abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 juli 2013 @ 15:49:52 #1
347705 Doblie
classic games (old skool)
pi_129087072
Hoe maak ik met een Nikon D3200 een time lapse 's nachts? Met welke instellingen krijg ik het mooiste beeld? Ik weet dat ik maximaal 20 minuten kan filmen op 1080p-kwaliteit.

Iemand tips en ideeën?
pi_129088446
Een timelapse maak je niet door te filmen, maar door om de zoveel tijd een foto te maken en al die foto's samen te voegen tot een film. Die maximaal 20 minuten filmen is dus niet relevant.

Je zal gebruik moeten maken van de interval functie van de camera (mits die erop zit) om bijv. elke minuut een foto te maken. Als de camera geen interval functie heeft, kan je bijvoorbeeld dit gebruiken: http://www.amazon.com/gp/product/B008FBMUMM
..
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:21:11 #3
347705 Doblie
classic games (old skool)
pi_129088652
Thanks!
  donderdag 18 juli 2013 @ 18:12:52 #4
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_129093661
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:49 schreef Doblie het volgende:
Hoe maak ik met een Nikon D3200 een time lapse 's nachts? Met welke instellingen krijg ik het mooiste beeld? Ik weet dat ik maximaal 20 minuten kan filmen op 1080p-kwaliteit.

Iemand tips en ideeën?
Je hebt er in principe ook apps voor.
Kan je op je mobiel zetten en die dan als "afstandsbediening" gebruiken.
En sommige camera's draaien zelf ook android dus dan is het helemaal handig.
  FOK!fotograaf donderdag 18 juli 2013 @ 19:03:11 #5
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_129095203
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 16:16 schreef Vlaflip het volgende:
Een timelapse maak je niet door te filmen,
Onzin, je kan het ook doen met film.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  donderdag 18 juli 2013 @ 19:17:39 #6
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_129095625
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 19:03 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Onzin, je kan het ook doen met film.
Ja, en dan gewoon frames weghalen maar dat is niet het kunstje.
Daarbij kan je met foto's veel meer instellen, bijv de sluitertijd en diafragma per foto, dat gaat je met film niet lukken.
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 25 juli 2013 @ 22:27:24 #7
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_129347833
Krijgen we nog resultaat te zien TS?
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_129354949
Ik zal zo een beschrijving geven hoe ik dit aanpak, maar eerst zijn een paar belangrijke feiten waar je rekening mee moet houden.

Als eerste is het heel makkelijk om storende elementen toe te voegen. Wanneer je 3 uur ergens staat, kan het gebeuren dat het ineens gaat regenen, er vliegen voor komen, de zon iets geks gaat doen, het is allemaal heel onvoorspelbaar. Desondanks is het hartstikke belangrijk te anticiperen wat er gaat gebeuren. Waar de zon opkomt of ondergaat, maar ook of er mensen zullen langs lopen.

Maar wanneer je een mooie plek hebt gevonden, is het gevaar nog niet vermeden. Ook de camera zelf kan je in de weg gaan zitten. Dan kom je thuis, en zie je dat belichting en kleuren per frame verschillen. De camera bepaald, als je hem op auto laat, alles van de sluiterstijd en diafragma tot ISO focus en witbalans per frame. En gedurende de lange tijd dat je ergens staat veranderd er van alles. Waardoor op auto ieder beeld anders is, en het er niet als een video uit ziet.

Zorg er daarom altijd voor dat je in ieder geval de ISO en witbalans zelf instelt, en je de autofocus uit zet. Als je het aan durft, en de belichting schommelt niet heel sterk, kun je ook proberen de camera helemaal in manual te zetten en de sluiterstijd en het diafragma zelf instellen. In post zal je hier blij mee zijn.

Ik schiet ook met een D3200. Ik neem altijd mijn laptop mee naar de locatie en gebruik dit programma: http://digicamcontrol.com/. Ook heb je een GOED statief nodig om je camera neer te zetten. Je kan hem niet zelf vasthouden.

Zelf doe ik altijd een aantal stappen, maar jouw workflow kan natuurlijk heel anders. Ook hoef je niet meteen niet zo ingewikkeld aan te pakken, maar misschien is het leuk om te zien hoe iemand anders dit aanpakt.

1. Ga locatie scouten. Als het dichtbij is, fiets ik er even langs, als het ver weg is kijk ik op streetview. Probeer van te voren een schets te maken, wat je precies wilt schieten. Je kan halverwege je timelapse het niet aanpassen.

2. Zodra ik er ben, kijk ik nog even voor de zekerheid rond. Zijn er geen mensen die in de weg gaan lopen, kan de belichting ineens wild gaat verschillen?

3. Ik haal mijn camera tevoorschijn, en ga de compositie samenstellen. Neem hier de tijd voor. In vergelijking met het echte opnemen, kost dit bijna geen tijd. Zodra ik de perfecte compositie heb gevonden zet ik het vast op mijn wannabe Gitzo.

4. Ik ga de camera instellen. Ik zorg ervoor dat in ieder geval de witbalans en de ISO op handmatig staan. Die zijn last te corrigeren in post. Dan ga ik naar A mode, stel ik een wijde diafragma in, en kopieer ik die belichting vervolgens naar M mode. Ik schiet trouwens altijd in RAW. Op die manier kan ik het later bewerken, maar als je dat niet gaat doen is JPEG ook goed.

5. Ik pak mijn laptop erbij, open die software, en laat hem lekker los kletteren. Ik maak elke 5 seconden een opname. Ik laat ze meteen naar mijn laptop kopieren zodat ik foto's van het SD kaartje kan wissen tijdens het opnemen, zodra het SD kaartje vol raakt.Om de zoveel tijd controleer ik of er iets geks met de foto's aan de hand is.

6. Zodra ik het zat ben pak ik spullen weer in. Meestal neem ik 3 uur lang op. Wanneer het dichtbij is fiets ik lekker naar huis, maar wanneer het ver weg is en ik de bus/trein/taxi zit dubbelcheck ik altijd of ik alle beeldjes heb. Dan importeer ik ze naar lightroom, zodat ik daar thuis niet op hoef te wachten.

7. Zodra ik thuis ben bewerk ik één van de foto's in Lightroom. Ik pas de belichting aan, bewerk de kleuren, maak het scherper en haal ruis weg, en natuurlijk de lens correcties. Ik bewerk ze alsof het foto's zijn die ik ga printen, niet beeldjes van een filmpje. Dan synchroniseer ik die bewerkingen over alle foto's. Zodra ik dit gedaan heb exporteer ik ze als TIFF bestanden.

8. Ik importeer dan al die foto's als TIFF sequence in After Effects, en daar ga ik los. Dit komt voort uit mijn perfectionisme, maar is niet echt nodig. Ik maak een compositie met de hele 24mp resolutie van de D3200. Als eerste zet ik de Warp Stabilizer te werk, soms zit er namelijk een klein beetje windbeweging in. Dan gebruik ik GBDeflicker en Boris Flicker Fixer om de belichtingsverschillen weg te werken.

Dan ga ik motion blur toevoegen. Soms is het niet praktisch om met een lange sluiter te schieten. Ik gebruik dan altijd een combinatie van Reelsmart Motion Blur, en Kronos Motion Blur. Vervolgens haal ik Neat Video eroverheen, om ruis weg te halen. Zeker s'nachts met lange sluitertijden, en dan duizenden foto's achter elkaar, geeft onze camera veel ruis. Dan ga ik color graden met Colorista II. De kleuren warmer of kouder maken, meer of minder contrast, de schaduwen omhoog duwen, alles wat nodig is. Bij films ziet het er minder snel onnatuurlijk uit. Als laatste geef ik, opnieuw met Boris, het een film effect. Een klein beetje anologe ruis. Een beetje Film Glow. En natuurlijk een hele subtiele vignette.

Als laatste maak ik dan een laatste compositie 1080 of 4k afhankelijk van waar het naartoe gaat, en daar voeg ik die vorige compositie aan toe. Ik gebruik dan Twixtor om de snelheid van de tijd aan te passen, en ook slide ik hem vanaf daar. Je ziet echt niet dat je inzoomt op die 24MP met een scherpe lens, in een YouTube filmpje. Soms maak ik hier dan ook een heel kunstwerk. Vind ik de wolken niet mooi? Hup andere. Moeten er dieren in? Plop. Om de zoveel tijd een bootje? Knal.

Dit doe ik voor meerdere scenes, en dan exporteer ik het geheel, om het daarna met Handbrake te comprimeren naar H264, en trots rond te sturen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Roadtrip op 26-07-2013 21:39:00 ]
Alcohol, because no great story starts with a salad.
Pure, unadulterated music. Because everything else is noise. And noise distracts us from what really matters.
So they're using the planets resources to make changing gear sound nice. I like that.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 19:53:56 #9
171605 henkde_j
BAM BAM BAM
pi_129378650
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 01:55 schreef Roadtrip het volgende:
Ik zal zo een beschrijving geven hoe ik dit aanpak, maar eerst zijn een paar belangrijke feiten waar je rekening mee moet houden.

Als eerste is het heel makkelijk om storende elementen toe te voegen. Wanneer je 3 uur ergens staat, kan het gebeuren dat het ineens gaat regenen, er vliegen voor komen, de zon iets geks gaat doen, het is allemaal heel onvoorspelbaar. Desondanks is het hartstikke belangrijk te anticiperen wat er gaat gebeuren. Waar de zon opkomt of ondergaat, maar ook of er mensen zullen langs lopen.

Maar wanneer je een mooie plek hebt gevonden, is het gevaar nog niet vermeden. Ook de camera zelf kan je in de weg gaan zitten. Dan kom je thuis, en zie je dat belichting en kleuren per frame verschillen. De camera bepaald, als je hem op auto laat, alles van de sluiterstijd en diafragma tot ISO focus en witbalans per frame. En gedurende de lange tijd dat je ergens staat veranderd er van alles. Waardoor op auto ieder beeld anders is, en het er niet als een video uit ziet.

