Ik betaal met alle plezier voor een restaurant, niet omdat ik anders opgepakt wordt, maar gewoon vrijwillig. Ik betaal wel meer dingen omdat ik dat wil, en niet omdat ik er niet mee weg kan komen als ik het niet doe. Dat lijkt me helemaal niet raar.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:28 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Iedereen betaald toch belasting voor openbare orde en veiligheid?
Volgens mij valt dit onder ''openbare orde'' anders wordt het een chaos, gaat iedereen morgen
gratis in een restaurant eten omdat ze weten dat er toch niks aan gedaan wordt.
mew... slecht voorbeeldquote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Wat me wel raar lijkt is dat ik de politie op mijn dak krijg als ik weer eens vergeet te betalen, terwijl dat ook de volgende keer dat ik in die kroeg kom kan worden hersteld.
Je bent toch met me eens dat de politie daarbij dan ook niks te zoeken heeft? Ik doe toch niks verkeerd, de openbare orde of de rechtsorde is toch niet in geding, laat staan dat ik een wet overtreden heb?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:48 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
mew... slecht voorbeeldAls jij een vaste stamkroeg hebt en ze kennen je daar gaan ze écht
niet meteen de politie bellen, dat is iets heel anders, dat snap je zelf ook wel denk ik.
Vergeet ook niet dat ze vaak wel een uitkering krijgen (dankzij bijvoorbeeld een postbus als inschrijfadres), en dat Utrecht ook wel voorzieningen heeft waar daklozen zich op kunnen frissen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:07 schreef paddy het volgende:
Die man is een dakloze? Ik heb nog nooit een dakloze gezien die er zo uitzag. Geknipte haren. Nagels zien er keurig verzorgd uit. Ik zie er geen dakloze in.
Ja dat zeg ik toch ook! Doe niet zo moeilijk zegquote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:59 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bent toch met me eens dat de politie daarbij dan ook niks te zoeken heeft? Ik doe toch niks verkeerd, de openbare orde of de rechtsorde is toch niet in geding, laat staan dat ik een wet overtreden heb?
Ik mag op rekening eten en drinken, omdat ze erop vertrouwen dat ik gewoon wil betalen voor hun diensten, op zich dezelfde avond nog, maar het risico dat er eens blijft liggen tot een volgende keer nemen ze bewust. Dat doen ze niet bij iedereen en niet overal.
Prima, talloze transacties gaan in goed vertrouwen en in terecht vertrouwen. Maar wie je vertrouwt en wie niet is een oordeel dat de ondernemer in kwestie toekomt en waar hij ook zelf de consequenties van moet dragen.
Ik heb geen facebook dus ik kan dat niet lezenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 14:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Die eigenaar is er wel mee bezig op zijn Facebook zeg, sjongejonge, er heeft eens iemand niet betaald. Alsof dit vaak gebeurd zeg.
https://www.facebook.com/leon.prins.7
Ik denk het tegenovergestelde, gratis publiciteit.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:55 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ik heb geen facebook dus ik kan dat niet lezen![]()
Maar ik kan me wel voorstellen dat hij er werk van maakt, de naam van het restaurant staat
toch in het nieuwsberich? Misschien wil hij voorkomen dat er straks een heleboel grapjassen
denken, hé laten we daar eens gratis gaan eten, dat watje doet toch niks...
quote:Het is niet de eerste keer dat de dakloze ”eetpiraat” toeslaat in Utrecht. De man blijkt ook bij andere restaurants op laconieke wijze de duurste maaltijden gratis achterover te drukken.
”Ja, wij hebben ook eens zo iemand gehad”, vertelt ober Kevin Edelijn van een Frans restaurant in de stad (naam bekend bij de redactie). Wanneer hij de foto ziet van de dakloze man die afgelopen dinsdag bij Restaurant De Rechtbank at en daarna vertelde geen geld te hebben, herkent hij hem ook nog eens.
”Hij kwam in zijn eentje eten, al is dat bij ons niet ongewoon. Maar hij bestelde bij elke gang het duurste gerecht. Wijntje erbij en misschien wel acht tot tien bier,” vertelt Edelijn. ”Aan het einde was hij natuurlijk wat dronken. Hij vroeg zelf om de rekening en toen ik vroeg hoe hij wilde betalen, zei hij dat hij dat niet ging doen, omdat hij geen geld had.”
In tegenstelling tot het incident bij de Rechtbank, waar de politie de eetpiraat niet kwam oppakken, werd Edelijn wel geholpen. ”We zette onze afwasser voor de deur en lieten hem er niet uit totdat de politie er was. Hij bleef doodleuk zitten! Hij bestelde net nog geen kopje koffie.”
Een smoes zo groot als de Himalaya
Rene Geurtsen, chef bij Restaurant Hemingway, herkent de foto ook. ”Ja, alleen had hij toen wat meer stoppels. Hij kwam ‘s middags langs om te reserveren voor drie personen en bestelde alvast een biertje. Daarna bestelde hij er nog een, en nog een totdat hij er een stuk of twaalf op had.”
