Niet? Atletiek is toch behoorlijk besmet hoor. Pas nog de Turkse affaire, nu weer dit en de Griekse tragedie of de Balco-zaak waren toch ook geen misselijke dopingzaken.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:09 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dat vind ik pas schandalig. Gewoon ontkennen dat er iets aan de hand is.
Verder snap ik haar ook wel hoor. Qua sport valt wielrennen en atletiek natuurlijk niet te vergelijken.
Natuurlijk wordt er in iedere sport gebruikt, maar niet in iedere sport evenveel. Ik vind het in deze niet te vergelijken omdat er bij 2000 atleten natuurlijk veel meer kans is dat er iemand gebruikt dan bij slechts 200 deelnemers.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:26 schreef Ericr het volgende:
[..]
Niet? Atletiek is toch behoorlijk besmet hoor. Pas nog de Turkse affaire, nu weer dit en de Griekse tragedie of de Balco-zaak waren toch ook geen misselijke dopingzaken.
Tussendoor zijn legio atleten betrapt. Het is dan wel een grotere sport dan wielrennen maar in bijna iedere discipline lopen ze wel tegen de lamp.
Van Langen preekt voor eigen parochie, heeft financiële belangen bij de sport en kan je daarom hoe dan ook niet serieus nemen. Zal zelf ook niet brandschoon zijn geweest tijdens haar carrière , weet echt wel hoeveel of er gebruikt wordt in die sport.
Nou, atletiek heeft niets te leren van het wielrennen inzake doping. Moet je er de geschiedenis maar eens op naslaan. Er bestaan nog verschillende vrouwen atletiekrecords die 25 - 30 jaar later nog steeds onbereikbaar zijn voor de huidige atletes (en ik denk dan ook nog eens dat de huidige atletes niet echt clean zijn.)quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:31 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt er in iedere sport gebruikt, maar niet in iedere sport evenveel. Ik vind het in deze niet te vergelijken omdat er bij 2000 atleten natuurlijk veel meer kans is dat er iemand gebruikt dan bij slechts 200 deelnemers.
Maargoed ik neem haar in deze ook niet al te serieus. Dat zij ontkent dat dit een schandaal is slaat natuurlijk nergens op.
Ik zit trouwens nog niet zo in de dopingaffaires in het atletiek, wist niet dat het zo groot was.
Ja maar ik dacht dat het in de atletiek bijvoorbeeld meer vooral iets was van in de DDR tijd maar dat heb ik dus mis.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:50 schreef kl1172 het volgende:
[..]
Nou, atletiek heeft niets te leren van het wielrennen inzake doping. Moet je er de geschiedenis maar eens op naslaan. Er bestaan nog verschillende vrouwen atletiekrecords die 25 - 30 jaar later nog steeds onbereikbaar zijn voor de huidige atletes (en ik denk dan ook nog eens dat de huidige atletes niet echt clean zijn.)
En in je geliefde zwemmen hebben ze al die DDR records al lang en breed verbroken, dat komt helaas ook niet door de boterhammen pindakaas om die bubble ook maar even te bursten.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:51 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Ja maar ik dacht dat het in de atletiek bijvoorbeeld meer vooral iets was van in de DDR tijd maar dat heb ik dus mis.
In het zwemmen wordt het natuurlijk wel enorm opgeblazen als er iemand betrapt wordt. Ik geloof er niet zo in dat er in het zwemmen massaal gebruikt wordt. Maar ik ben en blijf daar natuurlijk naïef in.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:55 schreef DeeBee het volgende:
[..]
En in je geliefde zwemmen hebben ze al die DDR records al lang en breed verbroken, dat komt helaas ook niet door de boterhammen pindakaas om die bubble ook maar even te bursten.
Helaas is het gewoon integraal onderdeel van topsport, dopinggebruik. En tsja, zo'n Van Langen en Van Luijk, het heeft iets treurigs, want het is natuurlijk kolderiek om dit af te doen als een incident.
Naiefquote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:56 schreef DeLuna het volgende:
[..]
In het zwemmen wordt het natuurlijk wel enorm opgeblazen als er iemand betrapt wordt. Ik geloof er niet zo in dat er in het zwemmen massaal gebruikt wordt. Maar ik ben en blijf daar natuurlijk naïef in.
Dan maar. Voor mij is het een beetje hetzelfde als een Marrokkaan vantevoren al beschuldigen van diefstal.quote:
De pa van Pietertje regelde al de dopingshizzle bij PSVquote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:02 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dan maar. Voor mij is het een beetje hetzelfde als een Marrokkaan vantevoren al beschuldigen van diefstal.
In het zwemmen worden ze zat "lastiggevallen" met dopingcontroles en whereabouts. Zie het zat voorbij komen op twitter bij bijvoorbeeld een Inge Dekker. Daarnaast is er maar vrij weinig prijzengeld te verdienen in het zwemmen in vergelijking met andere sporten. Dus volgens je eigen maatstaven spreek je jezelf nogal tegen.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:04 schreef DeeBee het volgende:
Ik ben er eigenlijk helaas wel van overtuigd, maar het zwemmen is wat dat betreft precies hetzelfde als wielrennen, atletiek, triathlon, langlaufen, biathlon, schaatsen, in al die sporten profiteer je aantoonbaar van dopinggebruik en zijn mensen heus niet moreel superieur dat ze niet gebruiken of zo...
De hoeveelheid prijzengeld, exposure, salarissen in een sport bepalen vervolgens de mate waarin er gebruikt wordt naar mijn mening, wat dat betreft hoef je niet alles over een kam te scheren nee.
Maar verder vind ik dat zwemmen trouwens absoluut niet belicht wordt en eigenlijk compleet buiten schot blijft in de meeste dopingdiscussies, terwijl er belachelijke records blijven komen en ze zo'n beetje de meeste Olympische medailles te verdelen hebben... Maar dat kan je ook zeggen van voetbal en tennis, waar ze het gewoon compleet negeren en hun atleten niet lastig vallen met zaken als dopingcontroles of whereabouts.
Zat amateurs in tal van sporten die ook doping nemen. Dus het is niet altijd voor het grote geld dat er genomen wordt, soms ook voor het kleine.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:09 schreef DeLuna het volgende:
[..]
In het zwemmen worden ze zat "lastiggevallen" met dopingcontroles en whereabouts. Zie het zat voorbij komen op twitter bij bijvoorbeeld een Inge Dekker. Daarnaast is er maar vrij weinig prijzengeld te verdienen in het zwemmen in vergelijking met andere sporten. Dus volgens je eigen maatstaven spreek je jezelf nogal tegen.![]()
Weinig belicht? Ja, misschien omdat er echt weinig wordt gebruikt? Kan me nog goed herinneren toen Meloulli en Cielo Filho betrapt werden. Het ging nergens anders meer over die weken.
Dat gespierde is natuurlijk ook (deels?) te wijten aan het feit dat de trainingsschema's in die jaren enorm verbeterd zijn. En dat is geen slecht excuus, maar dat is natuurlijk ten opzichte van de jaren 80 enorm verbeterd.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:05 schreef kl1172 het volgende:
De DDR geeft wel een mooie visuele vergelijking. Ze zeggen dat ze heden ten dage clean zijn, maar de dames zien er wel even gespierd of soms nog gespierder uit dan de de manvrouwen in die tijd. De 'vermannelijking' houden ze nu doorgaans wel veel beter in het gedrang.
Geldt ook voor de mannen, Ben Johnson en zijn landgenoot Desai Williams (die ook steroïden nam) vielen op qua gespierdheid in het groepje van de 100 m finale tijdens de OS van 1988. Nu zouden ze helemaal niet meer opvallen tussen een gatlin, gay, Blake, Bolt, ... maar 'one of the guys' zijn.
In vergelijking met atletiek denk ik dat de media het laatste decenium gewoon meer aandacht aan de wielrenners besteedt bij dopinggevallen.
En hoe denk je dat ze die trainingsschema's kunnen volhouden? Want die atleten in de 80's deden het al op doping.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:10 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Dat gespierde is natuurlijk ook (deels?) te wijten aan het feit dat de trainingsschema's in die jaren enorm verbeterd zijn. En dat is geen slecht excuus, maar dat is natuurlijk ten opzichte van de jaren 80 enorm verbeterd.
Nu beschuldig je mij ook indirect van doping.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:11 schreef kl1172 het volgende:
[..]
En hoe denk je dat ze die trainingsschema's kunnen volhouden?
Toen Cielo en z'n amigos betrapt werden was het toch een waarschuwing en daarmee was de kous af? Ik denk dat er in het wielrennen meer stappen gezet zouden worden als dat mogelijk isquote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:09 schreef DeLuna het volgende:
[..]
In het zwemmen worden ze zat "lastiggevallen" met dopingcontroles en whereabouts. Zie het zat voorbij komen op twitter bij bijvoorbeeld een Inge Dekker. Daarnaast is er maar vrij weinig prijzengeld te verdienen in het zwemmen in vergelijking met andere sporten. Dus volgens je eigen maatstaven spreek je jezelf nogal tegen.![]()
Weinig belicht? Ja, misschien omdat er echt weinig wordt gebruikt? Kan me nog goed herinneren toen Meloulli en Cielo Filho betrapt werden. Het ging nergens anders meer over die weken.
De waarheid ligt ergens voorbij het midden, niet 100% van de atleten gebruikt maar zeer zeker ook niet slechts 10 %. Maar zodra er goed geld te verdienen valt, stijgt de kans ook wel volgens mij.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:12 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Nu beschuldig je mij ook indirect van doping.![]()
De meeste topsporters doen niks naast hun sport, dat helpt ook wel.
He wat vervelend nou. Of zal dat de reden zijn waarom ik geen topper ben.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:16 schreef kl1172 het volgende:
[..]
De waarheid ligt ergens voorbij het midden, niet 100% van de atleten gebruikt maar zeer zeker ook niet slechts 10 %.
Tja, als je fatsoenlijk aan sport doet, ben je bij voorbaat al verdacht, kijk maar naar de topictitel.![]()
Moet je ook doen, boeiend als iemand een WR zwemt met doping, is ook zo weinig aan als alles clean is en ze constant 5 seconden langzamer gaan. Net als een 100 meter die ineens steeds beslist gaat worden in 10.15 ofzoquote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:23 schreef DeLuna het volgende:
[..]
He wat vervelend nou. Of zal dat de reden zijn waarom ik geen topper ben.![]()
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Echt niet 100% gebruikt maar 10% lijkt me ook wat te voorbarig. Maar ik blijf lekker naïef als ik een wedstrijd kijk
Blijft prima TV om te bekijken, dat wel. Grote kans dat het eigenlijk leuker is om te bekijken dan totale cleane sport.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:23 schreef DeLuna het volgende:
[..]
He wat vervelend nou. Of zal dat de reden zijn waarom ik geen topper ben.![]()
Daar ben ik het wel mee eens hoor. Echt niet 100% gebruikt maar 10% lijkt me ook wat te voorbarig. Maar ik blijf lekker naïef als ik een wedstrijd kijk
De tonguitsteek PI was niet zo bedoeld trouwens, zie ik nu pas haha.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:09 schreef DeLuna het volgende:
[..]
Heb je wel even de pakken vergeleken met die tijd en deze tijd? Badmutsen, brillen, ook allerlei technologie die gewoon voor iedereen beschikbaar is (ook voor mij dus), en desnoods wel wordt verstrekt door de FINA aan derderangslanden. En dan heb ik het nog niet over de sportlabs die uit de grond schieten de laatste jaren, en dan heb ik het niet over dopinglabsquote:Op dinsdag 16 juli 2013 15:30 schreef DeeBee het volgende:
[..]
De tonguitsteek PI was niet zo bedoeld trouwens, zie ik nu pas haha.
En ik zeg dat het een combinatie van die factoren is, dus ik spreek mijzelf niet tegen. Zwemmen is de enige sport waarin je meer dan 4/5 individuele medailles kan pakken per Olympische cyclus, oftewel zo ongeveer de meeste prestige en eremetaal, wat ook weer genoeg aandacht en sponsoring waard is... Het is geen moderne vijfkamp of zo, waar je 1x in de 4 jaar een bijzondere titel kan winnen...
En Filho en Meloulli kregen amper aandacht in de mainstreammedia, net als die atletiek gevallen. Berichtje bij het betrapt worden, maar niemand die vragen stelde en Meloulli zwemt alweer lang en breed vrolijk mee. Tuurlijk is het niet zo erg als in het voetbal, waar er geen whereabouts etc. zijn, maar het is zeker niet dat zwemmen zooveel aandacht krijgt in de doping discussies.
En gezien het feit dat zelfs 3e rangs zwemsters scherpere PR's hebben dan de dopingmachines uit de DDR (Faust's Gold is een aanrader over doping in het zwemmen in de jaren '80), vind ik het apart dat er zelden vragen bij worden gesteld. Maar dat is verder niet persoonlijk of zo, puur mijn visie op doping en bepaalde sporten.
Het beinvloedt ook amper mijn kijkplezier verder (en dat zullen sommigen misschien weer hypocriet vinden...), maar ik ben helaas wel de illusie kwijt dat topsport clean gebeurt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |