Over wat voor huren heb je het dan sociaal dan wel vrije sector en dan niet huizen die toevallig omdat de huurprijzen altijd verhoogd worden zomaar opeens boven de 681 limiet vallen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 23:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Als ik moet kiezen tussen een VvE, of huren, dan wint huren ruimschoots.... (Kun je nagaan...)
Geen probleem toch. Dan verkopen ze hun hut toch niet. Gaan ze wel naar de buren. Of naar de andere (al dan niet in stilte) te koop staande panden in de straat of wijk. Voor hun honderd anderen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:27 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zelf 2 keer en bij een goede vriend één keer gehad dat bij iets meer dan 85% van de vraagprijs geen onderhandelingen werden begonnen
Dit geldt meer voor de verkoper dan voor de koper...quote:Op donderdag 18 juli 2013 22:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Je moet qua bieden gewoon geluk hebben.
Feit is: honderdduizenden mensen proberen hun huisje te verkopen, en honderdduizenden mensen vragen meer geld dan iemand er voor wil geven. Dat ligt aan de verkopers die een prijs ver boven de marktwaarde willen, omdat dat op de piek van de bubbel ooit "de waarde" was.quote:Als de tegenpartij er vanaf MOET, dan kun je wel een gokje wagen. Maar er vanuit gaan dat alle woningen 15% gedaald zijn is complete onzin. Je kunt wellicht wel de woningen van mensen die omhoog zitten, of de woningen die in de kansloze buurten staan, goedkoper krijgen.
Zo'n huis ben ik pas dus even langsgelopen, de buurt gaf een beetje een Flodder-gevoel qua wat je op straat ziet: stoep geblokkeerd met foutgeparkeerde oude auto's (al dan niet in onderdelen), groepen hangfiguren die je in Maaskantje verwacht, etc. Prima als je netto minder dan 300 euro huur betaalt voor een redelijk groot huis (van je uitkering), niet voor 800+.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 01:25 schreef Leandra het volgende:
Dan kun je dus hebben dat twee identieke huizen naast elkaar te huur staan voor ¤ 750 als vrije sectorprijs en ¤ 550 als sociale huurprijs, en dan kan iemand die voor ¤ 550 huurt mogelijk ook nog huurtoeslag krijgen, dan kun je dus een "zelfde woning, 3 keer zo duur" situatie krijgen tussen 2 buren die er op hetzelfde moment komen wonen.
Ach ja gelukkig kun je dan een huurhuis hier zien als het geprogagandeerde vrijheid van wonen iets. Dan verhuis je toch gewoon weer. Net als me je tent op een camping, het is hier k*t, ik ga.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 01:25 schreef Leandra het volgende:
Sommige huurhuizen hebben zelfs 2 prijzen; een vrije sector prijs en een prijs voor mensen die qua inkomen onder de sociale huurgrens vallen![]()
Dan kun je dus hebben dat twee identieke huizen naast elkaar te huur staan voor ¤ 750 als vrije sectorprijs en ¤ 550 als sociale huurprijs, en dan kan iemand die voor ¤ 550 huurt mogelijk ook nog huurtoeslag krijgen, dan kun je dus een "zelfde woning, 3 keer zo duur" situatie krijgen tussen 2 buren die er op hetzelfde moment komen wonen.
De ouderen krijgen met een geweldige terugggang in inkomen te maken de komende jaren, ik ookquote:Op vrijdag 19 juli 2013 08:07 schreef Tikbalang het volgende:
[..]
Ach ja gelukkig kun je dan een huurhuis hier zien als het geprogagandeerde vrijheid van wonen iets. Dan verhuis je toch gewoon weer. Net als me je tent op een camping, het is hier k*t, ik ga.
Dat bedoel ik dus met een vrijsector woning die dat dus helemaal niet is. Oorspronkelijk was het een sociale woning dan alleen door stijgen van de huurprijzen maakt het voor mij nog niet vrije sector dan. Maar ach heb ik zelf niet net voor een eigenlijk belachelijk bedrag een premie-A woning gekocht.
Uiteraard is het ieders recht en groot gelijk. Ik reageerde alleen op de hilarische bewering dat 60% van de vraagprijs bieden een mooi startpunt is voor onderhandelingen...quote:Op vrijdag 19 juli 2013 06:02 schreef KneeDeep het volgende:
[..]
Geen probleem toch. Dan verkopen ze hun hut toch niet. Gaan ze wel naar de buren. Of naar de andere (al dan niet in stilte) te koop staande panden in de straat of wijk. Voor hun honderd anderen.
Wat een contrast met 8 jaar geleden. In 2005 werd een bod 4% onder de vraagprijs niet eens serieus/in behandeling genomenquote:Op donderdag 18 juli 2013 15:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat heb ik nog niet meegemaakt. Het lijkt me zelfs een vrij gebruikelijk onderhandelingsstartpunt. Daarentegen, 20% lager zou ik als verkoper wel al weigeren, tenzij mijn huis al veel te lang te koop staat en ik nauwelijks kijkers heb.
Toen mocht je als koper blij zijn als je de eerste bieder was op een leuk huisquote:Op vrijdag 19 juli 2013 10:49 schreef Aether het volgende:
[..]
Wat een contrast met 8 jaar geleden. In 2005 werd een bod 4% onder de vraagprijs niet eens serieus/in behandeling genomen
Worden ze dan geblocked of hoe moet ik dat zien? Je kan toch altijd als potentiële koper gewoon een tweede bod uitbrengen?quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:27 schreef pfaf het volgende:
[..]
Zelf 2 keer en bij een goede vriend één keer gehad dat bij iets meer dan 85% van de vraagprijs geen onderhandelingen werden begonnen
Dan gooit de verkoper de deur dicht en gaat met de neus in de lucht in zijn tuin zitten, en de koper druipt dan teleurgesteld af, omdat hij dat huis dan niet meer mag kopenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Worden ze dan geblocked of hoe moet ik dat zien? Je kan toch altijd als potentiële koper gewoon een tweede bod uitbrengen?
Tja, je wordt zelf ook veeleisender waarschijnlijk, je wilt altijd de krenten uit de pap.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 09:48 schreef pfaf het volgende:
Dat tweede is dan ook weer overdreven, alsof halve straten te koop staan...t Viel ons nog best tegen met leuke woningen. In sommige populaire wijken stond juist nagenoeg niets te koop.
Tuurlijk. Maar je bent niet in onderhandeling, dus de koper mag met anderen praten.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Worden ze dan geblocked of hoe moet ik dat zien? Je kan toch altijd als potentiële koper gewoon een tweede bod uitbrengen?
Tsja, als starter wil ik een huis waar ik met plezier mn hele leven in kan wonen. Dat is het afgelopen decennium wel anders geweest, met starters die in appartementen gingen wonen met de intentie verder te groeien door wonderbaarlijke waardevermeerdering van tuinloze flats in doodnormale steden.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:39 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Tja, je wordt zelf ook veeleisender waarschijnlijk, je wilt altijd de krenten uit de pap.
En nog ergere balkonloze.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:13 schreef pfaf het volgende:
[..]
Tsja, als starter wil ik een huis waar ik met plezier mn hele leven in kan wonen. Dat is het afgelopen decennium wel anders geweest, met starters die in appartementen gingen wonen met de intentie verder te groeien door wonderbaarlijke waardevermeerdering van tuinloze flats in doodnormale steden.
Ik heb met toekomstperspectief op pensioen vast een appartment voor 12.000 in het zuiden gekocht van eigen geldquote:Op vrijdag 19 juli 2013 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En nog ergere balkonloze.
Maar dat is idd waar we naar toe gaan ipv elke 7 jaar verhuizen naar misschien 15 of zo.
Als je koopt dat je het met toekomstperspectief doet.
Die om de 7 jaar verhuizen was altijd al een aantoonbare leugen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 14:57 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En nog ergere balkonloze.
Maar dat is idd waar we naar toe gaan ipv elke 7 jaar verhuizen naar misschien 15 of zo.
Als je koopt dat je het met toekomstperspectief doet.
Ik ken toch behoorlijk wat mensen die dat zeker in het begin van hun wooncarrière makkelijk haalden.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:06 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die om de 7 jaar verhuizen was altijd al een aantoonbare leugen.![]()
Door wie deze in de wereld gezet wordt/werd is voor mij dan wel de vraag.
Het aantal koophuizen zit rond de 4.000.000, en in de topjaren van huizenverkopen zaten de transacties op 200.000 wat dus gewoon weg impliceerde dat de meeste kopers rond de 20 jaar in hun huis blijven.
Nee, als je niet perse moet verkopen maakt het geen reet uit.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 07:17 schreef RemcoDelft het volgende:
Dit geldt meer voor de verkoper dan voor de koper...
Feit is kennelijk ook dat er dus honderdduizenden mensen niet perse moeten verkopen. Die hebben tijd zat en wachten gewoon af.quote:Feit is: honderdduizenden mensen proberen hun huisje te verkopen, en honderdduizenden mensen vragen meer geld dan iemand er voor wil geven. Dat ligt aan de verkopers die een prijs ver boven de marktwaarde willen, omdat dat op de piek van de bubbel ooit "de waarde" was.
Dan moet je lekker heel je leven lang blijven huren. Want:quote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:13 schreef pfaf het volgende:
Tsja, als starter wil ik een huis waar ik met plezier mn hele leven in kan wonen.
of je koopt een appartement aan zee in Bulgarije of Spanje met gemeenschappeijk zwembad voor 24.000 van je eigen geldquote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Het heeft weinig zin om als je bv 800,- per maand niet meer op kunt brengen, dat om te ruilen voor 500,- aan huur (waar?) en 300,- aflossing restschuld. Dan kun je net zo goed blijven zitten waar je zit.
Ik denk dat je het verschil tussen kunnen en willen of mogen niet helemaal begrijpt.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:38 schreef _VoiD_ het volgende:
[..]
Dan moet je lekker heel je leven lang blijven huren. Want:
- Je weet nooit of je je oude werk blijft doen
- Je weet nooit of je iemand ontmoet
- Je weet nooit of die relatie standhoudt
- Je weet nooit of je je omgeving beu wordt
En zo kan ik nog wel tig andere redenen verzinnen om niet te kopen.
Denken dat je als starter een huis kan kopen waar je je hele leven in kan blijven wonen is behoorlijk kortzichtig. Om al niet te spreken over ambitieloos.
Als je huurt blijf je toch ook niet altijd in hetzelfde huis wonen? Dat past zich toch aan aan je situatie?
Dat is erg waar. Voor veel mensen is de waarde van een huis een mening, Als iemand vindt dat zijn huis 250K moet opbrengen en de taxateur en de rest van de wereld vindt het een 200K huis, dan zal hij niet snel de feiten accepteren en zakken. Een verkoper is eerder geneigd de kopers af te wimpelen als sukkels en 2 jaar te blijven zitten in een te koop staand huis.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:51 schreef pfaf het volgende:
Zelfs bij 10% onder de prijs zijn er genoeg die niet eens met je willen praten. En logisch.
Kortom, als je als koper vindt dat een huis 50% van de gevraagde verkoopprijs waard is, dan is dat de korrekte waarde. Eindelijk iemand die het ook snapt.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 09:03 schreef pikinhand het volgende:
Dat is erg waar. Voor veel mensen is de waarde van een huis een mening, Als iemand vindt dat zijn huis 250K moet opbrengen en de taxateur en de rest van de wereld vindt het een 200K huis, dan zal hij niet snel de feiten accepteren en zakken. Een verkoper is eerder geneigd de kopers af te wimpelen als sukkels en 2 jaar te blijven zitten in een te koop staand huis.
Waarom zou het hilarisch zijn? Juist door deze aanname te maken beperkt jij jezelf behoorlijk in het vinden van de marktprijs.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 09:48 schreef pfaf het volgende:
Uiteraard is het ieders recht en groot gelijk. Ik reageerde alleen op de hilarische bewering dat 60% van de vraagprijs bieden een mooi startpunt is voor onderhandelingen...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |