alleen zijn de "correcties" fouter dan de originelen, zo is bijvoorbeeld Maria geen onderdeel van de drie-eenheid en ook geen zuster van Aaron, dat was een andere Maria.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef Natural-Cool het volgende:
Zoals de Christelijke leer op sommige punten van de Joodse leer over God afwijkt, wijkt de islamitische leer af van de Joodse ėn Christelijke leer. Het staat vast dat de Koran een groot aantal gegevens en thema's corrigerend terug verteld.
We focussen ons op maar een klein stukje van de wereld waarin we bestaan. Als er geen God is dan zijn wij allemaal, inclusief de hele wereld om ons heen, het product van toeval en puur materialistische processen. Processen die niet kunnen denken en nergens om kunnen geven.quote:Op zondag 28 juli 2013 13:03 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik hen natuurlijk jaren lang bijbelstudie gedaan, zowel alleen als in groepsverband, al of niet onder de bezielende leiding van een "expert" als een dominee. Dus denk vooral niet dat ik niet weet hoe gelovigen het zien.
Wat jij omschrijft als onverschillige mens is een houding die ik ook steeds meer om me heen zie. Mensen die denken dat de wereld om hen draait en verder nergens boodschap aan hebben. Daar kan ik ook niets mee.
Dat kan kloppen.quote:Op maandag 29 juli 2013 01:02 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
We focussen ons op maar een klein stukje van de wereld waarin we bestaan. Als er geen God is dan zijn wij allemaal, inclusief de hele wereld om ons heen, het product van toeval en puur materialistische processen.
Dat klopt niet. Het uitsluiten van God betekent niet automatisch dat wij niet kunnen denken of ergens om geven.quote:Processen die niet kunnen denken en nergens om kunnen geven.
Dat klopt. Die vraag is zeer interessant en nog niet beantwoord. Maar onverklaard betekent niet onverklaarbaar.quote:Wetenschap gebruikt data uit de wereld om de wereld te onderzoeken en daardoor te begrijpen. Filosofisch redeneren gaat echter een stuk dieper. niet enkel gebaseerd op tastbare data maar op logica zelf.
Waarom stellen mensen overal ter wereld eigenlijk dezelfde levensvragen .”Waar komen we vandaan? Waarom zijn we hier?
Dat leven na de dood is een mooie gedachte maar ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat ook de waarheid is. Niemand kan het navertellen he?quote:Ik heb er vertrouwen in dat er wel een doel is voor ons bestaan, er is een leven na de dood en de beslissingen die we in dit leven maken hebben consequenties wanneer dit leven tot een eind komt.
Terwijl ik ook leef met de standaard manier van leven: werken om een huis en eten te kunnen betalen, bevriend raken met medemensen, hobby's zoeken om de tijd te verdrijven, plezier te maken, etc.
Tering, jij weet echt niet waar je over praat hequote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel je bent adam, je hebt niets om aan te trekken en enige vreten wat er is, is een appel waar je niet aan mag komen. Je hebt ook niets te neuken
Toch wordt je verteld dat je in het paradijs woont.
Vervolgens krijg je wat te neuken, let wel, door de grote baas voor jou uitgezocht.
Die snol laat zich bekletsen door een slang en vervolgens wordt jij met die snol die de grote baas je in je maag splitste dat "paradijs" uitgeflikkert
En dat is een liefdevolle god?
Wil dan niet weten wat een klootzak van een god is.
juist wel, uitstekende samenvatting.quote:Op maandag 29 juli 2013 12:27 schreef xzaz het volgende:
[..]
Tering, jij weet echt niet waar je over praat he
Lees de Bijbel nog eens en kom dan eens terugquote:Op maandag 29 juli 2013 15:11 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
juist wel, uitstekende samenvatting.
dit jongetje heeft heel goed gelezen.quote:Op maandag 29 juli 2013 15:20 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lees de Bijbel nog eens en kom dan eens terug
Het is moeilijk aan het rijk der doden te ontsnappen. Waarom jezelf liever hullen in duisternis dan op zoek te gaan het licht?quote:Op maandag 29 juli 2013 09:53 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Dat kan kloppen.
[..]
Dat klopt niet. Het uitsluiten van God betekent niet automatisch dat wij niet kunnen denken of ergens om geven.
[..]
Dat klopt. Die vraag is zeer interessant en nog niet beantwoord. Maar onverklaard betekent niet onverklaarbaar.
[..]
Dat leven na de dood is een mooie gedachte maar ik heb geen enkele reden om aan te nemen dat dat ook de waarheid is. Niemand kan het navertellen he?
Iets wat gristenen zeer slecht doenquote:Op maandag 29 juli 2013 15:20 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lees de Bijbel nog eens en kom dan eens terug
Nou een aanzet tot inhoudelijke discussie dan maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondevalquote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Iets wat gristenen zeer slecht doen
En hoe weerspreekt dat mijn samenvatting van het verhaal?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nou een aanzet tot inhoudelijke discussie dan maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondeval
Omdat de wereld zoals wij die nu kennen anders was dan de wereld die bestond voor de zondeval.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe weerspreekt dat mijn samenvatting van het verhaal?
Wat bedoel je hier mee? Ik snap wel dat ik dood ga en daar heb ik ook geen problemen mee.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 00:41 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het is moeilijk aan het rijk der doden te ontsnappen. Waarom jezelf liever hullen in duisternis dan op zoek te gaan het licht?
Mee eens.quote:Volgens sommige beschrijvingen zijn wijze ( Adam en Eva ) mensen die fouten gemaakt hebben, en daarvan geleerd hebben. Zij hebben genoten en geleden, keuzes gemaakt, gehandeld en de verantwoordelijkheid voor hun daden aanvaard.
Zij zijn ondanks ondervonden tegenslagen gelukkig, dankbaar, vriendelijk en worden niet (meer) geplaagd door onvervulde verlangens, genieten een goed geweten en hebben de waarheid leren kennen en lijden niet meer.
Je zou kunnen zeggen dat zij toonbeelden zijn van een geslaagd menselijk leven, de belichaming van humaniteit.
Dat is geen antwoord op mijn vraagquote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:29 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat de wereld zoals wij die nu kennen anders was dan de wereld die bestond voor de zondeval.
Toen leeuwen nog geen snijtanden en klauwen hadden?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:29 schreef xzaz het volgende:
[..]
Omdat de wereld zoals wij die nu kennen anders was dan de wereld die bestond voor de zondeval.
Dat is geen antwoord die je wilt, wel een antwoord op je vraag.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:11 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord op mijn vraag
quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Toen leeuwen nog geen snijtanden en klauwen hadden?
quote:24 God zei: De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren. En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
Dan had je net zo goed "blauw" kunnen zeggen, of "42"quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat is geen antwoord die je wilt, wel een antwoord op je vraag.
Niet echt inhoudelijk, hmm?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 07:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Nou een aanzet tot inhoudelijke discussie dan maar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Zondeval
Jawel, je veronderstelt dat Adem en Eva voor de zondeval leefden zoals wij.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan had je net zo goed "blauw" kunnen zeggen, of "42"
[..]
Niet echt inhoudelijk, hmm?
Niets om aan te trekken hadden ze geen last van, dat kregen ze pas na de zondeval. Het enige wat er te eten was en wat ze niet mochten eten was een vrucht van de boom van goed en kwaad. De rest van het paradijs was tot hun volledige beschikking. Sex valt over te discussieren, was het er al of niet; dit is een theologische discussie die ik wel wil voeren.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 18:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Stel je bent adam, je hebt niets om aan te trekken en enige vreten wat er is, is een appel waar je niet aan mag komen. Je hebt ook niets te neuken
Die snol was niet de enige die zich liet bekletsen.quote:Toch wordt je verteld dat je in het paradijs woont.
Vervolgens krijg je wat te neuken, let wel, door de grote baas voor jou uitgezocht.
Die snol laat zich bekletsen door een slang en vervolgens wordt jij met die snol die de grote baas je in je maag splitste dat "paradijs" uitgeflikkert
De mens was de gene die uiteindelijk de zonde pleegde.quote:En dat is een liefdevolle god?
Wil dan niet weten wat een klootzak van een god is.
Nee, ik geen een samenvatting van het verhaal, heb je nog steeds geen tegenargument zien geven.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Jawel, je veronderstelt dat Adem en Eva voor de zondeval leefden zoals wij.
Je geeft een foute samenvatting van het verhaal.quote:Op dinsdag 30 juli 2013 10:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, ik geen een samenvatting van het verhaal, heb je nog steeds geen tegenargument zien geven.
Je draait in cirkelsquote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:16 schreef xzaz het volgende:
[..]
Je geeft een foute samenvatting van het verhaal.
Als dat nodig is om jou te overtuigen dat het uitgangspunt van jouw 'betoog' al fout is vind ik dat prima.quote:
Inhoudelijk heb ik het al gemeld, je gaat er vanuit dat Adam en Eva voor de zondeval en voor de moederbelofte leefden zoals wij. Dat is niet juist. De zondeval zorgde voor schaamte en zwoegen en pijn wat voor de zondeval dus niet bestond:quote:Op dinsdag 30 juli 2013 11:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Het zou beter zijn als je eens inhoudelijk wat ging melden, denk je niet? Of wil je een Metadiscussie?
Nogmaals, discussiėren over dit soort punten is lastig als je geen basiskennis heb. Schreeuwen en de populist uithangen is dan wel weer makkelijk.quote:14 God, de HEER, zei tegen de slang:
‘Vervloekt ben jij dat je dit hebt gedaan,
het vee zal je voortaan mijden,
wilde dieren wenden zich af;
op je buik zul je kruipen
en stof zul je eten,
je hele leven lang.
15 Vijandschap sticht ik tussen jou en de vrouw,
tussen jouw nageslacht en het hare,
zij verbrijzelen je kop,
jij bijt hen in de hiel.’
16 Tegen de vrouw zei hij:
‘Je zwangerschap maak ik tot een zware last,
zwoegen zul je als je baart.
Je zult je man begeren,
en hij zal over je heersen.’
17 Tegen de mens zei hij:
‘Je hebt geluisterd naar je vrouw,
gegeten van de boom die ik je had verboden.
Vervloekt is de akker om wat jij hebt gedaan,
zwoegen zul je om ervan te eten,
je hele leven lang.
18 Dorens en distels zullen er groeien,
toch moet je van zijn gewassen leven.
19 Zweten zul je voor je brood,
totdat je terugkeert tot de aarde, waaruit je bent genomen:
stof ben je, tot stof keer je terug.’
Lees je Genesis letterlijk of lees je een onderliggende uniforme boodschap en indien het 2e het geval is wat zou die uniforme boodschap zijn in jouw eigen bewoordingen ?quote:Op dinsdag 30 juli 2013 12:01 schreef xzaz het volgende:
Dus terugkomend op de hoofdvraag;
Ja Adam was voor de zondeval perfect; zelfs naar Gods beeld geschapen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |