http://www.duic.nl/nieuws(...)vrolijk-de-deur-uit/Uitgebreid eten, maar weigeren te betalen. Dat deed een dakloze man gisteren in restaurant De Rechtbank. De politie komt pas bij signalen van beroep of gewoonte. Het personeel van De Rechtbank staat versteld en waarschuwt iedereen op Facebook.![1011469_625735124111976_360213397_n.jpg]()
Martijn van Tent, bedrijfsleider van De Rechtbank, maakte het hele incident mee. “Ik dacht in eerste instantie dat het gewoon een hotelgast was, die komen wel vaker in hun eentje eten. Hij was helemaal alleen binnen want iedereen zat verder natuurlijk buiten met het mooie weer, maar hij deed heel normaal. Hij bestelde een voorgerecht, dronk een biertje, nam een hoofdgerecht en daarna nog koffie. Vervolgens vroeg hij om de rekening.”
Geen geldToen de man de rekening een tijdje liet liggen besloot van Tent hem te vragen hoe hij wilde betalen. “Toen zei hij dat hij geen geld had. ‘Had u zich dat niet eerder kunnen bedenken?’ vroeg ik, ‘Ja nee, ik ben dakloos’ zei hij. Waarop ik heb gezegd dat ik dan maar de politie ging bellen. ‘Moet je doen’, zei hij nog.”
Politie komt nietHelaas voor van Tent zei de politie niet voor dit soort zaken te komen. “Ik belde gewoon het 0900 nummer en werd doorverbonden met de meldkamer. Die zeiden dat ze pas komen als er meerdere meldingen zijn over dezelfde persoon. Ik liep terug naar de man en zei dat hij precies wist waar hij mee bezig was. ‘Dat klopt’, zei hij. Toen heb ik een foto van hem gemaakt met mijn telefoon en is hij weg gegaan.”
Diefstal versus flessentrekkerijVan Tent: “Ik baal er achteraf wel van dat ik niet zo ad rem was om de politie te vragen hoe het kan dat iemand wel kan worden ingerekend voor het stelen van een blikje cola, maar niet voor een maaltijd van tachtig euro.”
Politiewoordvoerder Leo Dortland kan dat wel uitleggen. “Er is hier sprake van flessentrekkerij en niet van diefstal. Bij diefstal wordt er iets weggenomen met het oogmerk om het zich toe te eigenen. Een restaurant is geen winkel, men vraagt om een maaltijd, dat wordt gegeven en dan wordt er een betaling verwacht. Het is een civiel rechtelijke overeenkomst, vergelijkbaar met die tussen een aannemer en opdrachtgever.”
112Toch is het volgens Dortland niet geheel waar dat de politie niet komt opdagen in dit soort gevallen. “Als meneer 112 had gebeld, was er een politie-eenheid van de noodhulp gekomen, er is namelijk sprake van heterdaad. Maar wanneer je het 0900 nummer belt kom je eerder in de wachtstand en gaat het allemaal wat langzamer. In de tussentijd kan de eetpiraat dan weglopen, je kan als restaurant moeilijk iemand vast gaan houden.”
Geringe pakkansDortland vervolgt: “Dit soort zaken zijn erg moeilijk te voorkomen. De daders weten dat de pakkans en de gevolgen klein zijn. Geen enkel restaurant gaat voor een bedrag van 70 à 80 euro een gehele rechtszaak op poten zetten. Wat meneer van Tent nog zou kunnen doen is aangifte doen van flessentrekkerij.”
Van Tent is van plan om nog contact op te nemen met de wijkagent. Leon Prins, sous-chef bij het restaurant heeft de foto, met bijbehorend verhaal, inmiddels op zijn Facebookpagina gezet. Prins hoopt met zijn Facebookbericht horecacollega’s attent te maken op de dakloze.