abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:39:17 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_129056294
http://www.duic.nl/nieuws(...)vrolijk-de-deur-uit/

Uitgebreid eten, maar weigeren te betalen. Dat deed een dakloze man gisteren in restaurant De Rechtbank. De politie komt pas bij signalen van beroep of gewoonte. Het personeel van De Rechtbank staat versteld en waarschuwt iedereen op Facebook.

Martijn van Tent, bedrijfsleider van De Rechtbank, maakte het hele incident mee. “Ik dacht in eerste instantie dat het gewoon een hotelgast was, die komen wel vaker in hun eentje eten. Hij was helemaal alleen binnen want iedereen zat verder natuurlijk buiten met het mooie weer, maar hij deed heel normaal. Hij bestelde een voorgerecht, dronk een biertje, nam een hoofdgerecht en daarna nog koffie. Vervolgens vroeg hij om de rekening.”

Geen geld
Toen de man de rekening een tijdje liet liggen besloot van Tent hem te vragen hoe hij wilde betalen. “Toen zei hij dat hij geen geld had. ‘Had u zich dat niet eerder kunnen bedenken?’ vroeg ik, ‘Ja nee, ik ben dakloos’ zei hij. Waarop ik heb gezegd dat ik dan maar de politie ging bellen. ‘Moet je doen’, zei hij nog.”

Politie komt niet
Helaas voor van Tent zei de politie niet voor dit soort zaken te komen. “Ik belde gewoon het 0900 nummer en werd doorverbonden met de meldkamer. Die zeiden dat ze pas komen als er meerdere meldingen zijn over dezelfde persoon. Ik liep terug naar de man en zei dat hij precies wist waar hij mee bezig was. ‘Dat klopt’, zei hij. Toen heb ik een foto van hem gemaakt met mijn telefoon en is hij weg gegaan.”

Diefstal versus flessentrekkerij
Van Tent: “Ik baal er achteraf wel van dat ik niet zo ad rem was om de politie te vragen hoe het kan dat iemand wel kan worden ingerekend voor het stelen van een blikje cola, maar niet voor een maaltijd van tachtig euro.”

Politiewoordvoerder Leo Dortland kan dat wel uitleggen. “Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen. Een restaurant is geen winkel, men vraagt om een maaltijd, dat wordt gegeven en dan wordt er een betaling verwacht. Het is een civiel rechtelijke overeenkomst, vergelijkbaar met die tussen een aannemer en opdrachtgever.”

112
Toch is het volgens Dortland niet geheel waar dat de politie niet komt opdagen in dit soort gevallen. “Als meneer 112 had gebeld, was er een politie-eenheid van de noodhulp gekomen, er is namelijk sprake van heterdaad. Maar wanneer je het 0900 nummer belt kom je eerder in de wachtstand en gaat het allemaal wat langzamer. In de tussentijd kan de eetpiraat dan weglopen, je kan als restaurant moeilijk iemand vast gaan houden.”

Geringe pakkans
Dortland vervolgt: “Dit soort zaken zijn erg moeilijk te voorkomen. De daders weten dat de pakkans en de gevolgen klein zijn. Geen enkel restaurant gaat voor een bedrag van 70 à 80 euro een gehele rechtszaak op poten zetten. Wat meneer van Tent nog zou kunnen doen is aangifte doen van flessentrekkerij.”

Van Tent is van plan om nog contact op te nemen met de wijkagent. Leon Prins, sous-chef bij het restaurant heeft de foto, met bijbehorend verhaal, inmiddels op zijn Facebookpagina gezet. Prins hoopt met zijn Facebookbericht horecacollega’s attent te maken op de dakloze.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:39:34 #2
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_129056327
tja ze kunnen hem toch niks maken hij is dakloos :')
pi_129056449
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:40 schreef Moccie het volgende:
tja ze kunnen hem toch niks maken hij is dakloos :')
Zo iemand dreigen met een dak boven zijn hoofd is ook niet echt effectief nee. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:42:51 #5
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:46:53 #6
2283 speedcore
uw reclame hier
pi_129056644
maak er flink wat ophef over door de dakloze net zo lang in je koelcel oid op te sluiten tot de politie wel langs komt.

kans groot dat je als eigenaar dan zelf wat hebt uit te leggen, maar dr zijn niet veel van dit soort klaplopers over daarna die de gok daarna nog wagen

of gewoon in elkaar rammelen en op straat gooien.
opinions are like assholes. they all stink except for mine, which smells like roses
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:47:09 #7
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_129056654
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:42 schreef Monolith het volgende:

[..]

Zo iemand dreigen met een dak boven zijn hoofd is ook niet echt effectief nee. :P
Een dak op zijn hoofd is misschien een beter idee. :P

Serieus: die vent heeft natuurlijk een of andere stoornis.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_129056680
Jaren geleden was er een zwerver die dit bij 200 restaurants deed... is ie weer begonnen?
pi_129056688
Volgende keer dat ik uit eten ga ben ik ook "dakloos" :).
pi_129056737
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:47 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Een dak op zijn hoofd is misschien een beter idee. :P

Serieus: die vent heeft natuurlijk een of andere stoornis.
De man heeft vooral erg weinig. Eigenlijk is het een vrij rationele keuze die hij hier maakt zoals ook beschreven staat in de OP.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:54:14 #11
323439 HetKlusKonijn
pi_129056971
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:48 schreef Monolith het volgende:
De man heeft vooral erg weinig. Eigenlijk is het een vrij rationele keuze die hij hier maakt zoals ook beschreven staat in de OP.
Uiteraard, maar het is toch ook bij de meeste daklozen echt wel bekend dat je niet zo maar eventjes gratis bij een restaurant kan gaan zitten bikken.
Ik werk voor een hulpverlenersinstelling waar ook heel veel daklozen komen. Er zitten er nogal wat tussen die toch echt wel een psychiatrisch probleem hebben.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
pi_129057008
Mag je in de hulpverleningsinstelling roken?
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:56:39 #13
323439 HetKlusKonijn
pi_129057084
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef arjan1212 het volgende:
Mag je in de hulpverleningsinstelling roken?
Niet in het kantoor waar ik werk, nee.
Wel in sommige opvangcentra, waar speciale ruimtes bestaan voor ernstig verslaafden.

Heb je interesse? :P
pi_129057140
quote:
Politiewoordvoerder Leo Dortland kan dat wel uitleggen. “Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen. Een restaurant is geen winkel, men vraagt om een maaltijd, dat wordt gegeven en dan wordt er een betaling verwacht. Het is een civiel rechtelijke overeenkomst, vergelijkbaar met die tussen een aannemer en opdrachtgever.”
Maar ondertussen wel files opwerpen met een dodelijke slachtoffer voor een benzinedief van 80 euro.,,
pi_129057198
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:56 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Niet in het kantoor waar ik werk, nee.
Wel in sommige opvangcentra, waar speciale ruimtes bestaan voor ernstig verslaafden.

Heb je interesse? :P
oke.. gelukkig maar, want als dat niet zo was, dan kon je het net zo goed gelijk sluiten.
  Spellchecker woensdag 17 juli 2013 @ 20:00:23 #16
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_129057230
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:58 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Maar ondertussen wel files opwerpen met een dodelijke slachtoffer voor een benzinedief van 80 euro.,,
Die benzinedief had nog veel meer op zijn kerfstok dan alleen die benzinediefstal ... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-jaar-rijontzegging/
pi_129057318
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:00 schreef maily het volgende:

[..]

Die benzinedief had nog veel meer op zijn kerfstok dan alleen die benzinediefstal ... http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-jaar-rijontzegging/
Dat werd achteraf pas bekend, ten tijde van de achtervolging was het 'slechts' een benzinedief.
  Spellchecker woensdag 17 juli 2013 @ 20:07:54 #18
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_129057555
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:02 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Dat werd achteraf pas bekend, ten tijde van de achtervolging was het 'slechts' een benzinedief.
En hij wekte extra argwaan omdat zijn kentekenplaten vastzaten met elastiek ....
pi_129057564
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:54 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Uiteraard, maar het is toch ook bij de meeste daklozen echt wel bekend dat je niet zo maar eventjes gratis bij een restaurant kan gaan zitten bikken.
Ik werk voor een hulpverlenersinstelling waar ook heel veel daklozen komen. Er zitten er nogal wat tussen die toch echt wel een psychiatrisch probleem hebben.
Het was deze man volgens het artikel uit de OP ook prima bekend, maar hij scheen te weten dat er niet of nauwelijks consequenties aan verbonden zaten. Dat bedoelde ik ook met een 'rationele beslissing'. Een rationele beslissing natuurlijk lang niet altijd een 'normale beslissing'.
pi_129057715
quote:
“Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen."
Wat een onzin. Er wordt voedsel weggenomen, dat de dader dat later omzet in stront lijkt mij niet relevant.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_129057874
quote:
In de tussentijd kan de eetpiraat dan weglopen, je kan als restaurant moeilijk iemand vast gaan houden.
Volgens mij kan dat makkelijk.
pi_129057969
quote:
9s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:17 schreef Specularium het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat makkelijk.
Bij een strafbaar delict, niet inzake een civielrechtelijke kwestie. :')
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_129058144
quote:
6s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:20 schreef teknomist het volgende:

[..]

Bij een strafbaar delict, niet inzake een civielrechtelijke kwestie. :')
Flessentrekkerij is niet strafbaar?
pi_129058166
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:12 schreef teknomist het volgende:

[..]

Wat een onzin. Er wordt voedsel weggenomen, dat de dader dat later omzet in stront lijkt mij niet relevant.
Het wordt aangeboden en je weet dat je dat niet kan betalen, dat is het idee van flessentrekkerij.
pi_129058190
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:25 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Flessentrekkerij is niet strafbaar?
Valt volgens mij niet onder het strafrecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')