Ik ben vegetarier , maar joden stinkenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:40 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik zou niet weten skillsy, ik hou niet van mensenvlees.
Dan moet je af en toe eens douchen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:16 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben vegetarier , maar joden stinken
Ik ben geen jood. Zou je moeten vragen aan joden.quote:
Ben jij besneden?quote:Of zal het komen omdat ze besneden zijn?
Ik heb tal van bewijzen dat jij wel een jood bent, met je rabbi dit en rabbi dat. Dus of je liegt nu, of je loog toen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:46 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben geen jood. Zou je moeten vragen aan joden.
[..]
Ben jij besneden?
Ik ben een nep jood. Ik lieg echt niet.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:50 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ik heb tal van bewijzen dat jij wel een jood bent, met je rabbi dit en rabbi dat. Dus of je liegt nu, of je loog toen.
En dan ben je sowieso aan het trollen, en dan kun je het afbollen.
Jij mag van mij ook wel een ban krijgen met je 'douchen' vieze naziquote:Jij en man1986 mogen van mij allebei een niveauban krijgen. Al doen ze daar niet aan op het fok! forum.
Uit de praktijk is wel gebleken dat je zelfs vrij slimme mensen in van alles kunt laten geloven na jarenlange studie (zie oa. Scientology kerk of het jodendom).quote:Op woensdag 17 juli 2013 16:59 schreef Skillsy het volgende:
Vergelijk het bijvoorbeeld met het bestuderen van wiskunde op een hoog niveau. Alleen voor de wetenschappers die dit kunnen zal deze wiskunde betekenis hebben. Voor de leek zal deze wiskunde geen enkele betekenis hebben en hem ook niet kunnen boeien. Maar het heeft voor de leek verder geen zin om te zeggen dat de wiskunde niet klopt simpelweg omdat hij de wiskunde niet begrijpt. Zo is het ook met het geloof. Voordat een ongelovige hier een oordeel over kan geven zal deze eerst enkele jaren de Tora met grote inzet moeten bestuderen, pas dan zal het geloof hem mogelijk aanspreken en kan hij er iets over zeggen. Dit wil overigens nog niet zeggen dat hij dan per definitie gelooft.
Geloof moet ontdekt worden door oefening c.q. studie. Het kan jaren duren voor het geloof in G'd zich ontwikkeld heeft. Je kan niet via een discussie proberen een ongelovige te overtuigen. Niet alles kan via het verstand verklaard worden
Een atheïst bestudeert geloof niet maar gebruikt alleen tot op een bepaalde hoogte zijn verstand en probeert vervolgens via discussie aan te tonen dat G'd niet bestaat.
Er is ook helemaal niemand die dat beweert.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 18:22 schreef man1986 het volgende:
We zullen misschien niet weten of Adam perfect was, maar onderhand is wel duidelijk geworden dat niemand in dit topic dat wel is.
Ontopic dan maar weer. Wist je dat sommige joodse verklaarders beweren dat G' zelf ook loog?quote:Op zaterdag 20 juli 2013 10:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Er is ook helemaal niemand die dat beweert.
Dat geloof ik graag. Tot die conclusie ben ik zelf ook gekomen namelijk.quote:Op zondag 21 juli 2013 00:45 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ontopic dan maar weer. Wist je dat sommige joodse verklaarders beweren dat G' zelf ook loog?
In het jodendom maken we onderscheid tussen liegen en sjalom bajit , dat laatste staat de joodse traditie toe. Sommige rabbijnen zien het zelfs als een mitswaquote:Op zondag 21 juli 2013 10:37 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag. Tot die conclusie ben ik zelf ook gekomen namelijk.
"Ter wille van de vrede"quote:Op zondag 21 juli 2013 12:15 schreef hoatzin het volgende:
Wil je eerst even uitleggen wat je onder sjalom bajit verstaat?
Zo kun je zien, maar de Sjalom bajit gaat om de vrede , en niet om je (eigen)bestwil. Echt vrede.quote:
Ok, benieuwd hoe je dat vanuit de Thora kunt rechtvaardigen.quote:
Dat verhaal ken ik niet.quote:Op zondag 21 juli 2013 12:56 schreef Skillsy het volgende:
Voorbeeld van het verhaal van Josef in Beresjit ,waar de broers, nadat hun vader is overleden een leugen vertelde tegen Josef. Dit was een sjalom bajit binnen het jodendom
Joden beschouwen de Tora niet als wetenchappelijk boek. Dat is het grote verschil. De Tora is voor het joodse volk veel meer dan een schatkamer. Haar betekenis stijgt zelfs ver boven de heilige Torarollen die een band scheppen tussen joden en joden verbindt met alle generaties. Het is een verbond tussen G'd en het joodse volk.quote:Op zondag 21 juli 2013 13:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ok, benieuwd hoe je dat vanuit de Thora kunt rechtvaardigen.
Welnu, ik geloof niet zozeer dat God liegt, dan wel dat het hele gegeven God een misvatting, of zo je wilt een leugen is. Tot die conclusie ben ik gekomen door zijn woord, de bijbel, waaronder de Thora, te bestuderen. Ik weet dat joden een andere uitleg geven aan dat woord, maar ik ben christelijk opgevoed en kan alleen maar concluderen dat de God die daarin aan het woord is niet bestaat en een compleet verkeerd wereldbeeld schept. Het begint al in Genesis, waarin er al licht is, dagen en nachten zelfs, voordat de hemellichamen worden geschapen. Dat tezamen met het beeld van een platte ronde aarde, op zuilen, met een gewelf (koepel) eroverheen waarboven water is (de hemelse sluizen), waarin lampjes hangen en die centraal staat in de schepping. Het lijkt er op dat de schrijvers van van Genesis blijkbaar niet begrepen dat het daglicht van de zon komt. Het is al licht vóórdat de zon op komt immers... Dit beeld van een platte aarde vind je door de hele bijbel.
Intressant, is dit ook daadwerkelijk bewezen? Wat houdt dit in?Dat het veel later is geschreven? Neem me niet kwalijk, ik ben geen geschiedkundige in de Tora, de geschiedenis van het heilige Boek houd me (nog) niet bezig. Ik bestudeer te Tora wel, maar niet op 'echtheid'quote:In Genesis 26:1 bezoekt Izaak de stad Gerar, die toen nog niet bestond. Daar ontmoet hij de Filistijnen, een volk dat zich eveneens pas veel later in het gebied vestigde.
Maar dan blijft de vraag: heeft G'd gelogen in de teksten,? Kijk Genesis (Beresjit) is eigenlijk heel moeilijk te verstaan. Vele joodse geleerden zijn het vaak niet met elkaar eens. Ik denk ook dat veel verhalen/mythes of hoe je het ook wil noemen overgenomen zijn van andere volkeren. Dat ontkennen veel joden ook niet. Zeker bekende verklaarders niet. Het zit hem in de cultuur verschil:quote:De wateromvang op aarde: Genesis 7:19 noemt een zondvloed die de hoogste bergen onder water zette. Zoveel water herbergt de aarde niet.
Zomaar een paar punten waar ik over struikel. De totale lijst is veel langer.
Ik heb hier altijd grote moeite mee. Hoe weten we dan dat er uberhaubt een god is die het verbond heeft gesloten met de joden? Zou het geen eitje voor de almachtige schepper zijn om gewoon de echte geschiedenis te laten optekenen ipv gestolen verhalen van omliggende volken? Of in ieder geval iets dat niet regelrecht flauwekul is! Hoe kun je nu de andere verhalen uit de Tora wel geloven? Vooral als je kijkt naar de Archeologie lijkt de hele basis van het volk, de gevangenschap en bevrijding uit Egypte nergens gestaafd te worden door bewijzen... Nergens! (en dat voor 2 miljoen joden die 40 jaar door een woestijn hebben gebanjerd)quote:Op zondag 21 juli 2013 17:35 schreef Skillsy het volgende:
Joden zien de Tora als geschenk, een verbindtenis tussen joden ,en een Boek over WIE alles geschapen heeft, namelijk de Schepper. Het HOE en WAAROM daar geeft de Tora geen uitleg op, daar hebben we de wetenschap voor .
Ja dat snap ik heel goed. Ik vind ook dat je er best relaxed mee omgaat.quote:Op zondag 21 juli 2013 17:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Joden beschouwen de Tora niet als wetenchappelijk boek. Dat is het grote verschil. De Tora is voor het joodse volk veel meer dan een schatkamer. Haar betekenis stijgt zelfs ver boven de heilige Torarollen die een band scheppen tussen joden en joden verbindt met alle generaties. Het is een verbond tussen G'd en het joodse volk.
[..]
Intressant, is dit ook daadwerkelijk bewezen? Wat houdt dit in?Dat het veel later is geschreven? Neem me niet kwalijk, ik ben geen geschiedkundige in de Tora, de geschiedenis van het heilige Boek houd me (nog) niet bezig. Ik bestudeer te Tora wel, maar niet op 'echtheid'
[..]
Maar dan blijft de vraag: heeft G'd gelogen in de teksten,? Kijk Genesis (Beresjit) is eigenlijk heel moeilijk te verstaan. Vele joodse geleerden zijn het vaak niet met elkaar eens. Ik denk ook dat veel verhalen/mythes of hoe je het ook wil noemen overgenomen zijn van andere volkeren. Dat ontkennen veel joden ook niet. Zeker bekende verklaarders niet. Het zit hem in de cultuur verschil:
Joden zien de Tora als geschenk, een verbindtenis tussen joden ,en een Boek over WIE alles geschapen heeft, namelijk de Schepper. Het HOE en WAAROM daar geeft de Tora geen uitleg op, daar hebben we de wetenschap voor .
Niet-gelovigen, zoals jij zien het Boek als een geschiedkundig iets dat onmogelijk is. En hebben er geen band mee.
Snap je? Beide kanten waar we elkaar niet van kunnen overtuigen. Alleen over discusieren waarom jij het zo ziet, en ik het anders ziet.
Wajechiquote:
Heel goedquote:Op zondag 21 juli 2013 20:35 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja dat snap ik heel goed. Ik vind ook dat je er best relaxed mee omgaat.
Tijdens de plagen van Egypte stierf al het vee. Toch rijdt Farao even later vrolijk met paarden en strijdwagens achter de Israëlieten aan. Eh...als het vee was toch dood?
Het is een waslijst van dit soort dingetjes die mij aan het twijfelen brachten. Later probeer je logica toe te passen op het één en ander en loop je totaal vast.
Mijn "bekering" tot ongelovige was voor mij een bevrijding. Ineens viel alles op zijn plaats en waren alle twijfels opgelost. En ik viel niet in een zwart gat, zoals mijn familie en mede gelovigen mij voorspelden.
Kom op zeg doe niet zo flauw. Ik heb alleen een bijbel tot mijn beschikking. Volgens mij komen Beresjiet en Genesis aardig overeen. Maar dit verhaal ken ik niet.quote:
? Beresjit is Genesisquote:Op zondag 21 juli 2013 21:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kom op zeg doe niet zo flauw. Ik heb alleen een bijbel tot mijn beschikking. Volgens mij komen Beresjiet en Genesis aardig overeen. Maar dit verhaal ken ik niet.
De wereld tussen ons is te groot. Andere cultuur en G'dsdienstquote:Op zondag 21 juli 2013 18:23 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik heb hier altijd grote moeite mee. Hoe weten we dan dat er uberhaubt een god is die het verbond heeft gesloten met de joden? Zou het geen eitje voor de almachtige schepper zijn om gewoon de echte geschiedenis te laten optekenen ipv gestolen verhalen van omliggende volken? Of in ieder geval iets dat niet regelrecht flauwekul is! Hoe kun je nu de andere verhalen uit de Tora wel geloven? Vooral als je kijkt naar de Archeologie lijkt de hele basis van het volk, de gevangenschap en bevrijding uit Egypte nergens gestaafd te worden door bewijzen... Nergens! (en dat voor 2 miljoen joden die 40 jaar door een woestijn hebben gebanjerd)
m.a.w. waar is het godsbewijs? Is dat puur een 'gevoel' dat je maar moet ontwikkelen? Als dat zo is, en god leidt je hierin, waarom zijn er dan zo veel geloven waar iedereen dezelfde heilige overtuiging heeft van het gelijk ervan?
Ik geef het op. Ik vraag nu al tijden lang waar dit verhaal staatquote:
maar je vertikt het om antwoord te geven. Waarom in vredesnaam??quote:Voorbeeld van het verhaal van Josef in Beresjit ,waar de broers, nadat hun vader is overleden een leugen vertelde tegen Josef. Dit was een sjalom bajit binnen het jodendom
Ik heb even gekeken maar dat moet wel Genesis 50 vanaf ver 15 zijn dan.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:14 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik geef het op. Ik vraag nu al tijden lang waar dit verhaal staat
[..]
maar je vertikt het om antwoord te geven. Waarom in vredesnaam??
Ik ben opgevoed door een geloof waarvan een van de motto's is 'Read the bible daily'. ik heb misschien niet dagelijks maar toch wel meerdere dagen per week de bijbel gelezen en dat tientallen jaren lang. Ik dacht ook dat ik contact met G'D had.. ik zie dus geen verschil met wat de Joden voelen.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
De wereld tussen ons is te groot. Andere cultuur en G'dsdienst
G'd heeft de Joden de opdracht gegeven om de Tora dag en nacht te bestuderen. Alleen op die manier kan contact gemaakt worden met G'd en wordt het geloof sterk ontwikkeld.
Jodendom kent geen Heilige Oorlogen, geen dogmatiek, geen autoritaire samenleving, geen vooroordelen
Voor een religieuze jood is niet de vraag of G'd bestaat maar of hij zelf bestaat
Het blijft lastig voor christenen om de Tora en het joodse volk te begrijpenquote:Op zondag 21 juli 2013 21:31 schreef falling_away het volgende:
[..]
Ik ben opgevoed door een geloof waarvan een van de motto's is 'Read the bible daily'. ik heb misschien niet dagelijks maar toch wel meerdere dagen per week de bijbel gelezen en dat tientallen jaren lang. Ik dacht ook dat ik contact met G'D had.. ik zie dus geen verschil met wat de Joden voelen.
Echter, ik hoef je denk ik niet te zeggen dat het een enorme cirkel redenatie is. Onderstaand plaatje kun je ook toepassen op enkel de Tora
[ afbeelding ]
Nee hoor.. de eerste vijf boeken van de bijbel kan ik vrij goed begrijpen. Het joodse volk begrijpen is inderdaad moeilijker. Maar juist dat geheimzinnige 'alleen wij kennen de waarheid' gevoel dat jij hier nu beschrijft is betreurenswaardig.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Het blijft lastig voor christenen om de Tora en het joodse volk te begrijpen
Ok, dan ken ik het verhaal wel. Maar ik wist niet dat het een leugen was. Bij nadere beschouwing zou dat best kunnen inderdaad.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:26 schreef Skillsy het volgende:
Wajechi, (Genesis 47:28 - 50:26)
Wajechi kan met 'en hij leefde' vertaald worden en doet verslag van de laatste levensjaren en de dood van Jaakov.
De Tora deelt mee dat Josef en zijn broers , na Jaakovs dood en zijn begrafenis in Chewron, terugkeren naar Egypte. Maar de broers vrezen dat zij in gevaar zijn. Ze zeggen tegen elkaar:
'wat als Josef ons al het kwaad dat wij hem hebben aangedaan, betaald wil zetten?"
Daarom besluiten ze Josef een boodschap te sturen. Ze zeggen hem:
'Voor zijn dood liet jouw vader deze instructie achter: 'Dit zullen jullie tegen josef zeggen: Vergeef het misdrijf en de schuld van je broers , die je zo harvochtig hebben behandeld - dat vraag ik je ' (Beresjit 50:15-17)
Het is een vreemde boodschap die vele belangrijke vragen oproept.
Waarom verzinnen de broers zo'n verhaal? Waarom liegen ze tegen Josef?
Vele bijbelverklaarders hebben zich met deze vragen beziggehouden.
Kort samengevat (anders wordt het te lang) : Dit is een voorbeeld van Sjalom Bajit, voor de vrede in de familie hebben de broers gelogen wat Jaakov zei. En dat Josef op zijn beurt niets zei tegen zijn vader Jaakov dat zijn broers hem hebben verkocht omdat hij zijn familie niet in moeilijkheden wilde brengen.
Andere verklaarders stellen het iets anders maar allen zijn ze er wel mee eens, ter wille van de sjalom bajit in de familie hebben de broers dit gezegd tegen Josef en andersom Josef niks tegen zijn vader gezegd.
Volgens de joodse traditie is vanwege deze Tora tekst in de Sanhedrin de eerste eeuw geleerd dat vrede zo belangrijk is ,dat het is toegestaan is om te liegen als de vrede er door kan worden bevorderd. Deze grote leider, Rabbi Sjimon Ben Gamliel onderbouwde zijjn redenering met het voorbeeld van Josef en zijn broers. ' Zij logen over wat hun vader tegen hen had gezegd, om Josef ervan te overtuigen hen niet te straffen , maar hen te accepteren en vreedzaam als broers met hen samen te leven ' (Beresjit Rabba 100:9)
En en zo wacht ik nog steeds op een antwoord over de paarden van de Farao. Hij trok met zijn paarden en strijdwagens achter de Israëlieten aan. Maar al het vee was juist gedood door de plagen. Al het vee stierf.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:39 schreef falling_away het volgende:
Ik vraag me wel eens af (en dit bedoel ik oprecht) hoe het bijv. kan dat Sodom en Gomorra zijn verwoest vanwege oa. de homoseksualiteit, terwijl een dag later Lot's dochters hun eigen vader dronken voeren en verkrachten en dit niet afgekeurd wordt door god?
Welk vee? Al het vee was al dood. Kolder dus.quote:29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee
Ten eerste, de inwoners van Sedom zijn niet verwoest vanwege homoseksualiteit.In de Tora staat niet de reden waarom ,er staat alleen 'omdat hun zonden ernstig waren. Waarom de stad verwoest is hebben joodse verklaarders verschillende redenen bedacht, maar niet vanwege homoseksualiteit.quote:Op zondag 21 juli 2013 21:39 schreef falling_away het volgende:
Ik vraag me wel eens af (en dit bedoel ik oprecht) hoe het bijv. kan dat Sodom en Gomorra zijn verwoest vanwege oa. de homoseksualiteit, terwijl een dag later Lot's dochters hun eigen vader dronken voeren en verkrachten en dit niet afgekeurd wordt door god?
Hoef niks recht te praten.quote:Dit soort vreemde verhalen zijn toch niet te verklaren zonder een hoop recht te lullen wat krom is?
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Bible/jpstoc.htmlquote:Op zondag 21 juli 2013 21:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kom op zeg doe niet zo flauw. Ik heb alleen een bijbel tot mijn beschikking. Volgens mij komen Beresjiet en Genesis aardig overeen. Maar dit verhaal ken ik niet.
ja ik ken het verhaal toch wel. Ik wist alleen niet dat het een expliciete leugen was van de broers. Dat staat er namelijk niet bij.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:23 schreef ATON het volgende:
[..]
http://www.jewishvirtuallibrary.org/jsource/Bible/jpstoc.html
Graag gedaan.
Verwacht je van mij een antwoord?quote:Op zondag 21 juli 2013 21:51 schreef hoatzin het volgende:
[..]
En en zo wacht ik nog steeds op een antwoord over de paarden van de Farao.Lezen ze bij hun dagelijkse Thora cq Bijbelstudies daar dan steeds weer overheen?
Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Ik ga het eens opzoeken voor mezelf. Ik heb vele boeken hier.. Heb je de volledige tekst? En de verwijzing? Ik ben met mijn studie namelijk nog niet zo ver.quote:Op zondag 21 juli 2013 22:43 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik bewaar hem wel voor anderen die wel gaan happen.
Exodus 9: (één van de plagen)quote:Op zondag 21 juli 2013 22:49 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd eigenlijk. Ik ga het eens opzoeken voor mezelf. Ik heb vele boeken hier.. Heb je de volledige tekst? En de verwijzing? Ik ben met mijn studie namelijk nog niet zo ver.
Vreemd inderdaad. Ik ben toch bij Exodus (Sjemot) ,en dat boek moet ik lezen (dikke boek) zal eens kijken wat de verklaarders hierop te zeggen hebben. Maar ik denk dat ze komen met boodschappen en leringen die we eruit moeten trekken, dus niet echt historische antwoorden. Wat typerend is binnen het jodendom. En ik heb een boek wat een compacte samenvatting geeft ,wil je echt alle commentaren weten en lezen dan ben je denk ik flink wat jaren bezig.quote:Op zondag 21 juli 2013 23:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Exodus 9: (één van de plagen)
6 De volgende dag deed de HEER wat hij had gezegd. Al het vee van de Egyptenaren stierf, maar de Israëlieten verloren geen enkel dier..
Dan in Exodus 12:
29 Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Welk vee? Het vee was al dood door een eerder plaag.
En stukje verderop weer in Exodus 14:
28 Het terugstromende water overspoelde het hele leger van de farao, al zijn wagens en ruiters, die achter de Israëlieten aan de zee in gereden waren; niet een van hen bleef in leven.
Wagens? Ruiters? Er was geen vee. Wie trok die wagens en waarop reden de ruiters?
das een goeie vraag.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 18:59 schreef hoatzin het volgende:
Ik lees net op een christelijke site een mooi verhaal over Adam.
http://www.christiananswe(...)-adamforkids-nl.html
Deze pagina vertelt ons het één en ander over Adam en Eva. Zij hadden uiteraard géén navel, want dat zou impliceren dat ze geboren waren. Die navel zou vanzelf ontstaan bij de voortplanting. Verder staan er nog wat kostelijke wetenswaardigheden over die twee.
Onder andere dat ze perfect waren. Daar is wat voor te zeggen. God heeft natuurlijk een perfecte mens geschapen.
de site:
[..]
Adam was dus de meest perfecte, meest intelligente mens die ooit geleefd heeft. (ok, ik reken JC even niet mee). Toch heeft hij gezondigd.
Mijn overpeinzing:
Hoe kan God ons zonden verwijten als zelfs de meest perfecte, meest intelligente mens, door God zèlf geschapen, niet in staat blijkt te zijn om te gehoorzamen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |