ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebiedquote:
zolang ik maar voor blijfquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als meer explosieve sporter kom jij die man sneller en vaker tegen.
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:33 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
zo, goedemorgen
NWS / Jonge wielrenner (17) overleden na aanrijding in Hoogeloon
Zeker wel.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is een paraplu-artikel maar zo gemakkelijk kan je dat nu ook weer niet gebruiken, zeker niet voor een fietser.
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef betyar het volgende:
[..]
Niet dus. Als jij in je achtertuintje gezellig aan het barbequen bent en de rook belemmerd het verkeer kun jij als grillmeester een artikel 5 aan je broek krijgen.
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:36 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
ja dat zegt iedereen over zijn of haar vakgebied
nee ik volg het wel maar ik mis de inhoudelijk kennis erover, en als ik ergens een hekel aan heb zijn het mensen die met halve kennis maar wat gaan roepenquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het is niet mijn vakgebied maar ik heb wel een basiskennis over fysiologie, genetica, anatomie en biochemie. Gewoon, omdat het kan.![]()
Omdat het interessant is om een beetje te weten hoe je eigen lichaam werkt.
Ik heb het verhaal bewust zo simpel mogelijk gehouden maar ik kan me voorstellen dat je het niet helemaal volgt als je geen biologie hebt gehad in de laatste jaren van het HAVO of het VWO.
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:38 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
nu val ik een beetje vervelend in de herhaling maar; bron?
quote:
quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:40 schreef betyar het volgende:
[..]
Instructeursopleiding in Arnhem, bel ze maar op.
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:41 schreef Life2.0 het volgende:
Nee okay, ik was even bang dat ik mijn kennis moest gaan updaten
Bron?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Is blijkbaar wel nodig dus. Bel e op en meld je aan voor een dagje mee te draaien, komt je kennis ten goede.
de stembus is nog niet openquote:Op woensdag 17 juli 2013 18:45 schreef Reya het volgende:
Ik steun de positie van betyar in deze discussie.
Die heb je al. Bel ze op en vraag het na. Het artikel zegt het gvd zelf al. Maar vooruit een bron:quote:
quote:ARTIKEL 5 WEGENVERKEERSWET
Wanneer de politie van mening is dat iemand de verkeersveiligheid in gevaar heeft gebracht of heeft gehinderd, kan zij hiervan proces-verbaal opmaken. De politie zal dit dan vaak doen op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet. Dit artikel luidt:
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Dit artikel richt zich tot eenieder. Het verbod geldt derhalve niet alleen voor de verkeersdeelnemer maar ook voor derden. Bijvoorbeeld een boer die naast een weg hooi verbrandt met de nodige rookontwikkeling tot gevolg. De politie kan dan ter zake van artikel 5 Wegenverkeerswet proces-verbaal tegen de boer opmaken.
Bij het gevaar moet het gaan om een reële kans op een ongeval. Er is een zekere mate van concreet gevaarscheppend gedrag vereist. Het enkel maken van één verkeersfout is onvoldoende.
Bij hinder moet het gaan om een inbreuk op doorstroming van het verkeer of een kans daarop. Er is een zekere mate van concrete hinder vereist. Blijkens de wetsgeschiedenis zijn slechts evidente vormen van hinder strafbaar.
Soms is er sprake van een samenloop met andere strafbepalingen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een overschrijding van de maximumsnelheid. Deze overschrijding kan soms tevens een overtreding van artikel 5 Wegenverkeerswet opleveren. De officier van justitie moet bij zijn vervolging dan een keuze maken tussen de strafbepaling in het RVV en artikel 5 Wegenverkeerswet.
Indien voor een gedraging reeds een transactie of administratieve sanctie is opgelegd, mag deze niet meer bij de vervolging van art. 5 WVW worden betrokken. Zie Hoge Raad 23 juni 1998, NJ 1999,47. Achterliggende reden is het in artikel 68 Wetboek van Strafrecht neergelegde ne bis in idem-beginsel. Een zogenaamde primair/ subsidiaire tenlastelegging is echter wel toegestaan.
Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (¤ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.
Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.
Vanwege het feit dat artikel 5 Wegenverkeerswet een overtreding is, vinden dagvaardingen op grond van dit artikel (alleen) plaats voor de Kantonrechter. Nadeel van zittingen bij de Kantonrechter is dat er vaak veel mensen tegelijk worden opgeroepen. De zorgvuldige behandeling van zaken ter terechtzitting wil daardoor nog weleens onder druk staan.
Gelet op het feit dat berechtingen voor artikel 5 Wegenverkeerswet zware verdenkingen van verkeersovertredingen kunnen betreffen, is het belangrijk dat er een zorgvuldige behandeling plaatsvindt. Dit geldt temeer nu er in dit soort zaken niet zelden een onvoorwaardelijke rijontzegging wordt opgelegd.
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
Daar lijkt me opzich verder ook niets mis mee, maar inderdaad, zoiets is amper te handhaven; je moet er dan net bij zijn als een wielrenner gevaarzettend gedraag vertoont, dat lijkt me niet evident. Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
In theorie is van alles mogelijk maar hoe gemakkelijk is het om in de praktijk artikel 5 te gebruiken (voor een politieagent dus!) voor een fietser die geen gevaar veroorzaakt en 40 km/uur fietst?
De discussie was, voor zo ver ik het volgde, of dat je voor het snel fietsen op zichzelf gestraft kon worden, dus ook als er geen gevaar door wordt veroorzaakt. Leven2.0 beweerde hetzelfde als jullie: bij het veroorzaken van gevaar kan je worden gestraft maar niet voor de snelheid op zich. Een misverstandje ten gevolge van het langs elkaar heen praten?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
Wel zou je een aantal veelgebruikte fietspaden kunnen aanwijzen als zones waar wielrennen, of in ieder geval wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Wat beweer je dan dat er iets strafbaars is?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:49 schreef betyar het volgende:
[..]
Als er geen gevaar dreigt is er uiteraard niks aan de hand.
Oh een gebiedsverbod op grond van wat ?quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:50 schreef Reya het volgende:
[..]
wielrennen in groep, per definitie niet is toegestaan.
Dat is ook wel een punt, afgezien van een snelheidslimiet zie ik niet veel opties in die richting.quote:Op woensdag 17 juli 2013 18:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat dat kan. Op basis van welke wet zou het de wegbeheerder zijn toegestaan om een fietspad te verbieden voor wielrenners? Technisch gezien zijn wielrenners fietsers dus...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |