Wasmand123 | donderdag 18 juli 2013 @ 22:38 |
Als eerste, wellicht staat dit topic verkeerd. Mijn probleem is als volgt, ik heb een polyester motorbootje gekocht van 4,30M lang en met een 20pk mercury buitenboordmotor. Vaart best goed gelukkig maar ik heb wel een probleem, je stuurt jezelf helemaal krom in dat ding. Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant. Dat is natuurlijk minder, verrassend genoeg kan ik nagenoeg niets nuttigs vinden via google. Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is. Thx! | |
Woelwater | donderdag 18 juli 2013 @ 22:39 |
Volgens mij is dat altijd met een boot | |
Wasmand123 | donderdag 18 juli 2013 @ 22:43 |
Dit is echt erg, ik ben een stalen sloep gewend en dat is natuurlijk uitermate stabiel, maar als je me hier in ziet zitten is het net alsof ik in een botsauto zir qua sturen, je kunt bij wijze van spreken niet een flesje drinken pakken of je gaat echt scheef. Het lijkt mij extreem dit. | |
leeell | donderdag 18 juli 2013 @ 22:47 |
zit de motor wel goed recht ? | |
wuuht | donderdag 18 juli 2013 @ 22:47 |
Motor niet goed in het midden? | |
Woelwater | donderdag 18 juli 2013 @ 22:49 |
Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zit Oh,
| |
Wasmand123 | donderdag 18 juli 2013 @ 22:53 |
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo? | |
#ANONIEM | donderdag 18 juli 2013 @ 22:53 |
Heb je hetzelfde gevoel als je rustig varen doet of alleen bij volle belasting, hoeveel tilt hij zijn neus op? | |
Pikhoofd | donderdag 18 juli 2013 @ 22:57 |
Misschien is je romp getordeerd, of je kielbalk krom, er kan van alles aan de hand zijn. Zoek anders ook even op 'directional stability' | |
Wasmand123 | donderdag 18 juli 2013 @ 22:57 |
Voornamelijk bij rustig varen, heb er pas 2 keer mee gevaren en pas 1 keer vol gas, bij vol gas kwam ie niet los maar leek ik wel een rechte koers aan te houden. Bij rustig varen stuur je je helemaal lijp. Allemaal al bedankt voor de hulp maar ik moet echt gaan slapen, 04:30 alweer op ![]() | |
Woelwater | donderdag 18 juli 2013 @ 22:58 |
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegen [ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 18-07-2013 23:57:48 (+t) ] | |
leeell | donderdag 18 juli 2013 @ 23:50 |
sturen is ook makkelijker in Plané | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 06:42 |
Ik kan vandaag zelf niets doen helaas, maar bedankt voor de ideeën, mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag. | |
Cat-astrophe | vrijdag 19 juli 2013 @ 13:04 |
Ik schop hem naar PTA, wellicht zitten daar ook botenkenners. | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 13:26 |
Alle mogelijke oplossingen zijn al gegeven ![]() | |
TC_Artemis | vrijdag 19 juli 2013 @ 14:05 |
Hij planeert niet? Dan gaat 'ie ook dieper liggen als je net onder die snelheid zit. Heb je een foto? Leg 'm anders op de kant en check hem helemaal. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 15:00 |
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen. | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 15:03 |
Hebben we het over een platbodem of een (diep) V | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 15:23 |
Moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten uit m'n hoofd. Er zijn foto's van toen ie op de trailer stond, daar was ik niet bij. Ik zal vanavond wat foto's maken, alle nodige plaatsen en als het lukt een filmpje regelen. | |
leeell | vrijdag 19 juli 2013 @ 15:25 |
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzitten | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:05 |
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:06 |
Hij heeft trouwens afstandsbesturing.. vergeten te melden, beetje dom. | |
PeuRac | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:15 |
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten). | |
leeell | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:20 |
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekken | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:34 |
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin? | |
Woelwater | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:40 |
Dat je lekker veel benzine verbruikt.. Er zijn trouwens maar weinig plaatsen waar je zo snel mag varen dat de boot gaat planeren.. | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:41 |
Planeren is op je eigen boeggolf varen. | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:43 |
- Flikker eens op als je niet normaal kunt reageren - [ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 19-07-2013 17:00:43 ] | |
RemcoDelft | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:56 |
Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt? Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:57 |
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik . | |
2cv | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:57 |
Misschien is een geleiderail een optie ? | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:58 |
http://www.vaarbewijs.nl/?id=7 | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 16:58 |
Nou dan gaat ie nogsteeds rechtdoor mits een beetje uitgelijnd of je moet een klein beetje corrigeren, dit is gewoon niet meer grappig omdat je constant aan je stuur moet lopen rukken. | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:00 |
[ Bericht 100% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:29 ] | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:02 |
- hou nou eens op - [ Bericht 46% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:44 ] | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:05 |
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:06 |
![]() | |
machtpen | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:06 |
Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:06 |
Neem je me in de zeik of is dat echt iets? ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:07 |
Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me? | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:08 |
Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:08 |
Ik ga vanavond even de snelheid controleren. Hier maakte ik mij inderdaad ook al een beetje zorgen om, desnoods een begrenzing erop. | |
Alexxxxx | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:08 |
Je bent zelf een instabiele boot! ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09 |
De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09 |
![]() | |
RemcoDelft | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09 |
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen. http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :
Dat hebben ze in de Efteling ook. | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:10 |
En nog veel meer theorieën, leer je. Aanleggen, weersvoorspelling, damage control, wieleffect en uitgebreide reglementen die op het water gelden. Maar goed, dit kan je prima zelf op googlen ![]() En hebben is hebben tot je 65e, en aangezien de eisen ieder jaar strenger worden kan je er maar beter op tijd bij zijn. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:20 |
hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 17:21 |
Ooh wat lees ik weer goed, excuses ben moe, stond namelijk ook in jouw bron. Ik ga het vanavond sowieso een beetje bijhouden. | |
Cucumissativus | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:06 |
Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit. Oplossing is twee buitenboordmotoren op je spiegel te zetten, een links draaiende en de ander rechtsdraaiend en u gaat kaarsrecht vooruit. | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:28 |
er zit toch een correctievinnetje (wat uit het lood staat) op je staartstuk | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:29 |
Maar dat kan nooit het complete wieleffect compenseren. | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:32 |
Eens ,maar aangegeven effect toch wel: Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant Hij loopt langzaam uit zijn koers ja . Stuur in het midden zou ook schelen denk ik, beter gewichtsverdeling qua bestuurder | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:33 |
Nou ja, TS gaf aan speling te hebben op de roerinrichting. Ik zou daar beginnen met zoeken. Zo extreem last van een wieleffect zou alleen kunnen als je een echt heel erg veul te grote motor achter je wastobbe hangt. | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:34 |
Nou, waar zijn de fotos, dan kunnen we verder ouwehoeren. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:38 |
Mensen, ik ben een oetlul, motor hing vanaf achteren gezien een eind naar links en dat veroorzaakte de afwijking, kabels mogen wat strakker voor perfectie maar het is dus behoorlijk opgelost, hartelijk bedankt allemaal! | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:47 |
foto ? ![]() | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:53 |
jaja, hup, fotos van die badkuip en snel ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 19 juli 2013 @ 19:55 |
![]() | |
2cv | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:08 |
I know the feeling bro ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:14 |
Foto's komen eraan, ff kijken hoe dat mobiel moet, nieuwe user ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:21 |
![]() | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:22 |
En de rest? | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:27 |
![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:29 |
Sorry, ben niet zo vlug ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 20:43 |
Motor is ongeveer een duimlengte verplaatst en ben nu al 2 uur op weg, gaat best wel lekker zo! Binnenkort de bekabeling beter afstellen. | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:05 |
Mooi, want zo'n badkuip moet gewoon zonder issues rechtdoor kunnen varen. | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:26 |
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan. | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:37 |
Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:38 |
hi ha ho ![]() | |
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:38 |
Een badkuip hoort ook water IN natuurlijk ![]() | |
_Arthur | vrijdag 19 juli 2013 @ 21:41 |
Ik zou 'm niet verzwaren trouwens. Hooguit je benzinetank voorin zetten bv. | |
the85mc | vrijdag 19 juli 2013 @ 22:11 |
Mocht ie nog steeds trekken in het stuur: er zit net achter je schroef een klein vinnetje. Die kun je bijstellen zodat ie niet meer naar een kant trekt. 20 pk toch? Dan moet ie makkelijk planeren.. Misschien moet je de trimhoogte eens wat veranderen. | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 22:41 |
geen vaarbewijs geen kenteken betaal je wel liggeld? | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 22:57 |
Tank vooronder plakken van polyester | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 22:59 |
ja dat doet ie wel | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:00 |
ja of zoals de normale mensen, 3 bakstenen ![]() | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:07 |
scheelt je binnenruimte geen losslingerende tank meer , en als je een plakbandje erop zet voor je hem in de polyesterlak rolt,ken je precies zien hoeveel peut je nog hebt . Wel een slingerschot erin maken anders hapt die lucht bij scherpe bochten. | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:09 |
een losse tank is best handig, alleen al omdat je hem zelf mee kunt nemen ![]() | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:09 |
ja?Waar neem je hem dan mee naartoe ,en waarvoor? | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:12 |
in de schuur/auto zetten zodat ze hem niet stelen (toch 80 liter gratisch benzine) of bij tanken is het makkelijk | |
JerryLee | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:15 |
Vuldop op het voordek,langs het tankstation .vol je hebt een vulpijp en een borg voor je hem kan verwijderen . En 80 liter neem je niet gauw op je bult ,ik niet tenminste | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:26 |
Ik zal er nog eens naar kijken, bedankt voor de tip ![]() | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:27 |
Zeerzeker, niet veel overigens :p | |
Wasmand123 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:30 |
Ga toch verzwaren, met mij voorop vaarde ie aanzienlijk beter, rotter wordt ie er niet van. Tank is 24l, als ze de moeite willen doen om dat te stelen wens ik ze succes. Het vinnetjesplan van the85mc zal ik morgen naar kijken. Alvast bedankt voor alle hulp! Ben trouwens "ontmaskerd" door dit topic, m'n moeder vond het via google:') | |
Life2.0 | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:48 |
veel reacreanten met losse tank tanken bij de reguliere pomp, scheelt je 80 cent per liter ![]() | |
the85mc | vrijdag 19 juli 2013 @ 23:59 |
Trim je motor eens een stand lager. Komt de neus van de boot minder omhoog op topsnelheid. Je boot wordt wel sneller met gewicht in de punt als je niet planeert (je maakt een langere en spitsere waterlijn..) Planeer je wel, dan wil je juist zo min mogelijk gewicht in de punt. Planeren doe je op de platte achterkant van de boot. Er is nog wel wat te verbeteren aan je motortrim denk ik. Ter vergelijking, mijn boot met 25 pk haalt 50 km/u volledig goed uitgetrimd. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:08 |
Snelheid maakt me echt niet uit, als ik de 15 haal vind ik het wel best. Wat is dat trimmen precies? | |
the85mc | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:19 |
De trim van de motor is de hoek die de motor heeft tov de boot. Die hoek kun je aanpassen. Je motor 'leunt' op een horizontaal stangetje. Dat zit vlakbij de bracket/ophangbeugel. Je ziet een stangetje van zo'n 25 cm breed en die zit in een van de gaten. Dit type motor heeft 5 gaten op een rij dacht ik. Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je de motor zet, hoe langzamer die optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt. (voor hele zware motors heb je ook nog lift ipv trim maar dat terzijde). Als je gewoon 'alllround' prestaties wil, dus niet gericht op topsnelheid zorg dan dat de motor zo horizontaal mogelijk achter de boot hangt als je vaart. Dat is het meest effectief. Staat de motor te laag, dan drukt ie de neus verder het water in en dat remt af. Te hoog en de neus komt ver het water uit en krijg je grote hekgolven. Gewoon eens proberen en kijken wanneer je boot t best vaart. | |
Life2.0 | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:22 |
maar 500 is wel veul stoerder | |
the85mc | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:31 |
Dan heb je denk ik een wereldrecord ![]() | |
Life2.0 | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:34 |
peekaas man | |
Life2.0 | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:36 |
tegenwoordig best weinig, zit er zo 2x 350-450 5l blokken in ![]() | |
the85mc | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:51 |
Oh.. Ik dacht dat je 500 km/u bedoelde.. Lekker scherp. Tijd om te gaan maffen dus. En trouwens inboards... ![]() | |
Life2.0 | zaterdag 20 juli 2013 @ 00:55 |
wel ruimtebesparend/minder geluid heb nu al jaren geen boot meer, was het opeens allemaal zat ![]() | |
T42 | zaterdag 20 juli 2013 @ 01:59 |
ik heb ooit een extra vin op de bbm gezet toen ik nog een speedbootje had. toen ging hij wel ineens kaars recht varen en stabiel liggen | |
T42 | zaterdag 20 juli 2013 @ 02:00 |
benzine tank voorin plaatsen ![]() en schrik niet als ze je aan houden en voor meerdere dingen opschrijven. geen vaarbewijs (te jong) geen registratie eventueel te hard varen geen zerzekering al is die dus niet verplicht. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 06:53 |
Dat klinkt goed, ik ga er vanmiddag naar kijken. Bedankt! | |
smitjew | zaterdag 20 juli 2013 @ 06:56 |
Heb je er al vlammen opgetekend , schijnt te helpen. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 06:58 |
Hoezo die tank? Weegt geen drol en dan moet ik die slang weer netjes wegwerken.. Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk ![]() | |
smitjew | zaterdag 20 juli 2013 @ 07:00 |
En een spoiler , vergeet de spoiler niet. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 07:06 |
Wat voor verf? ![]() | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 07:06 |
Hahahaha hoe kom je erbij om 7 uur 's morgen joh ![]() | |
RemcoDelft | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:10 |
Begrenzen moet je doen voordat je ermee gaat varen. Veel beter is een lichtere motor nemen zolang je er niet legaal mee mag varen. Een kenteken registratienummer moet aan twee kanten duidelijk zichtbaar zijn. Uit dit topic maak ik op dat je een totaal gebrek hebt aan kennis over regelgeving. Daarmee kan het niet missen dat je ook de rest van het BPR niet kent. Oftewel lees je eens in over regels op het water voordat je illegaal en onverzekerd met een speedboot gaat varen. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:21 |
Aha, ik ga inderdaad maar eens mezelf beter inlezen, mis toch behoorlijk wat kennis op dit gebied. Andere motor is sowieso geen optie, maar ik bedenk wel wat. | |
jitzzzze | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:22 |
Daarom zei ik gister al tegen je, dat je best een vaarbewijs cursus kan gaan doen. Want het ontbreekt je duidelijk aan een boel kennis. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:24 |
You're right. Is zelf leren ook goed? Ik had trouwens verwacht dat de vorige eigenaar het papierwerk wel in orde zou hebben.. domdomdom | |
jitzzzze | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:27 |
Ik zei gisteren ook tegen je dat de eisen ieder jaar zwaarder worden, en hebben is hebben tot je 65e. Dan hoef je pas een herexamen te doen. Zelf leren kan wel, maar ik denk dat het echt beter is als je bij de ANWB zo'n vaarbewijs boek scoort, en een examen doet over een week of wat. En altijd zelf controleren of al het papierwerk klopt. Nu met je bootje, straks met je auto. Want je bent zelf de sigaar als het niet klopt, en niet de vorige eigenaar. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:30 |
Groot gelijk heb je.. thanks. | |
jitzzzze | zaterdag 20 juli 2013 @ 08:48 |
Kijk, dat hoor ik graag ![]() Heb je nou nog meer vragen over je bootje, papieren en/of regelgeving kan je altijd een brul geven. Er zijn hier genoeg mensen (waaronder ik) die je precies kunnen uitleggen hoe het zit. | |
the85mc | zaterdag 20 juli 2013 @ 09:14 |
Ik zou sowieso ook nu je vaarbewijs halen. Maar verwacht niet dat je daarna alles van varen weet. Het is puur theoretisch zodat je minder een gevaar op t water wordt. Het meeste leer je door te doen en vragen aan mensen die al langer in de watersport zitten. | |
RemcoDelft | zaterdag 20 juli 2013 @ 09:40 |
Ik heb het ANWB cursusboek Klein Vaarbewijs (deel I) ooit twee keer aandachtig doorgelezen, en vervolgens het examen foutloos gemaakt. Als ik dat geweten had, had ik meteen deel II ook gedaan (het examen was voordeliger met beide tegelijk), maar dat deed ik niet vanwege de tegenstrijdige (en dus verwarrende) regels tussen BPR en RPR. | |
jitzzzze | zaterdag 20 juli 2013 @ 09:55 |
Same here. ![]() | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 10:21 |
Ik ga dat boek regelen, had net rijles en had het met m'n rijinstructeur erover ( ![]() | |
the85mc | zaterdag 20 juli 2013 @ 10:29 |
Verstandig! En laat je motor afstellen dat ie niet sneller dan 20 kan tot je vaarbewijs hebt. Want anders moet je ineens aan allemaal extra regels voldoen: zwemvest voor iedere opvarende, boot moet geregistreerd worden, brandblusser aan boord, 20 meter lijn etc. En sommige waterpolitie agenten zijn echt nazi's. Als ze willen kunnen ze je voor 500 euro op de bon slingeren. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 10:37 |
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case. | |
RemcoDelft | zaterdag 20 juli 2013 @ 10:49 |
Dat kan zo simpel zijn als een schroefje achter de gashendel, waardoor-ie niet verder kan. Het moet echter wel iets zijn wat je niet makkelijk kan verwijderen/monteren, want dan is het niet geloofwaardig. | |
Clicks_nl | zaterdag 20 juli 2013 @ 11:00 |
Spullen als zwemvest, brandblusser etc heb je dan ook niet aan boord omdat het moet, maar omdat het gewoon voor je eigen veiligheid is. Bootjes waar ik meestal mee vaar zijn geen van allen vaarbewijsplichtig, toch ligt het aan boord en slepen de meeste mensen waar ik mee vaar ook nog meestal hun eigen vest mee... | |
Clicks_nl | zaterdag 20 juli 2013 @ 11:04 |
Schroef achter de gashendel is simpelste. Nog zekerder is in de motor zelf te kijken of je de uitslag van de gaskabel kunt beperken zodat je niet meer vol gas kunt. Mooiste zou inderdaad een motor met minder PK zijn, maar dan ga je over een jaar of twee als je je pasje hebt toch weer op zoek naar een zwaardere motor, dus snap dat je dat niet wilt. | |
RemcoDelft | zaterdag 20 juli 2013 @ 11:36 |
@TS: houd er ook rekening mee dat je (ouders') AVP schade met een motorboot niet dekt. Een aparte pleziervaartuigverzekering wel. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 11:37 |
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig ![]() | |
Clicks_nl | zaterdag 20 juli 2013 @ 11:50 |
Ook in deze volgorde? Zou namelijk eerst met de trim experimenteren. Pas als je na dagje spelen met de trim het idee hebt dat je de boot niet lekker varend krijgt zou ik gewicht voorin toevoegen. | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 12:05 |
Dat wordt andersom, zandzakken net gekocht ![]() | |
JerryLee | zaterdag 20 juli 2013 @ 12:13 |
Ja. Dodemanskoord? | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 12:19 |
Aanwezig ![]() | |
Wasmand123 | zaterdag 20 juli 2013 @ 15:00 |
Met 75 kg zand voorin lag ie wel een stuk stabieler in het water. Kabeltjes ietsje ingekort en nu is het sturen vrijwel zonder speling. Bedankt mensen! | |
blup | zaterdag 20 juli 2013 @ 23:26 |
| |
Life2.0 | zaterdag 20 juli 2013 @ 23:42 |
jij wint | |
JerryLee | zondag 21 juli 2013 @ 11:12 |
![]()
| |
T42 | zondag 21 juli 2013 @ 14:09 |
moet aan 2 kanten. en ook nog met letters van speciale maat.en grote. begrenzen ligt er aan hoe? (lijkt mij) nou jah tank van 30 liter is toch 30 kg scheelde bij mij een hoop. | |
Life2.0 | zondag 21 juli 2013 @ 16:29 |
handvat begrenzin met boutje oid moet lukken, dan draait gas niet verder open dan de helft ofzo | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 17:29 |
24 liter, en als ie voor de helft leeg is weegt ie niet voldoende als contragewicht denk ik. | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 17:30 |
Ik ga inderdaad proberen om 'm op de afstandsbesturing te begrenzen. Mocht dat niet lukken laat ik 'm op de motor doen. | |
the85mc | zondag 21 juli 2013 @ 17:31 |
Volgens mij zit er ergens een stelschroef vlakbij de carburateur. Niet aan de carburateur, maar in de gaskabels. Als je die een stuk indraait kan je niet meer volgas en planeert ie niet meer. Contragewicht is iets wat je normaal probeert te vermijden. Is hetzelfde als tegels in de kofferbak gooien. Je kunt beter eerst de motor lager trimmen en anders een hydrofoil op je motor zetten. Een hyrdofoil is zo'n ding: ![]() Zorgt ervoor dat je achterkant van de boot minder 'wegzakt' in het water tijdens het varen. Kosten 3 tientjes en makkelijk te installeren. Edit: Heb zelf ongeveer dezelfde motor, een 25. Motortrim doet echt veel, mijn boot is redelijk zwaar, zo'n 225 kg zonder motor. Toch gaat ie nog best vlot. Heb een filmpje gemaakt (niet zo'n dendere kwaliteit) maar daarom moet je dus wel je motor afstellen of een nummer op je boot plakken. http://s1173.photobucket.(...)4-19-33-551.mp4.html [ Bericht 25% gewijzigd door the85mc op 21-07-2013 17:46:06 ] | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 17:45 |
Dat contragewicht is ff tijdelijk zodat er gevaren kan worden. Ik zal m'n pa dit topic ff laten zien, dat trimmen is dus simpelweg de hoek van de motor aanpassen? | |
the85mc | zondag 21 juli 2013 @ 17:47 |
Ja, is heel makkelijk. Moet je doen als je de motor uit hebt. Zet de motor in zn vooruit, dan gaat de vergrendeling eraf. Nu kun je de motor omhoog trekken en komt die pen vrij. Je kunt dan die pen lager zetten, daarna zet je de motor weer omlaag en leunt ie weer op die pen. Is echt heel makkelijk. Binnen 1 minuut aan te passen. | |
T42 | zondag 21 juli 2013 @ 18:37 |
daswaar maar hefboom effect heb je niet zo heelveel gewixhrt nodig en ik had ook de jerrycans met reserve voorin staan. 3x 20l | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 18:40 |
Super, als ik tijd heb probeer ik het, lange week voor de boeg ( hoe ironisch ) maar ik ga dit zeker proberen. Ff het zand eruit dan neem ik aan? | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 18:41 |
Uhm, hoe moet ik 'm gaan zetten trouwens? Moet ie hoger of lager komen? | |
T42 | zondag 21 juli 2013 @ 18:42 |
met hydrafoil | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 18:53 |
Dat ziet er erg vet uit wel ![]() | |
the85mc | zondag 21 juli 2013 @ 18:56 |
Hoger voor topsnelheid, lager voor beter varen op lage snelheid. Dus in jouw geval zou ik em lager zetten. | |
Wasmand123 | zondag 21 juli 2013 @ 19:22 |
Ok, mooi. Ik ga er zo snel mogelijk naar kijken. Thanks! |