Ik zeg niet dat jij dat zegt. Een gemiddelde nieuwe auto kost 20k en de gemiddelde nl'er koopt elke 3 jaar een andere. En zoals ik al zei, iedereen heeft een ander doel met zijn geld.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:53 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat een auto 20k moet kosten? En de kosten van een auto per jaar zijn dan misschien ¤ 5000 incl. afschrijving (en zonder auto had je weer andere kosten moeten maken om je te verplaatsen).
Nee op vakantie gaan voor dat geld is lekker nuttig zeg![]()
En wat bedoel je met je buren? Je gaat op vakantie voor je buren? En waarom zou je iedere 3 jaar een nieuwe (!) auto kopen?
Je bent wel lekker aan het overdrijven zeg...
Is daar niet de WW voor?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Of gewoon van leven, als je in de situatie zit dat je geen werk kunt vinden...
We hebben 4 spaarrekeningen: 2 pp, 1 bij onze normale bank daar staat het 'niet buffer geld' op. Degene waar onze buffer op staat is de rente hoger.quote:Op maandag 22 juli 2013 11:58 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Die aparte potjes, zijn dat ook écht aparte spaarpotjes? Als in andere rekeningen enzo?
Dat hoor ik vaker (vakantiepotje, autopotje, huispotje, kindpotje etc. etc.) en vind ik echt zo'n onzin![]()
Ook lastig bijhouden en schuiven ivm. hogere rente bijvoorbeeld.
Nee, dat is niks voor mij. Ik doe wel aan spreiding maar dat is ivm. deposito's, beleggen, crowdfunding en vrij opneembaar geld met wisselende rente's. Makkelijk praten ook misschien, wij hebben op het moment toch genoeg om alles te doen wat we willen en meer dan genoeg reserves over te houden. Mijn partner en ik houden het spaargeld overigens wel gescheiden.
Drie jaar maximaal. En mocht je wat ouder zijn dan 50, dan kun je het wel schudden met je kansen op betaald werk. Toch prettig als je dan iets van een potje hebt opgebouwd (bijvoorbeeld uit een ontslagvergoeding) waardoor je het nog een tijdje kan uitzingen.quote:
Wat is modaal? (Echt geen idee)quote:Op maandag 22 juli 2013 11:51 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Het is toch veel waarschijnlijker dat je blijft leven? Dit vind ik echt het grootste kul-argument dat er bestaat.
[..]
Dan verdien je allebei ruim boven modaal?
33k bruto is modaal.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:40 schreef exode het volgende:
[..]
Wat is modaal? (Echt geen idee)
Ik verdien ¤2200 netto vast en tussen de ¤500 en ¤800 variabel. (Eigen bedrijf).
Mijn vriendin ¤1800 netto.
Wat penny-wise zegt. Dus 33K bruto min vakantiegeld is 30.555 jaarsalaris, per maand 2.546 bruto is 1.870 netto.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:40 schreef exode het volgende:
Wat is modaal? (Echt geen idee)
Ik verdien ¤2200 netto vast en tussen de ¤500 en ¤800 variabel. (Eigen bedrijf).
Mijn vriendin ¤1800 netto.
Het gaat dan ook om wat het Nibud adviseert als MINIMUM buffer. En ik weet zo goed als zeker dat er een heleboel mensen zijn die zelfs dat niet bij elkaar gespaard krijgen.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:00 schreef MevrouwPuff het volgende:
Door de bedragen hier, keek ik eens wat het Nibud aanraad. Nou, niet zo veel spaargeld als minimum dus!,
In onze situatie (samenwonend, huurhuis, geen kinderen), is het minimumadvies 4000 euro.
Als je wel een koophuis en een kind hebt, wordt dit advies verhoogd naar 4400!
Normaal is het devies van nibud juist om goed te budgetteren
Voor mensen met kinderen vind ik het minimum erg weinig. Maar ja, er zijn natuurlijk ook mensen met kinderen in de bijstand die niet meer spaargeld mògen hebben dan 3500 (of iets dergelijks)quote:Op maandag 22 juli 2013 15:03 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het gaat dan ook om wat het Nibud adviseert als MINIMUM buffer. En ik weet zo goed als zeker dat er een heleboel mensen zijn die zelfs dat niet bij elkaar gespaard krijgen.
Ik geloof er hélemaal niks van. Wat is je bron?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:32 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat jij dat zegt. Een gemiddelde nieuwe auto kost 20k en de gemiddelde nl'er koopt elke 3 jaar een andere.
Ho wacht effe, zó zei je het de 1e keer niet!quote:En zoals ik al zei, iedereen heeft een ander doel met zijn geld.
Gelukkig wel.quote:Jij koopt een auto misschien, vind ik zonde geld, en ik ga liever op vakantie, dat vind ik nuttiger.
Ieder voor zich toch?
Paste alleen niet echt in de contextquote:Dat van de buren is natuurlijk cynisch bedoeld.
Die minimum-buffer komt inderdaad aardig in de buurt van wat een bijstandstrekker maximaal aan spaargeld mag behouden. De ervaring leert overigens dat een gezin in de bijstand in no-time door die 'buffer' heen is.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:10 schreef MevrouwPuff het volgende:
[..]
Voor mensen met kinderen vind ik het minimum erg weinig. Maar ja, er zijn natuurlijk ook mensen met kinderen in de bijstand die niet meer spaargeld mògen hebben dan 3500 (of iets dergelijks)
Ik vind een nieuwe auto dus geen goede investering, ik dus. Een auto heb je nodig en 1 van 5k is voor mij prima. Van de rest van mijn geld ga ik liever vaak op vakantie. Ik praat op feestjes liever de hele avond over mooie vakanties dan over een pas aangeschafte auto.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik geloof er hélemaal niks van. Wat is je bron?
Dus in een normaal gezin worden er iedere 3 jaar 2 nieuwe auto's aangeschaft?
[..]
Ho wacht effe, zó zei je het de 1e keer niet!Je beweert dat een auto geen goede investering is. Ik vind dat wel, want met een auto ben ik veel sneller waar ik wezen moet. Blijkbaar vind jij een vakantie een betere investering, wat natuurlijk onzin is. Een vakantie levert helemaal niks op.
[..]
Gelukkig wel.
[..]
Paste alleen niet echt in de context
Dat is natuurlijk ook niet waar, een vakantie levert je als het goed is een stuk plezier op. Het is maar waar je jouw geld aan wilt spenderen natuurlijk, bezittingen of ervaringen.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:21 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Blijkbaar vind jij een vakantie een betere investering, wat natuurlijk onzin is. Een vakantie levert helemaal niks op.
Ik kan me meer verheugen op vakanties dan een andere auto. Of het moet een stille wens zijn ofcourse.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:42 schreef Humberto-T het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk ook niet waar, een vakantie levert je als het goed is een stuk plezier op. Het is maar waar je jouw geld aan wilt spenderen natuurlijk, bezittingen of ervaringen.
Ik heb een aantal jaren terug ook al mijn gespaarde geld gespendeerd aan een reis van bijna een jaar. Ik zat toen wel in een andere situatie (geen koophuis, vrouw, kind) etc. maar zou het zo weer doen als ik in dezelfde situatie zat.
Overigens is het onderzocht en ervaringen blijken een mens gelukkiger te maken dan bezittingen. Dat klinkt vaag maar ik denk dat de strekking wel duidelijk is.
Ik heb zo ongeveer de halve wereld al gezien... En ga nog altijd ieder jaar 2x op vakantie. Ik hoef gelukkig die keuze niet te maken auto/vakantie/whatever.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:51 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Ik kan me meer verheugen op vakanties dan een andere auto. Of het moet een stille wens zijn ofcourse.
Denk dat leolinedance nog niet vaak weg is geweest als ze zo praat over vakantie.
Maak die reis. Heb ik gedaan toen ik 19 was. Week New York, 5 weken westkust met een camper. Vergeet je de rest van je leven niet.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:18 schreef tennisbal8594 het volgende:
c) Werken & bijdrage ouders. Nu aan het twijfelen voor een mooie auto of grote reis naar de westkust van Amerika met 2 vrienden.
Soms meer, soms minder inderdaad. Al komt minder vaker voor maar nooit onder de ¤700. Maar dat is pas een jaar zo. Daarvoor gaven het vaak uit.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:52 schreef Hallmark het volgende:
[..]
Wat penny-wise zegt. Dus 33K bruto min vakantiegeld is 30.555 jaarsalaris, per maand 2.546 bruto is 1.870 netto.
Dus je vriendin zit net onder modaal, en jij verdient dus ruim erboven. Die 1000 euro, spaar je die altijd? Of is het soms meer of minder?
Wat hij zegt, dit soort reizen/ervaringen blijven je echt de rest van je leven bij. Ik wil niet zeggen dat je alles moet verbrassen, maar je hebt denk ik de rest van je leven spijt als je die reis in de toekomst niet meer kan maken.quote:Op maandag 22 juli 2013 16:08 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maak die reis. Heb ik gedaan toen ik 19 was. Week New York, 5 weken westkust met een camper. Vergeet je de rest van je leven niet.
Auto kan altijd nog, tenzij je em écht nodig hebt.
Nice. Mooi bedrag, hoor. Wij sparen met 2000 en 1250 netto in ieder geval 600 euro, sinds dat we een soort spaar-offensief hebben ingezet.quote:Op maandag 22 juli 2013 16:24 schreef exode het volgende:
[..]
Soms meer, soms minder inderdaad. Al komt minder vaker voor maar nooit onder de ¤700. Maar dat is pas een jaar zo. Daarvoor gaven het vaak uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |