Ik zal zo een beschrijving geven hoe ik dit aanpak, maar eerst zijn een paar belangrijke feiten waar je rekening mee moet houden.
Als eerste is het heel makkelijk om storende elementen toe te voegen. Wanneer je 3 uur ergens staat, kan het gebeuren dat het ineens gaat regenen, er vliegen voor komen, de zon iets geks gaat doen, het is allemaal heel onvoorspelbaar. Desondanks is het hartstikke belangrijk te anticiperen wat er gaat gebeuren. Waar de zon opkomt of ondergaat, maar ook of er mensen zullen langs lopen.
Maar wanneer je een mooie plek hebt gevonden, is het gevaar nog niet vermeden. Ook de camera zelf kan je in de weg gaan zitten. Dan kom je thuis, en zie je dat belichting en kleuren per frame verschillen. De camera bepaald, als je hem op auto laat, alles van de sluiterstijd en diafragma tot ISO focus en witbalans per frame. En gedurende de lange tijd dat je ergens staat veranderd er van alles. Waardoor op auto ieder beeld anders is, en het er niet als een video uit ziet.
Zorg er daarom altijd voor dat je in ieder geval de ISO en witbalans zelf instelt, en je de autofocus uit zet. Als je het aan durft, en de belichting schommelt niet heel sterk, kun je ook proberen de camera helemaal in manual te zetten en de sluiterstijd en het diafragma zelf instellen. In post zal je hier blij mee zijn.
Ik schiet ook met een D3200. Ik neem altijd mijn laptop mee naar de locatie en gebruik dit programma:
http://digicamcontrol.com/. Ook heb je een GOED statief nodig om je camera neer te zetten. Je kan hem niet zelf vasthouden.
Zelf doe ik altijd een aantal stappen, maar jouw workflow kan natuurlijk heel anders. Ook hoef je niet meteen niet zo ingewikkeld aan te pakken, maar misschien is het leuk om te zien hoe iemand anders dit aanpakt.
1. Ga locatie scouten. Als het dichtbij is, fiets ik er even langs, als het ver weg is kijk ik op streetview. Probeer van te voren een schets te maken, wat je precies wilt schieten. Je kan halverwege je timelapse het niet aanpassen.
2. Zodra ik er ben, kijk ik nog even voor de zekerheid rond. Zijn er geen mensen die in de weg gaan lopen, kan de belichting ineens wild gaat verschillen?
3. Ik haal mijn camera tevoorschijn, en ga de compositie samenstellen. Neem hier de tijd voor. In vergelijking met het echte opnemen, kost dit bijna geen tijd. Zodra ik de perfecte compositie heb gevonden zet ik het vast op mijn wannabe Gitzo.
4. Ik ga de camera instellen. Ik zorg ervoor dat in ieder geval de witbalans en de ISO op handmatig staan. Die zijn last te corrigeren in post. Dan ga ik naar A mode, stel ik een wijde diafragma in, en kopieer ik die belichting vervolgens naar M mode. Ik schiet trouwens altijd in RAW. Op die manier kan ik het later bewerken, maar als je dat niet gaat doen is JPEG ook goed.
5. Ik pak mijn laptop erbij, open die software, en laat hem lekker los kletteren. Ik maak elke 5 seconden een opname. Ik laat ze meteen naar mijn laptop kopieren zodat ik foto's van het SD kaartje kan wissen tijdens het opnemen, zodra het SD kaartje vol raakt.Om de zoveel tijd controleer ik of er iets geks met de foto's aan de hand is.
6. Zodra ik het zat ben pak ik spullen weer in. Meestal neem ik 3 uur lang op. Wanneer het dichtbij is fiets ik lekker naar huis, maar wanneer het ver weg is en ik de bus/trein/taxi zit dubbelcheck ik altijd of ik alle beeldjes heb. Dan importeer ik ze naar lightroom, zodat ik daar thuis niet op hoef te wachten.
7. Zodra ik thuis ben bewerk ik één van de foto's in Lightroom. Ik pas de belichting aan, bewerk de kleuren, maak het scherper en haal ruis weg, en natuurlijk de lens correcties. Ik bewerk ze alsof het foto's zijn die ik ga printen, niet beeldjes van een filmpje. Dan synchroniseer ik die bewerkingen over alle foto's. Zodra ik dit gedaan heb exporteer ik ze als TIFF bestanden.
8. Ik importeer dan al die foto's als TIFF sequence in After Effects, en daar ga ik los. Dit komt voort uit mijn perfectionisme, maar is niet echt nodig. Ik maak een compositie met de hele 24mp resolutie van de D3200. Als eerste zet ik de Warp Stabilizer te werk, soms zit er namelijk een klein beetje windbeweging in. Dan gebruik ik GBDeflicker en Boris Flicker Fixer om de belichtingsverschillen weg te werken.
Dan ga ik motion blur toevoegen. Soms is het niet praktisch om met een lange sluiter te schieten. Ik gebruik dan altijd een combinatie van Reelsmart Motion Blur, en Kronos Motion Blur. Vervolgens haal ik Neat Video eroverheen, om ruis weg te halen. Zeker s'nachts met lange sluitertijden, en dan duizenden foto's achter elkaar, geeft onze camera veel ruis. Dan ga ik color graden met Colorista II. De kleuren warmer of kouder maken, meer of minder contrast, de schaduwen omhoog duwen, alles wat nodig is. Bij films ziet het er minder snel onnatuurlijk uit. Als laatste geef ik, opnieuw met Boris, het een film effect. Een klein beetje anologe ruis. Een beetje Film Glow. En natuurlijk een hele subtiele vignette.
Als laatste maak ik dan een laatste compositie 1080 of 4k afhankelijk van waar het naartoe gaat, en daar voeg ik die vorige compositie aan toe. Ik gebruik dan Twixtor om de snelheid van de tijd aan te passen, en ook slide ik hem vanaf daar. Je ziet echt niet dat je inzoomt op die 24MP met een scherpe lens, in een YouTube filmpje. Soms maak ik hier dan ook een heel kunstwerk. Vind ik de wolken niet mooi? Hup andere. Moeten er dieren in? Plop. Om de zoveel tijd een bootje? Knal.
Dit doe ik voor meerdere scenes, en dan exporteer ik het geheel, om het daarna met Handbrake te comprimeren naar H264, en trots rond te sturen.
[ Bericht 0% gewijzigd door Roadtrip op 26-07-2013 21:39:00 ]
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.