zal worden, en of het logisch aangelegd is in jouw ogen. Maar die handel hangt wel wat langer dan een paar jaar. Bij een evt. verkoop is een nette/knappe meterkast naar mijn idee een dikke pré . Geeft aan dat de vorige bewoners "goed"bezig waren zeg maar :)
Dat zie jij, dat zie ik, en nog wat mensen, maar 99,8% van de mensen denken OH: 6 groepen, dan is het zeker genoeg, want we hebben er nu 4. (En merk, of manier van installeren zie ze toch niet)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  zondag 21 juli 2013 @ 08:43:47 #15
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129180015
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 20:38 schreef exlurker het volgende:
Bij een uitbreiding van de meterkast heb je minimaal nodig:

Een hoofdschakelaar 40A
Ja, die hebben we dus nu niet :P

quote:
Achter een aardlekschakelaar mogen maximaal 4 eindgroepen van 16 A
Oke, maar moet de natte groep is vaatwasser nou wel of niet alleen op een aardlek?

quote:
Alle toestellen die zwaarder zijn dan 2000W horen op een aparte groep te worden aangesloten.
Wandcontactdozen in de keuken boven het werkblad hoeven geen aparte groep maar wel verdeeld over twee groepen.
Dus de combi (2.8 KW) en de vaatwasser (2.2 KW) op een aparte groep dus. Ik heb eigenlijk geen ideeeee hoeveel mijn koelkast trekt. Maar eens ff zien.

quote:
Die 9 groepen kunnen nog op een hoofdzekering van 1 x35 A, maar als je toch bezig bent kan je beter gelijk overschakelen naar 3 x 25 A dan word alles mooier verdeeld en heb je kans bij een stroomstoring altijd nog een gedeelte blijft werken
Ehm, ja, oke. Ik ben hier niet thuis in :P Maar ik zal het doorgeven :P
  zondag 21 juli 2013 @ 08:48:19 #16
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129180050
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:08 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Je aardlek klapt er niet uit, die groep mogelijk wel als je alle drie die dingen tegelijk aanzet.
:@ Oke. Nou dat moet dus niet. :)

quote:
Niet zoals het hoort volgens de normen, maar onveilig is het ook niet echt. (Tenzij je elke week wel een keer de groep opnieuw in moet schakelen)
Nee. maar de vaatwasser gebruiken we nu ook niet want kortsluiting zodra ik hem aan zet, dus de groep kan er ook niet uitklappen momenteel. Voorheen trouwens ook nooit gehad, maar volgens mij hebben we in die 2 jaar ook nooit de vaatwasser, combi en iets anders tegelijk gebruikt :)

quote:
Je mag een groepenkast best uitbreiden, en of je het extra kastje er nou boven plakt, naast, of onder maakt mits er ruimte voor is niet uit.
Oke, maar waarom roept dat ene bedrijf dan "KAN EN MAG NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!" ?

quote:
Ik. :+
:7

quote:
Deze dus? http://www.elektrowestland.nl/hh-flex-grkast-i-93v1400-hs-64.html

Mja, zou ik persoonlijk zoiets nemen: http://www.groepenkastbes(...)utomaten-3-fase.html

Dan heeft elke groep zijn eigen aardlek en blijft je koelkast en vriezer doordraaien als je wasmachine/wasdroger/koffiezetapparaat/magnetron/oven/waterkoker een aardlek heeft.
Ik ga eens kijken wat het prijsverschil is bij de TU :)

quote:
Drie fase is sowieso beter, je hebt nu waarschijnlijk 1 x 35A dus je kunt max (35A x 230V =) 8050 Watt tegelijk aanzetten en dan (3 x 25 x 230V) = 17250Watt
Oke. Dus dan moeten we hem gewoon verzwaren. Nu had die gast het er ook over dat er dan ook een nieuwe meter in kwam, dat je kan kiezen ook voor dag en nachtstroom. Heeft dat nog meerwaarde? Ik bedoel, ik was NOOIT 's nachts en vaatwassen ook zelden. Ben altijd bang dat de boel in de hens vliegt :')

quote:
Lijkt me nogal aan de prijs ja...
Ja, dat dacht ik ook. Fucking ophangen, aansluiten, klaar. Niks trekken of boren :')

quote:
Je kunt een groepenkast uitbreiden met van alles en nog wat, maar er moet wel ruimte zijn om de automaten, of wat dan ook, te monteren. Die is er in de nieuwe kast wel.
Ja, in de oude kast niet echt.
  zondag 21 juli 2013 @ 08:49:56 #17
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129180061
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 00:17 schreef Cybersijp het volgende:

Vind het geheel nu wat rommelig overkomen, en de optie om een nieuwe kast (of uitbreiding ervan (kan ook hoor) is meer dan welkom naar mijn idee.

Is het ook. Plus het is zooooo niet logisch qua groepen :') Als je de zolder eruit trekt, trek je de slaapkamer mee. Wtf? :') Maar goed, als er een nieuwe kast komt... gaat hij de bestaande situatie overnemen, plus 2 extra groepen. Dus als de bestaande situatie anders moet gaat ie daar weer voor rekenen. Ik vond 800 al aan de prijs.
  zondag 21 juli 2013 @ 08:53:15 #18
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129180079
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 21:19 schreef Gieliovd het volgende:
Verdient allemaal niet de schoonheidsprijs dit.

[Quote]Ik zou eens gaan zitten en nadenken... Als je meer groepen wilt, hoe gaan die draden daar komen? Als je uurtje factuurtje leidingen en draad gaat laten trekken dan garandeer ik je dat die ¤800 straks ¤2000 is geworden.
De gast die de keuken installatie doet (frees werk, verleg werk) moet ook de gaten gaan boren. Hij zegt dat hij de keuken en al kan doen voor 8 x 30 = 240 euro. Materialen erbij zit je rond de 300 euro. Draad erbij rond de 350 / 400.

quote:
Je kastje kan prima voldoen. Trek die beltrafo eruit, aardlek erbij. Extra groep die erop ligt erin. Dan heb je er 8.

Dan leidingen/draad trekken naar waar je wilt. Die vreemde constructies van 3 groepen op zolder wijzigen... en je hebt zo 2-3 groepen over.
Die zolderconstructie is onlangs door een kennis gemaakt. Wasmachine zit erop = aparte groep... eventuele droger zit erop = aparte groep.

quote:
Anders heb je voor een paar honderd Euro een complete kast. Als je groepen kunt bij beunen kan je ook een kast vervangen.
Nou ik bedacht dus, de broer van mijn vriend is elektromonteur. Hij heeft alleen niet zo'n boor om gaten te boren. Maar als die gast v/d keuken dat doet, dan kan hij gewoon de kast doen. Scheelt ws weer 400 euro.

quote:
Oja, dan wel een losse hoofdschakelaar scoren graag.
Ja, want die hebben we nu dus niet. Vraag me ook af hoe nu het stroom eraf moet?
  Moderator zondag 21 juli 2013 @ 11:10:26 #19
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_129181564
- Het is zo dat ieder vast opgesteld toestel zoals wasmachines, wasdrogers, vaatwassers, boilers, ovens, quooker e.d.) met een vermogen van 2000 watt en hoger een eigen groep moeten hebben.

- Je mag maximaal vier gewone groepen achter één aardlekschakelaar plaatsen.

- Sinds 2005 is het verplicht om een hoofdschakelaar te nemen, die hoofdschakelaar is ervoor dat je de gehele kast in één handeling spanningsloos kunt maken.

Om een beetje eenheid te kunnen krijgen in het geheel zou ik ook de gehele meterkast vervangen, dan kun je alles mooi overzichtelijk kwijt worden. Het is uiteraard niet verboden om ergens een kastje erbij te plaatsen. Maar de huidige situatie waarin je 7 eindgroepen, 1 aardlekschakelaar en een beltrafo hebt is al niet uitgevoerd zoals het hoort.

De schoonheidsprijs verdient het zo ie zo al niet :{

En ik zou altijd een meterkast van een gerenommeerd merk nemen een kast van Hager of Holec, of ABB. Hager kasten hebben veel installateurs ook als huismerk en is prijstechnisch misschien nog wel het meest interessant.

Een Hager meterkast 1 fase met 9 groepen, 3 aardlekschakelaars, een hoofdschakelaar en een beltrafo moet je wel kunnen vinden voor onder ¤ 400,-

http://www.groepenkastbes(...)yewLgCFYdf3godwTYAgA

De vraag is alleen of je voldoende hoogte kunt creëren op de plek van de oude meterkast, deze kast is natuurlijk wel aanzienlijk langer. Hier zitten dan ook al weer 2 din rails, want anders kun je al die componenten niet kwijt worden.
  zondag 21 juli 2013 @ 12:30:34 #20
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129183079
Even los van je hele verhaal, wat ik zo nog wel een x ga lezen :P maar de vraag die ik nu heb : Wat is het verschil tussen een 1 fase en 3 fase kast?
  Moderator zondag 21 juli 2013 @ 12:32:56 #21
92034 crew  Vonkenboer
pi_129183128
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 12:30 schreef Qwea het volgende:
Even los van je hele verhaal, wat ik zo nog wel een x ga lezen :P maar de vraag die ik nu heb : Wat is het verschil tussen een 1 fase en 3 fase kast?
Het totale beschikbare aansluitvermogen van je woning is bij een 3 fase aansluiting groter dan bij een 1fase aansluiting.

Een 1 fase aansluiting van 25 A geeft een aansluitvermogen van 5,75 kW
En bij een 3 fase aansluiting van 25 A is dat 17,25 kW

Je totale aansluitwaarde bepaald hoeveel stroom je tegelijk in huis kunt gebruiken; of je dus de vaatwasser, de wasdroger, de computer EN de oven tegelijk aan kunt zetten zonder dat je zonder stroom komt te zitten. :9
  zondag 21 juli 2013 @ 12:34:50 #22
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129183172
En is het mogelijk dat als de groepenkast geordend gaat worden, je een woonkamer + hal groep hebt, verschillende keuken groepen, een boven groep en wat zoldergroepen? En dus niet dat als ik de zolder eruit ruk ik in ene ook op de slaapkamer geen stroom meer heb? :P
  zondag 21 juli 2013 @ 12:35:20 #23
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_129183192
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 12:32 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Het totale beschikbare aansluitvermogen van je woning is bij een 3 fase aansluiting groter dan bij een 1fase aansluiting.

Een 1 fase aansluiting van 25 A geeft een aansluitvermogen van 5,75 kW
En bij een 3 fase aansluiting van 25 A is dat 17,25 kW

Je totale aansluitwaarde bepaald hoeveel stroom je tegelijk in huis kunt gebruiken; of je dus de vaatwasser, de wasdroger, de computer EN de oven tegelijk aan kunt zetten zonder dat je zonder stroom komt te zitten. :9
Precies. Oke. Is het dan niet handiger om sowieso over te gaan naar 3 fase?
  Moderator zondag 21 juli 2013 @ 12:38:10 #24
92034 crew  Vonkenboer
pi_129183243
Bij een 1 fase aansluiting komen vanuit het net maar 2 draden jou kast binnen, 1 x fase en 1 keer nul.
Bij een 3 fase aansluiting komen vanuit het net 4 draden jou kast binnen, 3 x fase en 1 keer nul.

Componenten in de meterkast wordt uitgevoerd voor één fase of voor drie fasen.
Componenten voor een 3 fase aansluiting zijn veel breder en nemen daarom meer plaats in.

Dit is bijvoorbeeld een 1 fase aardlekschakelaar van hager...

En dit is een 3 fase aardlekschakelaar van hager
  Moderator zondag 21 juli 2013 @ 12:40:59 #25
92034 crew  Vonkenboer
pi_129183282
quote:
14s.gif Op zondag 21 juli 2013 12:35 schreef Qwea het volgende:

[..]

Precies. Oke. Is het dan niet handiger om sowieso over te gaan naar 3 fase?
Bij een groot aantal vaste grootte verbruikers in een huishouden is het raadzaam om over te stappen naar 3 fase. Maar dat kan niet altijd zonder dat het grote onkosten met zich meebrengt.

Je netbeheerder moet dan je aansluiting wijzigen, je moet dan een andere aansluiting krijgen met o.a. een andere kilowatt uur meter, en je kabel die je huis binnenkomt moet natuurlijk wel geschikt zijn voor een 3 fase aansluiting. Als die dan ook nog vervangen moet worden, dan kan het best heel erg prijzig worden.

Maar je kunt altijd eens een offerte aanvragen via www.aansluitingen.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')