Zorg er daarom altijd voor dat je in ieder geval de ISO en witbalans zelf instelt, en je de autofocus uit zet. Als je het aan durft, en de belichting schommelt niet heel sterk, kun je ook proberen de camera helemaal in manual te zetten en de sluiterstijd en het diafragma zelf instellen. In post zal je hier blij mee zijn.

Ik schiet ook met een D3200. Ik neem altijd mijn laptop mee naar de locatie en gebruik dit programma: http://digicamcontrol.com/. Ook heb je een GOED statief nodig om je camera neer te zetten. Je kan hem niet zelf vasthouden.

Zelf doe ik altijd een aantal stappen, maar jouw workflow kan natuurlijk heel anders. Ook hoef je niet meteen niet zo ingewikkeld aan te pakken, maar misschien is het leuk om te zien hoe iemand anders dit aanpakt.

1. Ga locatie scouten. Als het dichtbij is, fiets ik er even langs, als het ver weg is kijk ik op streetview. Probeer van te voren een schets te maken, wat je precies wilt schieten. Je kan halverwege je timelapse het niet aanpassen.

2. Zodra ik er ben, kijk ik nog even voor de zekerheid rond. Zijn er geen mensen die in de weg gaan lopen, kan de belichting ineens wild gaat verschillen?

3. Ik haal mijn camera tevoorschijn, en ga de compositie samenstellen. Neem hier de tijd voor. In vergelijking met het echte opnemen, kost dit bijna geen tijd. Zodra ik de perfecte compositie heb gevonden zet ik het vast op mijn wannabe Gitzo.

4. Ik ga de camera instellen. Ik zorg ervoor dat in ieder geval de witbalans en de ISO op handmatig staan. Die zijn last te corrigeren in post. Dan ga ik naar A mode, stel ik een wijde diafragma in, en kopieer ik die belichting vervolgens naar M mode. Ik schiet trouwens altijd in RAW. Op die manier kan ik het later bewerken, maar als je dat niet gaat doen is JPEG ook goed.

5. Ik pak mijn laptop erbij, open die software, en laat hem lekker los kletteren. Ik maak elke 5 seconden een opname. Ik laat ze meteen naar mijn laptop kopieren zodat ik foto's van het SD kaartje kan wissen tijdens het opnemen, zodra het SD kaartje vol raakt.Om de zoveel tijd controleer ik of er iets geks met de foto's aan de hand is.

6. Zodra ik het zat ben pak ik spullen weer in. Meestal neem ik 3 uur lang op. Wanneer het dichtbij is fiets ik lekker naar huis, maar wanneer het ver weg is en ik de bus/trein/taxi zit dubbelcheck ik altijd of ik alle beeldjes heb. Dan importeer ik ze naar lightroom, zodat ik daar thuis niet op hoef te wachten.

7. Zodra ik thuis ben bewerk ik één van de foto's. Ik pas de belichting aan, bewerk de kleuren, maak het scherper en haal ruis weg, en natuurlijk de lens correcties. Ik bewerk ze alsof het foto's zijn die ik ga printen, niet beeldjes van een filmpje. Zodra ik dit gedaan heb exporteer ik ze als TIFF bestanden.

8. Ik importeer dan al die foto's als TIFF sequence in After Effects, en daar ga ik los. Dit komt voort uit mijn perfectionisme, maar is niet echt nodig. Ik maak een compositie met de hele 24mp resolutie van de D3200. Als eerste zet ik de Warp Stabilizer te werk, soms zit er namelijk een klein beetje windbeweging in. Dan gebruik ik GBDeflicker en Boris Flicker Fixer om de belichtingsverschillen weg te werken.

Dan ga ik motion blur toevoegen. Soms is het niet praktisch om met een lange sluiter te schieten. Ik gebruik dan altijd een combinatie van Reelsmart Motion Blur, en Kronos Motion Blur. Vervolgens haal ik Neat Video eroverheen, om ruis weg te halen. Zeker s'nachts met lange sluitertijden, en dan duizenden foto's achter elkaar, geeft onze camera veel ruis. Dan ga ik color graden met Colorista II. De kleuren warmer of kouder maken, meer of minder contrast, de schaduwen omhoog duwen, alles wat nodig is. Bij films ziet het er minder snel onnatuurlijk uit. Als laatste geef ik, opnieuw met Boris, het een film effect. Een klein beetje anologe ruis. Een beetje Film Glow. En natuurlijk een hele subtiele vignette.

Als laatste maak ik dan een laatste compositie 1080 of 4k afhankelijk van waar het naartoe gaat, en daar voeg ik die vorige compositie aan toe. Ik gebruik dan Twixtor om de snelheid van de tijd aan te passen, en ook slide ik hem vanaf daar. Je ziet echt niet dat je inzoomt op die 24MP met een scherpe lens, in een YouTube filmpje. Soms maak ik hier dan ook een heel kunstwerk. Vind ik de wolken niet mooi? Hup andere. Moeten er dieren in? Plop. Om de zoveel tijd een bootje? Knal.

Dit doe ik voor meerdere scenes, en dan exporteer ik het geheel, om het daarna met Handbrake te comprimeren naar H264, en trots rond te sturen.
Goede post _O_
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')