abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:49:58 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129047084
Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.











%-verandering t.o.v. dezelfde maand een jaar eerder (bron: CBS huizenprijsindex)


Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic



Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:56:50 #2
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129047394
quote:
Woningverkoop gehalveerd

DEN HAAG - De woningverkoop is in juni ruimschoots gehalveerd ten opzichte van dezelfde maand een jaar eerder. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van het Kadaster. In totaal wisselden 7224 woningen van eigenaar. Dat waren er in juni 2012 nog 16.210.

Het Kadaster tekent daarbij wel aan dat vorig jaar juni veel extra huizen werden verkocht omdat een verhoging van de overdrachtsbelasting van 2 naar 6 procent boven de markt hing. Die ging niet door, maar de dreiging leidde destijds wel tot een fikse piek in de woningverkoop.

Ten opzichte van de voorgaande maand nam de huizenverkoop in juni met 13,3 procent af. Over het hele tweede kwartaal zijn de verkopen met 36,1 procent op jaarbasis gedaald. In de eerste helft van het jaar zakten de verkopen met 22,8 procent.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_129048321
Zei de NVM niet dat de verkopen aantrokken? bs dus.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:21:22 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129048411
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zei de NVM niet dat de verkopen aantrokken? bs dus.
Dat was Makelaarsland. Gevolgd door de hogehuizenprijsliefhebbers op Fok! die massaal beweerden dat de makelaars daarmee voorlopen op het Kadaster/CBS. En dat was in april :Y)
censuur :O
pi_129048458
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:19 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Zei de NVM niet dat de verkopen aantrokken? bs dus.
Nee geen bs, er werd alleen de verkeerde vergelijking getrokken. Net zoals wij doen als wij kijken naar vorig jaar juni
pi_129048512
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:56 schreef Perrin het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Interessante grafiek. Huizenverkopen lopen voor op huizenprijs, dus prijzen zullen nog wel ff dalen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:24:28 #7
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129048552
Ik ben van plan om over 2/3 jaar een huis te gaan kopen.... Wat denken jullie, voordelig? :P
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129049988
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:24 schreef satecl het volgende:
Ik ben van plan om over 2/3 jaar een huis te gaan kopen.... Wat denken jullie, voordelig? :P
Wat denk je zelf?
Is het weer om te lachen?
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:56:53 #9
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129050199
quote:
5s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:52 schreef Tshot het volgende:

[..]

Wat denk je zelf?
Ik denk het wel. Maar aangezien hier mensen zitten die zich er meer in hebben verdiept ben ik zeer benwieuwd naar hun mening.....
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129052210
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:22 schreef opgebaarde het volgende:
Nee geen bs, er werd alleen de verkeerde vergelijking getrokken. Net zoals wij doen als wij kijken naar vorig jaar juni
Tamelijk eenvoudig dat piekje van juni 2012 even glad te strijken met mei + juli 2012. De daling is dan nog steeds dramatisch met 50%.

NVM probeert z'n straatje schoon te vegen en de perceptie van stijgende huizenprijzen op te dringen. Uit eigenbelang. Net als de hypothekenclubs. Beide hebben afgedaan als serieuze partners op de huizenmarkt. De feiten zeggen genoeg.

Vraag me af wat de overheid hier van denkt: evenredige daling overdrachtsbelasting en economsche activeit verband houdend met de huizenmarkt -> komt op het bordje van "vadertje staat".....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:29:24 #11
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_129055917
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:56 schreef satecl het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Maar aangezien hier mensen zitten die zich er meer in hebben verdiept ben ik zeer benwieuwd naar hun mening.....
Nu lijkt idd niet helemaal het juiste moment te zijn. Maar zoals altijd zijn er ook nu koopjes. En locatie is alles :Y

Als je blijft wachten tot het aantrekt, kun je zomaar 10 jaar of langer zitten te wachten. De vraag is of dat het je waard is.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  woensdag 17 juli 2013 @ 19:46:28 #12
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129056624
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:29 schreef Perrin het volgende:

[..]

Nu lijkt idd niet helemaal het juiste moment te zijn. Maar zoals altijd zijn er ook nu koopjes. En locatie is alles :Y

Als je blijft wachten tot het aantrekt, kun je zomaar 10 jaar of langer zitten te wachten. De vraag is of dat het je waard is.
Ik woon nu nog bij mijn moeder, en verwacht dat ik over ongeveer 3 jaar op mezelf ga.

De huizenprijs vind ik nu al redelijk laag, erg laag zelfs. Ik ben alleen bang dat het over 3 jaar weer omhoog is geschoten, zodat ik weer de prijs betaal die er in 2007/2008 was... Dat wil ik zien te voorkomen.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129058669
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef satecl het volgende:

[..]

Ik woon nu nog bij mijn moeder, en verwacht dat ik over ongeveer 3 jaar op mezelf ga.

De huizenprijs vind ik nu al redelijk laag, erg laag zelfs. Ik ben alleen bang dat het over 3 jaar weer omhoog is geschoten, zodat ik weer de prijs betaal die er in 2007/2008 was... Dat wil ik zien te voorkomen.
Steeds meer bedrijven gaan failliet, veel mensen worden ontslagen, Nederlanders zijn onzeker over hun baan. Denk je dat mensen in deze situatie een huis kopen? Lijkt me niet.
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:52:17 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129059236
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef satecl het volgende:
De huizenprijs vind ik nu al redelijk laag, erg laag zelfs. Ik ben alleen bang dat het over 3 jaar weer omhoog is geschoten, zodat ik weer de prijs betaal die er in 2007/2008 was... Dat wil ik zien te voorkomen.
Realiseer je eens hoeveel uur je moet werken voor de prijs van het huis, en kijk dan nog eens of dat laag is...
censuur :O
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:52:25 #15
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129059244
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef satecl het volgende:

[..]

Ik woon nu nog bij mijn moeder, en verwacht dat ik over ongeveer 3 jaar op mezelf ga.

De huizenprijs vind ik nu al redelijk laag, erg laag zelfs. Ik ben alleen bang dat het over 3 jaar weer omhoog is geschoten, zodat ik weer de prijs betaal die er in 2007/2008 was... Dat wil ik zien te voorkomen.
Ik lees in dit stukje meerdere dingen die me relevanter lijken voor een eventuele huizenkoop dan het prijsniveau..
  woensdag 17 juli 2013 @ 20:56:28 #16
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_129059446
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Realiseer je eens hoeveel uur je moet werken voor de prijs van het huis, en kijk dan nog eens of dat laag is...
Hoe werkt die berekening precies? Ik deel mn huurprijs door uurloon en dan... bij hoeveel uur heeft een huis een lage prijs?
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:00:08 #17
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129059609
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 20:52 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Realiseer je eens hoeveel uur je moet werken voor de prijs van het huis, en kijk dan nog eens of dat laag is...
Erg veel, maar gelukkig heb ik al redelijk wat gespaard de afgelopen jaren.

Maar:
Mijn broer heeft in 2008 een huis gekocht, prijs was toen +/- 275.000,- met een hypotheek van 5,5%. De waarde van het huis nu is +/- 235.000,- en de huidige hypotheekrente is 3,8%(?).

Daarom is het(in mijn ogen) een gunstige tijd om een starterswoning te kopen. Alleen ik ben van plan om nog 3 jaar te wachten. Ik heb het goed thuis en kan nu nog lekker door sparen.

Maar waar ik bang voor ben: Hoe zit het er over 3 jaar uit? Is de huizenmarkt dan weer duurder en de hypotheek rente ook weer omhoog? Dan zou ik erg balen natuurlijk.
OF: Gaat de huizenmarkt nóg meer naar benden? Worden de rentes op hypotheken nóg lager!? Dat zou erg gunstig zijn..... dat is mijn vraag.

Ik zit niet in die wereld, daarom vraag ik me dat erg af.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129059842
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:00 schreef satecl het volgende:

[..]

Erg veel, maar gelukkig heb ik al redelijk wat gespaard de afgelopen jaren.

Maar:
Mijn broer heeft in 2008 een huis gekocht, prijs was toen +/- 275.000,- met een hypotheek van 5,5%. De waarde van het huis nu is +/- 235.000,- en de huidige hypotheekrente is 3,8%(?).

Daarom is het(in mijn ogen) een gunstige tijd om een starterswoning te kopen. Alleen ik ben van plan om nog 3 jaar te wachten. Ik heb het goed thuis en kan nu nog lekker door sparen.

Maar waar ik bang voor ben: Hoe zit het er over 3 jaar uit? Is de huizenmarkt dan weer duurder en de hypotheek rente ook weer omhoog? Dan zou ik erg balen natuurlijk.
OF: Gaat de huizenmarkt nóg meer naar benden? Worden de rentes op hypotheken nóg lager!? Dat zou erg gunstig zijn..... dat is mijn vraag.

Ik zit niet in die wereld, daarom vraag ik me dat erg af.
Het gaat nooit in een keer weer om hoog de prijzen bodemen altijd een paar jaar uit. Dus als we nu de bodem al bereikt hebben zal het wel tot 2016 duren voordat we weer omhoog gaan.
pi_129059864
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 19:46 schreef satecl het volgende:

[..]

Ik woon nu nog bij mijn moeder, en verwacht dat ik over ongeveer 3 jaar op mezelf ga.

De huizenprijs vind ik nu al redelijk laag, erg laag zelfs. Ik ben alleen bang dat het over 3 jaar weer omhoog is geschoten, zodat ik weer de prijs betaal die er in 2007/2008 was... Dat wil ik zien te voorkomen.
Het lijkt me sterk dat de huizenprijzen op korte termijn ineens fors gaan stijgen, als het al stopt met dalen verwacht ik eerst een (lange) stabiele periode. Dat over 3 jaar de huizenprijzen weer op recordhoogte zitten lijkt me erg onwaarschijnlijk.
pi_129059919
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:00 schreef satecl het volgende:

[..]

Erg veel, maar gelukkig heb ik al redelijk wat gespaard de afgelopen jaren.

Maar:
Mijn broer heeft in 2008 een huis gekocht, prijs was toen +/- 275.000,- met een hypotheek van 5,5%. De waarde van het huis nu is +/- 235.000,- en de huidige hypotheekrente is 3,8%(?).

Daarom is het(in mijn ogen) een gunstige tijd om een starterswoning te kopen. Alleen ik ben van plan om nog 3 jaar te wachten. Ik heb het goed thuis en kan nu nog lekker door sparen.

Maar waar ik bang voor ben: Hoe zit het er over 3 jaar uit? Is de huizenmarkt dan weer duurder en de hypotheek rente ook weer omhoog? Dan zou ik erg balen natuurlijk.
OF: Gaat de huizenmarkt nóg meer naar benden? Worden de rentes op hypotheken nóg lager!? Dat zou erg gunstig zijn..... dat is mijn vraag.

Ik zit niet in die wereld, daarom vraag ik me dat erg af.
Mensen die wél in die wereld zitten (makelaars, hypotheekadviseurs) zullen pretenderen dat wél te weten. Echter, ze weten er geen donder vanaf en zijn er alleen op uit de mensen buiten hun wereld, iets te verkopen onder het mom "wij weten wat goed voor U is".

Hun goed recht, maar bedenk dat jij, niet gehinderd door kennis van zaken, vaak beter beslagen ten ijs komt dan de zogenaamde deskundigen.

Neem van deze ondeskundige aan, dat zowel de rente als de prijzen niet te voorpellen zijn; hooguit kan je er een gooi naar doen.

Wie voorspelde 10 jaar geleden de huidige AEX-stand, de huidige huizenprijzen of de huidige hypotheekrente
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:12:15 #21
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129060160
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Mensen die wél in die wereld zitten (makelaars, hypotheekadviseurs) zullen pretenderen dat wél te weten. Echter, ze weten er geen donder vanaf en zijn er alleen op uit de mensen buiten hun wereld, iets te verkopen onder het mom "wij weten wat goed voor U is".

Hun goed recht, maar bedenk dat jij, niet gehinderd door kennis van zaken, vaak beter beslagen ten ijs komt dan de zogenaamde deskundigen.

Neem van deze ondeskundige aan, dat zowel de rente als de prijzen niet te voorpellen zijn; hooguit kan je er een gooi naar doen.

Wie voorspelde 10 jaar geleden de huidige AEX-stand, de huidige huizenprijzen of de huidige hypotheekrente
Het is inderdaad niet te voorspellen. Tenminste, heel moeilijk. Maar ik werk in een gebouw met 3 ondernemingen. Mijn onderneming, een makelaarskantoor en een hypotheek- en verzekeringsadviseur. Ze beginnen er wel eens tegen mij over: Zeg Satecl: Moet jij niet eens voor een huis kijken? Gunstige tijden man blablabla. Echt een goed moment om goedkoop een huis te kopen en de rente is zeer laag....

Aardige mensen hoor. Maar ik hoor graag tips van mensen die niks op mij kunnen verdienen of verliezen. En het liefste blijf ik nog 3 jaar sparen en genieten van mijn moeders kookkunsten ;) Daarom ben ik blij met het 'antwoord' van jullie ^O^
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
pi_129060352
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:12 schreef satecl het volgende:
Mijn onderneming, een makelaarskantoor en een hypotheek- en verzekeringsadviseur. Ze beginnen er wel eens tegen mij over: Zeg Satecl: Moet jij niet eens voor een huis kijken? Gunstige tijden man blablabla. Echt een goed moment om goedkoop een huis te kopen en de rente is zeer laag....
Dat bedoel ik. Denk overigens dat jij over een tijdje de enige bent met een onderneming in dat gebouw.

Los daarvan, zou ik m'n eigen kookkunsten prefereren en toch zelfstandig gaan wonen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 17 juli 2013 @ 21:21:32 #23
119165 satecl
Dorpsidioot.
pi_129060597
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 21:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. Denk overigens dat jij over een tijdje de enige bent met een onderneming in dat gebouw.

Los daarvan, zou ik m'n eigen kookkunsten prefereren en toch zelfstandig gaan wonen.
Ja dat is weer een hele andere discussie. En nee, dat ga ik liever (nog) niet doen. Des te meer ik nu spaar, des te ruimer ik in de toekomst kan gaan leven.
Dit is mijn uitspraak en daarmee zult u het moeten doen.
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:12:53 #24
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_129063110
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:21 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat was Makelaarsland. Gevolgd door de hogehuizenprijsliefhebbers op Fok! die massaal beweerden dat de makelaars daarmee voorlopen op het Kadaster/CBS. En dat was in april :Y)
Ja... ja... je weet toch hoe het gaat op Fok! als je roept dat prijzen nog jaren blijven dalen ben je gekke Henkie die maar de helft van het reguliere aantal IQ puntjes scoort in de test :D
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
  woensdag 17 juli 2013 @ 22:14:25 #25
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_129063170
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:56 schreef satecl het volgende:

[..]

Ik denk het wel. Maar aangezien hier mensen zitten die zich er meer in hebben verdiept ben ik zeer benwieuwd naar hun mening.....
Ga uit van dalende prijzen, als je wat leuks ziet durf gerust ver onder de vraagprijs te bieden. Hup.... 40% eraf is een mooi startpunt in de onderhandeling.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')