abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129088292
Deeltje 2.

OP:

quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 17:16 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Een aloud thema maar ik ben er erg benieuwd naar. Waarom komt ons idee van goed en kwaad vandaan als het niet van god komt? Welke ideeën zijn daarover? Zijn er mensen op FOK! met expertise op dit gebied of ken je wetenschappers die hier iets zinnigs over gezegd hebben?

Ik begin met een filmpje van Sam Harris zoals ik in een ander topic beloofd had. Niet alomvattend en er valt vast iets tegenin te brengen maar ik vind dat hij een aantal zeer valide punten aansnijdt! Game on!

Ohja, aub geen discussie over God in dit topic. Ik wil even geen bijbelverzen zien. Dit topic moet meer een soort inventarisatie en verkenning worden in antwoord op de gestelde vraag. Meer niet! :)

"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_129088318
Laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar 1+1=2, geheel onafhankelijk van de overtuigingen van mensen.
Zo is de redenatie ook voor objectieve moraliteit. Een moordenaar mag dan vinden dat kinderen verkrachten voor plezier 'goed' is, maar dat is zijn overtuiging en niet wat hoort te zijn volgens objectieve moraliteit. Met andere woorden, zijn overtuiging dat verkrachting goed is, bepaald niet dat verkrachting goed is!
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_129088415
Definitie (er zijn nog meerderen):

Objective morality:
Something is right or wrong independently of whether anybody believes it to be so.

Objectieve moraliteit:
Iets is goed of slecht geheel onafhankelijk van de overtuigingen van mensen.
pi_129088471
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:16 schreef man1986 het volgende:

Objective morality:
Something is right or wrong independently of whether anybody believes it to be so.

Objectieve moraliteit:
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:09 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Dat is juist waar het misgaat.
Er wordt gesteld dat er een universele objectieve moraal is.
Als "je" weet welke daden universeel en objectief immoreel zijn dan zijn ze te noemen, als "je" niet weet of kan weten welke daden universeel en objectief immoreel zijn dan is het een inhoudsloos en onzinnig concept.
pi_129088549
Daarom is objectieve moraliteit ook bullshit. Moraliteit is altijd subjectief.
Flaming and gaming..
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:19:32 #6
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129088576
Ok haal die andere maar weg!
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129088612
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:17 schreef TerryStone het volgende:

[..]

[..]

Dat is een terechte vraag, maar wat versta je onder 'weten' ?
Zo 'weten' we niet of getallen bestaan, maar toch gaan we daar vanuit.
We 'weten' niet of er nou objectieve moraliteit bestaat of juist subjectieve moraliteit.
We kunnen enkel met argumenten komen en helaas niet met 'empirisch bewijs'.
pi_129088669
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:19 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ok haal die andere maar weg!
Done. En gekoppeld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_129088741
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:16 schreef man1986 het volgende:

Objective morality:

Objectieve moraliteit:
Mensen zijn zich niet goed bewust van hun eigen constitutie en interne werking. Iemand kan geloven dat hij een vrije wil heeft, maar hem niet hebben. Nietzsche kan geloven dat hij voorbij goed en kwaad is, maar toch huilend een paard om de hals vallen als deze wordt mishandeld.

Objectieve moraal gaat uit van de feiten, niet van subjectieve overtuigingen. Een moraal gebaseerd op de menselijke natuur is objectief. De menselijke natuur is relatief en niet uniform --> er is geen absolute universele moraal, maar een relatieve objectieve moraal.
The view from nowhere.
pi_129088759
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:20 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is een terechte vraag, maar wat versta je onder 'weten' ?
Zo 'weten' we niet of getallen bestaan, maar toch gaan we daar vanuit.
We 'weten' niet of er nou objectieve moraliteit bestaat of juist subjectieve moraliteit.
Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien en ik heb je net laten zien waarom universele objectiviteit complete nonsens is.
Het is alsof je stelt dat biebeledoebiela een concept is, echt bestaat maar dat je niet kunt definieren wat het is en wat het inhoudt maar het bestaat wel, echt waar hoor!
Daar is niemand van onder de indruk.

Of "je" vertelt ons waaruit die objectieve moraliteit bestaat of "je" geeft toe dat je niet weet waaruit die moraliteit bestaat en dan heb je geen enkel argument om aan te tonen dat het uberhaupt bestaat.
Take your pick.
pi_129088872
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:23 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Mensen zijn zich niet goed bewust van hun eigen constitutie en interne werking. Iemand kan geloven dat hij een vrije wil heeft, maar hem niet hebben. Nietzsche kan geloven dat hij voorbij goed en kwaad is, maar toch huilend een paard om de hals vallen als deze wordt mishandeld.

Objectieve moraal gaat uit van de feiten, niet van subjectieve overtuigingen. Een moraal gebaseerd op de menselijke natuur is objectief. De menselijke natuur is relatief en niet uniform --> er is geen absolute universele moraal, maar een relatieve objectieve moraal.
Een relatieve objectieve moraal? Contradictio in terminis
pi_129088874
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:23 schreef TerryStone het volgende:

[..]

Ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gezien en ik heb je net laten zien waarom universele objectiviteit complete nonsens is.
Of "je" vertelt ons waaruit die objectieve moraliteit bestaat of "je" geeft toe dat je niet weet waaruit die moraliteit bestaat en dan heb je geen enkel argument om aan te tonen dat het uberhaupt bestaat.
Take your pick.
In beide gevallen is het nonsens. Als iemand een lijst weet te maken van objectieve moraliteit, dan is dat de overtuiging van die persoon, en derhalve valt het al niet onder de lijst.

Of beter gezegd, dan is niet te bepalen of het al dan niet op de lijst hoort, en komen we dus weer bij punt 2 aan waar de lijst per definitie onkenbaar is.
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_129088910
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:26 schreef Sisko het volgende:

[..]

In beide gevallen is het nonsens. Als iemand een lijst weet te maken van objectieve moraliteit, dan is dat de overtuiging van die persoon, en derhalve valt het al niet onder de lijst
Precies. Een objectieve moraliteit bestaat dan ook niet. Een unviversele morele waarde wellicht wel, zoals vrijheid.
Flaming and gaming..
pi_129088921
quote:

[..]

In beide gevallen is het nonsens. Als iemand een lijst weet te maken van objectieve moraliteit, dan is dat de overtuiging van die persoon, en derhalve valt het al niet onder de lijst
Daarom wil ik juist ook een lijst zien. Het is vrij eenvoudig aan te tonen dat het subjectief is en veranderlijk en het is wel duidelijk waarom de religieuzen onder ons het opzettelijk wazig houden. c_/
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:28:05 #15
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129088944
quote:
Wel. Je gaf eerder aan dat je verwijst naar god voor de bron van je moraal ( of eigenlijk, de bron van de objectieve moraal ).

http://www.nytimes.com/20(...)?pagewanted=all&_r=0

Maar waar verwijzen die apen dan naar? Niet naar hetzelfde, lijkt me. Wat weet een Chimpansee van Lucas en Jezus? Wat weet een Chimpansee überhaupt van objectief? Wat wist ik van objectief voordat ik het woord opzocht? Ik weet wat mijn afspiegeling van goed en slecht is. Waar ik dat op baseer? Op een heleboel dingen waarvan ik de helft waarschijnlijk niet eens weet of me bewust van ben.

Ander vraagje: als het niet god is, wat weerhoudt mij er dan van om moordend en verkrachtend door de stad te trekken? Ik weet alleen dat ik een slecht gevoel krijg bij dat soort dingen. Niet door god. Want in mijn visie zou ik door ( Christelijk ) geloof zelfs een stap daar vanaf gaan door aan te nemen dat verkrachting in sommige gevallen niet verkeerd is. Terwijl ik nu van mening ben dat verkrachting altijd verkeerd is.

Andersom: als jij nu je geloof af zou zweren, zou je dan wel moorden zonder bezwaar? Zo nee, wat zou je dan tegen houden? Dat is de kwestie waar het om draait.
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_129088982
quote:

[..]

Niet geheel waar. Want mensen kunnen ook de juiste (!) overtuiging erop nahouden!
Het is enkel belangrijk om te weten dat objectieve moraliteit (A) bepalend is voor goed en slecht en niet de overtuigingen (B).

A en B kunnen op dezelfde lijn vallen, maar dat betekent niet dat B bepalend is voor A. Enkel dat B overeenkomt met A. Geen tegenstrijd dus.
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:29:33 #17
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129089001
quote:
A en B kunnen op dezelfde lijn vallen, maar dat betekent niet dat B bepalend is voor A. Enkel dat B overeenkomt met A. Geen tegenstrijd dus.
Dat is alleen aangenomen dat de objectieve moraliteit bestaat.
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:29:33 #18
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129089004
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:26 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een relatieve objectieve moraal? Contradictio in terminis
Relatief is het tegengestelde van absoluut
Subjectief is het tegengestelde van objectief.

Je klutst die twee het hele topic al door elkaar, maar ze zijn verschillend. Een relatieve objectieve moraal is een coherent concept.
The view from nowhere.
pi_129089080
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:29 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Relatief is het tegengestelde van absoluut
Subjectief is het tegengestelde van objectief.

Je klutst die twee het hele topic al door elkaar, maar ze zijn verschillend. Een relatieve objectieve moraal is een coherent concept.
Relatief.. houdt dat in dat iets aan verandering onderhevig is?
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:33:59 #20
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129089207
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Relatief betekent dat het in relatie staat tot andere elementen, en alleen in de samenhang der dingen zijn betekenis krijgt. Vaak is deze context ook dynamisch.
The view from nowhere.
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:34:18 #21
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_129089221
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:31 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zeker. Maar het paradigma zal niet zomaar veranderen. Wereldwijd zal de regel: je moet elkaar helpen niet snel algemeen veranderen in: schijt aan iedereen, als ik mezelf maar kan redden! Daar is ons brein en de daaropvolgende sociale stimulatie de oorzaak van. Maar het kan wel snel veranderen op kleine schaal. Kijk wat er gebeurt bij sommige kleine rampen. Dan vertrappen mensen elkaar gewoon om zelf in veiligheid te komen: fuck moraliteit! Ook gelovigen doen dat dan, hoor.

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)Iraanse-moskee.dhtml

quote:
Last year Marc Hauser, an evolutionary biologist at Harvard, proposed in his book “Moral Minds” that the brain has a genetically shaped mechanism for acquiring moral rules, a universal moral grammar similar to the neural machinery for learning language. In another recent book, “Primates and Philosophers,” the primatologist Frans de Waal defends against philosopher critics his view that the roots of morality can be seen in the social behavior of monkeys and apes.
pi_129089226
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:28 schreef man1986 het volgende:

[..]

Niet geheel waar. Want mensen kunnen ook de juiste (!) overtuiging erop nahouden!
Het is enkel belangrijk om te weten dat objectieve moraliteit (A) bepalend is voor goed en slecht en niet de overtuigingen (B).

Al zou je filosofisch kunnen redeneren dat zo'n lijst bestaat, dan kan het theoretisch zo zijn dat iemands moraal 100% overeenkomt met deze lijst. Het is alleen niet aan te tonen dat deze persoon het bij het rechte eind heeft. Een dergelijke lijst kan dus nooit ondubbelzinnig gemaakt worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sisko op 18-07-2013 16:35:58 (tikfout) ]
"Als het niet verzamelen van postzegels een hobby is, dan is atheisme een geloof"
"A computer is like airconditioning, as soon as you open Windows, it becomes useless!"
pi_129089245
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:28 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een aanname op basis van helemaal niks.
Nee dat overtuigt mij niet.
pi_129089450
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:33 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Relatief betekent dat het in relatie staat tot andere elementen, en alleen in de samenhang der dingen zijn betekenis krijgt. Vaak is deze context ook dynamisch.
En wat versta je dan onder:

- objectieve moraliteit.
en
- relatieve objectieve moraliteit.
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:44:26 #25
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_129089707
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:38 schreef man1986 het volgende:

[..]

En wat versta je dan onder:

- objectieve moraliteit.
en
- relatieve objectieve moraliteit.
Objectief betekent dat het voor meerder mensen toegankelijk is, waardoor het mogelijk is je eigen subjectieve indruk te corrigeren. Als iedereen hetzelfde feit waarneemt is het objectief.

Een objectieve moraal is dus een feitelijk patroon in de motieven van mensen.
Een relatieve objectieve moraal is een objectieve moraal die deel uitmaakt van een ontwikkelingsproces (een dynamisch patroon).
The view from nowhere.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')