FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Hulp bij instabiele boot
Wasmand123donderdag 18 juli 2013 @ 22:38
Als eerste, wellicht staat dit topic verkeerd.

Mijn probleem is als volgt, ik heb een polyester motorbootje gekocht van 4,30M lang en met een 20pk mercury buitenboordmotor. Vaart best goed gelukkig maar ik heb wel een probleem, je stuurt jezelf helemaal krom in dat ding. Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant. Dat is natuurlijk minder, verrassend genoeg kan ik nagenoeg niets nuttigs vinden via google.

Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.

Thx!
Woelwaterdonderdag 18 juli 2013 @ 22:39
Volgens mij is dat altijd met een boot
Wasmand123donderdag 18 juli 2013 @ 22:43
Dit is echt erg, ik ben een stalen sloep gewend en dat is natuurlijk uitermate stabiel, maar als je me hier in ziet zitten is het net alsof ik in een botsauto zir qua sturen, je kunt bij wijze van spreken niet een flesje drinken pakken of je gaat echt scheef. Het lijkt mij extreem dit.
leeelldonderdag 18 juli 2013 @ 22:47
zit de motor wel goed recht ?
wuuhtdonderdag 18 juli 2013 @ 22:47
Motor niet goed in het midden?
Woelwaterdonderdag 18 juli 2013 @ 22:49
quote:
Staal is zwaarder dan polyester, aluminium en hout. Het voordeel daarvan is een grote mate van stabiliteit. Het schip ligt steviger in het water en laat zich niet makkelijk opzij zetten door wind of stroming. De stalen sloep blijft bovendien mooi op koers en vereist minder bijsturing.
Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zit


Oh,
quote:
Vaargedrag (koersvastheid).
Uiteraard hangt dit af van de omstandigheden waaronder de proefvaart wordt gehouden. Als je op rustig water en bij rustig weer op rechte koers continue moet corrigeren, terwijl er geen speling op het roer werd geconstateerd, kan je beter naar een ander schip uitkijken. Er is iets mis met de plaats of constructie van het roer, of er is een verkeerde combinatie motor/schroef (vermogen/koppel) toegepast, waardoor het wieleffect gaat overheersen. Dat is niet goed en zeer vermoeiend. Vaak is een motor met verhoudingsgewijs teveel vermogen de boosdoener. Door het zware koppel ontstaat overmatig wieleffect en zal de boot naar één kant gaan trekken waardoor bijgestuurd moet worden. Dit heeft tot gevolg dat ook steeds teruggestuurd moet worden. Een voortdurend corrigeren dus. Wanneer het schip bij stevig gas geven de neiging heeft om steeds naar één kant te gaan en weer begint te "zoeken" bij minder gas, kan je er vrijwel zeker van zijn dat dat de oorzaak is. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat jammer maar niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit (overstuur) kunnen varen.
Wasmand123donderdag 18 juli 2013 @ 22:53
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
#ANONIEMdonderdag 18 juli 2013 @ 22:53
Heb je hetzelfde gevoel als je rustig varen doet of alleen bij volle belasting, hoeveel tilt hij zijn neus op?
Pikhoofddonderdag 18 juli 2013 @ 22:57
Misschien is je romp getordeerd, of je kielbalk krom, er kan van alles aan de hand zijn. Zoek anders ook even op 'directional stability'
Wasmand123donderdag 18 juli 2013 @ 22:57
Voornamelijk bij rustig varen, heb er pas 2 keer mee gevaren en pas 1 keer vol gas, bij vol gas kwam ie niet los maar leek ik wel een rechte koers aan te houden. Bij rustig varen stuur je je helemaal lijp. Allemaal al bedankt voor de hulp maar ik moet echt gaan slapen, 04:30 alweer op :( ik zal morgenochtend reageren, alle suggesties zijn welkom!
Woelwaterdonderdag 18 juli 2013 @ 22:58
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:53 schreef Wasmand123 het volgende:
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegen

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 18-07-2013 23:57:48 (+t) ]
leeelldonderdag 18 juli 2013 @ 23:50
sturen is ook makkelijker in Plané
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 06:42
Ik kan vandaag zelf niets doen helaas, maar bedankt voor de ideeën, mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag.
Cat-astrophevrijdag 19 juli 2013 @ 13:04
Ik schop hem naar PTA, wellicht zitten daar ook botenkenners.
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 13:26
Alle mogelijke oplossingen zijn al gegeven :)
TC_Artemisvrijdag 19 juli 2013 @ 14:05
Hij planeert niet? Dan gaat 'ie ook dieper liggen als je net onder die snelheid zit. Heb je een foto? Leg 'm anders op de kant en check hem helemaal.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 15:00
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 15:03
Hebben we het over een platbodem of een (diep) V
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 15:23
Moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten uit m'n hoofd. Er zijn foto's van toen ie op de trailer stond, daar was ik niet bij. Ik zal vanavond wat foto's maken, alle nodige plaatsen en als het lukt een filmpje regelen.
leeellvrijdag 19 juli 2013 @ 15:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:00 schreef Wasmand123 het volgende:
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzitten
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 16:05
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 16:06
Hij heeft trouwens afstandsbesturing.. vergeten te melden, beetje dom.
PeuRacvrijdag 19 juli 2013 @ 16:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten).
leeellvrijdag 19 juli 2013 @ 16:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekken
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 16:34
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Woelwatervrijdag 19 juli 2013 @ 16:40
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:34 schreef Wasmand123 het volgende:
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Dat je lekker veel benzine verbruikt.. Er zijn trouwens maar weinig plaatsen waar je zo snel mag varen dat de boot gaat planeren..
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 16:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Planeren is op je eigen boeggolf varen.
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 16:43
- Flikker eens op als je niet normaal kunt reageren -

[ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 19-07-2013 17:00:43 ]
RemcoDelftvrijdag 19 juli 2013 @ 16:56
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant.
Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?

Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 16:57
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
2cvvrijdag 19 juli 2013 @ 16:57
Misschien is een geleiderail een optie ?
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 16:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
quote:
De minimum leeftijd voor het vaarbewijs is 18 jaar.
Het is mogelijk om al onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u een uitslagbrief. Vanaf uw 18e jaar kunt u deze inwisselen voor de echte vaarbewijs pas.
http://www.vaarbewijs.nl/?id=7
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 16:58
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?

Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen.
Nou dan gaat ie nogsteeds rechtdoor mits een beetje uitgelijnd of je moet een klein beetje corrigeren, dit is gewoon niet meer grappig omdat je constant aan je stuur moet lopen rukken.
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 17:00


[ Bericht 100% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:29 ]
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 17:02
- hou nou eens op -

[ Bericht 46% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:44 ]
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:05
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 17:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p
:N Je kan het dus gewoon halen. Alleen krijg je nog geen pasje.
machtpenvrijdag 19 juli 2013 @ 17:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:06
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef 2cv het volgende:
Misschien is een geleiderail een optie ?
Neem je me in de zeik of is dat echt iets? :)
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

:N Je kan het dus gewoon halen. Alleen krijg je nog geen pasje.
Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 17:08
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:07 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?
Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef machtpen het volgende:

[..]

Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.
Ik ga vanavond even de snelheid controleren. Hier maakte ik mij inderdaad ook al een beetje zorgen om, desnoods een begrenzing erop.
Alexxxxxvrijdag 19 juli 2013 @ 17:08
Je bent zelf een instabiele boot! :(
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.
De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09
quote:
8s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:08 schreef Alexxxxx het volgende:
Je bent zelf een instabiele boot! :(
:o
RemcoDelftvrijdag 19 juli 2013 @ 17:09
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen.
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :
quote:
In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.
[...]
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef Wasmand123 het volgende:
Neem je me in de zeik of is dat echt iets? :)
Dat hebben ze in de Efteling ook.
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 17:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.
En nog veel meer theorieën, leer je. Aanleggen, weersvoorspelling, damage control, wieleffect en uitgebreide reglementen die op het water gelden. Maar goed, dit kan je prima zelf op googlen :{w

En hebben is hebben tot je 65e, en aangezien de eisen ieder jaar strenger worden kan je er maar beter op tijd bij zijn.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen.
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :

[..]


[..]

Dat hebben ze in de Efteling ook.
hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 17:21
Ooh wat lees ik weer goed, excuses ben moe, stond namelijk ook in jouw bron. Ik ga het vanavond sowieso een beetje bijhouden.
Cucumissativusvrijdag 19 juli 2013 @ 19:06
quote:
Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.

Thx!
Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit.
Oplossing is twee buitenboordmotoren op je spiegel te zetten, een links draaiende en de ander rechtsdraaiend en u gaat kaarsrecht vooruit.
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 19:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:06 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit.
Oplossing is twee buitenboordmotoren op je spiegel te zetten, een links draaiende en de ander rechtsdraaiend en u gaat kaarsrecht vooruit.
er zit toch een correctievinnetje (wat uit het lood staat) op je staartstuk
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 19:29
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:28 schreef JerryLee het volgende:

[..]

er zit toch een correctievinnetje (wat uit het lood staat) op je staartstuk
Maar dat kan nooit het complete wieleffect compenseren.
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 19:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:29 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dat kan nooit het complete wieleffect compenseren.
Eens ,maar aangegeven effect toch wel: Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant

Hij loopt langzaam uit zijn koers ja .

Stuur in het midden zou ook schelen denk ik, beter gewichtsverdeling qua bestuurder
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 19:33
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:32 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Eens ,maar aangegeven effect toch wel: Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant

Hij loopt langzaam uit zijn koers ja .

Stuur in het midden zou ook schelen denk ik, beter gewichtsverdeling qua bestuurder
Nou ja, TS gaf aan speling te hebben op de roerinrichting. Ik zou daar beginnen met zoeken. Zo extreem last van een wieleffect zou alleen kunnen als je een echt heel erg veul te grote motor achter je wastobbe hangt.
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 19:34
Nou, waar zijn de fotos, dan kunnen we verder ouwehoeren.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 19:38
Mensen, ik ben een oetlul, motor hing vanaf achteren gezien een eind naar links en dat veroorzaakte de afwijking, kabels mogen wat strakker voor perfectie maar het is dus behoorlijk opgelost, hartelijk bedankt allemaal!
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 19:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Mensen, ik ben een oetlul, motor hing vanaf achteren gezien een eind naar links en dat veroorzaakte de afwijking, kabels mogen wat strakker voor perfectie maar het is dus behoorlijk opgelost, hartelijk bedankt allemaal!
foto ? :'(
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 19:53
jaja, hup, fotos van die badkuip en snel :Y)
jitzzzzevrijdag 19 juli 2013 @ 19:55
:')
2cvvrijdag 19 juli 2013 @ 20:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Mensen, ik ben een oetlul
I know the feeling bro pet.gif
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 20:14
Foto's komen eraan, ff kijken hoe dat mobiel moet, nieuwe user :') nog steeds niet perfect recht maar dit is best comfortabel zo.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 20:21
34imrnb.jpg
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 20:22
En de rest?
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 20:27
fwq1rl.jpg
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 20:29
Sorry, ben niet zo vlug :) steiger is aan vervanging toe ja. Schattig bootje he mensen? Hij vaart nu redelijk relaxed in ieder geval.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 20:43
Motor is ongeveer een duimlengte verplaatst en ben nu al 2 uur op weg, gaat best wel lekker zo! Binnenkort de bekabeling beter afstellen.
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 21:05
Mooi, want zo'n badkuip moet gewoon zonder issues rechtdoor kunnen varen.
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 21:26
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 21:37
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 21:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
hi ha ho :D
Scarlet_Dragonflyvrijdag 19 juli 2013 @ 21:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
Een badkuip hoort ook water IN natuurlijk :7
_Arthurvrijdag 19 juli 2013 @ 21:41
Ik zou 'm niet verzwaren trouwens. Hooguit je benzinetank voorin zetten bv.
the85mcvrijdag 19 juli 2013 @ 22:11
Mocht ie nog steeds trekken in het stuur: er zit net achter je schroef een klein vinnetje. Die kun je bijstellen zodat ie niet meer naar een kant trekt.
20 pk toch? Dan moet ie makkelijk planeren.. Misschien moet je de trimhoogte eens wat veranderen.
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 22:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 20:27 schreef Wasmand123 het volgende:
[ afbeelding ]
geen vaarbewijs
geen kenteken
betaal je wel liggeld?
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 22:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
Tank vooronder plakken van polyester
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 22:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:20 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt.
ja dat doet ie wel
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 23:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:57 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Tank vooronder plakken van polyester
ja of zoals de normale mensen, 3 bakstenen :+
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 23:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:00 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ja of zoals de normale mensen, 3 bakstenen :+
scheelt je binnenruimte
geen losslingerende tank meer ,
en als je een plakbandje erop zet voor je hem in de polyesterlak rolt,ken je precies zien hoeveel peut je nog hebt .
Wel een slingerschot erin maken anders hapt die lucht bij scherpe bochten.
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 23:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:07 schreef JerryLee het volgende:

[..]

scheelt je binnenruimte
geen losslingerende tank meer ,
en als je een plakbandje erop zet voor je hem in de polyesterlak rolt,ken je precies zien hoeveel peut je nog hebt .
Wel een slingerschot erin maken anders hapt die lucht bij scherpe bochten.
een losse tank is best handig, alleen al omdat je hem zelf mee kunt nemen :+
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 23:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

een losse tank is best handig, alleen al omdat je hem zelf mee kunt nemen :+
ja?Waar neem je hem dan mee naartoe ,en waarvoor?
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 23:12
in de schuur/auto zetten zodat ze hem niet stelen (toch 80 liter gratisch benzine) of bij tanken is het makkelijk
JerryLeevrijdag 19 juli 2013 @ 23:15
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:12 schreef Life2.0 het volgende:
in de schuur/auto zetten zodat ze hem niet stelen (toch 80 liter gratisch benzine) of bij tanken is het makkelijk
Vuldop op het voordek,langs het tankstation .vol
je hebt een vulpijp en een borg voor je hem kan verwijderen .
En 80 liter neem je niet gauw op je bult ,ik niet tenminste
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 23:26
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:11 schreef the85mc het volgende:
Mocht ie nog steeds trekken in het stuur: er zit net achter je schroef een klein vinnetje. Die kun je bijstellen zodat ie niet meer naar een kant trekt.
20 pk toch? Dan moet ie makkelijk planeren.. Misschien moet je de trimhoogte eens wat veranderen.
Ik zal er nog eens naar kijken, bedankt voor de tip :)
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 23:27
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

geen vaarbewijs
geen kenteken
betaal je wel liggeld?
Zeerzeker, niet veel overigens :p
Wasmand123vrijdag 19 juli 2013 @ 23:30
Ga toch verzwaren, met mij voorop vaarde ie aanzienlijk beter, rotter wordt ie er niet van. Tank is 24l, als ze de moeite willen doen om dat te stelen wens ik ze succes. Het vinnetjesplan van the85mc zal ik morgen naar kijken. Alvast bedankt voor alle hulp! Ben trouwens "ontmaskerd" door dit topic, m'n moeder vond het via google:')
Life2.0vrijdag 19 juli 2013 @ 23:48
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:15 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Vuldop op het voordek,langs het tankstation .vol
je hebt een vulpijp en een borg voor je hem kan verwijderen .
En 80 liter neem je niet gauw op je bult ,ik niet tenminste
veel reacreanten met losse tank tanken bij de reguliere pomp, scheelt je 80 cent per liter :+
the85mcvrijdag 19 juli 2013 @ 23:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:30 schreef Wasmand123 het volgende:
Ga toch verzwaren, met mij voorop vaarde ie aanzienlijk beter, rotter wordt ie er niet van. Tank is 24l, als ze de moeite willen doen om dat te stelen wens ik ze succes. Het vinnetjesplan van the85mc zal ik morgen naar kijken. Alvast bedankt voor alle hulp! Ben trouwens "ontmaskerd" door dit topic, m'n moeder vond het via google:')
Trim je motor eens een stand lager. Komt de neus van de boot minder omhoog op topsnelheid.
Je boot wordt wel sneller met gewicht in de punt als je niet planeert (je maakt een langere en spitsere waterlijn..)
Planeer je wel, dan wil je juist zo min mogelijk gewicht in de punt. Planeren doe je op de platte achterkant van de boot.
Er is nog wel wat te verbeteren aan je motortrim denk ik. Ter vergelijking, mijn boot met 25 pk haalt 50 km/u volledig goed uitgetrimd.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 00:08
Snelheid maakt me echt niet uit, als ik de 15 haal vind ik het wel best. Wat is dat trimmen precies?
the85mczaterdag 20 juli 2013 @ 00:19
De trim van de motor is de hoek die de motor heeft tov de boot. Die hoek kun je aanpassen. Je motor 'leunt' op een horizontaal stangetje. Dat zit vlakbij de bracket/ophangbeugel. Je ziet een stangetje van zo'n 25 cm breed en die zit in een van de gaten. Dit type motor heeft 5 gaten op een rij dacht ik. Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je de motor zet, hoe langzamer die optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt. (voor hele zware motors heb je ook nog lift ipv trim maar dat terzijde).
Als je gewoon 'alllround' prestaties wil, dus niet gericht op topsnelheid zorg dan dat de motor zo horizontaal mogelijk achter de boot hangt als je vaart. Dat is het meest effectief. Staat de motor te laag, dan drukt ie de neus verder het water in en dat remt af. Te hoog en de neus komt ver het water uit en krijg je grote hekgolven. Gewoon eens proberen en kijken wanneer je boot t best vaart.
Life2.0zaterdag 20 juli 2013 @ 00:22
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:59 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ter vergelijking, mijn boot met 25 pk haalt 50 km/u volledig goed uitgetrimd.
maar 500 is wel veul stoerder
the85mczaterdag 20 juli 2013 @ 00:31
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar 500 is wel veul stoerder
Dan heb je denk ik een wereldrecord ;)
Life2.0zaterdag 20 juli 2013 @ 00:34
peekaas man
Life2.0zaterdag 20 juli 2013 @ 00:36
tegenwoordig best weinig, zit er zo 2x 350-450 5l blokken in :D
the85mczaterdag 20 juli 2013 @ 00:51
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:36 schreef Life2.0 het volgende:
tegenwoordig best weinig, zit er zo 2x 350-450 5l blokken in :D
Oh.. Ik dacht dat je 500 km/u bedoelde.. Lekker scherp. Tijd om te gaan maffen dus. En trouwens inboards... :N Veel te zwaar. Moet je alleen willen als wakeboarder.
Life2.0zaterdag 20 juli 2013 @ 00:55
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:51 schreef the85mc het volgende:

[..]

Oh.. Ik dacht dat je 500 km/u bedoelde.. Lekker scherp. Tijd om te gaan maffen dus. En trouwens inboards... :N Veel te zwaar. Moet je alleen willen als wakeboarder.
wel ruimtebesparend/minder geluid

heb nu al jaren geen boot meer, was het opeens allemaal zat :')
T42zaterdag 20 juli 2013 @ 01:59
ik heb ooit een extra vin op de bbm gezet toen ik nog een speedbootje had. toen ging hij wel ineens kaars recht varen en stabiel liggen
T42zaterdag 20 juli 2013 @ 02:00
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
benzine tank voorin plaatsen ;)

en schrik niet als ze je aan houden en voor meerdere dingen opschrijven.
geen vaarbewijs (te jong)
geen registratie
eventueel te hard varen
geen zerzekering al is die dus niet verplicht.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 06:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:19 schreef the85mc het volgende:
De trim van de motor is de hoek die de motor heeft tov de boot. Die hoek kun je aanpassen. Je motor 'leunt' op een horizontaal stangetje. Dat zit vlakbij de bracket/ophangbeugel. Je ziet een stangetje van zo'n 25 cm breed en die zit in een van de gaten. Dit type motor heeft 5 gaten op een rij dacht ik. Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je de motor zet, hoe langzamer die optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt. (voor hele zware motors heb je ook nog lift ipv trim maar dat terzijde).
Als je gewoon 'alllround' prestaties wil, dus niet gericht op topsnelheid zorg dan dat de motor zo horizontaal mogelijk achter de boot hangt als je vaart. Dat is het meest effectief. Staat de motor te laag, dan drukt ie de neus verder het water in en dat remt af. Te hoog en de neus komt ver het water uit en krijg je grote hekgolven. Gewoon eens proberen en kijken wanneer je boot t best vaart.
Dat klinkt goed, ik ga er vanmiddag naar kijken. Bedankt!
smitjewzaterdag 20 juli 2013 @ 06:56
Heb je er al vlammen opgetekend , schijnt te helpen.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 06:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 02:00 schreef T42 het volgende:

[..]

benzine tank voorin plaatsen ;)

en schrik niet als ze je aan houden en voor meerdere dingen opschrijven.
geen vaarbewijs (te jong)
geen registratie
eventueel te hard varen
geen zerzekering al is die dus niet verplicht.
Hoezo die tank? Weegt geen drol en dan moet ik die slang weer netjes wegwerken..

Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
smitjewzaterdag 20 juli 2013 @ 07:00
En een spoiler , vergeet de spoiler niet.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 07:06
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:56 schreef smitjew het volgende:
Heb je er al vlammen opgetekend , schijnt te helpen.
Wat voor verf? :D
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 07:06
Hahahaha hoe kom je erbij om 7 uur 's morgen joh :)
RemcoDelftzaterdag 20 juli 2013 @ 08:10
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:58 schreef Wasmand123 het volgende:
Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
Begrenzen moet je doen voordat je ermee gaat varen. Veel beter is een lichtere motor nemen zolang je er niet legaal mee mag varen.
Een kenteken registratienummer moet aan twee kanten duidelijk zichtbaar zijn. Uit dit topic maak ik op dat je een totaal gebrek hebt aan kennis over regelgeving. Daarmee kan het niet missen dat je ook de rest van het BPR niet kent. Oftewel lees je eens in over regels op het water voordat je illegaal en onverzekerd met een speedboot gaat varen.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 08:21
Aha, ik ga inderdaad maar eens mezelf beter inlezen, mis toch behoorlijk wat kennis op dit gebied. Andere motor is sowieso geen optie, maar ik bedenk wel wat.
jitzzzzezaterdag 20 juli 2013 @ 08:22
Daarom zei ik gister al tegen je, dat je best een vaarbewijs cursus kan gaan doen. Want het ontbreekt je duidelijk aan een boel kennis.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 08:24
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:22 schreef jitzzzze het volgende:
Daarom zei ik gister al tegen je, dat je best een vaarbewijs cursus kan gaan doen. Want het ontbreekt je duidelijk aan een boel kennis.
You're right. Is zelf leren ook goed? Ik had trouwens verwacht dat de vorige eigenaar het papierwerk wel in orde zou hebben.. domdomdom
jitzzzzezaterdag 20 juli 2013 @ 08:27
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:24 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

You're right. Is zelf leren ook goed? Ik had trouwens verwacht dat de vorige eigenaar het papierwerk wel in orde zou hebben.. domdomdom
Ik zei gisteren ook tegen je dat de eisen ieder jaar zwaarder worden, en hebben is hebben tot je 65e. Dan hoef je pas een herexamen te doen. Zelf leren kan wel, maar ik denk dat het echt beter is als je bij de ANWB zo'n vaarbewijs boek scoort, en een examen doet over een week of wat.

En altijd zelf controleren of al het papierwerk klopt. Nu met je bootje, straks met je auto. Want je bent zelf de sigaar als het niet klopt, en niet de vorige eigenaar.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 08:30
Groot gelijk heb je.. thanks.
jitzzzzezaterdag 20 juli 2013 @ 08:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:30 schreef Wasmand123 het volgende:
Groot gelijk heb je.. thanks.
Kijk, dat hoor ik graag :+ Maar scoor zo'n boek of cd en ga ermee aan de slag; je hebt er altijd voordeel van.

Heb je nou nog meer vragen over je bootje, papieren en/of regelgeving kan je altijd een brul geven. Er zijn hier genoeg mensen (waaronder ik) die je precies kunnen uitleggen hoe het zit.
the85mczaterdag 20 juli 2013 @ 09:14
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Kijk, dat hoor ik graag :+ Maar scoor zo'n boek of cd en ga ermee aan de slag; je hebt er altijd voordeel van.

Heb je nou nog meer vragen over je bootje, papieren en/of regelgeving kan je altijd een brul geven. Er zijn hier genoeg mensen (waaronder ik) die je precies kunnen uitleggen hoe het zit.
Ik zou sowieso ook nu je vaarbewijs halen. Maar verwacht niet dat je daarna alles van varen weet. Het is puur theoretisch zodat je minder een gevaar op t water wordt. Het meeste leer je door te doen en vragen aan mensen die al langer in de watersport zitten.
RemcoDelftzaterdag 20 juli 2013 @ 09:40
Ik heb het ANWB cursusboek Klein Vaarbewijs (deel I) ooit twee keer aandachtig doorgelezen, en vervolgens het examen foutloos gemaakt. Als ik dat geweten had, had ik meteen deel II ook gedaan (het examen was voordeliger met beide tegelijk), maar dat deed ik niet vanwege de tegenstrijdige (en dus verwarrende) regels tussen BPR en RPR.
jitzzzzezaterdag 20 juli 2013 @ 09:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het ANWB cursusboek Klein Vaarbewijs (deel I) ooit twee keer aandachtig doorgelezen, en vervolgens het examen foutloos gemaakt. Als ik dat geweten had, had ik meteen deel II ook gedaan (het examen was voordeliger met beide tegelijk), maar dat deed ik niet vanwege de tegenstrijdige (en dus verwarrende) regels tussen BPR en RPR.
Same here. :)
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 10:21
Ik ga dat boek regelen, had net rijles en had het met m'n rijinstructeur erover ( :') ) en die zei dat ook gelijk. Bedankt dat jullie mij allemaal op weg helpen mensen.
the85mczaterdag 20 juli 2013 @ 10:29
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:21 schreef Wasmand123 het volgende:
Ik ga dat boek regelen, had net rijles en had het met m'n rijinstructeur erover ( :') ) en die zei dat ook gelijk. Bedankt dat jullie mij allemaal op weg helpen mensen.
Verstandig! En laat je motor afstellen dat ie niet sneller dan 20 kan tot je vaarbewijs hebt. Want anders moet je ineens aan allemaal extra regels voldoen: zwemvest voor iedere opvarende, boot moet geregistreerd worden, brandblusser aan boord, 20 meter lijn etc.
En sommige waterpolitie agenten zijn echt nazi's. Als ze willen kunnen ze je voor 500 euro op de bon slingeren.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 10:37
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
RemcoDelftzaterdag 20 juli 2013 @ 10:49
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
Dat kan zo simpel zijn als een schroefje achter de gashendel, waardoor-ie niet verder kan. Het moet echter wel iets zijn wat je niet makkelijk kan verwijderen/monteren, want dan is het niet geloofwaardig.
Clicks_nlzaterdag 20 juli 2013 @ 11:00
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:29 schreef the85mc het volgende:

[..]

Verstandig! En laat je motor afstellen dat ie niet sneller dan 20 kan tot je vaarbewijs hebt. Want anders moet je ineens aan allemaal extra regels voldoen: zwemvest voor iedere opvarende, boot moet geregistreerd worden, brandblusser aan boord, 20 meter lijn etc.
En sommige waterpolitie agenten zijn echt nazi's. Als ze willen kunnen ze je voor 500 euro op de bon slingeren.
Spullen als zwemvest, brandblusser etc heb je dan ook niet aan boord omdat het moet, maar omdat het gewoon voor je eigen veiligheid is. Bootjes waar ik meestal mee vaar zijn geen van allen vaarbewijsplichtig, toch ligt het aan boord en slepen de meeste mensen waar ik mee vaar ook nog meestal hun eigen vest mee...
Clicks_nlzaterdag 20 juli 2013 @ 11:04
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
Schroef achter de gashendel is simpelste.
Nog zekerder is in de motor zelf te kijken of je de uitslag van de gaskabel kunt beperken zodat je niet meer vol gas kunt. Mooiste zou inderdaad een motor met minder PK zijn, maar dan ga je over een jaar of twee als je je pasje hebt toch weer op zoek naar een zwaardere motor, dus snap dat je dat niet wilt.
RemcoDelftzaterdag 20 juli 2013 @ 11:36
@TS: houd er ook rekening mee dat je (ouders') AVP schade met een motorboot niet dekt. Een aparte pleziervaartuigverzekering wel.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 11:37
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Clicks_nlzaterdag 20 juli 2013 @ 11:50
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Ook in deze volgorde? Zou namelijk eerst met de trim experimenteren. Pas als je na dagje spelen met de trim het idee hebt dat je de boot niet lekker varend krijgt zou ik gewicht voorin toevoegen.
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 12:05
Dat wordt andersom, zandzakken net gekocht :D
JerryLeezaterdag 20 juli 2013 @ 12:13
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Ja.

Dodemanskoord?
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 12:19
Aanwezig :)
Wasmand123zaterdag 20 juli 2013 @ 15:00
Met 75 kg zand voorin lag ie wel een stuk stabieler in het water. Kabeltjes ietsje ingekort en nu is het sturen vrijwel zonder speling. Bedankt mensen!
blupzaterdag 20 juli 2013 @ 23:26
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar 500 is wel veul stoerder
P1080172.JPG
Life2.0zaterdag 20 juli 2013 @ 23:42
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:26 schreef blup het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
jij wint
JerryLeezondag 21 juli 2013 @ 11:12
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

jij wint
3718785450_I20dont20think20so20tim_answer_2_xlarge.jpeg
SPOILER
drug-runner-rib.jpg
T42zondag 21 juli 2013 @ 14:09
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:58 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

Hoezo die tank? Weegt geen drol en dan moet ik die slang weer netjes wegwerken..

Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
moet aan 2 kanten. en ook nog met letters van speciale maat.en grote.
begrenzen ligt er aan hoe? (lijkt mij)

nou jah tank van 30 liter is toch 30 kg scheelde bij mij een hoop.
Life2.0zondag 21 juli 2013 @ 16:29
handvat begrenzin met boutje oid moet lukken, dan draait gas niet verder open dan de helft ofzo
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 17:29
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 14:09 schreef T42 het volgende:

[..]

moet aan 2 kanten. en ook nog met letters van speciale maat.en grote.
begrenzen ligt er aan hoe? (lijkt mij)

nou jah tank van 30 liter is toch 30 kg scheelde bij mij een hoop.
24 liter, en als ie voor de helft leeg is weegt ie niet voldoende als contragewicht denk ik.
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 17:30
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 16:29 schreef Life2.0 het volgende:
handvat begrenzin met boutje oid moet lukken, dan draait gas niet verder open dan de helft ofzo
Ik ga inderdaad proberen om 'm op de afstandsbesturing te begrenzen. Mocht dat niet lukken laat ik 'm op de motor doen.
the85mczondag 21 juli 2013 @ 17:31
Volgens mij zit er ergens een stelschroef vlakbij de carburateur. Niet aan de carburateur, maar in de gaskabels. Als je die een stuk indraait kan je niet meer volgas en planeert ie niet meer.

Contragewicht is iets wat je normaal probeert te vermijden. Is hetzelfde als tegels in de kofferbak gooien. Je kunt beter eerst de motor lager trimmen en anders een hydrofoil op je motor zetten.

Een hyrdofoil is zo'n ding:
hydrofoil_maxi_2.jpg
Zorgt ervoor dat je achterkant van de boot minder 'wegzakt' in het water tijdens het varen. Kosten 3 tientjes en makkelijk te installeren.

Edit:
Heb zelf ongeveer dezelfde motor, een 25. Motortrim doet echt veel, mijn boot is redelijk zwaar, zo'n 225 kg zonder motor. Toch gaat ie nog best vlot. Heb een filmpje gemaakt (niet zo'n dendere kwaliteit) maar daarom moet je dus wel je motor afstellen of een nummer op je boot plakken.
http://s1173.photobucket.(...)4-19-33-551.mp4.html

[ Bericht 25% gewijzigd door the85mc op 21-07-2013 17:46:06 ]
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 17:45
Dat contragewicht is ff tijdelijk zodat er gevaren kan worden. Ik zal m'n pa dit topic ff laten zien, dat trimmen is dus simpelweg de hoek van de motor aanpassen?
the85mczondag 21 juli 2013 @ 17:47
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:45 schreef Wasmand123 het volgende:
Dat contragewicht is ff tijdelijk zodat er gevaren kan worden. Ik zal m'n pa dit topic ff laten zien, dat trimmen is dus simpelweg de hoek van de motor aanpassen?
Ja, is heel makkelijk. Moet je doen als je de motor uit hebt.
Zet de motor in zn vooruit, dan gaat de vergrendeling eraf. Nu kun je de motor omhoog trekken en komt die pen vrij.
Je kunt dan die pen lager zetten,
daarna zet je de motor weer omlaag en leunt ie weer op die pen.
Is echt heel makkelijk. Binnen 1 minuut aan te passen.
T42zondag 21 juli 2013 @ 18:37
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:29 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

24 liter, en als ie voor de helft leeg is weegt ie niet voldoende als contragewicht denk ik.
daswaar maar hefboom effect heb je niet zo heelveel gewixhrt nodig en ik had ook de jerrycans met reserve voorin staan. 3x 20l
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 18:40
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:47 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ja, is heel makkelijk. Moet je doen als je de motor uit hebt.
Zet de motor in zn vooruit, dan gaat de vergrendeling eraf. Nu kun je de motor omhoog trekken en komt die pen vrij.
Je kunt dan die pen lager zetten,
daarna zet je de motor weer omlaag en leunt ie weer op die pen.
Is echt heel makkelijk. Binnen 1 minuut aan te passen.
Super, als ik tijd heb probeer ik het, lange week voor de boeg ( hoe ironisch ) maar ik ga dit zeker proberen. Ff het zand eruit dan neem ik aan?
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 18:41
Uhm, hoe moet ik 'm gaan zetten trouwens? Moet ie hoger of lager komen?
T42zondag 21 juli 2013 @ 18:42
met hydrafoil
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 18:53
Dat ziet er erg vet uit wel :7
the85mczondag 21 juli 2013 @ 18:56
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:41 schreef Wasmand123 het volgende:
Uhm, hoe moet ik 'm gaan zetten trouwens? Moet ie hoger of lager komen?
Hoger voor topsnelheid, lager voor beter varen op lage snelheid. Dus in jouw geval zou ik em lager zetten.
Wasmand123zondag 21 juli 2013 @ 19:22
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:56 schreef the85mc het volgende:

[..]

Hoger voor topsnelheid, lager voor beter varen op lage snelheid. Dus in jouw geval zou ik em lager zetten.
Ok, mooi. Ik ga er zo snel mogelijk naar kijken. Thanks!