De ”eetpiraat” vertelde een, volgens de chef, nogal ”lugubere smoes”: ”Hij zei dat het etentje voor hem en twee vrienden was die samen de Himalaya gingen beklimmen, omdat een gezamelijke vriend van hen overleden was. Hij zou een klimclubje hebben of iets dergelijks. Uiteindelijk kwamen zijn ‘vrienden’ niet opdagen en heeft hij in zijn eentje gegeten.” Hetzelfde trucje volgde: de man zei niet te kunnen betalen, waarna de politie langskwam en de eetpiraat het etentje betaalde met een nacht in de cel. Geen van beide restaurants kreeg overigens de rekening vergoed.
bron
Een nachtje cel voor een dakloze zal wel geen probleem zijn. 's winters lekker warm, zomers lekkerquote:
Een terras waar je wat kunt eten is toch anders dan een sjiek restaurant.quote:Op zondag 21 juli 2013 11:54 schreef huize het volgende:
Vroeger (10 jaar geleden ofzo) werkte in in Valkenburg op de terrassen. Daar was het dus standaard dat zodra er eten werd geserveerd dat er meteen werd afgerekend. Geen geld, geen eten.
Kun je tegenwoordig niet meer maken maar toen was het normaal, vooral in de drukte van de ouderwetse bouwvak.
Nee, jij zegt iets heel anders.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:00 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Ja dat zeg ik toch ook! Doe niet zo moeilijk zeg
Het probleem is dus dat er zoveel restauranthouders dusdanig baatzuchtig zijn dat ze geen rekening mee houden dat mensen gewoonweg gevoed moeten worden en daardoor ontevreden worden. Je zult zien dat wat de uitbater verliest van die ene maaltijd gratis weggeven toch veel minder is dan wat de klant veliest bij het betalen daarvan. Oftewel de winst staat in geen enkele verhouding nog meer tot de gemaakte kosten.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef speedcore het volgende:
maak er flink wat ophef over door de dakloze net zo lang in je koelcel oid op te sluiten tot de politie wel langs komt.
kans groot dat je als eigenaar dan zelf wat hebt uit te leggen, maar dr zijn niet veel van dit soort klaplopers over daarna die de gok daarna nog wagen
of gewoon in elkaar rammelen en op straat gooien.
Kan me best voorstellen. Het gaat niet om het bedrag. Toen ik op vakantie een keer voor een paar euro werd opgelicht zat dat me ook best lang dwars. Die paar euro's stellen niets voor, maar het gevoel dat je er aan overhoudt is gewoon heel vervelend.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 14:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
Die eigenaar is er wel mee bezig op zijn Facebook zeg, sjongejonge, er heeft eens iemand niet betaald. Alsof dit vaak gebeurd zeg.
https://www.facebook.com/leon.prins.7
Moeten ze de prijzen maar niet onbetaalbaar maken. Dat is pas de echte oplichterij.quote:Op zondag 21 juli 2013 15:46 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Kan me best voorstellen. Het gaat niet om het bedrag. Toen ik op vakantie een keer voor een paar euro werd opgelicht zat dat me ook best lang dwars. Die paar euro's stellen niets voor, maar het gevoel dat je er aan overhoudt is gewoon heel vervelend.
Sure. Maja, dan eet je er gewoon niet. Ik kan ook niet zo EUR 80 aftikken voor een diner. Daarom ga ik daar ook niet eten. Ik zie je punt echt niet.quote:Op zondag 21 juli 2013 15:49 schreef _Water_ het volgende:
Moeten ze de prijzen maar niet onbetaalbaar maken. Dat is pas de echte oplichterij.
Het punt is dat iedereen moet eten. En ook iedereen heeft zo nu en dan recht op een luxe traktatie.quote:Op zondag 21 juli 2013 15:50 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Sure. Maja, dan eet je er gewoon niet. Ik kan ook niet zo EUR 80 aftikken voor een diner. Daarom ga ik daar ook niet eten. Ik zie je punt echt niet.
Ga jij toch naar de snackbarquote:Op zondag 21 juli 2013 15:49 schreef _Water_ het volgende:
[..]
Moeten ze de prijzen maar niet onbetaalbaar maken. Dat is pas de echte oplichterij.
Het is niet de taak van een restauranthouder om iedereen jouw zelfverzonnen "recht op een luxe traktatie" te faciliteren.quote:Op zondag 21 juli 2013 16:03 schreef _Water_ het volgende:
Het punt is dat iedereen moet eten. En ook iedereen heeft zo nu en dan recht op een luxe traktatie.
Betaalbaar maken dus.
Mensen lijken steeds meer rechten te krijgen.quote:Op zondag 21 juli 2013 16:03 schreef _Water_ het volgende:
[..]
Het punt is dat iedereen moet eten. En ook iedereen heeft zo nu en dan recht op een luxe traktatie.
Betaalbaar maken dus.
De prijs van het eten in toprestaurants zit in de ingredienten en in het werk wat er in zit.quote:Op zondag 21 juli 2013 16:15 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Het is niet de taak van een restauranthouder om iedereen jouw zelfverzonnen "recht op een luxe traktatie" te faciliteren.
Verder mbt "betaalbaar maken". Ik heb geen idee wat de marges zijn op dit soort luxe voedsel. Het moge echter duidelijk zijn dat de productieprijs van bepaald voedsel gewoon ontzettend hoog ligt. Zelfs zonder marges. Bepaald voedsel kan dus niet "betaalbaar" gemaakt worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |